Jump to content

Jojomaja

Recommended Posts

En väninnas dotter (som verkligen behöver gå ned i vikt) har slurpat i sig stora milkshakes med banansmak från Burger King ibland flera gånger i veckan nu på sommaren. Hon tycker att milkshake känns nyttigare än läsk eftersom "det är ju bara mjölk och glass ..."

Ikväll surfade vi in på Burger Kings hemsida för att kolla näringsinnehållet eftersom jag slog vad med henne om att shaken innehöll mer än tjugo sockerbitar. 
Jag vann, tyvärr ... 

En stor bananshake från Burger King innehåller 114,3 g kolhydrater varav 108,9 g socker. Det motsvarar 36-38 sockerbitar i en shake! 

Vilka är de värsta sockerbomberna ni känner till? 
Vet ni något som folk verkar äta eller dricka till vardags utan att ana hur mycket rent socker det innehåller?

(Observera Burger Kings text om vad de tycker är "smart" vid utropstecknet på bilden.)
milkshake.png

• Like 6

Jag vet många som tycker "Naturgodis" är en bra grej. Även jag brukade snaska på det rätt ofta förr och känna mig sååå hälsosam. Givetvis köpte jag inte bara en liten påse eftersom det var "nyttigt" godis. Det var allt från kanderade aprikoser och mandlar till youghurtdoppade russin, bananer, ananasbitar, och nötter samt giant corn och diverse bakade små ris- och vetesnacks av typen "japanmix" ... Jag tror youghurtdoppad ananas var värst med sina 75-80% rent socker. Inte undra på att man bara ville ha mer och mer när man väl började äta. 

• Like 1

Folk blir också förvånade att jag helt undviker frukt numera, med förklaringen att jag betraktar fruktos som giftigt...

Jag brukar förklara att jag inte äter frukt med att jag äter anti-inflammatorisk kost och det är många som blir lite fundersamma över det, men även icke lchf anti-inflammatoriska dieter brukar undvika frukt.

• Like 1

Jag har en kollega som varje morgon äter frukost på jobbet i form av en liten bägare fettsnål fruktyoghurt (4-5 sockerbitar), apelsinjuice och smörgås. Jag har försökt få henne att förstå hur mycket socker hon får i sig, och att det åtminstone vore bättre om hon själv blandade naturell yoghurt med bär.

Jag hittade nyligen en sida hos Livsmedelsverket som listar sockerinnehållet i en del vanliga livsmedel i antal sockerbitar, får nog maila henne den länken, om jag kan hitta den igen.

• Like 1

Den här artikeln från 2001 är ju intressant som ett tidsdokument ... Jag citerar några valda meningar ur texten: 

"Vill man äta mycket godis utan att lägga på hullet är sega råttor och skumgodis rena fyndet. Det är helt eller näst intill helt fettfritt"

"Vill man äta mycket godis är gelé- och skumgodiset idealet – det innehåller inget fett alls."

Jo, man tackar! Hur många sprang inte iväg och fyllde självplockspåsarna till bredden efter den artikeln? 

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10201060.ab

skumbananer.png

Ja, det allra värsta måste nog ändå vara frukt och fruktjuice. Har så många i min närhet som äter frukt och dricker juice till höger och vänster - jag vet inte om jag underskattar deras kunskap men jag får verkligen känslan av att de tänker att det är supernyttigt. En annan sockerbomb/hungerfälla är ju torrt knäckebröd utan någonting på, som något slags "snacks".

För några veckor sedan var jag hemma hos en vän tidigt på morgonen - för hennes del blev det juice och lättyoghurt till frukost. Yoghurten berikades ytterligare med en massa bitar av färsk frukt. Blir ju sugen på att säga till ibland när jag ser hur "folk" äter, men det känns varken snällt eller särskilt smart. Hatar ju till exempel när folk har åsikter om vad JAG äter, så :)

Men det ÄR svårt att stillatigande se på när väninnan matar sitt överviktiga barn med juice, special-K, banan och lättvaniljyoghurt till frukost. Hon är dessutom mycket bekymrad över övervikten, men övertygad om att "maten har jag i alla fall koll på", "hen behöver bara röra på sig mer". Jag biter mig i tungan. Hårt. Och smetar lite mer bregott på min ostskiva.

• Like 1

Men det ÄR svårt att stillatigande se på när väninnan matar sitt överviktiga barn med juice, special-K, banan och lättvaniljyoghurt till frukost. Hon är dessutom mycket bekymrad över övervikten, men övertygad om att "maten har jag i alla fall koll på", "hen behöver bara röra på sig mer". Jag biter mig i tungan. Hårt. Och smetar lite mer bregott på min ostskiva.

Jag förstår dej... Har ett barnbarn utomlands där man generellt sett äter socker med socker till frukost, och mackor till lunch.

Nångång emellanåt brukar jag maila en bra länk, nu sist larmet om juice och hur skadligt fruktos är...  En liiiten del kanske fastnar och får dem att fundera till, men det gäller ju att inte bli överjobbig. Dottern är ju fostrad av mej som varit fettskrämd i 30 år, så jag har har ju lite uppförsbacke.