Syster Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Det skrivs lite nu och då på forumet om läckande tarm, och det jag funderar över är (jag ifrågasätter inte) hur pass vedertaget och accepterat är begreppet? Är det något som våra läkare i Sverige känner till, och på något sätt diagnostiserar? Kan man diagnostisera det på något sätt? Från vart kommer begreppet, från vilken skola, den Indiska medicinen eller den Kinesiska eller homeopatin, eller något annat? Jag förstår nu vad begreppet innebär, efter att ha läst alla kunniga inlägg om detta Jag ska erkänna att begreppet för mig har tidigare varit okänt, och efter att ha läst allt som ni som kan det här, skriver, så kan jag inte annat än konstatera att det måste vara många läckande tarmar som vandrar runt i världen. För mig så har varit/är innebörden av begreppet läckande tarm förenat med akut livsfara då tarmbakterier och tarminnehåll har fått, av någon anledning fritt tillträde till fri bukhåla och blodbana med en bukhinneinflammation och blodförgiftning som följd. Ett mycket intressant ämne för alla med autoimmuna sjukdomar tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Man kan diagnosticera läckande tarm genom att göra ett ImuPro-test, jag har själv gjort ett. Med ImuPro kan man mäta mängden av specifika IgG-antikroppar mot födoämnen i blodet. Samtidigt kan man se vilka födoämnen det är som immunförsvaret har reagerat mot. 85 % av alla matallergier är s.k fördröjda allergier och går att få reda på genom ett IgG-test tillskillnad mot IgE som de gör på vårdcentralen som endast visar (omedelbara reaktioner). Det är absolut värt att göra om man har problem. Jag hade skyhöga världen på ägg - kan förklara varför ''traditionell LCHF'' inte fungerade optimalt för mig. Har man väldigt många allergier i testet som man reagerar rätt kraftigt på så har man (enligt testet) läckande tarm. Om du har en läckande tarm kan kroppen reagera på de mest vanliga livsmedlen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Antonius, var kan man göra sådant test, på vårdcentralen? Eller måste man gå privat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Antonius, var kan man göra sådant test, på vårdcentralen? Eller måste man gå privat? Jag gjorde mitt ImuPro-test på Odenplans naturhälsa som ligger i Stockholm. Vårdcentralen gör inte dessa tester. Testen kostar ju en del men kan ju absolut vara värt att göra om man mår väldigt dåligt och känner att det är något som man är allergisk emot. Det finns olika tester med olika prisklasser. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Jag är lite halvskeptiskt till begreppet läckande tarm. Det finns dock omnämnt på många ställen. Frågan är dock vad som är orsakar att tarmen läcker i så fall. Beror verkligen autoimmun sjukdom och en del annat på läckande tarm eller är det bara så att dom som har dessa hälsoproblem också har läckande tarm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Det skrivs lite nu och då på forumet om läckande tarm, och det jag funderar över är (jag ifrågasätter inte) hur pass vedertaget och accepterat är begreppet? Är det något som våra läkare i Sverige känner till, och på något sätt diagnostiserar? Kan man diagnostisera det på något sätt? Från vart kommer begreppet, från vilken skola, den Indiska medicinen eller den Kinesiska eller homeopatin, eller något annat? Jag förstår nu vad begreppet innebär, efter att ha läst alla kunniga inlägg om detta Jag ska erkänna att begreppet för mig har tidigare varit okänt, och efter att ha läst allt som ni som kan det här, skriver, så kan jag inte annat än konstatera att det måste vara många läckande tarmar som vandrar runt i världen. För mig så har varit/är innebörden av begreppet läckande tarm förenat med akut livsfara då tarmbakterier och tarminnehåll har fått, av någon anledning fritt tillträde till fri bukhåla och blodbana med en bukhinneinflammation och blodförgiftning som följd. Ett mycket intressant ämne för alla med autoimmuna sjukdomar tycker jag. Jag skulle tro att den grundläggande biokemin inte är kontroversiell. Alltså att t.ex. gluten via en välbeskriven kaskad av reaktioner orsakar hål i tarmväggen som inte "ska" vara där samt möjliggör olika autoimmuna reaktioner på olika håll i kroppen + att bakterier och olämpliga proteiner av andra slag kan läcka in i blodbanan. Dock verkar det ju som att man inom modern medicin beter sig som om denna biokemiska grundkunskap inte funnes, eftersom man rekommenderar folk att äta sådant som orsakar läckande tarm. Förmodar att detta är en del i det paradigmskifte vi håller på att orsaka... Man måste således skilja läckande tarm från hål i tarmen som orsakats av t.ex. inflammation under längre tid i en ficka, varvid enorma mängder patogener läcker ut i buken och orsakar potentiell livsfara. Läckande tarm orsakat av gluten varar under 20 minuter, sedan stängs de små kanalerna igen -- alltså kanaler i tarmväggen där det visserligen är meningen att näringsämnen ska passera men bara under kontrollerade former. Vad jag förstår ska inga proteiner egentligen släppas igenom utan endast enskilda aminosyror. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 25, 2013 Author Share Posted August 25, 2013 Man kan diagnosticera läckande tarm genom att göra ett ImuPro-test, jag har själv gjort ett. Med ImuPro kan man mäta mängden av specifika IgG-antikroppar mot födoämnen i blodet. Samtidigt kan man se vilka födoämnen det är som immunförsvaret har reagerat mot. 85 % av alla matallergier är s.k fördröjda allergier och går att få reda på genom ett IgG-test tillskillnad mot IgE som de gör på vårdcentralen som endast visar (omedelbara reaktioner). Det är absolut värt att göra om man har problem. Jag hade skyhöga världen på ägg - kan förklara varför ''traditionell LCHF'' inte fungerade optimalt för mig. Har man väldigt många allergier i testet som man reagerar rätt kraftigt på så har man (enligt testet) läckande tarm. Om du har en läckande tarm kan kroppen reagera på de mest vanliga livsmedlen. Antonius, upplever du nu att du mår bättre när du uteslutit dom livsmedel som gav höga värden på testet? Var det andra livsmedel som också gav höga värden, förutom ägg? Och hur lång tid tog det innan du upplevde eventuell hälsoförbättring? Har du någon uppfattning om det är seriösa lab som utför dessa tester? Ursäkta alla frågor, men detta är spännande tycker jag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Jag gjorde mitt ImuPro-test på Odenplans naturhälsa som ligger i Stockholm. Vårdcentralen gör inte dessa tester. Testen kostar ju en del men kan ju absolut vara värt att göra om man mår väldigt dåligt och känner att det är något som man är allergisk emot. Det finns olika tester med olika prisklasser. Okej, ska kolla mer. Jag har velat göra en test eftersom jag har upptäckt flera saker jag inte tål längre som jordgubbar/smultron och räkor. Vill egentligen veta hur det är med ägg och nötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Jag är lite halvskeptiskt till begreppet läckande tarm. Det finns dock omnämnt på många ställen. Frågan är dock vad som är orsakar att tarmen läcker i så fall. Beror verkligen autoimmun sjukdom och en del annat på läckande tarm eller är det bara så att dom som har dessa hälsoproblem också har läckande tarm? Jag tror det är det sistnämda, dvs att vissa som har läckande tarm har en tendens att utveckla auto-immuna sjukdomar. Men visst, det är ett lite otydligt begrepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Jag är lite halvskeptiskt till begreppet läckande tarm. Det finns dock omnämnt på många ställen. Frågan är dock vad som är orsakar att tarmen läcker i så fall. Beror verkligen autoimmun sjukdom och en del annat på läckande tarm eller är det bara så att dom som har dessa hälsoproblem också har läckande tarm? Se denna videon på 20 minuter med Joe Rignola, där han förklarar hur det går till. http://www.youtube.c...h?v=IvUgcLQOUSA Autoimmunitet är ingenting som förekommer "naturligt" hos människor (eller föralldel vilda djur), utan det triggas av något i vår moderna miljö. Om sedan läckande tarm är enda förklaringen till autoimmunitet, vet jag inte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Se denna videon på 20 minuter med Joe Rignola, där han förklarar hur det går till. http://www.youtube.c...h?v=IvUgcLQOUSA Autoimmunitet är ingenting som förekommer "naturligt" hos människor (eller föralldel vilda djur), utan det triggas av något i vår moderna miljö. Om sedan läckande tarm är enda förklaringen till autoimmunitet, vet jag inte. Men du menar alltså att du för din del tror att man får autoimmuna sjukdomar AV läckande tarm och inte att man kan får båda delarna av någon annan orsak? Hinner inte kolla videon nu, jag är ju inte så bra på engelska som du vet. Har också märkt att människor kan ha väldigt invecklade och trovärdiga förklaringar utan att det behöver stämma med verkligheten. Olika experter har ju också ofta olika åsikter om samma sak och det kan finnas studier som stöder båda sidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Se denna videon på 20 minuter med Joe Rignola, där han förklarar hur det går till. http://www.youtube.c...h?v=IvUgcLQOUSA Autoimmunitet är ingenting som förekommer "naturligt" hos människor (eller föralldel vilda djur), utan det triggas av något i vår moderna miljö. Om sedan läckande tarm är enda förklaringen till autoimmunitet, vet jag inte. Jag kan tänka mig att det finns flera orsaker till att auto-immuna sjukdomar triggas. Om man har lågt d-vitamin tex, så läker väl inte tarmväggarna som de ska? Sömnbrist/depression ger ju ett sämre immunförsvar. MS är också kopplat till vissa genetiska egenskaper som kanske gör att man läker sämre. Epstein-barr viruset verkar också vara en gemensam faktor hos MS patienter. Vilt spekulerande från min sida 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Jag är lite halvskeptiskt till begreppet läckande tarm. Det finns dock omnämnt på många ställen. Frågan är dock vad som är orsakar att tarmen läcker i så fall. Beror verkligen autoimmun sjukdom och en del annat på läckande tarm eller är det bara så att dom som har dessa hälsoproblem också har läckande tarm? Om du vill söka i tex pubmed är den mer vetenskapliga termen "intestinal permeability" (eller hyperpermeability). Det forskas ganska mycket på detta i olika sammanhang. Det som orsakar den ökade genomsläppligheten kan vara allt möjligt från infektioner, toxiner, gliadin mm. Att detta kan hända är nog inte särskilt kontroversiellt eller något att vara skeptisk emot, däremot vet man väl inte riktigt vad det har för betydelse generellt. Det verkar ganska klarlagt att det är inblandat i åtminstone vissa autoimmuna sjukdomar enligt vad jag förstått. Att göra tester som hittar antikroppar i blodet mot diverse livsmedel finns det nog mer anledning att vara skeptisk mot. Det betyder att immunförsvaret gör sitt jobb skulle jag säga. När något onedbrutet födoämne tar sig igenom (vilket kan hända även i en helt fungerande tarm) ska immunförsvaret uppfatta det och lära sig att det är ett främmande ämne och bilda antikroppar. Det är inte farligt eller sjukligt, eftersom man i normala fall aldrig har några mängder av de ämnena i blodomloppet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Okej, ska kolla mer. Jag har velat göra en test eftersom jag har upptäckt flera saker jag inte tål längre som jordgubbar/smultron och räkor. Vill egentligen veta hur det är med ägg och nötter. Om det är det som du vill göra och se om du kan upptäcka några allergier så ska du absolut göra det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Antonius, upplever du nu att du mår bättre när du uteslutit dom livsmedel som gav höga värden på testet? Var det andra livsmedel som också gav höga värden, förutom ägg? Och hur lång tid tog det innan du upplevde eventuell hälsoförbättring? Har du någon uppfattning om det är seriösa lab som utför dessa tester? Ursäkta alla frågor, men detta är spännande tycker jag Yes, jag upplever att jag mår bättre. Jag känner flera anhöriga som har haft värk av olika slag och de har upplevt att de har mått bättre när de har tagit bort det som de har varit allergiska mot (enligt IgG-testet). Hönsägg, Pepparot, Äggvita ifrån Höns, rödkål etc.. Det är några av de livsmedel som gav högre värden för mig. Det tog väl någon månad för en märkbar förbättring, beroende på allerginivå förstås då. Enligt mina erfarenheter så tycker jag det verkar seriöst. Jag tycker man ska lyssna på kroppens signaler, känns det inte bra.. då är det förmodligen inte bra heller. Testet som tas intravenöst skickas till ett laboratorium i Tyskland - man får sedan svar på vad man har en överkänslighet/allergi mot. Jag antar att det är seriöst men det kan man ju aldrig veta. Det bästa är väl egentligen att testa och se hur man mår? Jag önskar själv att det där testet inte visade allergi mot ägg... då jag gillar ägg, men jag vågar faktiskt inte testa äta det igen eftersom jag rent intuitivt har upplevt att jag har mått sämre av det. Många har i varje fall upplevt en förbättring. Fotbollsspelaren Rasmus Elm har bland annat gjort testet: http://www.elmbrothers.se/blogg/david/allergi-och-mat/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted August 25, 2013 Share Posted August 25, 2013 Om du vill söka i tex pubmed är den mer vetenskapliga termen "intestinal permeability" (eller hyperpermeability). Det forskas ganska mycket på detta i olika sammanhang. Det som orsakar den ökade genomsläppligheten kan vara allt möjligt från infektioner, toxiner, gliadin mm. Att detta kan hända är nog inte särskilt kontroversiellt eller något att vara skeptisk emot, däremot vet man väl inte riktigt vad det har för betydelse generellt. Det verkar ganska klarlagt att det är inblandat i åtminstone vissa autoimmuna sjukdomar enligt vad jag förstått. Att göra tester som hittar antikroppar i blodet mot diverse livsmedel finns det nog mer anledning att vara skeptisk mot. Det betyder att immunförsvaret gör sitt jobb skulle jag säga. När något onedbrutet födoämne tar sig igenom (vilket kan hända även i en helt fungerande tarm) ska immunförsvaret uppfatta det och lära sig att det är ett främmande ämne och bilda antikroppar. Det är inte farligt eller sjukligt, eftersom man i normala fall aldrig har några mängder av de ämnena i blodomloppet. Det är en skillnad på en icke fungerande och en fungerande tarm. Om tarmslemhinnan är skadad så kan proteiner från olika födoämnen som man äter passera genom tarmslemhinnan och in i blodet i stället för att, som i normala fall, tas upp i cellerna i tarmen. Immunförsvaret uppfattar då proteinerna som främmande och specifika IgG-antikroppar bildas mot varje enskilt protein. IgG-antikropparna bildar immunkomplex tillsammans med proteinet och immunförsvaret försöker oskadliggöra dessa immunkomplex med hjälp av en inflammatorisk reaktion. Jag tror man måste vara mer nyanserad, jag tror inte heller att dessa tester skulle fungera i längden om det skulle visa sig att det endast var ren gallimattias. Eftersom många upplever att de mår bättre så antar jag att det fungerar. Men man ska alltid vara skeptisk naturligtvis och bilda sig sin egen uppfattning om saker och ting! http://www.elmbrothers.se/blogg/david/allergi-och-mat/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Hör det som brukar kallas Candida-överväxt till begreppet läckande tarm också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Hör det som brukar kallas Candida-överväxt till begreppet läckande tarm också? Candida-överväxt kan vara ett förstadium till läckande tarm och kan också bli ett resultat av läckande tarm. Grundorsaken för candida-överväxt ligger i att tarmfloran är ur balans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Här är lite info om läckande tarm (på engelska) http://www.thepaleomom.com/2012/03/what-is-leaky-gut-and-how-can-it-cause.html Och här är lite info om hur spannmål, baljväxter och mejeriprodukter kan orsaka läckande tarm: http://www.thepaleomom.com/2012/03/how-do-grains-legumes-and-dairy-cause.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Här är en teori som jag tror de flesta här kommer att avfärda som veganpropaganda, men jag slänger upp den ändå för den som är intresserad av fler vinklar än den något dogmatiska teorin om "artfrämmande födoämnen"! http://www.youtube.com/watch?v=p_uy4kfQDkA Ps. Videon är bara 3-4 minuter lång så jag skippar en resumé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Se denna videon på 20 minuter med Joe Rignola, där han förklarar hur det går till. http://www.youtube.c...h?v=IvUgcLQOUSA Autoimmunitet är ingenting som förekommer "naturligt" hos människor (eller föralldel vilda djur), utan det triggas av något i vår moderna miljö. Om sedan läckande tarm är enda förklaringen till autoimmunitet, vet jag inte. Även om jag inte hänger med på allt tycker jag han också förklarar bra med läckande tarm! Gillar även hans holistiska fyradelars-serie på hans kanal, bra "allt-hänger-ihop"-tänk. Sen om han har rätt i allt han säger det vet man ju inte.