evab Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Har levt LCHF-liv sedan mitten av oktober. Mår bra men går inte ner så mycket, lite syns på vågen men märks inte på bl a byxorna i midjan. Solsemester i nov och helgerna har gått bra men nu tänkte jag att vi skulle sätta in en stöt, alltså äta strikt en period och sedan kolla vad som fungerar/inte fungerar som t ex ost, grädde, nötter osv. Men vad innebär då fakir eller strikt diet. Vill gärna ha konkreta förslag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Så nära noll beträffande kolhydrater som möjligt... max fem gram och rejält med fett. M.a,o behöver du skippa det mesta av mjölkprodukter och grönsaker. Inte allt, men det mesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evab Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Så nära noll beträffande kolhydrater som möjligt... max fem gram och rejält med fett. M.a,o behöver du skippa det mesta av mjölkprodukter och grönsaker. Inte allt, men det mesta. Tack Limp men jag är envis och vill gärna ha mer konkreta råd/förslag på vad som är lämpligt att äta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Så här har jag ätit idag... det kanske ger ideer ? 10:12 Frukost - 150,0 gram Bacon 518 Kcal - 2,0 st Ägg, kokt 141 Kcal Fett: 59 g Protein: 33 g Kolhydrater: 1 g = 659 kcal 16:16 Middag - 220,0 gram Bogfläsk 436 Kcal - 60,0 gram Bearnaisesås 395 Kcal - 60,0 gram Gurka 8 Kcal - 28,0 gram Paprika, grön 6 Kcal Fett: 64 g Protein: 60 g Kolhydrater: 2 g = 845 kcal Totalt intag: Fett: 123 g Protein: 93 g Kolhydrater: 3 g = 1504 kcal Kalorierna och fettet är litet lågt, men jag kommer dricka en kopp med te blandat med kokosfett senare ikväll för att balansera dagens intag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag kallades fakirernas fakir av Sten-Sture i ett nummer av LCHF-magasinet. Jag har under ganska långa perioder ätit väldigt lite kolhydrater. Mellan 0 och 3 gram per dag. Under de tre år jag ätit LCHF snittar jag ca 5g per dag. Mediaen skulle jag tro ligger lägre men det ska jag kolla på när jag lärt mig hur jag gör... Normalkosten för mig under mina nollperioder var/är kött och smör. Ibland lite ost och smöret byts också ut till majonnäs ibland. Väldigt lite grönsaker. Möjligtvis lite spenat. När jag går upp lite i kolhydrater (dvs mot 5g per dag) så kan det bli lite broccoli eller blomkål. När jag skriver kött menar jag 3-400g kött, fisk eller fågel. Inte bara "vanligt" kött... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Smör. (100% fett.) Antar du räknar bort vatten i dessa värden. Annars är det ca 80-81% fett i smör (och ~0.5-1% protein och 0.5-1% kh). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 mer exakt än "kött och smör" blir det nog inte, sikta på max 10g kh/dag, ät när du är hungrig tills du är mätt=)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts