Jump to content

v.3 - äter jag för lite?

Tindra

Recommended Posts

Hej allihopa!

För 3 veckor sedan började jag och min sambo med Lchf. Jag har ännu inte läst någon av böckerna som det skrivs om här, men jag läser mycket på forumet.

Nu har jag ett par funderingar, efter 3 veckor och -2 kg (av ca 10):

- Äter jag för lite? 

Jag äter möjligen första gången vid 13-14 varje dag. Jag har aldrig varit en "frukostmänniska", och är inte alls hungrig under förmiddagen. Däremot dricker jag vatten eller allra helst Cocacola Zero. Vid lunch äter jag ofta lite grönsaker som jag kokar i vatten, sedan lite grädde sista minuten + lite köttfärssås eller något annat gott. 

Middag äter jag vid 19 och då kan det t.ex vara Broccoligratäng (lchf-recept). Dock blir det inga större portioner, fettet gör mig proppmätt.

Ofta glömmer jag frukosten och kommer på att äta vid middagstid. Dock äter jag inte mer då trots att jag inte ätit tidigare under dagen. 

Jag har ett stillasittande jobb, och motionerar inte nämnvärt, bara 1-2 promenader/ vecka. 

Innan lchf åt jag 2 mål om dagen, men då med alldeles för mycket pasta/ris/potatis. Nu är jag rädd att jag äter för lite istället. Jag har varit väldigt glad över att jag blivit av med allt överdrivet mat-tänk jag haft tidigare, men nu tänker jag knappt alls på mat istället - så lite att jag glömmer bort den. Lite broccoligratäng eller fiskgryta en gång om dagen borde vara för lite. Vad tror ni? 

Utöver maten dricker jag ca 4 koppar te med mellanmjölk under eftermiddag & kväll. Kaffe hör inte till min vardag, därför dricker jag sällan "lchf-kaffe". 

Självklart är jag glad över att se resultat, och min kropp är med stor säkerhet i ketos då jag känner igen många av symptomen. Däremot vill jag inte utveckla några matsvårigheter åt andra hållet, alltså att ge min kropp för lite näring. Lchf är till min stora överraskning ingen som helst ansträngning för min del (jag trodde aldrig att jag skulle överleva utan chips), utan jag är väldigt nöjd med kött, ägg, grönsaker och grädde! Jag äter väldigt gott och ser inte denna livsstil som en uppoffring då jag numera är mätt och belåten och fri från sötsuget.

1 mindre mål om dagen + 4 koppar te = ok? 

Nu finns det folk här som har bättre koll än jag men för att du inte ska tappa muskler så se till att du får i dig rätt mängd med proteiner. Inga överdrifter eller underdrifter. Dessutom ordentligt med grönsaker för näringens skull. Sedan så gäller det att använda fett som energi men det kan faktiskt komma från fettdepåerna också och inte bara från tallriken.

Du mår tydligen bra och bränner fett från depåerna. Fett från buken brukar vara det som lättast används från början men då det har minskat och du börjar bränna underhudsfett som sitter kvar hårdare så kommer du inte tappa fett och vikt lika snabbt och blir oftare hungrig. Känner du dig hungrig så komplettera med mera fett på tallriken så du får tillräckligt med energi. Du får helt enkelt acceptera att viktnedgången då inte blir lika snabb. I takt med att du förlorar mer och mer fett/vikt så får du helt enkelt öka på med mera fett på tallriken så att du får tillräckligt med energi.

Kanske du kan använda riktig grädde istället för mellanmjölk till ditt the?

Då jag började med LCHF och kommit över omställningsbesvären så hade jag några veckor då det kändes som att jag skulle kunna leva på bara vatten under flera dygn men det gjorde jag absolut inte. Efter att jag började bränna underhudsfett så försvann den känslan och jag blev mer hungrig och fick se till att ha mera fett på tallriken.

För ca 30 år sedan var det populärt med fasta som bestod av diverse vitamin och mineraldrycker som jag själv provade och alla mådde otroligt bra pga att de hamnade i ketos. En del med stora fettdepåer kunde göra det flera veckor utan bekymmer men sedan tog det emot då det mesta av bukfettet var slut. Felet med den typen av fasta var att de inte fick i sig tillräckligt med proteiner och också tappade muskelmassa. Därför kunde man inte göra den mer än några veckor men många uppfattade den fastan som en spirituell upplevelse pga ketosen.

Tindra, det finns ett enkelt sätt att kolla om du tappar muskelmassa, och det är att regelbundet testa hur stark du är. Det behöver inte vara nåt avancerat. Te.x enbenta benböj på en stol. Om du orkar 10 st nu och 8 om en månad då har du tappat muskler.

• Like 3

Hej allihopa!

För 3 veckor sedan började jag och min sambo med Lchf. Jag har ännu inte läst någon av böckerna som det skrivs om här, men jag läser mycket på forumet.

Nu har jag ett par funderingar, efter 3 veckor och -2 kg (av ca 10):

- Äter jag för lite? 

Jag äter möjligen första gången vid 13-14 varje dag. Jag har aldrig varit en "frukostmänniska", och är inte alls hungrig under förmiddagen. Däremot dricker jag vatten eller allra helst Cocacola Zero. Vid lunch äter jag ofta lite grönsaker som jag kokar i vatten, sedan lite grädde sista minuten + lite köttfärssås eller något annat gott. 

Middag äter jag vid 19 och då kan det t.ex vara Broccoligratäng (lchf-recept). Dock blir det inga större portioner, fettet gör mig proppmätt.

Ofta glömmer jag frukosten och kommer på att äta vid middagstid. Dock äter jag inte mer då trots att jag inte ätit tidigare under dagen. 

Jag har ett stillasittande jobb, och motionerar inte nämnvärt, bara 1-2 promenader/ vecka. 

Innan lchf åt jag 2 mål om dagen, men då med alldeles för mycket pasta/ris/potatis. Nu är jag rädd att jag äter för lite istället. Jag har varit väldigt glad över att jag blivit av med allt överdrivet mat-tänk jag haft tidigare, men nu tänker jag knappt alls på mat istället - så lite att jag glömmer bort den. Lite broccoligratäng eller fiskgryta en gång om dagen borde vara för lite. Vad tror ni? 

Utöver maten dricker jag ca 4 koppar te med mellanmjölk under eftermiddag & kväll. Kaffe hör inte till min vardag, därför dricker jag sällan "lchf-kaffe". 

Självklart är jag glad över att se resultat, och min kropp är med stor säkerhet i ketos då jag känner igen många av symptomen. Däremot vill jag inte utveckla några matsvårigheter åt andra hållet, alltså att ge min kropp för lite näring. Lchf är till min stora överraskning ingen som helst ansträngning för min del (jag trodde aldrig att jag skulle överleva utan chips), utan jag är väldigt nöjd med kött, ägg, grönsaker och grädde! Jag äter väldigt gott och ser inte denna livsstil som en uppoffring då jag numera är mätt och belåten och fri från sötsuget.

1 mindre mål om dagen + 4 koppar te = ok? 

På det du anger verkar det vara för lite!

Kan tala om för dig att du är inne i en period då du inte känner igen dina aptitsignaler!

De är helt annorlunda nu då inte fallande blodsocker är en signal.

Du får helt enkelt tänka till lite och kolla gammal hederlig kaloriräkning.. för att se om du får i dig tillräckligt!

• Like 2

På det du anger verkar det vara för lite!

Kan tala om för dig att du är inne i en period då du inte känner igen dina aptitsignaler!

De är helt annorlunda nu då inte fallande blodsocker är en signal.

Du får helt enkelt tänka till lite och kolla gammal hederlig kaloriräkning.. för att se om du får i dig tillräckligt!

Just aptitsignalerna förändras och blir mer subtila och stillsamma. Då jag hade kommit förbi omställningsbesvären blev jag liksom tvungen att känna efter men nu har jag vant mig med den lite mer stillsamma hungern och rättar mig efter den.