Jump to content

[Tips] Kalla såser

Anic75

Recommended Posts

Fetaste möjligaste youghurt, smetana, gräddfil.. sen blandar du det med något gott.. de andra kan du skita i de är bara kemikalier o äckepeckel.. dvs de färdiga!

Läs gärna innehållsförteckningen, är det mer än 3-4 ingredienser så låt det stå kvar.. är det någon kemisk beteckning eller e-nummer.. låt stå eller låt gå till destruktion!

Förr mig som (inte är lika hård som Zepp) har alltid en färdigburk majjo och bea i kylen. Inte alltid jag pallar svänga ihop nått vettigt efter jobbet, då kan en sådan nödlösning vara okej. Men man kan gott lägga nårra minuter i butiken för att minimera tillsatserna.

Men att bara krydda upp en creme fraiche (fet!) med lite salt, peppar och någon ört eller löksort kommer man ju långt med!

• Like 3

Själv kör jag Hellmann´s, rapsolja och ägg från frigående höns mm. Dock tillsatt socker, om än i små mängder. Import är ju också ett minus. Men det är den enda färdigmajjon (som jag smakat) som Inte smakar apa! Den påminner faktiskt om hemmagjord :) Hörde någon på forumet som rekommenderade druvan majonäs, men den har jag inte sätt till i min butik...

Vad kör ni för nöd-majjo? :)

Nödmajjo, vardagsmajjo och festmajjo......

Så vansinnigt enkelt och så gott och du vet exakt vad du har i OCH håller minst två veckor i kylen.

Bara se till att ha ingredienserna hemma +stavmixer och hög skål!

Ett helt ägg en msk vitvinsvinäger, en tsk dijonsenap, nypa salt, skvätt citron och 3,5 dl (ej kallpressad) rapsolja.

Häll allt i den höga skålen ner med stavmixern i botten sätt igång den och för den sakta uppåt!

10 sekunder och du har en hel burk jättegod majonäs! Smaksätt, pröva ändra lite på mängderna tills du får den perfekta smaken för dig!

10 sekunder, det är bra mkt mindre än ett par minuter över burkarnas innehållsförteckning!

Jag har försökt minska ner mängden olja och ta en extra äggula, prövat med olika oljor som är nyttiga men tyvärr denna blandningen är den godaste.......

Macadamiaolja lär vara god (och nyttigare än raps) men den är dyr, härsknare lätt och är svår att få tag i.

Lycka till nu och gör egen majonäs!!!

• Like 1

För att återgå till ursprungsfrågan så brukar jag ibland köpa Erik Lallerstedts såser. Pepparsås, bea, caesardressing. Curry och lime-dressingen är gudomlig, vet inte vad det är i den som är fullkomligt beroendeframkallande. Den kan ätas skedvis. Ett och annat e-nummer, javisst, men det är en elefant jag sväljer nu som då. Kolhydratmängden är OK.