Gunde Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Hej, Jag är nu inne på min kanske 6:e vecka strikt lchf och är -6-7kg (varav 3kg vatten) Det har gått lite trögt ett tag och därför stramade jag till mejeri och grönsaksintaget ytterligare den senaste veckan vilket verkar ha gett resulta på vågen. Däremot tycker jag det blir väldigt torftigt om man inte får äta mejeriprodukter. Nu läste jag i nån tråd att get och fårost kanske inte var lika dåligt som vanlig ost. Kan någon förtydliga detta? Om jag kör strikt lchf, kan jag fortfarande äta hur mycket get och får-produkter som jag vill? (fortfarande prot25%, fett80% & kolh<5% förstås) Förutom get och fårost, finns det andra produkter från dessa djur som kan rekomenderas? (om det är ok) /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojomaja Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Jag har aldrig begränsat mitt intag av ost, i synnerhet inte av fet hårdost runt 30%. Jag tycker är jättebra LCHF-mat, gärna tillsammans med smör.Däremot har jag dragit ned på grädde och andra mejeriprodukter av typ yoghurt, créme fraiche, gräddfil, smetana etc. Hur kommer det sig att du tycker att ost är dåligt? Har någon sagt att du ska undvika ost? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunde Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Jo så här skrev ju kostdoktrorn under punkt 11 i viktnedgång. Ät mindre mjölkprodukter och nötterKan man äta hur mycket man vill och ändå gå ner i vikt? Ja, det brukar fungera fint med lågkolhydratkost – man brukar helt enkelt vilja äta lagom mycket. Det finns dock två saker som räknas som lågkolhydratkost men som ibland blir ett problem i större mängd. Om du har svårt att gå ner i vikt på lågkolhydratkost bör du prova att vara försiktig med: Mjölkprodukter (fil, yoghurt, grädde, ost) Nötter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojomaja Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Om du har svårt att gå ner i vikt på lågkolhydratkost bör du prova att vara försiktig med: Mjölkprodukter (fil, yoghurt, grädde, ost) Men om du gått ned 6-7 kg på 6 veckor, anser du verkligen att du har svårt att gå ned i vikt på lågkolhydratskost då? Enligt mig är det en snabb takt som många skulle avundas. Att inte unna sig ost gör ju att maten blir så mycket torftigare. Risken blir nog större att man ger upp LCHF för tidigt om man försöker trixa fram lösningar där man tar bort för mycket av livets goda, men det är min personliga gissning. Det kanske inte gäller just dig. Jag skulle äta av alla sorters ost som håller låg kolhydratshalt, variation är alltid bra! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Bästa sättet att använda vågen är för att kolla att man inte går ner för snabbt. Bättre att lita på måttbandet och spegeln/kamera för att kontrollera om kroppen är på väg år rätt håll. Om du går ner för snabbt tappar du minst lika mycket muskler som fett. Om man står still på vågen kan det ju vara så att man går ner i fett och upp i muskler, då vore det dumt om man gjorde nåt så att man tappar muskler också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Ät mer ost.. du går ner för snabbt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Nu läste jag i nån tråd att get och fårost kanske inte var lika dåligt som vanlig ost. Det skulle kunna vara laktosinehållet man syftade på, eller kanske halten av kasein skiljer sig åt. Läste i Mat & Hälsa om Thor Foseid (citat: "Thor Foseid, 63 år, finansmannen som gjorde sig en förmögenhet på att sälja mackor och som nu forskar kring de negativa effekterna av gluten, mjölk och socker") och han avråder från såväl gluten som kasein. Och socker, förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunde Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Nej jag klagar inte, Första 3 dgr gick jag ner 3 kilo, sen var det lite segt 3-4 veckor utan nedgång. Det var då det gick segt. Det känns som det släppt lite när jag drog ner på grönsaker och mejeri. Men min fråga är: Eftersom kostdoktorn skrivit att nötter och mejeri kan motverka optimal ketos. Gälelr det all t.ex. ost eler bara ko-ost. Någon skrev någonstanns att det kanske var bättre med getost. Stämmer /Stämmer inte ? /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunde Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 OK nu kollade jag, kostdoc skrev "Mjölkprodukter innehåller varierande mängd mjölksocker som bromsar" (bromsar viktnedgången) Och wikipedia skriver att laktosintolleranta kan ofta äta getost. (måste ju vara pga låg mjöljksockernivå) Eftersom mjölksockret verkar vara det som bromsar kan man ju kolla upp mängden i olika mejeriprodukter och välja de som har minst. Efetrsom jag älskar ost så vill jag ju inte vara utan detta. Detta är ju förståss när man vill vara extrem och känner att man är på en platå och inte går ner i vikt. Annars är det ju bara att knapra ost så mycket man vill. Kommentera gärna om ni tycker jag tänker rätt, ni som är mer rutinerade. /G 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Just ost så är nog inte laktosen det viktiga då den stannar i vasslan vid tillverkningen. Utan har man problem med ost så handlar det nog mer om kaseinet som är kraftigt insulinogent.. och skall så vara då mejerier är en produkt som naturen uppfunnit för att kalvar skall växa och lägga på sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunde Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 OK Tack för svaret Zepp, Jag har inte problem med något direkt men vill gärna kunna optimera ketosen och fettförbränning så mkt som möjligt. Vill förstå varför just mejeriprodukter klassas som mindre bra och om det är någon skillnad mellan olika mejeriprodukter. Så det jag vet nu är. 1. Laktos = mindre bra men finns inte så mkt i just ost. Mer i andra mejeriprodukter 2. Kasein = Ger stort insulinsvar (verkar inte direkt stämma) Nu googlade jag insulinindex Ägg=31 Ost=45 Biff=51 Fisk=59 Om det nu finns lite laktos i ost så är det nog inga problems att äta detta. Laktostabell: (100g) <0,01g Hårdost 0,1-1g fetaost, smör 1-3g yoghurt, korv >3 mjölk, grädde >6g choklad Så de sämsta mejeriprodukterna verkar vara mjölk, grädde, gräddfil medans ost verkar vara helt ok jämfört med andra proteinkällor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Insulinindex minsann, det var intressant! Detta måste jag kolla upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Men det är bara i teorin eller, jag fattar inte, jag hittade ett insulinindex som visade ungefär lika siffror mellan ägg och havregrynsgröt! Vad är det som fattas? (I min hjärna.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Bry dig inte såå mycket om insulinidex, det är mest teoretiskt.. och aminosyror samt kolhydrater skall ge en insulinutsöndring.. hur skulle de annars hamna där de skall? Hur som helst.. varför man varnar lite för mejeriprodukter handlar för det mesta om att när nybörjare skall höja fetthalten så lever de nästan på mejerier.. det är inte såå optimalt! Mejerier.. förutom smör är främst tillbehör! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Zepp- det gör jag nästan, tycker det är enkelt nu i början. Jag äter mycket ost som mellan mål och framför tv ibland på kvällen. Blir lätt trött på ägg så jag försöker hitta annat. Bra att få lära sig detta om mejeri produkter, ska värkligen följa denna tråden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Ni som tar smör på ost är det då margarinet/steksmöret "smör" eller menar ni Bregott? Kan inte hyvla tjocka skivor men igår tog jag och brede lite Bregott på mina ost skivor och det va helt okej tyckte jag. Kan jag fortsätta med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Skillnaden mellan smör och bregott är att den senare är smör plus rapsolja så den blir lättare att bre. Rapsolja har hyfsad fördelning mellan omega 3 och 6, i alla fall jämfört med banditer som soja-, solros- och majsolja. Så om smör iofs är optimalt, så är bregott ett fullgott alternativ. Syftet är ju ofta att förhindra att "suget" urartar i direkt olämplig konsumtion av socker och annat förfärligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Dessutom är Rapsoljan i Bregott inte kemiskt förändrad utan bara inblandad tillsammans med smöret. Andra margariner använder diverse vegetabiliska oljor som utgångspunkt. Oljornas molekyler häktas ihop kemiskt så att de blir längre och slutar då att flyta vid rumstemperatur. Det är alltså helt andra molekyler än ursprunget men ändå framhävs dessa vegetabiliska oljor i reklamen. Förr var margarinerna härdade transfetter genom kemisk påverkan men numera kallar man dem omestrade i en annan liknande kemisk process. Frågan är hur nyttiga dessa omestrade fetter är men helt klart är det främmande molekyler för kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunde Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Jag kan bara tillägga att jag tror det där med insulinindex var en mindre studie på ca 80 personer (12 pers per matgrupp) där de jämförde vad de fick för insulinsvar på olika livsmedel. Jag vet inte hur vedertaget det är och resultaten kanske inte är supersäkra. Men det är ju iallafall intressant att se hur några personer reagerade. Protein verkar ju vara liknande de mest långsamma kolhydraterna. Och vissa andra värden i tabellen går lite mot logiken (vit pasta =lågt värde ?? ). Här hittade jag både blodsocker och insulinsvar. Där de också har bedömt hur hög felmarginal resultaten har. http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts