Solsken Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Hej, Jag har länge saknat LCHF-alternativ på flyget. Försöker alltid fråga efter det för att öka medvetenheten om att behovet finns. Nu har jag fått veta att Singapore Air har ett alternativ som passar oss!http://www.singaporeair.com/en_UK/flying-with-us/specialmeals/Valet kallas för: Non-Carbohydrate Meal (NCBHD) No starch and carbohydrates in any form will be featured in this meal. Jag hoppas att andra bolag tar efter!Känner ni till andra bolag där man kan välja lågkolhydratskost? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 bra initiativ av dom! jag har bara flygit med ryanair sista tiden. Där är det bara highcarb, även på flygplatserna tycker jag :/ Som tur är flyger vi bara i ca 2 timmar när vi ska till Irland, så man klarar sig ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Per Wikholm Posted August 25, 2013 Popular Post Share Posted August 25, 2013 Tills andra flygbolag följer Singapore Airlines är det periodisk fasta som är LCHF-alternativet. :-) 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-Jansson Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Seafood meal verkar oxå vara ett alternativ . Ryanair säljer oliver , jordnötter och vatten om man mot all förmodan inte kan hålla sig några timmar .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Ja, jo, jordnötter har jag käkat på planet, men det kan man ju inte leva på. man får ladda upp med ordentligt med mat innan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hatter Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Jag brukar ta med mig matlåda när jag flyger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boomer Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Vill tipsa om att beställa diabetesmåltid på flyget, det skulle jag tro att alla flygbolag har i sitt sortiment. Då får man i alla fall mat som är lite bättre anpassad till oss som dragit ner på kolhydraterna. Min erfarenhet är att de värsta "kolhydratbomberna" är borta och att man t.ex. får mer sallad. Om man sen hoppar över riset/potatisen/pastan som ligger i lådan ihop med fisken/köttet så blir det ganska hyfsat. Fungerar i alla fall för mig som inte alltid måste vara superstrikt utan kan tillåta mig lite mer kolhydrater någon dag utan att det påverkar mitt välbefinnade negativt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquarius Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Norwegian har en tapastallrik som är helt ok. Jag tror den finns på alla flygningar över 2,5 timme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Jordnötter och rött vin, då blir resan kortare och roligare...;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Men är det inte mycket kolhydrater i jordnötter? Tycker mycket om jordnötter men har känt mig tvungen att avstaa eftersom jag har diabetes 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 en del, men å andra sidan väger de inte så mkt och det är även mkt fett och annat nyttigt i. Jag får inget sötsug av det och kan ha det som snacks. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Jag tar alltid med mig egen mat vid flygningar längre än en timma. Ostar, oliver, salami och skinka funkar alltid...ibland med ett glas rött från kabinpersonalen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Jag tar alltid med mig egen mat vid flygningar längre än en timma. Ostar, oliver, salami och skinka funkar alltid...ibland med ett glas rött från kabinpersonalen... Egen mat är tyvärr inte tillåtit på alla flygbolag, t.ex. Thomas Cook (Ving) som jag flög med till Teneriffa förra året... Men jag hade med mig mörk chocklad som jag åt utan att någon reagerade...är ju lätt att smyga i sig lite chocklad utan att någon märker det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Egen mat är tyvärr inte tillåtit på alla flygbolag, t.ex. Thomas Cook (Ving) som jag flög med till Teneriffa förra året... Men jag hade med mig mörk chocklad som jag åt utan att någon reagerade...är ju lätt att smyga i sig lite chocklad utan att någon märker det. Det är ju inte så att jag visar upp min mat, utan den finns i handbagaget som rullar igenom kontrollen, och jag har ännu inte fått nedslag på den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Det är ju inte så att jag visar upp min mat, utan den finns i handbagaget som rullar igenom kontrollen, och jag har ännu inte fått nedslag på den... Det är inte i kontrollen problemet ligger, för det är inte förbjudet att TA MED maten, du får bara inte äta den på planet...Men så länge flygpersonalen inte reagerar är det ju inget problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts