LasseSocker Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Om man äter vanlig normalkost, typiskt svensk, anno 2013. Inklusive dagliga fikabröden och fruktmellanmålen. Vad tror ni det totala antalet gram kolhydrater per dag hamnar på, ungefär i runda slängar? Idag ligger jag på runt 20 g per dag, skulle vara kul att veta som jämförelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Cirka 300 gram kolhydrater blir det om man äter 2000 kcal och 60 energi% av dessa är kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 En kanelbulle innehåller ungefär 50 gr kolhydrater per 100 gr. Vet inte hur mycket en vanlig kanelbulle väger, 50 gr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Håller med anna ovan att 300 g låter rimligt. Viktigt att minnas att en ytterligare olägenhet för "normalkostaren" är att majoriteten av dessa gram dessutom är från spannmål o/e socker, vilket gör det metabolt mycket mer utmanande än om man skulle äta samma mängd kh från grönsaker, rotfrukter, bär och frukt. EDIT: Beklagar anna att jag inte kan skriva upp och ner 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Cirka 50E% ligger normalkostarna på i genomsnitt.. och det e för lite tycker SLV som vill höja det till 60E%! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Jag räknade nyligen att en person jag känner väl antagligen äter ca 600 gram kolhydrater per dag. Av det var ungefär 300 gram socker. Ni vet en liter fruktjogurt till morgonmål, två liter mjölk per dag (minst), Kanske en liter äpplejuice till. Vad är vi uppe i då? 130+50+50+100 gram socker 330 gram. Och så maten till. 2 dl okokt ris, en halv limpa, sylt på brödet. Osv. Mitt råd i den personens fall skulle vara att sluta dricka kolhydrater. Begränsa sig till 2 glas mjölk om dagen och sluta med bröd och sylt. Potatis och ris kan vederbörande inte sluta med. Men jag tror vikten skulle rasa ändå. I stil med Tommy R Mr 50%. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Jag har räknat lite på skoj. Normalkost: Frukost - havregrynsgröt Lunch - köttfärssås, pasta, brödbit, juiceglas Mellanmål - banan Kvällsmat - lax, potatis, sås, ett glas mjölk Landar på ca 175 gr kolhydrater og 50 gr fett. Hens kompis äter LCHF Frukost - grädde i kaffet Lunch - samma köttfärssås och polaren men med sallad och dressing istället, vatten till maten Middag - Samma lax som polaren, samma sås men kokt blomkål istället för potatisen, vatten till maten Landar på ca 25 gr kolhydrater och 120 gr fett. Notera att siffrorna är extremt tillhöftade men mängderna mellan normalkostaren och LCHF:aren jämförbara. Säg för enkelhetens skull att de åt 75 gr protein. Intaget drygt 1.400 kcal över dan. Jag kan äta så lite som LCHF:aren gör om jag behöver någon dag (fast jag brukar ligga på 1600-2000 om dan) helt utan att vara hungrig. Jag låg ju däromkring när jag ner. Jag skulle aldrig pallat normalkostarens dag utan att vara ashungrig, trött och behöva slåss med ett djuriskt hungersug efter gooooodis, chips och annat skit. Jag försökte ju det i många år med 30 kilos övervikt som resultat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Cirka 50E% ligger normalkostarna på i genomsnitt.. och det e för lite tycker SLV som vill höja det till 60E%! Var säger SLV det? Näringsrekommendationen ligger väl på 50-60%, med 55% som populationsmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Tror det är de nya kostråden.. som är reducerade från de gamla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Cirka 50E% ligger normalkostarna på i genomsnitt.. och det e för lite tycker SLV som vill höja det till 60E%! Hm, det var ju intressant. Många här hävdar ju att det som gjort att så många fått övervikt och hälsoproblem i Sverige är att dom äter så väldigt fettsnålt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Tror det är de nya kostråden.. som är reducerade från de gamla? Tror inte det. De gamla säger 50-60% med mål 55%, i det senaste förslaget för uppdateringen är det sänkt till 45-60%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Skulle vara väldigt intressant med kommentarer till inlägg 10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Skulle vara väldigt intressant med kommentarer till inlägg 10. Ett genomsnitt är ett genomsnitt av befolkningen.. där ingår även sådana som mig som äter 60-80E% fett! Det är lika med snittet för sockerkonsumtionen.. och iomed att jag inte ätit något socker på 20 år så är det någon annan som äter dubbelt upp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Hm, det var ju intressant. Många här hävdar ju att det som gjort att så många fått övervikt och hälsoproblem i Sverige är att dom äter så väldigt fettsnålt... Det är apsvårt att få ner fett% under 30 tycker jag och har alltid tyckt. Antagligen för att kroppen faktiskt behöver fett och inte tycker om att bli fråntagen något den behöver. Den stora skillnaden i födointag kommer för min del från att manipulera kolhydraterna och då välja, för mig, rätta källor. Spannmål är döden; jag blir konstant hungrig och sugen och överäter hur mycket självdisciplin jag än utövar. Inga spannmål och jag håller mig mätt och håller vikten. Eftersom jag inte längre äter spannmål eller socker och inte heller dricker juice KAN jag inte få upp kolhydrats% över 25%, än mindre 45-60%! Jag äter ibland rotfrukter och frukt och en jävla massa grönsaker och gärna bär men inte ens när jag har gått bärsärkagång i de källorna en och samma dag har jag kommit över 130 gr kolhydrater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts