Jump to content

Bibehåller LCHF-kosten muskelmassa vid åldrande?

Fundersam
 Share

Recommended Posts

Jag flyttar det här ämnet från en annan tråd och är mycket intresserad eftersom jag är osäker på svaret. Att LCHF bygger en starkare kropp är det ingen tvekan om men haft en fundering kring träning. Skyddar LCHFkosten mot den muskelnedbrytning som sägs komma från ca 30-40 års ålder, ca 1 % per år och blir vi 80-90 år blir det ju med tiden ganska mycket.

Att träning inte är nödvändigt för viktnedgång anser jag bevisat men att det är hjälpsamt vid omformning av kroppen, hjälper huden att dra ihop sig etc, etc så det behöver vi inte diskutera, tycker jag   :) . Att träning "tar" olika på olika personer är väl heller inte så väldigt kontroversiellt numera?

Men så är det detta med träning för ett bra åldrande, många som behåller matchvikten verkar byta muskelmassa mot fett vilket gör att vikten kan stå relativt stilla. Surfade runt lite för att lita information och kom till JG:sida http://tranastyrka.se/traning-och-livskvalite-nar-du-aldras/och hittade en intressant bild: 

aldrande.livskvalite.jpg

Nu menar jag självfallet inte att vi ska blir triatleter allihop   :blink: men hur är det med LCHF och den här aspekten, någon som vet lite mer? Muskelmassa är ju viktig ingrediens i välmåendet och det goda åldrandet.

Vet man om den där 74-årige inaktiva mannen har varit rullstolsbunden länge?

Tror du inte att undersökningen menar en "normalt" inaktivt 74-årint, annars skulle ju jämförelsen bli meningslös? Inte handikappad men heller ingen aktiv träning, kanske någon promenad. Så ser det ut för många äldre runt mig i alla fall.

Och detta att muskelmassa byts mot fett, tror jag är okontroversiellt men för mig är det en viktigt fråga hur min LCHF påverkar, om nu någon vet... Jag är tidig 60-talist och börjar se 50-talisterna runt mig gå mot 60 och det är inte bara positivt och nej, de är inte lågkolhydratare.

• Like 1

Tror du inte att undersökningen menar en "normalt" inaktivt 74-årint, annars skulle ju jämförelsen bli meningslös? Inte handikappad men heller ingen aktiv träning, kanske någon promenad. Så ser det ut för många äldre runt mig i alla fall.

Och detta att muskelmassa byts mot fett, tror jag är okontroversiellt men för mig är det en viktigt fråga hur min LCHF påverkar, om nu någon vet... Jag är tidig 60-talist och börjar se 50-talisterna runt mig gå mot 60 och det är inte bara positivt och nej, de är inte lågkolhydratare.

Jag tänkte instinktivt att det måste handla om en rullstolsbunden eller sängbunden som var med på bilden. Kunde liksom inte föreställa mig att musklerna kunde förtvina så otroligt mycket. Visst är muskler färskvara och alla som varit gipsade vet hur illa det kan bli.

Det vore bra att få visshet om just denna bild är representativ eller en illustration för man blir mörkrädd då man ser den

Annars tycker jag att denna tråd är högintressant och kommer att följa den med stort intresse.

Man kan spekulera lite i om inte åldringar som efterhand blir sämre på att äta verkligen får i sig de proteiner som kroppen behöver.

PS

Jag har en granne som är 87 år och som jagar omkring varje dag med rollatorn och det är med rejäl fart. Tror att han egentligen inte behöver rollatorn utan att flickorna på hemtjänsten övertygat honom om att använda den. Gubben är helt klar i huvudet och betydligt mer spänstig än många yngre. Ska försöka intervjua honom om matvanor och annat för då får jag kanske lära mig något.

DS 

• Like 3

Jag tänkte instinktivt att det måste handla om en rullstolsbunden eller sängbunden som var med på bilden. Kunde liksom inte föreställa mig att musklerna kunde förtvina så otroligt mycket. Visst är muskler färskvara och alla som varit gipsade vet hur illa det kan bli.

Det vore bra att få visshet om just denna bild är representativ eller en illustration för man blir mörkrädd då man ser den

Annars tycker jag att denna tråd är högintressant och kommer att följa den med stort intresse.

Man kan spekulera lite i om inte åldringar som efterhand blir sämre på att äta verkligen får i sig de proteiner som kroppen behöver.

PS

Jag har en granne som är 87 år och som jagar omkring varje dag med rollatorn och det är med rejäl fart. Tror att han egentligen inte behöver rollatorn utan att flickorna på hemtjänsten övertygat honom om att använda den. Gubben är helt klar i huvudet och betydligt mer spänstig än många yngre. Ska försöka intervjua honom om matvanor och annat för då får jag kanske lära mig något.

DS 

Vad glad jag blir att du oxå tycker det är viktigt. Vi får hjälpas åt med info samlande och det skall bli intressant vad din granne kommer att svara.

• Like 1

Vad glad jag blir att du oxå tycker det är viktigt. Vi får hjälpas åt med info samlande och det skall bli intressant vad din granne kommer att svara.

Intresset ligger nog i att jag själv fyller 60 år om några månader och behöver fundera lite på det där.

Jag hade liksom svårt att acceptera den där hemska bilden men tyvärr är den nog representativ om man ska tro nästa länk.

http://www.dummies.com/how-to/content/what-happens-to-aging-muscles.html

En intressant studie där man gett omega 3 fettsyror och sett att de ger intressanta resultat:

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-19494801

En intressant sak om magnesium: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20388094

Äldre människor får svårare att ta upp en del mineraler som magnesium men även andra mineraler. I musklerna ska finnas lämpliga proportioner av kalcium och magnesium och om kroppen är felnärd så berövas muskler och skelett dessa mineraler för att användas på annat håll i kroppen. Detta kan vara en del i processen men det vore trevligt att hitta en vederhäftig källa som är mer trovärdig än mina vilda gissningar.

• Like 1

För min del har 3 års LCHF-frossande inneburit ökad muskelmassa, även på de muskler jag inte tränar dvs överkroppen, benen springer jag en del med.

Nu är det här inte en synvilla p g a det mesta fettet runt musklerna har dragit, utan jag upplever att jag inte tappat utan ökat min muskelmassa under den här tiden, och då

är jag ändå en tidig 50-talare...  :o

Jag har aldrig haft så snygga och väldefinierade muskler som nu trots att jag snart börjar med rullatorn... :P

• Like 3

För min del har 3 års LCHF-frossande inneburit ökad muskelmassa, även på de muskler jag inte tränar dvs överkroppen, benen springer jag en del med.

Nu är det här inte en synvilla p g a det mesta fettet runt musklerna har dragit, utan jag upplever att jag inte tappat utan ökat min muskelmassa under den här tiden, och då

är jag ändå en tidig 50-talare...  :o

Jag har aldrig haft så snygga och väldefinierade muskler som nu trots att jag snart börjar med rullatorn... :P

Nu har jag läst Pingos två intressanta länkar och det verkar som man skall se upp med och hålla koll på sin muskelnedbrytning. 

Tyckte det var intressant att notera att olivolja gjorde skillnad  om än inte lika mycket som omega3, apropå den fetträdsla som vi är omgivna av, hade varit kul om de även testat även med bra mättat fett. Törs man av det dra slutsatsen att LCHF-kost eller Paleo är delvis hämmande på muskelnedbrytning även utan träning?

Hjopek: Jag gissar att du är man (men det kan ju förstås vara fel  ;)  ) men om så är fallet  undrar jag om du har en kvinna i ditt liv som haft en liknande resa som du under dessa tre år och ser det ut med muskeltillväxten där?

Man kan skratta åt detta med rullatorn men jag bor i riktig arbetarstadsdel i  Göteborg och man ser så otroligt många rullatorer. Inget fel i det i sig och det är bra att man inte sätter sig hemma, trots svårigheter med att gå. Jag kan inte bedöma åldrar men jag tror inte vi rör oss uppåt 80, så frågan är vad som ger detta behov? 

Nu har jag läst Pingos två intressanta länkar och det verkar som man skall se upp med och hålla koll på sin muskelnedbrytning. 

Tyckte det var intressant att notera att olivolja gjorde skillnad  om än inte lika mycket som omega3, apropå den fetträdsla som vi är omgivna av, hade varit kul om de även testat även med bra mättat fett. Törs man av det dra slutsatsen att LCHF-kost eller Paleo är delvis hämmande på muskelnedbrytning även utan träning?

Hjopek: Jag gissar att du är man (men det kan ju förstås vara fel  ;)  ) men om så är fallet  undrar jag om du har en kvinna i ditt liv som haft en liknande resa som du under dessa tre år och ser det ut med muskeltillväxten där?

