Jump to content

Gardasil

Renate

Recommended Posts

Känner mig lite osäker på om jag kan ta upp frågan här eller ej, men jag chansar på att det är ok. Allt hänger ju ihop, bra och nyttig mat för kroppen (LCHF), så lite tillsatser och E-nummer som möjligt osv. Tror det är superviktigt att bygga upp ett starkt immunförsvar. Jag tänker även i termerna, så lite mediciner som möjligt om möjligt. Därför så har jag nu hamnat i en besvärlig situation av beslutsångest.

Dottern, 12 år, erbjuds nu vaccinet Gardasil och jag vill verkligen inte ge henne det egentligen, men känner "pressen", så att säga. Alla kompisar har och ska ta sprutorna. Ingen i familjen tog Svininfluensavaccinet, då det så starkt rekommenderades och vi är glada för detta idag, med facit i hand.

Någon som vill dela med sig av sina tankar och åsikter om detta?

Ja, det är en svår fråga du ställer, och det är väldigt svårt att råda hur någon ska göra.

Men jag tror inte vi ska jämföra vaccinerna när situationen var helt annorlunda då svininfluensan kom. Då tog man beslutet i Sverige att rekommendera alla svenskar att vaccinera sig med Pandemrix. Det var bråttom. En pågående pandemi var på väg till Sverige och kunskapen om svininfluensan och hur den kunde utvecklas var mycket begränsad. Ett nytt vaccin fanns, men dokumentation om säkerhet och effekt var begränsad. Och tyvärr blev det som det blev.

Gardasilet har under ganska många år provats, utvecklats och effekterna har dokumenterats, och tydligen så finns inte den beståndsdelen i Gardasil som gav de svåra biverkningarna av Pandemrix.

Men som sagt det är inte ett lätt beslut, och jag tycker man ska göra det magkänslan säger.

• Like 1

För min del är inte den typen av frågor aktuella men det vaccinet har väl används så pass länge att alla eventuella biverkningar är klarlagda. Det är ju inget nytt hittepåvaccin som svininfluensa vaccinet och som aldrig testats på människor.

Googla efter biverkningar och prata med sådana som har kunskap på området. Kanske någon här har den kompetensen. Finner du inte något annat än tillfälliga övergående besvär pga överkänslighet etc så hamnar frågeställningen i ett annat ljus. Skyddet som vaccinet ger är inte helt oviktigt och du får då väga fördelarna mot eventuella nackdelar. Finns verkliga och stora nackdelar ibland så är ju saken helt klar på ett annat vis.

Om man tittar på nätet så finns det ju skäl att oroa sig http://parnassen.wordpress.com/2012/02/21/jaqueline-17-ar-tog-sprutan-varnar-for-gardasil-radda-dottrarna/

Den kanske viktigaste invändningen är väl att den bara skyddar mot 2 av 15 olika HPV stammar (nu kända). För min del tycker jag att vaccinet måste vara totalt riskfritt för att man ska ta det då det ger ett så litet skydd.

• Like 4

Ja, det är en svår fråga du ställer, och det är väldigt svårt att råda hur någon ska göra.

Men jag tror inte vi ska jämföra vaccinerna när situationen var helt annorlunda då svininfluensan kom. Då tog man beslutet i Sverige att rekommendera alla svenskar att vaccinera sig med Pandemrix. Det var bråttom. En pågående pandemi var på väg till Sverige och kunskapen om svininfluensan och hur den kunde utvecklas var mycket begränsad. Ett nytt vaccin fanns, men dokumentation om säkerhet och effekt var begränsad. Och tyvärr blev det som det blev.

Gardasilet har under ganska många år provats, utvecklats och effekterna har dokumenterats, och tydligen så finns inte den beståndsdelen i Gardasil som gav de svåra biverkningarna av Pandemrix.

Men som sagt det är inte ett lätt beslut, och jag tycker man ska göra det magkänslan säger.

Tack snälla för svaret! Ja det där med magkänsla är väl det som jag får ta till. Den känslan "räddade" mig/oss sist när det var vaccineringshysteri.

• Like 2

För min del är inte den typen av frågor aktuella men det vaccinet har väl används så pass länge att alla eventuella biverkningar är klarlagda. Det är ju inget nytt hittepåvaccin som svininfluensa vaccinet och som aldrig testats på människor.

Googla efter biverkningar och prata med sådana som har kunskap på området. Kanske någon här har den kompetensen. Finner du inte något annat än tillfälliga övergående besvär pga överkänslighet etc så hamnar frågeställningen i ett annat ljus. Skyddet som vaccinet ger är inte helt oviktigt och du får då väga fördelarna mot eventuella nackdelar. Finns verkliga och stora nackdelar ibland så är ju saken helt klar på ett annat vis.

Om man tittar på nätet så finns det ju skäl att oroa sig http://parnassen.wordpress.com/2012/02/21/jaqueline-17-ar-tog-sprutan-varnar-for-gardasil-radda-dottrarna/

Den kanske viktigaste invändningen är väl att den bara skyddar mot 2 av 15 olika HPV stammar (nu kända). För min del tycker jag att vaccinet måste vara totalt riskfritt för att man ska ta det då det ger ett så litet skydd.

Tack Pingo för svaret! Ja precis, om man tittar på nätet, så blir man tveksam och jag var ju redan tveksam sedan tidigare vaccinationskampanjer, så det är inte lätt. Sen det där med "hittapåvaccin" som du skriver, kan man ju diskutera. Ibland undrar jag om det inte är så att "vissa" vill tjäna stora pengar och då hittar man på/påstår man att alla bara måste ha det. Tror inte fullt ut på detta, titta bara på kostrekommendationerna, vilka vi ju här på forumet i alla fall, är överens om är helt galna. Vem kan hitta på t ex att diabetiker bör äta en massa kolhydrater, men inget fett? Samma personer kanske som nu rekommenderar Gardasil, vad vet jag! :o

• Like 3

Gardasil ska skydda mot 4 olika humant papillomvirus typ 6, 11, 16 och 18

Jag bifogar en länk som jag hittade, som i och för sig är för vårdpersonal... men...

Det kanske kan hjälpa dig i beslutet :)

Jag kan säga, att efter mycket funderande hit och dit, där det slutade med att min dotter fick vara med och bestämma, så valde vi vaccination.

• Like 1

Gardasil ska skydda mot 4 olika humant papillomvirus typ 6, 11, 16 och 18

Jag bifogar en länk som jag hittade, som i och för sig är för vårdpersonal... men...

Det kanske kan hjälpa dig i beslutet :)

Jag kan säga, att efter mycket funderande hit och dit, där det slutade med att min dotter fick vara med och bestämma, så valde vi vaccination.

Tack Syster! :)

• 4 years later...
On 2013-08-27 at 16:28, Pingo sade:

http://www.thenhf.se/ny-studie-2-miljoner-farre-graviditeter-om-alla-tjejer-25-29-ar-hpv-vaccinerades/

9 minuter sedan, Kattuggla sade:

Min dotter är inte vaccinerad.

Tycker jag verkar vara väldigt förståndigt.

" Vi hoppas att de som erbjuds vaccination är medvetna om att:

– Gardasil inte är ett vaccin mot cancer. Det är ett vaccin mot två slags humana papillomvirus-stammar (HPV) som i vissa fall kan leda till cancer hos vissa kvinnor. De andra två HPV-stammarna är mot genitala vårtor, som inte orsakar cancer. "

http://vaccin.me/2012/01/16/gardasil-a-sad-girl-vaccinet-som-okar-risken-for-cancer/

• 2 months later...

Vad i h-vete!!???????? ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aven-pojkar-kan-komma-att-vaccineras-mot-hpv

"HPV-viruset är en bidragande orsak till livmoderhalscancer, som är den unga kvinnans cancer med mycket hög dödlighet. [......] Dels skulle det skydda dem [pojkarna] mot vissa typer av cancerformer som är relaterade till HPV-viruset, som analcancer och pungcancer. Dels skyddar det mot kondylom."

• Sad 2

Jag har precis gått igenom en tuff period i väntan på besked om jag har livmoderhalscancer. Som tur är kan jag andas ut för tillfället. Tidigare idag pratade jag med min läkare, jag hade en del frågor efter koniseringen, bl a ville jag veta vilket HPV-virus jag har. Det kunde hon tyvärr inte svara på, men jag har något av de sorter som ger cancer. Jag hade höggradiga cellförändringar (cancer in situ) och är därmed anmäld till Cancerregistret. Trots att de fick bort alla cellförändringar är risken att jag någon gång ska få livmoderhalscancer 2,5 ggr högre än hos andra som inte haft cellförändringar. 

Mellan sjuttio och åttio procent av alla som någonsin haft sex bär på eller har haft HPV-virus. Risken att få HPV är alltså stor! Livmoderhalscancer drabbar fler och fler äldre, en förklaring jag funnit är att folk är piggare och gladare och är sexuellt aktiva längre upp i åldrarna än tidigare. De snällare virusen som "bara" orsakar könsvårtor (kondylom) kan vara oerhört plågsamma. 

Det saknas i dagsläget forskning om män och HPV. De drabbas också: penis- och analcancer är två sorter som HPV-viruset kan orsaka. Nu är det tack och lov mycket ovanligt. Vi kvinnor är mycket mer utsatta pga våra slemhinnor. 

Kondom ger inte ett hundraprocentigt skydd (se skärmdumpen från 1177), så det är inte lösningen. Hur ska folk skydda sig? Du kan alltså ha sex en enda gång i livet och använda kondom och ändå åka dit. HPV-viruset kan för övrigt ligga "på lur" i massor av år för att sedan vakna till liv. 

Om sex månader ska jag på efterkontroll (jag kommer att bli kallad regelbundet ett bra tag framöver). Har jag tur har viruset läkt ut. Har jag otur finns det kvar och det blir till att kolla efter nya cellförändringar med en ev ny konisering som en möjlig följd av det. Har jag en jäkla otur kommer jag att få operera bort livmodern i framtiden.

Det vaccin som finns idag ger skydd mot två av de virus som står för nästan alla cancerfall. Vaccinet skyddar som sagt inte mot cancer, men det skyddar mot den skit som initierar cancer! Med facit i hand skulle jag nog vilja ha blivit vaccinerad i tonåren om möjligheten funnits.

Och en sak till: gå och ta cellprov när ni blir kallade!

Här kan ni läsa om hur jag haft det sedan april: http://nutriavans.se/jagad-av-cancertrollet/

1177.png

• Like 2
  • Thanks 2

53 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Som jag har förstått det så är vaccineringen mot HPV inte livslång, den räcker 5-6 år...så även om man blivit vaccinerad som tonåring så måste man i så fall göra om vaccinationen regelbundet..

Tio år står det på Läkemedelsverkets hemsida. Andra vaccin som måste göras regelbundet är t ex TBE (vart femte år, vad jag förstår), så det är ju inte unikt för HPV-vaccinet. 

Det är oerhört vanligt med cellförändringar och det som sedan följer: plågsamma undersökningar som koloskopi, operation (konisering), kanske sjukskrivning, jobbig väntan på provsvar (ofta i flera månader), täta återbesök och sedan förmodligen återfall efter ett par år och allt börjar om igen... Ta upp ämnet i ett sällskap kvinnor och många, många har varit med om det. Är du i fertil ålder kan flera koniseringar göra det svårare att bära ett foster. Och det spelar ingen roll om du är monogam, har du hpv har gubben det och du blir återsmittad.

Min dotter har fått vaccinet och jag är väldigt glad att hon (sannolikt) kommer slippa gå igenom det jag och många med mig gjort. Även om det aldrig utvecklas till cancer innebär det psykisk press och lidande, samt återhämtningsperioder efter operation med blödningar och ökad infektionskänslighet.

• Like 4

Man ska göra det man själv känner är rätt och riktigt. Jag vänder mig mot tvångsvaccinering som oftast diskuteras. Frågan om vaccin är inte svart eller vit, man får ställa för- och nackdelar emot varandra. Vi ska aldrig glömma att vi kommit  långt tack vare poliovaccin, malariavaccin mfl.

Snott ett inlägg från en mamma (Lisa Billö, 2016) på nätet som riktar sig till en skola som erbjuder vaccin mot HPV:

GARDASIL någon? Vår dotter fick erbjudandet. Jag svarade skolan så här: 

Hej!

Vår dotter har fått information om vaccin mot HPV, Humant Papillom Virus. Det uppfattade hon som ”ta vaccin eller få cancer och dö”. Hon fick även med sig ett brev hem där det står att vaccin mot HPV skyddar mot mer än 70% av all livmoderhalscancer”. Jag hade inte tänkt ta diskussionen alls, utan helt enkelt bara tacka nej. Men med de faktafel som sprids känner jag mig nödgad att ta till orda. Det vore beklagligt om andra föräldrar fattar ett sådant här viktigt och kanske avgörande beslut på helt fel grunder. Jag tänker så här:

• Det anges inte vilket vaccin det rör sig om. Gardasil? Berätta gärna det i så fall samt vad det innehåller - till alla föräldrar. Man får förutsätta att även andra har intresse i att veta vad som kommer att injiceras i deras barn.

• Vaccinet skyddar inte mot cancer som ni angett. Man vaccinerar sig alltså inte mot cancer. Det antas däremot ge skydd mot Papillomvirus (HPV) 6, 11, 16 och 18, varav HPV 6 och 11 kan ge kondylom och HPV 16 och 18 är förknippade med cancer. Utöver detta finns oändligt många olika papillomvirus som i sin tur kan ge cellförändringar, som i sin tur kan leda till cancer långt senare. Vaccinet antas skydda mot enbart ett fåtal av dessa virus, inte alla. Vaccinet är alltså mot ett virus (några få av dem), inte mot cancer. Att ange att vaccinet skyddar mot cancer är gravt missvisande och felaktigt. Att sedan dra till med en siffra som inte finns belagd känns mycket oseriöst. Var kommer siffran ”70%” ifrån? (Jag kan gissa. Det kommer från antagandet att vaccinet skyddar mot 70% av de HPV-infektioner som vaccinet innehåller, som i sin tur KAN leda till cancer? Och i så fall är det så att man mätt antikroppar och antar att det finns ett skydd, inte att man faktiskt noterat något skydd.)  

• Enligt lag är ni skyldiga att informera både om eventuella fördelar och nackdelar av ett vaccin. Inga biverkningarna nämns. I FASS kan man läsa att smärta, svullnad, rodnad, huvudvärk, blåmärken, klåda, smärta i extremitet, feber, illamående, nässelfeber, andningssvårigheter, bronkospasm, svimningar, skakningar, stelhet, allergiska reaktioner, svullna körtlar, (hals, armhåla eller ljumske), muskelsvaghet, onormala känselförnimmelser, krypningar i armarna, benen och överkroppen, eller förvirring, Guillain-Barrés syndrom, akut disseminerad encefalomyelit, yrsel, kräkningar, ledsmärta, värkande muskler, ovanlig trötthet eller svaghet, frossa, allmän sjukdomskänsla, ökad risk för blödningar och blåmärken samt hudinfektioner på injektionsstället är möjliga biverkningar. Dessutom rapporteras det friskt från vårt grannland (Danmark) om unga kvinnor som drabbats av POTS (Postural Orthostatic Tachycardia Syndrome, alltså ortostatisk inolerans / konstanta svimningar), och CRPS (Complex Regional Pain Syndrome, kroniskt smärttillstånd). Detta har även rapporterats i Sverige: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6256062. I en studie kan man läsa om en ung kvinna som efter den här cocktailen drabbades av autoimmun blödarsjuka där immunförsvaret förstör trombocyter som är nödvändiga för normal blodkoagulering: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27312165/.

• Biverkningar av Gardasil är under utredning. Vi vet alltså inte med säkerhet att Gardasil är ett säkert vaccin. Ändå används det. I Danmark finns forskare som föreslår att man skall pausa vaccineringen därför: http://www.bt.dk/sygdomme/dansk-forsker-bekymret-for-bivirkninger-vi-skal-tage-en-time-out-i-hpv-vaccinerne. Japanska myndigheter har slutat rekommendera Gardasil pga allt för många och allt för allvarliga biverkningar: http://www.tokyotimes.com/hpv-vaccine-seen-differently-by-japan-and-the-u-s/.

• Har vaccinet någon effekt? Docent Lennart Waldenlind  i Sverige anser inte det. Han har nämligen studerat det vetenskapliga underlaget. Exempelvis kvarstår 4 av 5 oönskade cellförändringar trots vaccin. Han går till och med så långt att han menar att man kan invaggas i falsk säkerhet och inte ta de regelbundna kontrollerna på allvar: http://www.svd.se/gardasil--ett-vaccin-med-mattlig-effekt/i/senaste.

• Cellförändringar är inte cancer. Huvuddelen är övergående och läker ut av sig själv. Hos några få kan dessa cellförändringar så småningom övergå i cancer. Förloppet är mycket långsamt och därför är denna cancerform gynnsam att påverka med preventiva åtgärder som gynekologisk cellprovskontroll. Berätta gärna om det alternativet till alla föräldrar. 

• Användandet av vaccin mot HPV är omotiverat enligt en annan studie, där man kommit fram till att insjuknandet är så lågt. Samma studie påpekar att antalet fall minskat i exempelvis Indien där man mer tydligt ser att förbättrade levnadsförhållanden och miljö bidragit till detta. 

• Kuriosa: Kroppen klarar av 95% av alla HPV-infektioner själv (Diane Harper / HPV-forskare). Inga studier visar att Gardasil hjälper mot eller förhindrar en livmoderhalscancer. 80% av alla kvinnor får en HPV-infektion någon gång i sitt liv. Bara en bråkdel av de utvecklar livmoderhalscancer. Av de är det väldigt få som dör. Det förmodade skyddet av vaccin varar bara i några år (alltså, man har bara kvar antikroppar i några år). Men få 12-åringar är sexuellt aktiva. Efter 5 år har kroppen bara kvar antikroppar mot HPV 16. De andra är borta. 

• I samtal med barnen måste det finnas ett bättre sätt att prata om det här. De måste förstå att de inte kan vaccinera sig mot cancer. De måste förstå att det är en minimal chans att få den här typen av cancer. De måste förstå att de kan förebygga. Prata skydd med dem. Varför inte med killarna också? Prata om vikten av regelbundna kontroller. Men skräm de inte till att vaccinera. Dessutom med något så ogrundat och outrett. Bristfällig information skapar oro. Korrekt information skapar trygga individer som kan fatta egna beslut på rätt grunder. 

• Slutligen lite inspiration för de som vill se hur det gått för andra unga kvinnor som vaccinerats mot HPV: https://www.youtube.com/watch?v=aUB-3kZK-rA&feature=youtu.be och https://www.youtube.com/watch?v=vR--WzPFG0k&feature=youtu.be samt https://www.youtube.com/watch?v=82V-b1cyrLI&feature=youtu.be. Läs även om Maja som fick sitt liv förstört av Gardasil: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909.

PS. Brevet avslutas med en friskrivningsklausul från er sida där ni ”utgår från att föräldrar med gemensam vårdnad agerar i samförstånd”. Det får ni inte. Enligt lag måste ni ha båda föräldrarnas godkännande. Särskilt i fall av så här bristfällig information och kunskap i ett ämne, riskerar många föräldrar att hamna i situationen att de inte är överens.

• Like 4

Den information som ges i MariaF:s inlägg känns mycket viktig. Jag har full förståelse för att personer som drabbats av cancer förespråkar vaccination. Men jag upplever utifrån information jag sett att vaccinationerna beskrivs på ett sätt som lovar betydligt mer än vad som kan hållas. Om jag förstått rätt så är det inte alldeles ovanligt att personer som har vaccinerat sig mot diverse åkommor ändå blir smittade/råkar ut för åkomman ifråga.

De biverkningar som kan följa måste självklart kommuniceras tydligt. Jag tänker också på massvaccineringen mot svininfluensan 2009, där många unga fick en negativ påverkan på sin hälsa. Själv tror jag att det känselbortfall jag drabbats av i tårna har med detta att göra. Det kan stämma bra tidsmässigt, men jag har naturligtvis inga bevis för det. Jag antecknade inte det datum när jag först upptäckte det hela, och har inte sökt läkare eftersom det inte direkt påverkar mitt liv. Det är bara något jag känner, särskilt när jag ska sova, men det håller mig inte vaken, och har inte förvärrats med åren vad jag kan förstå.

Vaccinationer kan vara väldigt bra, och förhindra lidande, men vi måste få hela bilden innan ett beslut tas.

• Like 1
  • Thanks 1