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Här är en teori som jag tror de flesta här kommer att avfärda som veganpropaganda, men jag slänger upp den ändå för den som är intresserad av fler vinklar än den något dogmatiska teorin om "artfrämmande födoämnen"! http://www.youtube.com/watch?v=p_uy4kfQDkA Ps. Videon är bara 3-4 minuter lång så jag skippar en resumé. Märkligt det första exemplet, där är mer än dubbelt så många kalorier från kh som fett i sausage + egg mcmuffin (enl McDonalds). Dessutom är där bröd som ju innehåller gluten... Med risk för att bli kallad dogmatisk: om animaliskt fett orsakar leaky gut / intestinal permeability så är det en sensation, då vi ju är biologiskt anpassade sedan årmiljoner till sådan mat (liksom vi är anpassade till olika vegetabilier). Att däremot gluten via den mekanism som beskrivs i videon jag rekommenderade ovan orsakar det är ingen sensation, eftersom gluten är en helt ny företeelse för oss människor. Det andra exemplet med grädde vs juice vs glukos förstod jag inte riktigt vad de egentligen kom fram till. Jag kan inte omedelbart förstå vad i något av dessa födoämnen skulle orsaka en snabb inflammatorisk reaktion. Sedan var det ett experiment på möss, och jag har ingen aning hur relevant det är för människor. Vad jag undrar är hur kanalerna i tarmens väggar öppnas av animaliskt fett? Alltså hur det helt precis går till på biokemisk nivå. Jag undrar också var endotoxinerna kom ifrån, som han talar om bortåt slutet av filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Här är en teori som jag tror de flesta här kommer att avfärda som veganpropaganda, men jag slänger upp den ändå för den som är intresserad av fler vinklar än den något dogmatiska teorin om "artfrämmande födoämnen"! http://www.youtube.com/watch?v=p_uy4kfQDkA Ps. Videon är bara 3-4 minuter lång så jag skippar en resumé. Jävla konstigt resonemang över huvud taget, han har helt enkelt inte alla hästarna hemma, speciellt inte vad gäller näringslära och biokemi! Man kan över huvudtaget inte göra skillnad mellan animalisk föda och plant based, det är till stora delar samma molekyler som vi får i oss, den största skillnaden ligger i att växter oftast har mer kolhydrater.. och animalier har mer fett och protein! Men om han nu vill påvisa att vi blir sjuka av samma essentiella aminosyror och samma fettsyror så får han det jävligt jobbigt, och det finns inge biokemi som ger något som helst stöd för det! Och sen på det andra.. LCHF är "plant positive", det är skit samma om du får i dig näring och energi från animalier eller vegetabilier.. så länge du får i dig de samma essentiella näringsämnena och sen på det någon form av energi som du tål! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Joe Rignola som spelat in denna lilla föreläsningen http://www.youtube.c...h?v=IvUgcLQOUSA har skrivit en bok också: "The Definitive Way To Go Gluten Free". Lite catchy titel, men flera kapitel förklarar biokemin bakom läckande tarm orsakad av gluten. Bitvis besvärlig att läsa (för mig i alla fall) för där är många okända begrepp att få styr på... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Terry Wahls länkade till en studie där de även kunde se förändringar på MR bilder pga av gluten. Jag försökte läsa den men jag tyckte den var ganska svårförståelig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Jag undrar också var endotoxinerna kom ifrån, som han talar om bortåt slutet av filmen. Jag kan tyvärr inte så mycket om detta då det verkar vara ett väldigt invecklat ämne. Dock kan du titta på den här videon om du undrar varifrån bakterierna kommer. Kortfattat kommer dom fram till att även döda bakterier i kött (som dött av kokning etc) triggar en toxisk effekt. http://www.youtube.com/watch?v=9Pnan0ETlVE Här har du också en video som går in på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=ttCUWNU9wp0 Jag tvivlar inte på att gluten också är problematiskt för många. Själv föredrar jag att utesluta gluten ur min kost. Men titta lite bredare än bara gluten och spannmål. Det finns rätt mycket forskning som ni förmodligen inte vill veta av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Jag kan tyvärr inte så mycket om detta då det verkar vara ett väldigt invecklat ämne. Dock kan du titta på den här videon om du undrar varifrån bakterierna kommer. Kortfattat kommer dom fram till att även döda bakterier i kött (som dött av kokning etc) triggar en toxisk effekt. http://www.youtube.com/watch?v=9Pnan0ETlVE Här har du också en video som går in på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=ttCUWNU9wp0 Jag tvivlar inte på att gluten också är problematiskt för många. Själv föredrar jag att utesluta gluten ur min kost. Men titta lite bredare än bara gluten och spannmål. Det finns rätt mycket forskning som ni förmodligen inte vill veta av. Ät fisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Jävla konstigt resonemang över huvud taget, han har helt enkelt inte alla hästarna hemma, speciellt inte vad gäller näringslära och biokemi! Man kan över huvudtaget inte göra skillnad mellan animalisk föda och plant based, det är till stora delar samma molekyler som vi får i oss, den största skillnaden ligger i att växter oftast har mer kolhydrater.. och animalier har mer fett och protein! Det hade varit intressant att höra dig lägga fram argumentet att man inte kan göra skillnad på animalisk och växtbaserade födoämnen till folk inom biokemi och nutritionsvetenskap som ägnat hela sina karriärer åt att studera just sådana skillnader. Det kanske inte är någon skillnad mellan mättat fett från en kokosnöt och från köttfärs, men skillnaden är väl att köttfärsen innehåller en massa annat tillsammans med den där molekylen mättat fett (likadant som att kokosnöten innehåller annat i form av fibrer, fytokemikalier etc etc). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Det hade varit intressant att höra dig lägga fram argumentet att man inte kan göra skillnad på animalisk och växtbaserade födoämnen till folk inom biokemi och nutritionsvetenskap som ägnat hela sina karriärer åt att studera just sådana skillnader. Det kanske inte är någon skillnad mellan mättat fett från en kokosnöt och från köttfärs, men skillnaden är väl att köttfärsen innehåller en massa annat tillsammans med den där molekylen mättat fett (likadant som att kokosnöten innehåller annat i form av fibrer, fytokemikalier etc etc). Märks att du inte kan så mycket om näringslära överhuvudtaget.. vad är det för skillnad mellan palmitinsyra, oljesyra andra mättade och omättade fettsyror från animalier och från växter.. det är samma fettsyror! Sen så består animaliskt fett till hälften av enkelomättat och fleromättat fett! Du vet, det är samma fettsyror/aminosyror med vegetabiliskt ursprung som djuren åt och byggdes upp utav! Såå.. nu är det inte längre de gemensamma fettsyrorna och aminosyrorna som är det dåliga längre utan något annat?? Synd då att de inte lyckats publicera några välgjorda artiklar om just detta och slutar mumla om animalisk föda kontra plant based, som saknar all vetenskaplig förankring!! Jamenar varför talar de inte ur skägget och talar om att det är samma molekyler och pekar på de molekyler som skiljer och gör skillnad.. om inte annat så skulle de göra ett mer trovärdigt intryck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Jag kan tyvärr inte så mycket om detta då det verkar vara ett väldigt invecklat ämne. Dock kan du titta på den här videon om du undrar varifrån bakterierna kommer. Kortfattat kommer dom fram till att även döda bakterier i kött (som dött av kokning etc) triggar en toxisk effekt. http://www.youtube.com/watch?v=9Pnan0ETlVE Här har du också en video som går in på ämnet: http://www.youtube.com/watch?v=ttCUWNU9wp0 Jag tvivlar inte på att gluten också är problematiskt för många. Själv föredrar jag att utesluta gluten ur min kost. Men titta lite bredare än bara gluten och spannmål. Det finns rätt mycket forskning som ni förmodligen inte vill veta av. Bevare oss väl, om döda bakterier kan bilda toxiner i tarmen, då törs jag nog inte äta någonting, vare sig kött eller grönsaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Bevare oss väl, om döda bakterier kan bilda toxiner i tarmen, då törs jag nog inte äta någonting, vare sig kött eller grönsaker Enligt studien som behandlas i filmen tros kopplingen med mättat fett vara speciellt stark eftersom endotoxiner har en "strong affinity" till de lipoproteiner (chylomicrons) som ansvarar för transport av "long-chained saturated fatty acids (SFA)" genom tarmväggen. Studien framhåller också att en av anledningarna är att animaliska produkter innehåller en mycket större mängd döda bakterier än växtbaserade livsmedel. Belastningen av bakterier blir helt enkelt högre. Detta är säkerligen ett ganska omoget forskningsområde, och vi får se vilka fynd forskarna gör i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Kanske intressant Abstract The microbiota of Westerners is significantly reduced in comparison to rural individuals living a similar lifestyle to our Paleolithic forefathers but also to that of other free-living primates such as the chimpanzee. The great majority of ingredients in the industrially produced foods consumed in the West are absorbed in the upper part of small intestine and thus of limited benefit to the microbiota. Lack of proper nutrition for microbiota is a major factor under-pinning dysfunctional microbiota, dysbiosis, chronically elevated inflammation, and the production and leakage of endotoxins through the various tissue barriers. Furthermore, the over-comsumption of insulinogenic foods and proteotoxins, such as advanced glycation and lipoxidation molecules, gluten and zein, and a reduced intake of fruit and vegetables, are key factors behind the commonly observed elevated inflammation and the endemic of obesity and chronic diseases, factors which are also likely to be detrimental to microbiota. As a consequence of this lifestyle and the associated eating habits, most barriers, including the gut, the airways, the skin, the oral cavity, the vagina, the placenta, the blood-brain barrier, etc., are increasingly permeable. Attempts to recondition these barriers through the use of so called 'probiotics', normally applied to the gut, are rarely successful, and sometimes fail, as they are usually applied as adjunctive treatments, e.g. in parallel with heavy pharmaceutical treatment, not rarely consisting in antibiotics and chemotherapy. It is increasingly observed that the majority of pharmaceutical drugs, even those believed to have minimal adverse effects, such as proton pump inhibitors and anti-hypertensives, in fact adversely affect immune development and functions and are most likely also deleterious to microbiota. Equally, it appears that probiotic treatment is not compatible with pharmacological treatments. Eco-biological treatments, with plant-derived substances, or phytochemicals, e.g. curcumin and resveratrol, and pre-, pro- and syn-biotics offers similar effects as use of biologicals, although milder but also free from adverse effects. Such treatments should be tried as alternative therapies; mainly, to begin with, for disease prevention but also in early cases of chronic diseases. Pharmaceutical treatment has, thus far, failed to inhibit the tsunami of endemic diseases spreading around the world, and no new tools are in sight. Dramatic alterations, in direction of a paleolithic-like lifestyle and food habits, seem to be the only alternatives with the potential to control the present escalating crisis. The present review focuses on human studies, especially those of clinical relevance. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22989504 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Kan zink läka läckande tarm? http://www.paleoteket.se/034-kan-zink-laka-lackande-tarm/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts