Jump to content

Recommended Posts

Nu efter ni har övertygad mig att jag inte kommer att få levercanser av LCHF skulle jag vilja ställa en ny fråga. Det handlar om vatten till maten. Jag har läst att all sorts vätska stör matspjälkningen och spolar bort de viktigaste enzymerna i saliven. Man rekommenderar att dricka 30 min före maten för att spola rent tarmarna och 30 min efter. Jag skulle vilja också påpeka att i mitt hemland är det också ovanligt med måltidsdryck. Dricka ska man göra efter maten och inte samtidigt. Det fick jag lära mig från barndomen. Vad tror ni om det?

Här har en som arbetar med "gastrointestinal motility" (ungefär hur maten rör sig genom matsmältningsorganen) uttalat sig i en tidning: http://www.boston.com/news/health/articles/2010/10/18/does_drinking_water_with_meals_help_with_digestion/

Han tror inte det spelar någon större roll. Möjligen kan lite extra vätska hjälpa oss svälja eller om man har benägenhet för förstoppning. Plus att man kan känna sig tillfälligt mätt fortare och därmed äta mindre, om man har det som mål.

Jag tror i princip att man ska dricka när man är törstig.

• Like 3

Drick du som du är van vid. Jag har stött på det där med att inget dricka under måltiden i Holland och tyckte det var en besynnerlig sed. Men var och en gör som den vill! bara man dricker nån gång... jag kan tycka att vatten (och inte minst vin) kan förhöja smaken, eller skölja bort smaken (om man inte gillar den). Den kan återuppväcka smaklökarna när de trubbats av av för mycket av vissa smaker, blöta upp maten som stoppar upp i munnen (är för torr), den kan kyla ner om man tagit för en för varm tugga....med andra ord så kan lite vätska ha en annan funktion än att bara tillföra vatten! 

• Like 2

Jag dricker antingen vatten eller mjölk med en extra skvätt grädde i för att den ska passa in i mitt feta koncept. Totalt blir det väl ett och ett halvt glas till middagen. Före LCHF blev det typ en och en halv liter mjölk varje dag.

Allt är en vana från barnsben och inget annat. Vill man rensa smaklökarna så kan citronvatten vara ett riktigt bra alternativ istället för rödvin. Ni får väl inte dricka vin till maten ute på sjön för alla fartyg är numera helt torrlagda på alkoholhaltiga drycker då ni är ute ur hamn.

Jag måste dricka till maten! Händer ofta att jag får en känsla av att jag håller på att kvävas om jag bara äter och itne får något att dricka. Så experterna kan säga vad de vill, jag dricker vattent ill maten.

Tuggar du maten ordentligt?

"Whatever floats your boat"  :)

En del säger att man ska dricka mer vatten vid LCHF kost för att motverka förstoppning. Jag tror att äta mycket grösaker som ju innehåller fibrer är en bättre ide.

Vatten motverkar definitivt förstoppning vare sig det är LCHF eller ej, om kroppen inte har tillräckligt med vätska kommer den ta den vätskan som finns i avföringen och föra tillbaka den i cirkulation. Det är då man får hård avföring som har svårt att passera genom tarmen. Om avföringen inte kan röra på sig har mer fibrer inte särskilt mycket effekt tyvärr så drick ordentligt med vatten ;).

• Like 1

Hörde ett uttryck inom Qi Gong, så det bör väl vara kinesiskt, att man ska "dricka födan och tugga drycken". Med det menades, om jag förstod rätt, att man ska tugga maten så länge att den blir flytande,'och svälja en portion vätska i små klunkar.

Sen sades det inget om att det var vatten eller annat.

Och apropå tugga, så har jag aldrig sett någon kaloriberäkning på den gymnastiken. Kanske ett av skälen att kött drar mer energi i matsmältningen, jämfört med pasta och potatis som man bara kan klämma ner, nästan utan att tugga alls?

Ni har tappat frågan igen. Kamrater, frågan var om vatten till maten stör matspjälkningen. Jag har inget problem med förstoppningen eller sånt, tom tvärtom. Jag har slutat dricka vatten till maten. Det är inte lätt, precis som att äta massa fett hela dagarna, men om det hjälper till för att gå ner i vikt så gör jag det.

Nu efter ni har övertygad mig att jag inte kommer att få levercanser av LCHF skulle jag vilja ställa en ny fråga. Det handlar om vatten till maten. Jag har läst att all sorts vätska stör matspjälkningen och spolar bort de viktigaste enzymerna i saliven. Man rekommenderar att dricka 30 min före maten för att spola rent tarmarna och 30 min efter. Jag skulle vilja också påpeka att i mitt hemland är det också ovanligt med måltidsdryck. Dricka ska man göra efter maten och inte samtidigt. Det fick jag lära mig från barndomen. Vad tror ni om det?

Har för mig att i saliven i munnen finns enzymer för att spjälka stärkelse och socker (kolhydrater). Men om du nu inte äter det, så borde det inte vara några problem att dricka vatten till maten?