Anic75 Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Hej alla LCHFare Har lite olika frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med då jag är helt ny på LCHF. *Kan jag äta alla sorters leverpastej? Äter mest den danska sorten göll och ibland malux. *Jag funderar på att börja ta D-vitaminer och magnesium, mest för att före bygga och för att jag faktiskt tror att jag har brist på D-vitaminer, är det bra eller dåligt? *Nutella vad jag läst på förpackningen i butiken värkar den innehålla socker så den är dålig eller? *Fiskpinnar är dom bra eller dåliga? Jag gillar att steka dom i mycket fett mosa dom till en röra med majonäs, gurka, salt och peppar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaG Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Leverpastej, precis som korv, har en tendens att innehålla väldigt mycket annat än just lever/kött, tex stärkelse (dvs kolhydrater) och olika e-ämnen. Jag hittade en falukorv på ICA som bestod av ca 50% korv. Med detta skiljer sig rätt mycket mellan olika leverantörer. Titta på innehållsförteckningen eller googla namnet på din danska pastej och "näringsinnehåll". Samma gäller fiskpinnar, och där är dessutom en panering på. Du kanske kan göra egna fiskpinnar istället? Ang nutella så bekräftar länken din tes om att det inte skulle vara så nyttigt; http://matkalkyl.se/se-notochchokladkramnutella.php Hasselnötssmör är liknande nutella, men utan socker, brukar finnas på Coop, Ica och liknande. Ibland har de bara mandelsmör, men något nötsmör brukar det finnas. De är lite strävare i smaken, men eftersom smaken förändras när du slutar äta socker, så kommer du efter ett tag att uppleva det som söta. Matkalkyl är för övrigt bra för att se massor av olika fakta om livsmedel. Jag är inte så insatt på D-vitamin men äter magnesium själv. Funkar bra men har en tendens att sätta fart på magen. Kan vara bra att veta innan /Johanna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Hej alla LCHFare Har lite olika frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med då jag är helt ny på LCHF. *Kan jag äta alla sorters leverpastej? Äter mest den danska sorten göll och ibland malux. *Jag funderar på att börja ta D-vitaminer och magnesium, mest för att före bygga och för att jag faktiskt tror att jag har brist på D-vitaminer, är det bra eller dåligt? *Nutella vad jag läst på förpackningen i butiken värkar den innehålla socker så den är dålig eller? *Fiskpinnar är dom bra eller dåliga? Jag gillar att steka dom i mycket fett mosa dom till en röra med majonäs, gurka, salt och peppar. Leverpastej innehåller ofta ganska mycket kolhydrater, och en massa annat elände, jag äter inte köpt, bakar själv på kycklinglever. D-vitamin är en jättebra idè att ta, eftersom vi har nog mer eller mindre brist de flesta av oss i det här landet. Köp dem på hälsokost, 3000 enheter, eller mer, en smaksak Magnesium kan också vara bra att ta som tillskott, men som sagt, de kan vara lite besvärliga för magen, börja med 300 mg/dag Nutella passar bäst i sophinken, Fiskpinnar har en massa panering med kolhydrater, tyvärr Försök att äta så rena produkter som möjligt, med så lite tillsatsämnen och socker det bara går. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 D-vitamin i form av D3 förbättrar tarmens upptag av mineraler från maten. Enligt kostdoktorn bör dosering vara ca 2000-5000 IE. Jag själv tar under sommaren 2000 IE de dagar jag inte får tillräckligt med sol pga väder eller annat. Om någon månad tänker jag gå upp till 4000 IE. Det är inte så noga att ta D vitamin varje dag utan man kan ta större doser men glesare eftersom D vitamin lagras i fettvävnaden. Har du solat under optimala förhållanden så räcker det flera dagar och inget tillskott behövs. Intressant är att förstadiet till D vitamin som bildas i huden måste ned till levern för att färdigställas och levern gör inte det om det finns tillräckliga nivåer i blodet. Om du både solar och också tar tillskott av D3 vitamin så förbrukas tillskottet först medan förstadiet till D vitamin du fått av solen sparas i fettvävnaden för framtida bruk. Alltså ingen risk för att både sola och ta tillskott samtidigt även om det nu kanske är onödigt. Ju äldre man blir, desto sämre blir kroppen på att tillverka D-vitamin från solens UV ljus. Jag har stött på uppgifter om att vid 60 års ålder så blir det bara en tredjedel till en fjärdedel av D-vitaminerna som hos en ung människa med samma solexponering. Jag är 59 år och borde då alltså ta tillskott året om utom sommardagar då jag varit länge i solen. Tydligen är det också så att ju mer överviktig man är ju mer D-vitamin behövs för att få upp nivåerna i blodet. Från det att man börjar ta D-vitamin så tar det flera månader innan halten av D-vitamin har kommit upp till sitt slutvärde. Det kommer inte direkt så det gäller att börja tidigt på hösten. Du kan göra ungefär som jag och börja nu direkt med ca 2000 IE och höja dosen om någon månad. Nästa är på våren då du vistas ute mer så trappar du ned. Du kan ju planera ett klokt solande till nästa säsong men om du har ett normalt yrkesliv så blir det inte många soltimmar utom under själva semestern och kan behöva ta typ 2000 IE fram till semestern. Allt beror på hur mycket du vistas utomhus. Vad gäller magnesium så är det via de gröna grönsakerna som man får i sig rätt balans mellan kalcium och magnesium och de allra flesta har för lite magnesium i förhållande till kalcium. Fel förhållande i kroppen gör att kalciumöverskott deponeras på fel ställen i kroppen som mjukdelar och i blodkärl. Även hjärtat får sin beskärda del. Vid ett tillskott av magnesium tillsammans med D-vitamin så flyttas kalcium i sakta mak in i skelettet eller ut via urinen. Du vet om du har kalciumöverskott i kroppen om du brukar få tandsten. Saliven innehåller då kalcium som deponeras mellan underkäkens framtänder. Tar du magnesium tillskott och inte överdriver kalcium intag så slipper du mer tandsten och den kan till och med tillbakabildas i sakta mak. Magnesium brukar ges till personer med sjukdomar som gör att de lätt bildar njurstenar vilka består av kalcium. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Receptet kommer från Tyskland. Det här är riktig leverkorv som typiskt köps på burkar i Tyskland. Leverpastej vi köper här i Sverige innehåller oftast gluten, så även den man gör själv. Subsitut för leverpastej = Tysk leverkorv (pateliknande, men med mer fett). Näringsvärdena är ungefärliga. Använd kalvlever eller kycklinglever, lammlever, viltlever. Grislever har jag aldrig provat, men ska man ha det måste man nog blötlägga i mjölk över natten. Leverkorv Näringsvärden (ca, per hg) 1 kg lever Fett wt%: 28 (252 kcal) 4 kg sidfläsk, rimmat Protein wt%: 13 (52kcal) 2 lagerblad KH wt%: 1 2+4 stora lökar salt, vitpeppar 10 kryddpepparkorn 6 svartpepparkorn Koka upp allt utom lever till genomkokt. Spara 4 lökar. Sila av och spara buljongen (Kasta lök + kryddor), (Fettet flyter upp, späd med det i steg 6). Lägg levern i buljongen i 10 minuter. Mal allt + 4 stora lökar. Smaka av med vitpeppar (ca 3 msk, det ska vara mycket) + salt (Jag smakar smeten direkt) Späd till rätt konsistens (lös gröt) Fyll i rena burkar (spar 2 cm annars sprängs burkarna) Burkarna i långpanna med vatten, 200 grader i 2 timmar. Det ska bubbla i burkarna. Håller sen upp i ett halvår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 http://www.kostdemokrati.se/margareta/2013/03/19/fantastiska-magnesium-weston-a-price/ om magnesium, väldigt upplysande! Här står det att alla har olika behov av hur mycket magnesium som behövs. Jag tar 6x125mg om dagen! Ta inte magnesium i tablett form utan köp magnesiumolja, då sprayar du det på huden och kroppen tar upp 90% genom huden istället för 20% genom magen. www.sunfood.com jag har köper min magnesiumolja härifrån, den innehåller bara ultrarenat vatten och salt från döda havet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 25, 2013 Author Share Posted August 25, 2013 Tack alla för era upplysande svar. Kommer inte ta nutella, där emot kommer jag,trots panering, nog köpa fiskpinnar och göra röra på dom ibland . Har bestält D-vitamin och omega-3, så får jag se hur dom fungerar och vad som händer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts