Jump to content

LCHF alternativ på flyget

Solsken

Recommended Posts

Hej,

Jag har länge saknat LCHF-alternativ på flyget. Försöker alltid fråga efter det för att öka medvetenheten om att behovet finns.

Nu har jag fått veta att Singapore Air har ett alternativ som passar oss!
http://www.singaporeair.com/en_UK/flying-with-us/specialmeals/

Valet kallas för:

Non-Carbohydrate Meal

(NCBHD)

No starch and carbohydrates in any form will be featured in this meal.

Jag hoppas att andra bolag tar efter!

Känner ni till andra bolag där man kan välja lågkolhydratskost?

• Like 5

Vill tipsa om att beställa diabetesmåltid på flyget, det skulle jag tro att alla flygbolag har i sitt sortiment. Då får man i alla fall mat som är lite bättre anpassad till oss som dragit ner på kolhydraterna. Min erfarenhet är att de värsta "kolhydratbomberna" är borta och att man t.ex. får mer sallad. Om man sen hoppar över riset/potatisen/pastan som ligger i lådan ihop med fisken/köttet så blir det ganska hyfsat. Fungerar i alla fall för mig som inte alltid måste vara superstrikt utan kan tillåta mig lite mer kolhydrater någon dag utan att det påverkar mitt välbefinnade negativt.

Jag tar alltid med mig egen mat vid flygningar längre än en timma. Ostar, oliver, salami och skinka funkar alltid...ibland med ett glas rött från kabinpersonalen...

Egen mat är tyvärr inte tillåtit på alla flygbolag, t.ex. Thomas Cook (Ving) som jag flög med till Teneriffa förra året... Men jag hade med mig mörk chocklad som jag åt utan att någon reagerade...är ju lätt att smyga i sig lite chocklad utan att någon märker det.  ^_^

Egen mat är tyvärr inte tillåtit på alla flygbolag, t.ex. Thomas Cook (Ving) som jag flög med till Teneriffa förra året... Men jag hade med mig mörk chocklad som jag åt utan att någon reagerade...är ju lätt att smyga i sig lite chocklad utan att någon märker det.  ^_^

Det är ju inte så att jag visar upp min mat, utan den finns i handbagaget som rullar igenom kontrollen, och jag har ännu inte fått nedslag på den...

Det är ju inte så att jag visar upp min mat, utan den finns i handbagaget som rullar igenom kontrollen, och jag har ännu inte fått nedslag på den...

Det är inte i kontrollen problemet ligger, för det är inte förbjudet att TA MED maten, du får bara inte äta den på planet...Men så länge flygpersonalen inte reagerar är det ju inget problem.