Anic75 Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Hej alla lchfare, hoppas ni kan hjälpa mig med lite frågor och funderingar. Vet att ni här rekomenderar Kavli majonäs, jag undrar om inte det danska märket K är bätre? Så här står det på Kavli tub äkta majonäs; näringsvärde energi- 2900kj (700kcal), protein- 1,5g, kolhydrater- 3,5g, fett- 77g. Så här står det på K-salat A/S; näringsvärde energi- 2950kj (700kcal), protein- 0-1g, kolhydrater- 0-1g, fett- 79,0g. Så undrar om inte det danska märket är bätre? Sen undrar jag; räker det med att jag kontrolerar kolhydrat mängden och fiber mängden på produkter jag vill köpa? Dansk fläskstek med go tjock sås och grönsaker istället för potatis måste väl vara bra lchf mat, även stekt fläsk eller? Tacksam för alla svar jag får. MVH Annica Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Hej Dessa majonäser är båda bra, skillnaden blir om du skulle äta det i stora mängder, ät den du tycker är godast. I princip är allt under 5g/100g bra. Fläskstek o grönsaker är jättebra, vad gäller såsen så beror de på vad du har i den, om du reder den med vetemjöl så är den inte bra. Vad vill du uppnå med din kost, är du intresserad av helhetsperspektivet så måste du tänka på vilken typ av kolhydrater det är. Fett + protein och den mängd kolhdyrater som du tror passar dig, det är ingen idé att försöka äta strikt LCHF under ca 20g per dag om du inte mår bra av det! Undvik spannmål och stärkelserik mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Vi kör bara med Coops Änglamark. Inga Enummer och ekologisk. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 När det gäller majonäs finns det annat att kika på som är viktigare än kolhydraterna.. då de bara förekommer som spårämnen! Kika i stället på typ av olja och på olika kemikalier! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Men hallå http://56kilo.se/majonnas-pa-minuten/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Men hallå http://56kilo.se/majonnas-pa-minuten/ Ja, jag håller med Peter B. Det är så enkelt att göra egen majonäs! jag har aldrig använt den köpta, vet inte ens hur det smakar. Du tar två äggulor, 1 matsked fransk senap (alltså utan socker), litet salt, litet vitpeppar (ta det försiktigt, smaka dig fram), blandar allt ihop och sedan börjar du tillsätta oliv- eller rapsolja och vispa samtidigt. Hur mycket olja det går åt beror på hur fast konsistens på majonäsen du vill ha. Blir det för tjockt, går det att tillsätta litet kallt vatten. Jag brukar tillsätta också några droppar valnötsvinäger (men det kanske inte finns i Sverige). En annan variant som jag använt i Sverige det är att tillsätta (på slutet) några själkar burksparris. Då blir det en mycket fin, men annorlunda smak på majonäsen. Allt tar bara 5 minuter. Går det inte åt så står det sig i kylen i ett par dagar (kanske längre, men det har jag inte provat).Rreceptet går att dubblera, om man är flera än fyra personer. Hoppas att ni provar!!! Tryffel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Jag lagar majonäs med stavmixer. Det tar kanske två minuter medräknat att plocka fram allt. 1 helt ägg 1 matsked rödvinsvinäger 1 tesked dijonsenap (utan socker) en halv tesked salt mixa ett par sekunder häll i 2 dl ryps/rapsolja och stavmixa under tiden. Krydda med svartpeppar och eventuellt en halv tesked salt till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts