Jump to content

Upp i vikt

sunflower

Recommended Posts

Hej!

Är jätteledsen och undrar...har nu kört lchf i ca 5 mån och har gått upp 5,5 kg. Har försökt att vara så strikt som möjligt.

De senaste två veckorna har jag gått upp 1,5 kg trots extra tanke på vad jag stoppat i mig. Är nu på väg att ge upp lchf helt trots att jag ju tror på konceptet men efter min erfarenhet så har jag börjat tappa tron på det.....

Ett bra sätt att hålla reda på vad 17 det är som händer är att skaffa en kalori/näringsmätningsapp. På så vis kan man lätt se om det är för mycket kolhydrater, för mycket protein, för lite fett eller bara för mycket kalorier totalt som är skurken. Och som folk är inne på; är du väldigt smal kan din viktuppgång vara kroppen som sas rättar till det hela. Vidare; om du tränar mycket kan det vara en del muskler som du lagt på dig, och dessa väger mer än fett sett till volym. Kan vara bra att tänka på...

Ivf,

lycka till!

• Like 1

Hej!

Är jätteledsen och undrar...har nu kört lchf i ca 5 mån och har gått upp 5,5 kg. Har försökt att vara så strikt som möjligt.

De senaste två veckorna har jag gått upp 1,5 kg trots extra tanke på vad jag stoppat i mig. Är nu på väg att ge upp lchf helt trots att jag ju tror på konceptet men efter min erfarenhet så har jag börjat tappa tron på det.....

Antingen så har du fel på ämnesomsättningen eller så äter du för mycket?

Och ja.. man kan äta för mycket på LCHF oxå.. och gå upp i vikt.. men det är vanligare att man faktist blir mätt på mindre och därmed äter färre kalorier.

Någon har fått för sig att man går ner mer ju mer fett man äter.. så är det självklart inte utan fettet skall öka mättnaden.. så man äter mindre om man har väl tilltagna depåer.

• Like 3

Hej!

Vad tråkigt att du känner så. Har du upplevt några hälsoförbättringar i övrigt förutom utebliven viktnedgång? dessa tips kanske kan hjälpa dig: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Berätta hur du äter. Försök skriva upp ett par dagar. Jag äter LCHF och hålls ofta viktstabil (har haft gravidkilon att gå ner nu). Men sen plötsligt går jag neråt igen. Vad jag gjort annorlunda då är att jag inte ätit mellanmål. Jag har haft annat att fundera på och ätit först när jag är hungrig. Eller riktigt hungrig verkar jag aldrig bli. Men åtminstone har jag ätit först när jag får ner en hel portion riktig varm mat.

Jag har lyckan att ganska bra få välja själv när jag äter. Frukost vid 9-10. Lunch vid 15 och kvällsmål vid 19-20. Sen eftersom jag ammar har jag ofta behövt något smått inför natten om kvällen blir lång. Men inte alltid. Kanske är det dagar utan det som jag går ner? Hmm.

Mjölk är en stor bov. Dricker du mjölk?

LCHF förbättrar också hälsan. Som här skrevs.

Hej igen!

Försöker svara på alla era funderingar här.

En dag kan se ut så här. Frukost: en kopp te med grädde, en lchf smörgås (5 k) med bregott, fet ost och gurka. Lunch: Harico verts med 125 g lax eller 1 kycklingfilé, 2 dl grädde eller creme fraich av de fetaste varianterna. Ibland mellanmål: 1 burk makrill eller 2 ägg. Kvällsmål: Samma som frukost. Jag tränar inte så mycket men har hundar som jag promenerar med varje dag. Jag dricker ingen mjölk. Har kollat ämnesomsättningen på VC och den va det inget fel på. Jag var inte smal när jag började utan hade redan då ca 12-13 kg för mycket. Vet att träning skulle vara en fördel men har problem med det då jag har en nack- och ryggskada och en smärtproblematik, men cyklar ibland en mil och gör lite styrkeövningar när smärtan inte sätter stopp för det. 

Hej igen. Ser ju ganska bra ut.

1)

Har du räknat ut antal gram protein och kh samt totalt energiintag på kosten ovan? Andreas säger ju att man inte behöver beräkna, men man lär sig mycket på att titta på de olika komponenterna (energiinnehåll, kh och protein). Det finns en risk att du äter lite för mycket protein. I ditt läge när du inte hårdtränar räcker nog 1 gram protein per kg kroppsmassa ganska väl. I.a.f. i början tills du hittar ketosläget. En kycklingfile väger väl i storleksordningen 170-200 gram, bara där har du ca 40 g protein. 2 dl grädde på det ger 4-5 gram extra. Ströintag iform av 2 ägg och en burk makrill lägger nog på 20+ gram protein till. Haricot verts = bönor = protein.

2)

Köp keto diastix på apoteket, kissa på dom så får du en billig indikation på om du är i ketos. Mät på morgonurin.

3) 

Har du inte kraftig insulinresistens borde du klara mängden kh du får i dig. Men tvekar du så minska på kh och öka fettmängden.

Lycka till.

Motionen räcker garanterat.

Hej igen. Ser ju ganska bra ut.

1)

Har du räknat ut antal gram protein och kh samt totalt energiintag på kosten ovan? Andreas säger ju att man inte behöver beräkna, men man lär sig mycket på att titta på de olika komponenterna (energiinnehåll, kh och protein). Det finns en risk att du äter lite för mycket protein. I ditt läge när du inte hårdtränar räcker nog 1 gram protein per kg kroppsmassa ganska väl. I.a.f. i början tills du hittar ketosläget. En kycklingfile väger väl i storleksordningen 170-200 gram, bara där har du ca 40 g protein. 2 dl grädde på det ger 4-5 gram extra. Ströintag iform av 2 ägg och en burk makrill lägger nog på 20+ gram protein till. Haricot verts = bönor = protein.

2)

Köp keto diastix på apoteket, kissa på dom så får du en billig indikation på om du är i ketos. Mät på morgonurin.

3) 

Har du inte kraftig insulinresistens borde du klara mängden kh du får i dig. Men tvekar du så minska på kh och öka fettmängden.

Lycka till.

Motionen räcker garanterat.

Hej! Tack för ditt svar! Är det där med att räkna ut som jag inte blir klok på hur man gör (är inget mattesnille) ;-) Kör bara på känn. Sen blir jag så förvirrad av att ena gången läser man att det är ok att äta t ex turkisk yoghurt, nötter, frön, ägg mm mm så läser man nån annan stans att om man ska äta strikt eller inte går ner i vikt så ska man undvika mejeriprodukter (yoghurten, grädde, creme fraich) och nötter mm. Nu sist läste jag att om man som jag har problem med värk så skulle man undvika frön, nötter och i vissa fall även ägg. Känns som att det inte finns mycket kvar att variera med om man ska undvika mejeriprodukter, nötter vilket även då förmodar jag också gäller mandelmjöl? Ägg dessutom är ju basen till det mesta... Förvirrad

• Like 1

Vad man kan äta och inte är ju väldigt individuellt, hur känslig man är för olika saker också...

Stress och dålig sömn gör också att man lagrar på sej... Man måste titta lite på helheten också. Kan det vara nåt?

Om du vill räkna energiprocent mm så finns en länk www.kostbevakningen.se som hjälper dej.

Jag har 10-25 kg övervikt beroende på hur man räknar. Jag har generellt stått still på vågen i 3,5 år (har inte vägt mej särskilt ofta, men ibland blir kläderna trånga och ibland ryms man i dem.) Men jag har fortsatt med LCHF därför att jag mår så himla bra på det.

Jag och min doktor bråkar lite om jag mår bra eller inte, så därför tänkte jag vässa blodvärdena lite extra inför nästa provtagning, i synnerhet eftersom jag slängt alla hans kolesterolpiller åt skogen.

Därför hoppade jag på periodisk fasta 5:2. Det finns ju hur mycket galna varianter som helst av pf, men jag gör det för hälsans skull, alltså kompletterar jag bra kost (LCHF) med helfasta i 22-24 timmar. Hur blodvärdena blir får jag domen på torsdag, MEN... döm om min förvåning! Varje fastedag har i genomsnitt inneburit -0,5 kg på vågen! Nu har jag inte hållit på så länge (jag började med fasta bara en dag i veckan, så jag har bara hållit på 7 veckor) så man får väl se om det är hållbara resultat eller om det bara är nån annan galenskap som man plågar sin stackars kropp med :-)

Jag tror i alla fall att det har varit bra för min stackars neddrogade lever att avgiftas från alla de hemska substanser som man blivit överöst med.

• Like 2

Du äter för många måltider. Mer fett per måltid gör att du håller dig mätt längre och behöver inte äta så ofta. Vad är det i ditt LCHF bröd, bakar du själv eller köper du?

En bra matdag för mig så äter jag en stooor frukost idag t.ex. ett par stekta tomat skivor med 250g fläskfärsburgrare med 50g smör, det står jag mig på i ca 6 timmar o sedan ska jag äta samma sak igen till kvällsmat. Sen är jag nöjd.

Du äter för många måltider. Mer fett per måltid gör att du håller dig mätt längre och behöver inte äta så ofta. Vad är det i ditt LCHF bröd, bakar du själv eller köper du?

En bra matdag för mig så äter jag en stooor frukost idag t.ex. ett par stekta tomat skivor med 250g fläskfärsburgrare med 50g smör, det står jag mig på i ca 6 timmar o sedan ska jag äta samma sak igen till kvällsmat. Sen är jag nöjd.

Äter oftast tre måltider per dag och tror inte jag klarar mig på färre men ska pröva ditt förslag iaf, har också svårt att äta bara riktig mat så därför blir det te och bröd också.  Jag bakar brödet själv och det innehåller ägg, yoghurt, mandelmjöl, valnötter, fibrex, fiberhusk, salt, bakpulver och enl receptet så ska det innehålla endast 5 kh. 

Vad man kan äta och inte är ju väldigt individuellt, hur känslig man är för olika saker också...

Stress och dålig sömn gör också att man lagrar på sej... Man måste titta lite på helheten också. Kan det vara nåt?

Om du vill räkna energiprocent mm så finns en länk www.kostbevakningen.se som hjälper dej.

Jag har 10-25 kg övervikt beroende på hur man räknar. Jag har generellt stått still på vågen i 3,5 år (har inte vägt mej särskilt ofta, men ibland blir kläderna trånga och ibland ryms man i dem.) Men jag har fortsatt med LCHF därför att jag mår så himla bra på det.

Jag och min doktor bråkar lite om jag mår bra eller inte, så därför tänkte jag vässa blodvärdena lite extra inför nästa provtagning, i synnerhet eftersom jag slängt alla hans kolesterolpiller åt skogen.

Därför hoppade jag på periodisk fasta 5:2. Det finns ju hur mycket galna varianter som helst av pf, men jag gör det för hälsans skull, alltså kompletterar jag bra kost (LCHF) med helfasta i 22-24 timmar. Hur blodvärdena blir får jag domen på torsdag, MEN... döm om min förvåning! Varje fastedag har i genomsnitt inneburit -0,5 kg på vågen! Nu har jag inte hållit på så länge (jag började med fasta bara en dag i veckan, så jag har bara hållit på 7 veckor) så man får väl se om det är hållbara resultat eller om det bara är nån annan galenskap som man plågar sin stackars kropp med :-)

Jag tror i alla fall att det har varit bra för min stackars neddrogade lever att avgiftas från alla de hemska substanser som man blivit överöst med.

Hej!

Tack för länken, den är ju jättebra :-) Jo helheten har jag tänkt på men en del yttre omständigheter som gör att man är stressad samt har dålig sömn kan man inte rå över även fast man försöker, så om det är boven kan det bli svårt att få rätsida på saken för närvarande. 

• Like 1

Hej!

Tack för länken, den är ju jättebra :-) Jo helheten har jag tänkt på men en del yttre omständigheter som gör att man är stressad samt har dålig sömn kan man inte rå över även fast man försöker, så om det är boven kan det bli svårt att få rätsida på saken för närvarande.

Men då kanske du har svaret här! Slåss inte mot det du inte kan göra nåt åt. Fortsätt att äta bra och ge din kropp de bästa förutsättningarna för att orka hålla ut, så kanske vikten löser sej så småningom.

Sen beror det ju också på hur mycket övervikt du har? Kroppen och du kanske inte är överens om vad som är din normalvikt? I mitt fall tycker ju min kropp absolut att den mår bättre som rultig, och det ÄR ju svårt att säga emot den utan att vara elak med den ;-)

• Like 1