Jump to content

Jag börjar med LCHF imorgon! Helt ny och behöver tips!


Anklisch
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag har en övervikt på ca 20 kg. Jag har försökt med viktväktarna av lathet eftersom man får äta av det mesta. Det har inte funkat eftersom jag var hungrig hela tiden och blev galen på att räkna points. Jag har även provat soppdieter med samma resultat där. Nu vill jag prova LCHF. Inte som en quick-fix utan för att jag måste göra stora förändringar i mitt liv. Jag har eksem, astma (sen jag var liten) övervikt och lider av ångest efter en depression. Jag äter antidepressiva som jag gått up i vikt av. Jag har även gått upp av tröstätande. Jag vill se hur LCHF påverkar mig på alla dessa plan.

 

Jag håller på att läsa matrevolutionen och samla så mycket information som möjligt. Jag vill INTE väga maten eller sitta och räkna ut komplicerade grejer. Då kommer det inte hålla. 

 

Så min fråga är: Vad är era bästa tips till en helt nybörjare som inte vet så mycket om LCHF ännu? Hur ska jag börja?

Det enda jag har planerat hittills är frukosten imorgon. 17% yogurt med linfrön och solrosfrön. Ska man äta tills man blir mätt och strunta i mängden eller hur funkar det?

 

Och så undrar jag: Om jag utesluter pasta, ris, bröd, potatis och rotfrukter, läsk godis osv. är jag på den säkra sidan då? Kan jag äta allt från listan här på sidan då?   

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen "gå ner i vikt-expert" med LCHF eftersom jag äter det av hälsoproblem. Men jag kan nog säga att det är väldigt individuellt hur mycket och vad man kan äta om man vill gå ner i vikt,  faktorer som ålder, kön och hur mycket du har bantat tidigare kan ha betydelse. Mejeriprodukter, nötter, frön och för mycket proteiner verkar ha en icke positiv effekt på många som vill gå ner i vikt, Mitt råd är att ät kött, fisk, kyckling,ägg, grönsaker, fett så att du håller dig mätt. Ät mejerier, frön och nötter som ett litet tillbehör.

 

Försök också att äta så "rena" livsmedel som möjligt. Laga maten själv i största möjliga mån och kom ihåg att ju mer det finns på innehållsdeklarationen i ett livsmedel, desto sämre är det för vår hälsa och viktnedgång  :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa nybörjartips: Var INTE rädd för att äta. Det är väldigt många som känt sig helt bottenlösa i början (jag åt mest hela tiden och kände mig konstant hungrig), men bli inte orolig för det - den naturliga mättnaden brukar komma efter ett tag.

 

Slappna av och ät det du ska, eventuella problem med viktnedgång är något du kan vänta med någon månad tycker jag.

 

Stort lycka till :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är: mjukstarta!

Undvik framför allt socker och stora mängder kolhydrater, men var inte för "duktig" i början. Då är risken för negativa bieffekter av koständringen mindre. Jag menar inte att det är fritt fram att äta vad man vill, men bli inte rädd för någon enstaka potatis eller tunn brödbit om dagen. Bättre än att fastna i "steviaträsket", dvs LCHF:ade sötsaker. Naturlig mat med betydligt mindre kolhydrater än du är van vid kan räcka långt. Om det senare visar sig att du behöver köra strikt LCHF för viktnedgång så är du troligen bättre förberedd för det om du mjukstartat.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till ett bra beslut!

Planera - är ett råd jag har! Ha lite framförhållning, planera inköp och gör mycket av det du lagar så du kan frysa in i portionsbitar. Lyssna på kroppen ät när du är hungrig och inte för att det är fyra timmar sedan du åt sist - och var inte rädd för fett!

Stort lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har en övervikt på ca 20 kg. Jag har försökt med viktväktarna av lathet eftersom man får äta av det mesta. Det har inte funkat eftersom jag var hungrig hela tiden och blev galen på att räkna points. Jag har även provat soppdieter med samma resultat där. Nu vill jag prova LCHF. Inte som en quick-fix utan för att jag måste göra stora förändringar i mitt liv. Jag har eksem, astma (sen jag var liten) övervikt och lider av ångest efter en depression. Jag äter antidepressiva som jag gått up i vikt av. Jag har även gått upp av tröstätande. Jag vill se hur LCHF påverkar mig på alla dessa plan.

 

Jag håller på att läsa matrevolutionen och samla så mycket information som möjligt. Jag vill INTE väga maten eller sitta och räkna ut komplicerade grejer. Då kommer det inte hålla. 

 

Så min fråga är: Vad är era bästa tips till en helt nybörjare som inte vet så mycket om LCHF ännu? Hur ska jag börja?

Det enda jag har planerat hittills är frukosten imorgon. 17% yogurt med linfrön och solrosfrön. Ska man äta tills man blir mätt och strunta i mängden eller hur funkar det?

 

Och så undrar jag: Om jag utesluter pasta, ris, bröd, potatis och rotfrukter, läsk godis osv. är jag på den säkra sidan då? Kan jag äta allt från listan här på sidan då?   

Jajamänsan! du äter tills du är mätt - inte proppmätt utan mer ohungrig, det är mer den känslan du kommer känna av så småningom. Animalisk mat är ju väldigt rik på mineraler och vitaminer så du lär ju få i dig mer näring. Jag skulle vilja säga att du garanterat är på den säkra sidan, många föredrar att lägga om till LCHF kost succesivt, andra väljer att rivstarta! det är lite upp till dig vad du har för ambitioner :), lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Å vad glad jag blir för alla tips!! Tack! Jag känner egentligen inte att det blir jobbigt att inte äta pasta,ris,frukt,bröd,potatis. Jag tror att mitt godissug (som ibland även är tröstätande...eller oftast är det det) kommer bli svårast. Jag har hittills druckit en cola zero halvliter om dagen. Ingen bra idé. Finns det något livsmedel som ni vet är bra om man har ett stort sötsug? Och så undrar jag över rotfrukter. Finns det några som är "bättre" än andra? Tex morötter jämfört med potatis eller är det samma grej? Jag dricker alltid te på morgonen med en tsk honung i. hur mycket påverkar det om jag fortfarande har en tsk honung om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Bästa boten mot godissuget är nog fett. Smör i kaffet, smör och ost. OM man nu känner godissug. Men som råden ovan säger: LÄS PÅ. Lycka till. Jag har själv haft en del liknande problem som du. Symptomfri på LCHF så du kan nog komma långt.

 

Läs även Wheatbellyblog. Om depressioner och vete/gluten. LCHF kommer nog att passa dig.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag känner ingen stress denna gången. Jag känner bara mig taggad på att ändra mitt liv. Jag vill känna mig pigg. Jag vill känna mig frisk. Jag har, fram tills jag fick matrevolutionen i min hand, varit en av dom som tyckt att LCHF är livsfarligt och att man ska äta fettsnålt och lightprodukter.. Jag hade ingen aning! Det ska bli väldigt spännande att se om det kan påverka min ångest och nedstämdhet. Och mitt eksem som är sämre än någonsin nu. (Jag äter även mer socker och läsk nu än någonsin så det måste ju finnas ett samband) 

 

Glen Åkesson: När du säger liknande problem, är det ångest och depression du menar då? Och du har blivit symtomfri? Det är ju helt fantastiskt!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Läs på kostdoktorns forum så hittar du svar på det mesta. Räkna med ett par dagars omställningsbesvär. Efter 1-4veckor funkar det rätt bra. Sedan börja kroppen läka o bli pigg. Bre smör på skink och ostrulle om du blir sötsugen. Kört ett år nu och mår kanon. Gått ner 15kg och från 105 till 89cm midjemått.

Link to comment
Share on other sites

Å vad glad jag blir för alla tips!! Tack! Jag känner egentligen inte att det blir jobbigt att inte äta pasta,ris,frukt,bröd,potatis. Jag tror att mitt godissug (som ibland även är tröstätande...eller oftast är det det) kommer bli svårast. Jag har hittills druckit en cola zero halvliter om dagen. Ingen bra idé. Finns det något livsmedel som ni vet är bra om man har ett stort sötsug? Och så undrar jag över rotfrukter. Finns det några som är "bättre" än andra? Tex morötter jämfört med potatis eller är det samma grej? Jag dricker alltid te på morgonen med en tsk honung i. hur mycket påverkar det om jag fortfarande har en tsk honung om dagen?

Fett och näringsrik mat dämpar sötsuget! brukar oftast vara så. Det primära är ju att du ställer om dig till fettdrift och äter LCHF kost, var bara försiktig så att du inte triggar sötsuget, om du känner att något framkallar sug så försök att välj något annat alternativ. Vi är alla olika, du får helt enkelt känna av hur honungen påverkar just dig!

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid varit en frukostmänniska men inte alla kan få i sig en rejäl frukost utan föredrar att äta ordentlig lunch istället. Till frukost äter jag en hel burk makrillfileér i tomatsås på några grova knäckesmörgåsar och snålar inte med smöret. Dessutom minst ett kokt ägg. Ska jag vara mycket fysiskt aktiv så blir det flera ägg. Till det blir det som regel kaffe men även annan dryck förekommer. Knäckemackorna är i princip de enda kolhydraterna jag äter men de har mycket grova fiber så kroppen tar inte upp så mycket av dem tror jag men de ryms ändå inom kolhydratbudgeten.

Update: jag brukar också tälja med kniven några tjocka ostskivor till frukosten för att få den mer komplett.

 

I början åt jag en lätt men fet lunch med några ägg med skagenröra men efter två veckor så behövde jag inte lunch längre utan tog bara ett kokt ägg eller lite macadamianötter istället men det behövdes inte heller efter ytterligare några veckor utan jag stod mig hela dagen till dess att det blir middag. Kokta ägg, ölkorv eller macadamia nötter är bra snacks om du känner dig hungrig och de mättar fort. Du ska definitivt inte gå hungrig och fett mättar otroligt snabbt särskilt om man är nybörjare. En del kanske äcklas lite  ;)

 

Middag nästan som vanligt men med mera grönsaker istället för kolhydrater och extra slevar med feta såser eftersom allt kött är så magert. Legymsallad och liknande fungerar också bra beroende på vad du äter. Steker jag kött i traktörpannan så skvättar jag i lte vatten i pannan, vispar om och tillsätter rejäla slevar med creme fraiche och lite kryddor. Alla smaker kommer fram och riktigt gott blir det.

 

För min del blir det ofta broccoli och stekt lök som tillbehör till maten och just broccoli innehåller mycket C-vitamin så jag slipper äta frukt. Ofta blir det djupfrysta grönsaker som jag ångkokar med en klick smör på för att få fram smakerna. Just en billig ångkokare kan jag rekommendera för att tina upp och värma grönsakerna rejält för det underlättar kroppens upptag av näringen. Det där med att äta råa grönsaker går också fint men det är riktigt praktiskt med djupfrysta. Dessutom är djupfrysta grönsaker skördade vid perfekt mognad och direkt djupfrysta. Av en odlare fick jag veta hur noga Findus och andra var vid skörd så därefter har jag alltid haft djupfrysta grönsaker i frysen.

 

Tänk bara på att inte överdriva proteinerna utan ät ungefär som vanligt och satsa på de feta tillbehören eller använd fläsk för det är rätt köttigt.

 

En återkommande favorit är bacon, ägg och några rejäla buketter med broccoli. Alla tänkbara näringsämnen i en lättlagad och god måltid.

Jag äter ungefär 2 - 4 ägg om dagen så det går åt en hel del ägg för mig.

Link to comment
Share on other sites

Har själv erfarenhet av minskad depression med D-vitamintillskott. Läs om D-vitamin på Kostdoktorns blogg

 

Just D-vitamin i kostdoktorns rekomendationer gör att tarmen bättre tar upp mineraler ur kosten vilket kan få stor betydelse på många sätt särskilt som vi blivit rädda för solen de senaste åren.

 

Jag själv tar både vitamin D3 och magnesium så jag slipper få kalkutfällningar på fel ställen i kroppen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det vanligaste är att man går ner ganska mycket första veckan...sen så kan det bli knepigare för en del...lösningen brukar vara ... ännu mera fett  ;)

Jo precis! Skaldeman brukar ju säga att den vanligaste orsaken till en viktplatå är att man äter för lite fett!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har som jag skrev innan , varit helt inne på fettsnålt, äta var tredje timma osv.  Idag, min första lchf dag, tog jag med mig rysk yogurt 17%, linfrön och solroskärnor till frukost. Men en sak som förvånade mig var att jag inte var hungrig förrän vid 12!! Först tänkte jag äta den vid 9 eftersom mitt gamla tankesätt säger att man alltid måste äta frukost. Sen tänkte jag att jag självklart ska vänta tills jag blir hungrig. Det var jättegott! Och mättande!!! Däremot såg jag att solroskärnorna hade 13 gram kolhydrater. Är de godkända för lchf ändå? Hittade nämligen frukostförslaget på denna sidan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som jag skrev innan , varit helt inne på fettsnålt, äta var tredje timma osv.  Idag, min första lchf dag, tog jag med mig rysk yogurt 17%, linfrön och solroskärnor till frukost. Men en sak som förvånade mig var att jag inte var hungrig förrän vid 12!! Först tänkte jag äta den vid 9 eftersom mitt gamla tankesätt säger att man alltid måste äta frukost. Sen tänkte jag att jag självklart ska vänta tills jag blir hungrig. Det var jättegott! Och mättande!!! Däremot såg jag att solroskärnorna hade 13 gram kolhydrater. Är de godkända för lchf ändå? Hittade nämligen frukostförslaget på denna sidan.

Ang solroskärnor: Det är ju vanligt att man brukar tipsa om att hålla sig till matvaror som har under 5 gram kolhydrater per 100 gram. Personligen tycker jag det kan vara lite missvisande eftersom - äter man alltid exakt 100 gram av allt?

 

Tänk dig till exempel ett paket med korv, om det är 4 g kolhydrater/100 gram och 1 st väger 100. Äter du 2 st - 8 g kolhydrater helt plötsligt. Jämför detta med leverpastej som kanske har 6 gram kolhydrater/100 gram, men hur ofta äter du 100 gram (dvs en halv förpackning) leverpastej på en gång?

 

Nu vet jag inte hur mycket solroskärnor du åt, men om du bara strösslade lite sådana kärnor över din yoghurt så kan de inte ha vägt speciellt mycket :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har som jag skrev innan , varit helt inne på fettsnålt, äta var tredje timma osv.  Idag, min första lchf dag, tog jag med mig rysk yogurt 17%, linfrön och solroskärnor till frukost. Men en sak som förvånade mig var att jag inte var hungrig förrän vid 12!! Först tänkte jag äta den vid 9 eftersom mitt gamla tankesätt säger att man alltid måste äta frukost. Sen tänkte jag att jag självklart ska vänta tills jag blir hungrig. Det var jättegott! Och mättande!!! Däremot såg jag att solroskärnorna hade 13 gram kolhydrater. Är de godkända för lchf ändå? Hittade nämligen frukostförslaget på denna sidan.

Själv äter jag ofta turkisk yoghurt till frukost ca 1 dl med tre matskedar vispgrädde (jag tillhör dem som tål mejerier på alla sätt). Gör en mûsli av 3-5 valnötter, 3-5 mandlar och 3-5 hasselnötter som hackas och tar en nypa av vardera pumpafrön och solroskärnor. Det hela kompletteras med ett kokt ägg. En kopp te, som jag har lärt mig dricka utan mjölk, pga mjölksockret.

 

Precis som du vill jag inte väga och mäta vilket har gått bra och redan efter en vecka kom den tydliga mättnadssignalen. Det kan vara väldigt olika har jag förstått och tänker att de första 1-3 månaderna får man nog se som en slags upptäcktsfärd i den nya kosten  ^_^  . För mig har det också gällt att kyssa fetträdslan adjö och programmera om delar av "bantarhjärnan"  B) och då är tiden en hjälpsam faktor. Det finns så mycket roligt och intressant att upptäcka runt lågkolhydrat!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Desvärre tål jag inte nötter så det blir en ganska tom müsli för min del :) 

Jag har alltid varit väldigt otålig förr när jag försökt gå ner i vikt. Men jag förstår att jag måste ge detta tid. Det är en stor omställning för kroppen.

Det här med frukost. Vad funkar kroppen och hjärnan på fram till tolv om jag aldrig äter frukost?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Desvärre tål jag inte nötter så det blir en ganska tom müsli för min del :)

Jag har alltid varit väldigt otålig förr när jag försökt gå ner i vikt. Men jag förstår att jag måste ge detta tid. Det är en stor omställning för kroppen.

Det här med frukost. Vad funkar kroppen och hjärnan på fram till tolv om jag aldrig äter frukost?

 

Du lever då på fettdepåerna som går till levern och ombildas till ketoner. Det tar ofta någon vecka och du märker det genom att du blir lite euforisk och otroligt skärpt i huvudet. Pigg hela dagen utan trötthet. Omställningen tar någon vecka men den är väl värd att stå ut med.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Desvärre tål jag inte nötter så det blir en ganska tom müsli för min del :)

Jag har alltid varit väldigt otålig förr när jag försökt gå ner i vikt. Men jag förstår att jag måste ge detta tid. Det är en stor omställning för kroppen.

Det här med frukost. Vad funkar kroppen och hjärnan på fram till tolv om jag aldrig äter frukost?

Ja, det får man ju hålla med om :) , glömde säga att jag petar i några hallon i yoghurten i av och till. Är det lika illa med mandel som med nötter?

Link to comment
Share on other sites

Å vad glad jag blir för alla tips!! Tack! Jag känner egentligen inte att det blir jobbigt att inte äta pasta,ris,frukt,bröd,potatis. Jag tror att mitt godissug (som ibland även är tröstätande...eller oftast är det det) kommer bli svårast. Jag har hittills druckit en cola zero halvliter om dagen. Ingen bra idé. Finns det något livsmedel som ni vet är bra om man har ett stort sötsug? Och så undrar jag över rotfrukter. Finns det några som är "bättre" än andra? Tex morötter jämfört med potatis eller är det samma grej? Jag dricker alltid te på morgonen med en tsk honung i. hur mycket påverkar det om jag fortfarande har en tsk honung om dagen?

Svartrot och rättika är kolhydrat fattiga och kan användas ungefär som potatis.
Link to comment
Share on other sites

Efter jobbet idag var jag vrålhungrig. Visste att det skulle dröja några timmar tills middagen skulle vara färdig så jag åt några babybel-ostar och salami som inte hade potatisstärkelse i. Ingen annan stärkelse heller. Är jag helt fel ute eller är det ok?

Link to comment
Share on other sites

Efter jobbet idag var jag vrålhungrig. Visste att det skulle dröja några timmar tills middagen skulle vara färdig så jag åt några babybel-ostar och salami som inte hade potatisstärkelse i. Ingen annan stärkelse heller. Är jag helt fel ute eller är det ok?

 

Låter helt ok!

Link to comment
Share on other sites

Efter jobbet idag var jag vrålhungrig. Visste att det skulle dröja några timmar tills middagen skulle vara färdig så jag åt några babybel-ostar och salami som inte hade potatisstärkelse i. Ingen annan stärkelse heller. Är jag helt fel ute eller är det ok?

Helt rätt.. såsmåningom kommer du att ha bättre koll på din planering.. så att du slipper stödäta!

 

Du kommer oxå att råka ut för det motsatta, dvs få i dig så mycket fett att du blir illamående och inte kan äta mer den dagen!

 

Du vet.. spelar inte så stor roll vad vi skriver här.. för det är på dina misstag du lär dig mest.. vi kan bara bidra med teorin! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...