Man kan skratta åt detta med rullatorn men jag bor i riktig arbetarstadsdel i  Göteborg och man ser så otroligt många rullatorer. Inget fel i det i sig och det är bra att man inte sätter sig hemma, trots svårigheter med att gå. Jag kan inte bedöma åldrar men jag tror inte vi rör oss uppåt 80, så frågan är vad som ger detta behov? 

Jag är man och min kvinna äter betydligt mer liberalt än mig så där märks det inget, men som sagt äter ma(ä)n LCHF ordentligt så blir det mer muskler, fast jag kanske är en sådan där anekdot...;D

Jag använder redan en rullator med hjälpmotor på 2 hjul, igår tog jag en runda på 40 mil, fet frukost vid 9-tiden och lite lätt kvällsmat vid 21-tiden, endast vatten under resan...;D

Sedan att jag skämtar om det kan ju  vara lite skräck inför framtiden...

Jag var i Frankrike i somras och där hade inte åldringarna rullator utan de fick klara sig med käpp vilket verkade gå utmärkt men då var majoriteten äldre än man brukar se här i Sverige, det kan ju förklaras av att här låser man in dem när de börjar bli över 90...; (

Intressant Hjopek om de franska åldringarna. Här i Sverige ger vi folk statiner från 40 års ålder och ökar på doseringen allt eftersom de blir äldre.

Musklerna tappar styrka pga att koenzymet Q10 minskar i cellerna därför att statinerna dämpar leverns produktion av just Q10. Ju större doser statiner ju svagare muskler och då kan de fortfarande ha kvar volym men vara helt försvagade. Jag har själv råkat ut för överdosering med statiner och fått uppleva detta vilket var en hemsk upplevelse. Med tillskott av Q10 och att jag slutade med statiner så tog det två månader innan musklerna fått tillbaka sin styrka. I mina mörka ögonblick så undrar jag ibland hur nära hjärtsvikt jag var.

Då mina lårmuskler tappat styrka men ingen volym så hade jag det jobbigt med att bara promenera till affären och handla. I det läget så begränsar man rimligen all fysisk aktivitet eftersom det blir så jobbigt och därefter börjar musklerna att förtvina. Dessutom blir man ostadig och känner att balansen inte är lika bra. Jag hade bättre styrka i vänstra benet så det gick an men visst kände jag mig ostadig.

Läkarna är rätt villiga att skriva ut stora doser statiner till äldre människor vilket kan ställa till en hel del. Misstänker att äldres behov av rullator har en hel del med statinerna att göra. Nu tror jag inte att studierna som visar på muskelförluster på äldre har med statiner att göra utan att det är andra saker med i spelet.

Kanske man i Frankrike är mer försiktig med statiner helt enkelt.

• Like 1

En viktig komponent för att bibehålla muskelmassa är att använda dem hela tiden!

Dvs kroppen behåller inte sådant som inte används.

http://www.youtube.com/watch?v=wGXep32_qiI

Det ligger mycket i det. Efter 16 år på en kontorsstol så var mina lårmuskler så svaga så jag inte längre kunde stå på huk och under tiden hade låren ökat i omfång...

• Like 2

Det ligger mycket i det. Efter 16 år på en kontorsstol så var mina lårmuskler så svaga så jag inte längre kunde stå på huk och under tiden hade låren ökat i omfång...

Intressant, efter 7 månader på LCHF, lust att träna och bra kontakt med kroppen blev jag lite förskräckt på gymmet häromdagen. Har cyklat en hel del i sommar, joggat av och till, och det  kändes som om benen var starka  men jag upptäckte att de inte var fullt så starka som jag trodde  :P.

Bra att få en varningssignal i tid men man skall ta det på alvar. Hur har du gjort med din träning  :) för att stärka benen?

Intressant, efter 7 månader på LCHF, lust att träna och bra kontakt med kroppen blev jag lite förskräckt på gymmet häromdagen. Har cyklat en hel del i sommar, joggat av och till, och det  kändes som om benen var starka  men jag upptäckte att de inte var fullt så starka som jag trodde  :P.

Bra att få en varningssignal i tid men man skall ta det på alvar. Hur har du gjort med din träning  :) för att stärka benen?

Jag tränade styrketräning på gym ett tag och sedan körde jag spinning några månader men det senare klarade inte min sönderstressade kropp mer än två månader. Det lättaste är nog att helt enkelt stå på huk några gånger om dagen. När jag väl blev så stark igen så jag kunde det så var det ju lättare att träna också.

Jag springer ju en del också och alltsammans har gjort att låren fått tillbaka ganska mycket muskelmassa. Fettet är borta också så nu har jag bättre koll på hur stora musklerna faktiskt är.

Några här i forumet rekommenderade att man skulle göra knäböj med tyngder för att öka styrkan i lårmusklerna. Har inte vågat det för min del eftersom jag har ett knä som krånglar lite. Är så rädd att det skall bli värre så att jag inte kan springa.

Jag har också suttit på köksstolen och rest mig en liten bit och så ner igen och upp tills man blir trött.

• Like 2

Jag är man och min kvinna äter betydligt mer liberalt än mig så där märks det inget, men som sagt äter ma(ä)n LCHF ordentligt så blir det mer muskler, fast jag kanske är en sådan där anekdot...;D

Jag använder redan en rullator med hjälpmotor på 2 hjul, igår tog jag en runda på 40 mil, fet frukost vid 9-tiden och lite lätt kvällsmat vid 21-tiden, endast vatten under resan...;D

Sedan att jag skämtar om det kan ju  vara lite skräck inför framtiden...

Jag var i Frankrike i somras och där hade inte åldringarna rullator utan de fick klara sig med käpp vilket verkade gå utmärkt men då var majoriteten äldre än man brukar se här i Sverige, det kan ju förklaras av att här låser man in dem när de börjar bli över 90...; (

Ha, ha den var bra  ;), fick läsa två gånger innan polletten trillade ner. Vi har också en rullator på 2 hjul med hjälpmotor. Men vet du, jag saknar själva fikagrejen, att slå sig ner med en kladdkaka med vispgrädde på något mysigt fik men söta kakor  är ju inte goda längre  :P .

Jag tränade styrketräning på gym ett tag och sedan körde jag spinning några månader men det senare klarade inte min sönderstressade kropp mer än två månader. Det lättaste är nog att helt enkelt stå på huk några gånger om dagen. När jag väl blev så stark igen så jag kunde det så var det ju lättare att träna också.

Jag springer ju en del också och alltsammans har gjort att låren fått tillbaka ganska mycket muskelmassa. Fettet är borta också så nu har jag bättre koll på hur stora musklerna faktiskt är.

Några här i forumet rekommenderade att man skulle göra knäböj med tyngder för att öka styrkan i lårmusklerna. Har inte vågat det för min del eftersom jag har ett knä som krånglar lite. Är så rädd att det skall bli värre så att jag inte kan springa.

Jag har också suttit på köksstolen och rest mig en liten bit och så ner igen och upp tills man blir trött.

Om man vill ha en enkel styrketräning i hemmet som långsamt kan bygga upp kroppen men som har potential att göra en vältränad så brukar jag rekommendera Mark sissons gratisprogram (kräver registrering):

http://www.marksdailyapple.com/primal-blueprint-fitness/

Kanske lite, lite OT. Men kan man tänka att muskler har ett "minne" ? Muskelminne helt enkelt. Om man i sin ungdom varit rejält muskulös, tränat och använt sina muskler, kan det vara lättare att behålla eller återskapa muskler senare i livet?

Kan det vara skillnad om man har tränat sig till långa eller korta muskler, rätta mig om jag har fel, men jag har fått för mig att de mer "explosiva" har kortare muskler, medans de som är uthålliga har längre "muskelfibrer".

Så, kontentan av min fundering är om korta muskler kan ha ett längre minne, kan det vara så? :) Eller vad tror ni.

Allmänt svar först. Som Zepp redan varit inne på så är det mest muskelsparande/muskelökande man kan ägna sig åt styrketräning. Glöm spinning och andra mer konditionsinriktade aktiviteter om det är muskelfokus ni har. Starka/muskulösa ben bygger man med knäböj/benpress och marklyft. Knäböj och marklyft är egentligen helkroppsövningar och den som inte förstår vad jag menar med det kommer att förstå det när ni tränat upp er så att ni kan ha en hyfsad vikt på stången...och då släpper buktrycket. OBS! Absolut inget ni ska prova utan bara en bildlig beskrivning för att ro hem poängen. Men, som sagt, det går bra att bygga starka/muskulösa ben med benpress också. För en nybörjare är det inte optimalt men det går.

Med detta sagt, det lågkolhydratkost är så fenomenalt för, i synnerhet för de som har en (hel) del energireserver här och var på kroppen, är att stimulera bränslepartitioneringen på ett ofta optimalt sätt. Mer energi slussas till muskler istället för inlagras som fett (givetvis under förutsättning att den ketogena mättnadseffekten etablerar negativ kaloribalans). Det här ger också omformningseffekter som i synnerhet kvinnor brukar märka av mest eftersom det oftast är de som, av varierande orsaker, har en massa kroppsfett på nedre regionerna av kroppen i kombination med en ofta avmusklad överkropp. På LCHF kan det där ofta balanseras om inte idealt så åtminstone en aning.

Kanske lite, lite OT. Men kan man tänka att muskler har ett "minne" ? Muskelminne helt enkelt. Om man i sin ungdom varit rejält muskulös, tränat och använt sina muskler, kan det vara lättare att behålla eller återskapa muskler senare i livet?

Muskelminne är en realitet och precis som du beskriver så innebär det i korthet att har man en gång varit i en viss träningsform så är det mycket lättare att åter uppnå denna. Det här är också en viktig orsak till att det finns en stor poäng i att komma igång med sin träning tidigare än senare i livet. Det är dock aldrig för sent... Lite mer negativt är att även fettvävnad tenderar ha ett slags minne (detta är mycket mer accentuerat för barn och ungdomar som är kraftigt överviktiga).

Som en passus kan nämnas att fenomenet med muskelminne ofta nyttjats i sammanhang där man tävlar i att komma i form på si och så många veckor. Upplägget då brukar vara att man varit i bra form och så låter man kroppen förfalla en aning samtidigt som man lägger på sig kroppsfett. Sedan så intar man Produkt X samtidigt som man tränar hårt och äter bra och så kommer man mycket, mycket fortare i bra form än någon som s.a.s. börjar från ruta ett, dvs som otränad. Tro't eller ej men det har i regel ABSOLUT ingenting med Produkt X att göra. (Det enda Produkt X brukar trimma är konsumentens plånbok.)

Tilläggas bör att det fifflas på långt mer utstuderade sätt vad gäller den här typen av tävlingar. Det är ex. i regel inga dopningtester, även bildmanipulering förekommer eller mer utstuderat rent fusk, ex. att man tar "efter"-bilden innan "före"-bilden förekommer. Det är ju betydligt lättare och går betydligt snabbare att "äta upp sig" så har man formtoppat innan på detta vis har man ju en klar fördel. Sade jag förresten att tränings/kost/hälso-området ofta vida överträffar bilskojarbranschen? ;)

Kan det vara skillnad om man har tränat sig till långa eller korta muskler, rätta mig om jag har fel, men jag har fått för mig att de mer "explosiva" har kortare muskler, medans de som är uthålliga har längre "muskelfibrer".

Så, kontentan av min fundering är om korta muskler kan ha ett längre minne, kan det vara så? :) Eller vad tror ni.

Nja, här råder nog lite begreppsförvirring. Troligtvis tänker du på vad man brukar kalla snabba resp. långsamma muskelfibrer. Snabba muskelfibrer har mer potential för såväl styrka som hypertrofi (muskeltillväxt) och det motsatta gäller de långsamma som å andra sidan är mer uthålliga.

Ju längre en muskel är desto mer potential har den för såväl storlek som styrka. Eliten inom kroppsbyggarsfären har därför i regel begåvats med mycket långa och stora muskelbukar med ideala muskelfästen som möjliggör detta.

Det här relaterar även till flexibilitet/mobilitets-aspekten där många tränande misslyckas med muskeltillväxt för diverse muskelgrupper helt enkelt för att de medvetet/omedvetet fuskar med utförandet, ex. att man inte kör så djupt man kan i knäböj/benpress och istället egotrippar, dvs lassar på viktbelastning istället vilket är kontraproduktivt i längden. A och O är därför att utgå från ett rörelseomfång som är så långt som möjligt för att dels uppnå optimal (inte maximal, vilket kan vara farligt och även, ibland, inte ger samma träningseffekt) stretch såväl som dito kontraktion. På mer avancerad nivå kan visst fokus på just dessa ytterlägen ge önskade effekter...men nu blev det helt OT och irrelevant för den här tråden.

Hoppas att det gav svar på det du, förhoppningsvis, undrade!

• Like 1

Prova att göra knäböj med en pilatesboll bakom ryggen mot en vägg. Tänk på att undvika gå ner mer än 90 grader i knäled, och stanna i toppläget innan knäna låser sig. Då minskas risken för att stressa knälederna.

Se denna film: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/244

Jag gör denna övning med hantlar, och förutom låren så får sig även sätesmuskulaturen en skön omgång.