Jump to content

Gluten till barn?

Curious yellow

Recommended Posts

Tydligen så rekommenderas man tillvänja sin telning till gluten innan 6 månaders ålder.

Har någon någonsomhelst uppfattning om vad som händer om man hoppar över detta 'kritiska' moment?

Kommer barnet kunna börja äta gluten problemfritt senare i livet eller krävs den här tidiga tillvänjningen?

Det finns nog ingen som äter gluten helt problemfritt. En del tror nog det, men ofta har dom ju svullen mage t.ex. Kolla "Wheatbellyblog". Min dotter "vandes" med gluten. Hon kunde inte göra tvåan på 4 år utan smärta samt hade grym eksem på kinderna. Vi tog bort gluten och det blev omedelbart bättre, först nu (6 månader senare) är hon helt ok på kinderna och hon går på toa som vanligt folk.

Varför vete? Det finns ju havre och annat man kan köra istället om man vill.

• Like 2

Här är en tidigare tråd från kostdoktorns forum som i vilken man disskuterade just invänjning av gluten till små barn.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2607-vänja-bebisar-vid-gluten/?hl=%2Bgluten+%2Bv%C3%A4nja#entry34659

och här..

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1371-gluten-till-småfolk/page-2?hl=%2Bgluten+%2Bv%C3%A4nja#entry15284

• Like 1

Jo, men tål man det inte så tål man det inte. I min dotters fall kan jag tänka mig att hon köper en kebabtallrik istället. Man vet ju hur det kommer att bli när hon blir äldre...

Alltså. Bara att man "ska vänja barnet vid gluten". Det faller ju där. Mat vi är gjorda för att äta ska man nog inte behöva vänja sig vid.

• Like 2

Problemet med Gluten är bland annat att man riskerar att få en s.k läckande tarm och det kan orsaka en hel del problem och du kan dra på dig allergier mot massor utav födoämnen pga att din tarm är skadad. Det hela kan resultera i magproblem, eksem, trötthet och andra osmakliga konsekvenser (problematiska).

Jag personligen skulle avstå från gluten så mycket som möjligt.

Har för mig att Jonas Bergqvist skrev någonting om gluten på sin sida (för bebisar).

• Like 4

• 2 weeks later...

Läste precis denna intervju av Dr. Alessio Fasano, som forskar på celiaki, gluten intolerans etc. Så här svarar han angående att introducera gluten tidigt till barn (dom har tydligen ett forskningsprojekt om just detta)

Chris Kresser:  That is fascinating.  And you also mentioned some preliminary research that suggests — and correct me if I’m wrong here — that if an infant avoids gluten for the first year of life, then the risk of celiac goes down by four-fold.  Is that right?

Dr. Alessio Fasano:  Well, you know, this is part of the corollary of what I just told you, because the idea is if indeed the game is not over, if indeed it is not destiny that you’re born to develop celiac disease because you have the genes, but destiny can be manipulated, the question is what can be done to eventually prevent or delay the onset of the disease.  And one of the most debatable and far to be settled issues is time of introduction of gluten into the diet for whom is genetically predisposed.  We know that introducing it too early will be harmful.  This is well known.  It’s settled.  Everybody agrees on that.  The question is, if we delay, can we do the opposite, delay or prevent celiac disease?  And nobody has done anything like this so far because these are very complex and long and expensive studies.  And we embarked on one of those in which we are recruiting neonates from families at risk and then we follow them over time, and at the time of weaning, because it’s a double-blind study, we blindly leave half on a gluten-free diet and half will be introduced to gluten, as it’s supposed to be based on the current recommendation of the American Academy of Pediatrics, and then we follow a time, asking as a primary question how many of the ones that were introduced early to gluten developed celiac disease compared to the ones that we postponed.  Now, the data that you mentioned are correct, but the caveat here is that this is only a three-year follow-up.  There is still the possibility that later on these kids will catch up, the ones introduced to gluten late.

Chris Kresser:  Right.

Dr. Alessio Fasano:  So, we don’t know yet if indeed you can prevent celiac disease by delaying the introduction of gluten.  But at least I can tell you, based on the data that we have so far, that you can delay it.  That is, I think, a good thing so that eventually these kids have more time to stay on a regular diet and enjoy the diet.

http://chriskresser.com/pioneering-researcher-alessio-fasano-m-d-on-gluten-autoimmunity-leaky-gut

Underground wellness kör just nu en miniserie om hur gluten kan orsaka nedbrytning av hjärnan http://undergroundwellness.com/3-ways-gluten-attacks-your-brain/

Så med all den vetenskap som finns kring hur pass stor skada gluten kan göra tycker jag inte det är en bra idé att försöka vänja någon vid att äta det då jag tror det kommer göra mer skada än nytta.

Här kan du läsa om hur gluten orsakar läckande tarm hos alla och inte bara hos dem med glutenintolerans: http://karlhulten.se/?p=110

• Like 2

Tydligen så rekommenderas man tillvänja sin telning till gluten innan 6 månaders ålder.

Har någon någonsomhelst uppfattning om vad som händer om man hoppar över detta 'kritiska' moment?

Kommer barnet kunna börja äta gluten problemfritt senare i livet eller krävs den här tidiga tillvänjningen?

Jag har förstått att det inte är tidpunkten som är det viktiga. Utan det att du ännu ammar när barnet utsätts för gluten för första gången. Amningen kommer då att lite dämpa den hårda smällen som tarmen får. Sen gäller det att små barn ska få så lite gluten som möjligt. Den stora ökningen av glutenintolerans hos barn ansågs bero på att barnen fick väldigt mycket gluten som små just när amningen hos många upphört.

Om du undviker att ge annan vätska, framför allt modersmjölksersättning och välling, och istället ammar så ofta du kan, kan du amma länge.  Amma gärna otaliga gånger per dag, bara en kort snutt. Naturfolk ammar tydligen var tionde minut en liten slurk. Jag ammar nu inte så ofta, men kanske en gång i timmen hela dagen och min dotter är 8 månader. Människan hör till gruppen djur som är kontinuerliga diare. Jag slutade amma när mina flickor var 1,5 år gamla (då blev dom ointresserade då jag pga jobb inte hann amma så ofta och då sinade mjölken) och då hade dom hunnit börja i dagvård och fått sin första dos gluten.

Sen tror jag bestämt att det lönar sig att ge gluten så sällan som möjligt och så sent som möjligt. Mina döttrar har inte fått något som helst med gluten i (havre har inte gluten, det fick dom två äldre nog) förrän de var ett år gamla. Jag tänker inte heller introducera gluten åt lillisen förrän dagis gör det.

Så, du måste inte ge gluten tidigt. Men amma länge, gluten får dom ändå i misstag om du inte har intyg på glutenfritt från läkare förstås.

Sen finns en poäng till. Om du inte ger gluten alls hemma kommer barnen att äta så mycket mindre gluten att de knappast blir glutenintoleranta.