Jump to content

Levern

lidokain

Recommended Posts

Hej, jag har en jätte fråga som jag inte hört diskuteras en enda gång på något LCHF forum än. Det är fettets påverkan på levern. Ett väletablerat påstående är att levern skadas svårt av fett och stekt mat, nästan värre än av alkoholmissbruket. Dvs. att äta fett leder till leverförstoring och t.o.m. skrumplever. Om detta är sant så har LCHF en stor nackdel.

Jag har nu provat LCHF i 4 veckor och har gått 4 kg ner men man blir ju trött på att käka stekt fläsk och feta såser 4 ggr om dagen. Därifrån får jag halsbränna och det känns att jag kommer att bli small efter ett tag men också behöva opereras för magsår om jag fortsätter. Om inte för halsbränna och levercanser så anser jag att LCHF är det abslout mest magiska som har hänt min kropp de senaste 15 åren.

Fett från maten är inte skadligt för levern, däremot sk leverförfettning då fett bildas runt levern.

Leverförfettning orsakas genom att konsumera mycket socker. Levern omvandlar fruktosen som finns i sockret till fett vilket sen lagras runt levern och andra inre organ

• Like 6

Fett från maten är inte skadligt för levern, däremot sk leverförfettning då fett bildas runt levern.

Leverförfettning orsakas genom att konsumera mycket socker. Levern omvandlar fruktosen som finns i sockret till fett vilket sen lagras runt levern och andra inre organ

Innebär inte leverförfettning att själva levern får en hög fetthalt?

http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker. (sen är ju inte frukt LCHF, men det förklarar begreppet fettlever)

Hur har du fått för dej att du måste äta ensidigt för att köra LCHF? Jag äter i stort sett alla mina vanliga favoriträtter, men har i extra fett i såsen och äter t ex blomkål, sqash och broccoli i stället för ris, pasta och potatis.

Sen beror det i och för sej vilket mål du har. Har du väldigt många kilo att tappa är det väl en fördel att köra fakir, men det behöver ju inte bli ensidigt för det. På bloggen Tommy tappar finns det hur många urläckra varianter som helst av kryddsmör t ex

• Like 3

Om du bara äter stekt fläsk och feta såser har du nog missförstått vad LCHF är...

Rekommenderar att du pluggar på lite mer ;-)

http://www.kostdoktorn.se/lchf

och kanske även köper några kokböcker:

http://www.kostdoktorn.se/lchf/kokbocker

Finns även en hel del tidningar och LCHF-bilagor att köpa, men där får man vara lite vaksam för det finns mindre bra recept ibland... Se också upp led alla sk LCHF-produkter som det görs reklam för.

Sen är det bara att googla lchf-recept också för inspiration, men bra ned lite grundkunskap först så man vet vad man bör välja.

• Like 2

Jag jobbar som styrman ombord på en båt i Egypten och kan inte påverka matlagningen så mycket.

Stekt fläsk och feta såser 4 gånger om dagen som du skrev först låter ju inte så hälsosamt. Kan du inte helt enkelt äta mer grönsaker och sås till måltiderna och mindre av ris, pasta och potatis?

Försök också hitta andra mellanmål än smörgås och nu menar jag om du överger LCHF och äter den mat du har tillgång till.

Enklast för dig blir då att äta den mat som finns och ersätta kolhydraterna med grönsaker samt sleva på extra med fet sås. Jag utgår ifrån att du har skiftgång och då gäller det att ha tillgång till vettiga alternativ på udda tider om du blir hungrig, några kokta ägg mättar bra och borde funka.

Vad gäller förfettning av levern så kan överdriven konsumtion av juicer och läskedrycker ställa till lika mycket elände som överdrivet supande. Efter att du ställt om dig till fettdrift så omvandlas fettet till ketoner eller högeffektivt bränsle för kroppen. En viss andel av fettet blir till fettsyror som kroppen också behöver men inte mer. Kroppen slammar då inte igen av fett.

Man har egentligen bara två val. Antingen äter man mycket kolhydrater men då måste man vara försiktig med fettet. Det andra är att ställa om kroppen till fettdrift genom LCHF och då äter man mera fett men så lite kolhydrater som möjligt. Det finns ingen hälsosam medelväg för om man äter måttligt med kolhydrater och måttligt med fett så går man upp i vikt på snabbast tänkbara sätt.

Kamrater!!! Frågan var om man får skrumplever eller skadar levern hårt när man äter så mycket fet! Vad jag ska äta vet jag.

Du har nu ställt om kroppen till fettdrift och då bryter gallan ned fettet i tarmarna till mindre fettsyror som går till levern. I levern ombildas de till ketonkroppar som är ett högeffektivt bränsle, mycket bättre än glukos.

Det fina i kråksången är att det är levern själv som producerar gallan och den producerar inte mer än den kan ta hand om för att tillverka dessa ketoner. Om du äter mycket överdrivet med fett så levern får mer än den kan ta hand om så bromsas gallproduktionen och överskottet går ut genom tarmen. Du får då helt enkelt rännskita.

• Like 1

Du har nu ställt om kroppen till fettdrift och då bryter gallan ned fettet i tarmarna till mindre fettsyror som går till levern. I levern ombildas de till ketonkroppar som är ett högeffektivt bränsle, mycket bättre än glukos.

Det fina i kråksången är att det är levern själv som producerar gallan och den producerar inte mer än den kan ta hand om för att tillverka dessa ketoner. Om du äter mycket överdrivet med fett så levern får mer än den kan ta hand om så bromsas gallproduktionen och överskottet går ut genom tarmen. Du får då helt enkelt rännskita.

Är du läkare?

Stekt fläsk och feta såser 4 gånger om dagen som du skrev först låter ju inte så hälsosamt. Kan du inte helt enkelt äta mer grönsaker och sås till måltiderna och mindre av ris, pasta och potatis?

Försök också hitta andra mellanmål än smörgås och nu menar jag om du överger LCHF och äter den mat du har tillgång till.

Feta såser och stekt fläsk är inte bra alltså? Jag trodde det var det som var hela grejen med lchf, mycket med mättat fett och inga kolhydrater. Jag rasar i vikt men jävla halsbränna av all fet och stekt. I början hade jag sånt illamående så jag trodde det var sjösjuka av något konstigt slag, man försökte kräkas men det kom bara galla. Jag har läst att det kan vara gallstenar och sånt som började röra på sig av all tonvis fet. Nu är det bra men jag började bli orolig för levern och magsår av all fet

Jag trodde det var det som var hela grejen med lchf, mycket med mättat fett och inga kolhydrater. 

Hm. Som jag skrev ovan - nej det är inte grejen. LCHF betyder Low carb high fat inte NO carb high fat... Återigen läs: http://www.kostdoktorn.se/lchf

Har du haft gallproblem innan, kan det komma tillbaka när du börjar med fet mat, men det beror på att när man äter fettsnålt så får inte gallan jobba som den skall och då kan det fastna sten. Som sen då kan lossna när du börjar med fettkost.

Det är inget fel att äta stekt fläsk och feta såser, det gör jag i princip dagligen, men inte 4 gånger om dagen. Då hade jag nog också fått halsbränna ;-)

• Like 1

Jag förstår att det kan vara förvirrande att sätta sig in vad LCHF innebär, då vi faktiskt ger ganska olika råd här på forumet. Men det viktigaste är att plocka bort det mesta av kohydraterna och ersätta dem med fett, så att man håller sig mätt och tappar sötsuget.

Vi äter olika mycket grönsaker, mejerier, frön och nötter, man får testa och se vad som passar en själv, och vad man mår bra av.

En regel om man lider av halsbränna är att hålla sig från mat som är hårt stekt, det kan nämligen ge halsbränna vare sig man äter LCHF eller inte. Du kan prova att äta chili eller curry när du känner dig illamående och har halsbränna, konstigt nog kan det faktiskt dämpa besvären :)

• Like 2

Det är inte konstigt att äta massa fet, problemet att ombord har vi inte alla världens matvaror. Det är stekt fläsk eller kyckling var 6 timme och saladsbar. Så man äter konstant stekt fläsk/kyckling med gurka och saladsblad. Sen det där med 20 g kolhydrater är också lätt att överskrida även om man kör strikt som jag. Äter man 1 kilo gurka om dagen för att kompensera spannmål så är det nästan 30 g med en gång plus all sallad och kanske lite ost lite oliver. Normal människa äter 3 kg mat varje dag och då ska man välja med Max 1 g/100 för att kunna räknas som lchf. Fakir för mig är nästan bara fet. Även espresso innehåller 1,6g/100 så om man dricker en liter så blir det 16 g bara för kaffet. LCHFare brukar påstå att här är det inget räknande som med kalorier men det är det och kanske tom mer räknande.

Feta såser och stekt fläsk är inte bra alltså? Jag trodde det var det som var hela grejen med lchf, mycket med mättat fett och inga kolhydrater. Jag rasar i vikt men jävla halsbränna av all fet och stekt. I början hade jag sånt illamående så jag trodde det var sjösjuka av något konstigt slag, man försökte kräkas men det kom bara galla. Jag har läst att det kan vara gallstenar och sånt som började röra på sig av all tonvis fet. Nu är det bra men jag började bli orolig för levern och magsår av all fet

Det är nog snarare så att du har halsbränna på grund av att du intar mycket stekt mat, snarare än att det är mat av fläsk och mycket fett. Troligen på grund av att du haft en del halsbränna och magkatarr tidigare som orsakats av kanske just mycket stekt mat och mycket kolhydrater. Kan även handla om att du har inflammation i magmunnen. Skulle det vara gallan, skulle du snarare börja må illa och få smärta efter varje måltid och eventuellt börja kräkas. Givetvis reagerar alla olika.

Testa att kurera dig två veckor eller så med Omeprazol. Och/eller testa knapra färsk chilepeppar (spanskpeppar, capsaicinet i färsk chilepeppar aktiverar gelpumparna i magsäcken som skyddar över inflammationer). Får du däremot ondare och brännande smärta i magen av chilepeppar, har du förmodligen inflammation i magmunnen, eller rentav begynnande magsår eller etablerad sådan (det kan man behandla mycket framgångsrikt idag).

Samtidigt så försöker du äta mer kokt/ångad/ungnslagad mat. Se även till att du dricker mycket vätska, mellan 2-3 liter om dagen. En annan orsak kan vara att du dricker lite och äter mycket saltrik mat. Koncentrationen av saltsyra i magen blir högre och skapar inflammation och sura uppstötningar - samt illamående.

Skulle kunna äta fläsk och fet sås hela dagen, men om det hela tiden vore stekt eller grillad och mycket salt och för lite vätska skulle jag med all säkerhet få tillbaka magkatarren och dyspepsi (vilket jag tror jag råkade ut för 2 veckor sedan när det var en period med mycket sådant, inte 4 ggr om dagen, men varje dag en hel del. Så var det varmt och drack för dåligt samtidigt).

Var noga med att kolla vad de där feta såserna är gjorda av för fett så det inte är margariner istället för smör - exempelvis.

Det är inte konstigt att äta massa fet, problemet att ombord har vi inte alla världens matvaror. Det är stekt fläsk eller kyckling var 6 timme och saladsbar. Så man äter konstant stekt fläsk/kyckling med gurka och saladsblad. Sen det där med 20 g kolhydrater är också lätt att överskrida även om man kör strikt som jag. Äter man 1 kilo gurka om dagen för att kompensera spannmål så är det nästan 30 g med en gång plus all sallad och kanske lite ost lite oliver. Normal människa äter 3 kg mat varje dag och då ska man välja med Max 1 g/100 för att kunna räknas som lchf. Fakir för mig är nästan bara fet. Även espresso innehåller 1,6g/100 så om man dricker en liter så blir det 16 g bara för kaffet. LCHFare brukar påstå att här är det inget räknande som med kalorier men det är det och kanske tom mer räknande.

Dricker du mycket espresso och kaffe? För där har du något som kan mycket väl vara orsaken till halsbrännan. Dels kaffet i sig, men också att det är vätskedrivande och dricker du för dåligt får blir vätskebalansen rubbad och koncentrationen i magsyran högre.

Jag förstår att det kan vara förvirrande att sätta sig in vad LCHF innebär, då vi faktiskt ger ganska olika råd här på forumet. Men det viktigaste är att plocka bort det mesta av kohydraterna och ersätta dem med fett, så att man håller sig mätt och tappar sötsuget.

Vi äter olika mycket grönsaker, mejerier, frön och nötter, man får testa och se vad som passar en själv, och vad man mår bra av.

En regel om man lider av halsbränna är att hålla sig från mat som är hårt stekt, det kan nämligen ge halsbränna vare sig man äter LCHF eller inte. Du kan prova att äta chili eller curry när du känner dig illamående och har halsbränna, konstigt nog kan det faktiskt dämpa besvären :)

Av erfarenhet vet jag att när det kommer till att testa äta chilepeppar eller curry, så har färsk chilepeppar bra effekt, medan torkad chilepeppar eller rökt sådan inte alls samma effekt - till och med kan orsaka halsbränna. Curry har jag märkt jag blir dassig i tarmarna av, förmodligen för att det är torkat och en jädra massa andra torkade kryddor som är behandlade i den också. 

Om jag inte ska äta stekt 4 ggr om dagen är jag tvungen att överge LCHF. Äter man socker då har vi både frukt, juice, flingor och yoghurt som man kan ta istället. Men vill man köra LCHF ombord så har man inget val än att käka stekt jämnt och såserna här vet man inte riktigt vad mina philipinska små vänner gör av. Det kan vara allt från kamelskit eller 100 år gammal margarin. Men det är bra att äta lchf tycker jag för jag rasar i vikt. Dessutom går jag nattvakten 24-12 och blodsockret ligger jämnt på natten. För i tiden slet jag mycket med konstant ätande nattetid för man var hungrig och trött. Nu känns det mycket bättre att sitta i 12 timmar på natten.

Äter man färsk chilipeppar så får man blödande hemmorojder istället. Man bara byter på helvetet illamående mot hemmorojder, då vet jag inte vad som är bäst.