Gå till innehåll

Kroppens egna energibehov?

Recommended Posts

Man pratar om basalmetabolismen, dvs den förbrukning som går åt även om du skulle sova hela dagen!

Ja den ligger där någonstans lite olika för olika personer.

För övrigt så drar hjärnan cirka 25% av den förbrukningen.

Och det är sällan någon god ide att svälta sig.. för kroppen har överlevnadsmekanismer, först tar den av lagren.. fett, glykogen och muskler, sen efter ett tag sänker den basalmetabolismen!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man pratar om basalmetabolismen, dvs den förbrukning som går åt även om du skulle sova hela dagen!

Och det är sällan någon god ide att svälta sig.. för kroppen har överlevnadsmekanismer, först tar den av lagren.. fett, glykogen och muskler, sen efter ett tag sänker den basalmetabolismen!

Jag blir lite bestört när jag tex läser i Facebook gruppen att det finns de som med lchf bara får i sig 900 kalorier om dagen. Det är ju svält!!! För mig är lchf ingen bantning även om jag går ner i vikt (vilket jag ser som en hälsovins då jag behöver minska).Tänker jag fel?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag blir lite bestört när jag tex läser i Facebook gruppen att det finns de som med lchf bara får i sig 900 kalorier om dagen. Det är ju svält!!! För mig är lchf ingen bantning även om jag går ner i vikt (vilket jag ser som en hälsovins då jag behöver minska).Tänker jag fel?

Det är nog snarast 900 kcl via maten, öch resten från kroppens fettlager - har man mycket överskottsfett så tar kroppen av dem om den inte får i sig tillräckligt "via munnen".

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hur många kalorier behöver kroppen för att hålla igång processen för de inre organen? Jag hörde en gång (minns ej var ) att det går åt 1200 kcal. Om det är så ska man då äta färre kalorier än det?

Basalmetabolismen är beroende av vad man väger. Det sägs att muskler förbrukar mer än fettväv även i vila men det brukar man inte ta någon hänsyn till verkar det som.

Ibland skiljer dom på män och kvinnor och då har män högre så dom räknar nog med att män i allmänhet har högre andel muskelmassa.

I princip blir det ändå så att en person som väger 110 kg har dubbelt så hög basalförbrukning som en som väger 55 kg.

Länk till inlägg

Det kan ju förklara varför de med stor övervikt går ner snabbare än de med färre överviktskilon.

Ja och jag har ju hävdat att den som har stor övervikt också troligen har lättare att äta sig mätt med LCHF och ändå gå ner i vikt. En person som väger dubbelt så mycket som en annan behöver troligen inte dubbelt så stor portion för att känna sig mätt.

Många som inte lyckas gå ner i vikt med LCHF får rådet att äta mer fett. Troligen funkar det också bättre på en tung person eftersom en normalviktig person som vill gå ner i fettvikt lätt får i sig för mycket kalorier på det viset.

• Gilla 3
Länk till inlägg

http://www.calculator.net/bmr-calculator.html#

Det är skadligt att äta under 1200 kcal har jag läst nånstans, så kaloridiet funkar ju inte.

Jag har stått still på LCHF i 3,5 år, men kör det pga hälsofördelarna. Hoppade på pf 5:2 nu för att vässa mina blodvärden och hoppsan... helt plötsligt börjar vågen röra sej också! Att svälta sej nån enstaka gång ska ju bara vara nyttigt, och med LCHF i grunden är det ju inte ens jobbigt. Jag har inte kört mer än en dryg månad än, så jag får väl se var det hamnar, men det är trevligt så länge det varar. Kärringar 50+ brukar ju hålla så hårt i sina kilon.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Jag tror snarare att hjärnan står för ca 50% av den förbrukningen. Jeff Volek och Stephen Phinney skriver i sina böcker att hjärnan förbrukar ca 600 kcal/dag. Nu kan jag ju komma ihåg fel, men jag tror inte det.

Länk till inlägg

Jag tror snarare att hjärnan står för ca 50% av den förbrukningen. Jeff Volek och Stephen Phinney skriver i sina böcker att hjärnan förbrukar ca 600 kcal/dag. Nu kan jag ju komma ihåg fel, men jag tror inte det.

Hm, för att få ihop det så måste människor med olika stora kroppar också ha olika stor hjärna...

Länk till inlägg