Anic75 Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Hej alla lchfare Jag skulle vilja veta vilka kalla såser i butiken som jag kan köpa, vad ska jag titta efter osv? Tacksam för alla svar och idéer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Fetaste möjligaste youghurt, smetana, gräddfil.. sen blandar du det med något gott.. de andra kan du skita i de är bara kemikalier o äckepeckel.. dvs de färdiga! Läs gärna innehållsförteckningen, är det mer än 3-4 ingredienser så låt det stå kvar.. är det någon kemisk beteckning eller e-nummer.. låt stå eller låt gå till destruktion! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Förr mig som (inte är lika hård som Zepp) har alltid en färdigburk majjo och bea i kylen. Inte alltid jag pallar svänga ihop nått vettigt efter jobbet, då kan en sådan nödlösning vara okej. Men man kan gott lägga nårra minuter i butiken för att minimera tillsatserna. Men att bara krydda upp en creme fraiche (fet!) med lite salt, peppar och någon ört eller löksort kommer man ju långt med! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Du kanske kan hitta inspiration här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1240-s%C3%A5s/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Tack för era svar. Ska fortsätta att titta runt, läsa på och lära mig mer i denna djungel av lchf hihi, men jag lär mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Någon gång ibland kan jag tänka mig färdiga kalla såser där fettet är rapsolja. Praktiskt ibland. Och gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Någon gång ibland kan jag tänka mig färdiga kalla såser där fettet är rapsolja. Praktiskt ibland. Och gott. Om jag ska köpa färdig majonnäs maaste jag välja mellan solrosolja och inget socker eller rapsolja med socker tillsatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Om jag ska köpa färdig majonnäs maaste jag välja mellan solrosolja och inget socker eller rapsolja med socker tillsatt. Fast 1 g kolhydrater per 100 g majonnäs gjord på rapsolja är kanske inget att bekymra sig om, eller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Om jag ska köpa färdig majonnäs maaste jag välja mellan solrosolja och inget socker eller rapsolja med socker tillsatt. Om det är 1g / 100 g socker som LasseL skriver, så skulle jag ta den med rapsolja, som har betydligt bättre kvot mellan omega 3 / 6 än solros. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Själv kör jag Hellmann´s, rapsolja och ägg från frigående höns mm. Dock tillsatt socker, om än i små mängder. Import är ju också ett minus. Men det är den enda färdigmajjon (som jag smakat) som Inte smakar apa! Den påminner faktiskt om hemmagjord Hörde någon på forumet som rekommenderade druvan majonäs, men den har jag inte sätt till i min butik... Vad kör ni för nöd-majjo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Nödmajjo, vardagsmajjo och festmajjo...... Så vansinnigt enkelt och så gott och du vet exakt vad du har i OCH håller minst två veckor i kylen. Bara se till att ha ingredienserna hemma +stavmixer och hög skål! Ett helt ägg en msk vitvinsvinäger, en tsk dijonsenap, nypa salt, skvätt citron och 3,5 dl (ej kallpressad) rapsolja. Häll allt i den höga skålen ner med stavmixern i botten sätt igång den och för den sakta uppåt! 10 sekunder och du har en hel burk jättegod majonäs! Smaksätt, pröva ändra lite på mängderna tills du får den perfekta smaken för dig! 10 sekunder, det är bra mkt mindre än ett par minuter över burkarnas innehållsförteckning! Jag har försökt minska ner mängden olja och ta en extra äggula, prövat med olika oljor som är nyttiga men tyvärr denna blandningen är den godaste....... Macadamiaolja lär vara god (och nyttigare än raps) men den är dyr, härsknare lätt och är svår att få tag i. Lycka till nu och gör egen majonäs!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 För att återgå till ursprungsfrågan så brukar jag ibland köpa Erik Lallerstedts såser. Pepparsås, bea, caesardressing. Curry och lime-dressingen är gudomlig, vet inte vad det är i den som är fullkomligt beroendeframkallande. Den kan ätas skedvis. Ett och annat e-nummer, javisst, men det är en elefant jag sväljer nu som då. Kolhydratmängden är OK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Jag köper ibland Aioli men det kan vara mycket konstigheter i dom. Jag köper Jessies eller Hellman. Tycker Lallersteds såser verkar ha mycket skräp när jag läser innehållsförteckingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts