Tobias Karlsson

IGF1 - vad är en skyddande nivå?

Recommended Posts

Hej,

 

jag har försökt att hitta ett svar på lite olika ställen - kanske att någon här vet om det. Jag är inte LCHF-are utan följer 5:2-dieten sedan ett år tillbaka och trivs bra med den. Jag håller dock igen både med protein och kolhydrater på mina fastedagar. (Jag äter "vanligt" när jag inte fastar men allmänt sett nästan uteslutande långsamma kolhydrater på dessa dagar och kött endast en gång i veckan). Jag har bara testat min IGF1-nivå en gång och den var 121 (jag är man och 35 år gammal, så detta är en låg nivå). Vad jag inte har grepp på är om den finns någon gräns under vilken man har ett bättre skydd mot olika cancerformer eller om risken minskar successivt ju lägre nivån är? Även om 121 är lågt (men absolut inte extremt lågt) så är jag osäker på om den nivån måste ner för att överhuvudtaget ha en skyddande nivå.

 

Om någon har sett någon tabell över korrelation mellan olika IGF1-nivåer och förekomst av cancer så mottages detta tacksamt. Tack!

 

mvh, Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara hypoteser så glöm det!

 

Utan IGF1 så dör du!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zepp! Kan du redogöra lite enkelt vad IGF1 egentligen är och gör. Jag har förstått att man har de högsta nivåerna i ungdomen under tillväxttiden, att det fungerar som ett typ tillväxthormon och att det även används för doping för att bygga muskler snabbt.

Men vad mer? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IGF-1 är ett hormon som står för celltillväxt så utan det, precis som Zepp skriver, så dör du. När man tränar och äter ordentligt ökar HG (tillväxthormon) vilket stimulerar utsöndringen av mer IGF-1 för att skapa fler celler vilket resulterar i t.ex muskeltillväxt och reparation av nervsystemet etc.

 

När man fastar sjunker IGF-1 och där med produktionen av nya celler, kroppen bryter istället ner sig själv och reparerar redan befintliga celler istället för att skapa nya, det är här du får det påstådda "cancerskyddet" genom att kroppen reparerar skadade celler. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett tillväxthormon!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin-like_growth_factor_1

 

Enklast förklarat.. det stimulerar växt av dina celler, dvs de byts ut hela tiden.. när du är liten så växer du ännumer och har då ännumer IGF1 och andra tillväxtbefrämjande hormoner i kroppen!

 

Det man har snöat in på är att det även stimulerar tillväxt av cancer.. finns de med dvärväxt och väldigt lite IGF1 som nästan inte alls får cancer.

 

Såå om man äter och stimulerar omsättning av celler i kroppen så utsöndras IGF1 från levern.. slutar man äta, så slutar det utsöndras, då dör man.. men slipper cancer!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om man tittar på dokumentären "Eat fast and live longer" så får man en "något" mer nyanserad bild av det samband man anser finnas mellan cancer och IGF1. Det handlar om mer än dvärgväxt... Om du hävdar att det som beskrivs i dokumentären inte har något som helst vetenskapligt belägg så får du gärna gå in på Michael Mosleys hemsida och argumentera mot alla de rön man nämner där - därmed inte sagt att vi pratar om absoluta sanningar och jag är den förste att hålla med om att mer forskning behövs men också att mycket redan gjorts på området. Många tycker resultaten är kontroversiella, precis som det finns skeptiker för alla typer av kost och det är väl bra att det är så! Man ska vara kritisk till de resultat som kommer och lyssna på hur kroppen reagerar och pröva något nytt om man upplever att något inte känns bra eller inte fungerar. 

 

Jag är helt medveten om vad IGF1 gör och vad det är. Vad som är oklart för mig är hur man ska tolka sina resultat. Jag kan se att mitt värde är lågt utifrån det normala intervallet men kan inte avgöra om det - enligt de teorier man har på området - är en nivå som innebär en mindre risk för sjukdomar eller inte. Med andra ord: jag försöker förstå om nivån jag nu nått är acceptabel eller om jag ev. ska ändra något mer i min kost. Det är det min fråga rör sig om. Ingen som går på 5:2-diet har som mål att inte ha IGF1 överhuvudtaget:).

 

Jag tänkte att det kanske kunde finnas någon på detta forum som har erfarenhet även om jag ser att mycket kretsar kring LCHF... all hjälp mottages tacksamt!

 

mvh, Tobias

 

 

Det är ett tillväxthormon!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin-like_growth_factor_1

 

Enklast förklarat.. det stimulerar växt av dina celler, dvs de byts ut hela tiden.. när du är liten så växer du ännumer och har då ännumer IGF1 och andra tillväxtbefrämjande hormoner i kroppen!

 

Det man har snöat in på är att det även stimulerar tillväxt av cancer.. finns de med dvärväxt och väldigt lite IGF1 som nästan inte alls får cancer.

 

Såå om man äter och stimulerar omsättning av celler i kroppen så utsöndras IGF1 från levern.. slutar man äta, så slutar det utsöndras, då dör man.. men slipper cancer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förts o främst.. det var inget vetenskapsprogram.. det var ett underhållningsprogram!

 

Ioförsej ett hyfsat intressant program.. lite dåligt producerat och dåligt med vetenskap.. mest underhållning!

 

Tror ioförsej att det blev som det blev, för att reda ut hela grejen med cancer tar åtskilligt mer tid och blir skittråkigt.

 

Sen så, IGF-1 är bara en liten del i hela händelsekedjan och knappast ansvarig alls.. utan den produceras i levern på order GH.. dvs som ett svar på dina kroppsliga funktioner vad gäller omsättning av celler och intag av energi och byggstenar!

 

Grejen är snarare att det vore intressantare att ta upp Apoptos och varför den inte fungerar och gör den inte det så kan man få utvecklad cancer!

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apoptos

 

Du vet.. cancer uppstår nu och hela tiden i din kropp, och det är helt naturligt, kroppen har en massa mekanismer för att bekämpa det, tex oxidanter, apoptos, macrofager och en massa annat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om alla dessa hormoner och deras betydelse för cancer vill jag inte ge mig in på men hittade några länkar i alla fall.

 

Här en länk om hur man sänker nivån av  IGF-1

http://www.hindawi.com/journals/ije/2010/452820/

 

 

En länk som diskuterar hur man höjer nivån av IGF-1 

http://www.drragno.com/id23.html

 

Här är den intressantaste biten

Lifestyle factors that increase IGF-1:  low-fat, low-sugar diets; brief, intense exercise (not aerobic exercise lasting over one hour); not eating carbohydrates within 4 hours of bedtime.  Yes, all the things your mother and your doctor have told you to do – you still need to do (surprise, surprise)! Another factor that increases IGF-1 is the correction of significant snoring (sleep apnea).

 

En annan om hur man också höjer IGF-1

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23034644

 
Du ville väl hålla en låg nivå av IGF-1 och då är det kanske måttlig aerobisk träning som tydligen är bra. Sedan kan man fundera på hur ofta man ska slöträna på det viset för att behålla den låga nivån. För min del blir det väl då att fortsätta som vanligt tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar (och mothugg :)). Jag ska gå igenom länkarna och se vad som står. Att kalla det för underhållningsprogram var väl ändå i grövsta laget, Zepp... utifrån det resonemanget så kan väl vem som helst kalla vad som helst för underhållning eller sann vetenskap, utifrån vad man själv tror på...

 

Självklart är IGF1 bara en del av problematiken och jag menar inte att stirra mig blind på det. Jag ville bara bilda mig en uppfattning om jag uppnått en nivå som är "bra" eller om jag måste vara mer noggrann än vad jag är. Jag är noga med att äta mycket naturliga antioxidanter, nötter, grönsaker, jag tränar hårt tre gånger i veckan, har koll på vikt, glukosnivåer och blodtryck. Jag mår fantastiskt på denna diet och känner en motivation att fortsätta som jag inte gjort tidigare. Jag ville egentligen bara bli av med 2-3 pluskilon som kändes onödiga men jag har fortsatt eftersom jag upplever så mycket annat positivt med dieten: jag känner mig mer närvarande, har lätt att hålla vikten som jag uppnådde och mina kolesterolvärden blev normala från att ha varit aningen för höga och min löpträning är väldigt mycket enklare. Jag upplever också att jag fått "bättre karaktär", att jag litar på min förmåga att stå emot och upplever det skönt att vila matsmältningsapparaten på mina fastedagar. Jag kollar min vikt regelbundet för att se att den håller sig (att det varken går upp eller ner för mycket) och jag tycker att resonemanget i Aftonbladet om att det kan lida till ätstörningar förvisso är värt att tänka på, men också att dra saker till sin spets. Alla dieter är dåliga för oss om vi tillämpar dem fel! 

 

Pingo - bara en reflektion: jag såg en kommentar från någon i en artikel som var länkad till här på forumet (har tyvärr glömnt namnet) som kritiserade en av professorerna, Walter Luongo, i dokumentären "Eat, fast and live longer". Hon hävdade att hon i sin forskning kommit fram till att även lågt kolhydratintag har den effekten att det minskar bildningen av IGF1, och att inte bara protein spelar in - vilket professor Luongo hävdade i dokumentären. Så jag blev förvånad när din artikel ovan hävdar att dieter med lågt sockerintag skulle höja mängden IGF1? Eller är det jag som missförstår något...?

 

De artiklar Pongo länkar till visar väl lite av det kontroversiella i ämnet... man vill, vad jag förstår, i vissa fall höja nivån som en insats mot sjukdom. Men den andra artikeln säger raka motsatsen - dock handlar det om friska personer i detta fall och att minskade mängder av IGF1, enligt den artikeln, sänker risken för vissa cancerformer. Intressant nog hävdar denna artikel att lågt fettintag också minskar mängden IGF1 (jag får väl anta här då att det omvända också är sant).

 

Tack för hjälpen alla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågt intag av vad som helst sänker IGF1!

 

Dvs det är en naturlig del av vår metabolism.. utan det så dör du, vid låga nivåer får du dålig tillväxt!

 

Det är detsamma som att hävda att/sträva efter att ha låga nivåer av insulin.. då är man per definition sjuk.. främsta sjukdomen heter diabetes typ1!

 

Det är samma med fritt T3, som brukar framhållas som ett tecken på en fungerande ämnesomsättning.. det är bara som så att högt fritt T3 är ett av symptomen på hög glykemisk belastning och diabetes.. det går åt mycket för att låta bukspottkörteln jobba på turbonivå med insulinproduktion!

 

Såå.. lågt eller högt av nästan vad som helst är tecken på sjukdom.. man skall ha normala nivåer, dels för ens livssituation/ålder, kost, fysiska aktivitetsnivå, kön, sociala kontext.. osv!

 

Och sen så kan man inte dra några som helst slutsatser om man inte ser till helheten!!

 

Du får sluta träna.. det höjer en hel massa olika pseudovariabler som potentiellt kan leda till sjukdom!  :huh:

 

Och jag vidhåller att det var ett rent underhållningsprogram!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pingo - bara en reflektion: jag såg en kommentar från någon i en artikel som var länkad till här på forumet (har tyvärr glömnt namnet) som kritiserade en av professorerna, Walter Luongo, i dokumentären "Eat, fast and live longer". Hon hävdade att hon i sin forskning kommit fram till att även lågt kolhydratintag har den effekten att det minskar bildningen av IGF1, och att inte bara protein spelar in - vilket professor Luongo hävdade i dokumentären. Så jag blev förvånad när din artikel ovan hävdar att dieter med lågt sockerintag skulle höja mängden IGF1? Eller är det jag som 

missförstår något...?

 

Du har inte missat något för jag blev också förvånad. Självklart ger lågkolhydratkost låga nivåer av IGF-1 och  Insulin. Tydligen är det inte alla som har full koll ännu. Det verkar i alla fall som att styrketräning ökar IGF-1 medan lätt aerobisk träning sänker IGF-1. Det har ju blivit lite inne att styrketräna som en del i vettig motion och allmän hälsa så man kan ju verkligen undra hur man ska göra. Variera är kanske det bästa.

 

Elitidrottsmän som pumpar muskler brukar inte bli långlivade utan dör förhållandevis unga. Dessa tränar så att IGF-1 nivåerna är höga hela den aktiva perioden. IGF-1 har en stark koppling till både åldrande och cancer. Dagens elitidrottare har idrotten som yrke så de har möjlighet att satsa på ett helt annat sätt än amatörerna gjorde förr. Livslängden på gamla hockeyspelare i NHL är visst inte så uppmuntrande. 

 

Jag själv är inte så intresserad av cancer utan mera av livslängd men IGF-1 är har en korrelation till båda delarna. Cancer tror jag är mycket svårare att begripa sig på än livslängden. Jag är 59 så det ligger liksom varmare om hjärtat  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zepp,

 

mycket intressanta och bra kommentarer - det handlar verkligen om att hålla sina nivåer inom "rätt del" av intervallet (vilket jag medger ofta är omdebatterat och svårt att definiera) för de normala värdena. Med IGF1 som exempel så är ambitionen inte alls att ligga under 75 om nu det normala intervallet är typ 75-240. Med ett värde på 121 så säger mig förnuftet att det är en "bra" nivå, utifrån antagandet att förhöjda värden hos människor som vuxit färdigt är mindre hälsosamt. Det var bara där jag hoppades på att få lite kött på benen vad gäller empiriska forskningsresultat hos olika åldersgrupper och relationen till olika sjukdomar. Men jag inser att det är många variabler och inte ett helt utforskat område.

 

Jag reflekterade också över det du skrev om "underhållning"... jag antar att ett av problemen för seriös media (jag måste ändå betrakta BBC som det, till skillnad från till exempel Aftonbladet :) men det är förstås bara min åsikt) är att nå ut till en bred publik men ändå ha ett seriöst budskap. Balansen kan nog vara svår. Det är säkert helt riktigt att det finns en hel del förenklingar i programmet men å andra sidan kan jag inte tänka mig att världsledande professorer (jag ber här om ursäkt till Valter Longo vars namn jag grovt stavade fel igår) skulle ge sitt godkännande till att programmet sänds om de tycker att deras forskning har förvanskats på något sätt. Ändamålen helgar medlen tycker jag - om nu ett stort antal människor lyckats gå ner i vikt och få bättre blodvärden med metoden så tycker i alla fall jag att det är något positivt. Den som vill kan ju sedan grotta ner sig i detaljer och lära sig mer eller ifrågasätta det som sägs med hjälp av andra källor.

 

Helheten är absolut det viktigaste - jag håller med dig fullständigt på den punkten. Sluta träna kommer jag inte göra :). Det är dock konditionsträning och inte direkt muskelbyggnad och bara på en helt OK motionsnivå, så jag ser inte det som någon direkt riskfaktor.

 

Pongo - jag har haft en del cancer i släkten (både mormor och farmor gick bort i det och min farfar hade det också i omgångar även om han gick bort i annan, hastig sjukdom 91 år gammal) och även om det inte är något jag oroar mig för just nu så är det klart att man gärna vill göra vad man kan för att förebygga det, i den mån det går och det inte är generna som är den främsta boven i dramat. För min del är det snarare livskvalitén under de åren man lever som är det viktiga... självklart spelar även livslängden in i detta men det är inget självändamål för mig i att försöka bli 100 år :). Om jag har något att tillföra barn och barnbarn och mår bra i den åldern så varför inte! 

Lågt intag av vad som helst sänker IGF1!

 

Dvs det är en naturlig del av vår metabolism.. utan det så dör du, vid låga nivåer får du dålig tillväxt!

 

Det är detsamma som att hävda att/sträva efter att ha låga nivåer av insulin.. då är man per definition sjuk.. främsta sjukdomen heter diabetes typ1!

 

Det är samma med fritt T3, som brukar framhållas som ett tecken på en fungerande ämnesomsättning.. det är bara som så att högt fritt T3 är ett av symptomen på hög glykemisk belastning och diabetes.. det går åt mycket för att låta bukspottkörteln jobba på turbonivå med insulinproduktion!

 

Såå.. lågt eller högt av nästan vad som helst är tecken på sjukdom.. man skall ha normala nivåer, dels för ens livssituation/ålder, kost, fysiska aktivitetsnivå, kön, sociala kontext.. osv!

 

Och sen så kan man inte dra några som helst slutsatser om man inte ser till helheten!!

 

Du får sluta träna.. det höjer en hel massa olika pseudovariabler som potentiellt kan leda till sjukdom!  :huh:

 

Och jag vidhåller att det var ett rent underhållningsprogram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.