Anic75 Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Hej alla LCHFare Jag föredrar att använda vaniljsocker, o då mest Dr.Oetkers, framför stevia och sukrin. Nu undrar jag om det är bra eller dåligt? Kan inte hitta näringsvärde på Dr.Oetker heller, någon som vet? Ska besöka Coop idag då jag läst att dom ska ha bra ekologiskt vaniljsocker. Tacksam för alla svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Vaniljsocker är inte okey för mig men coops ekologiska vaniljpulver är jätte bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Köpte hel vaniljstång i kryddkvarn sist. Har inte provat den ännu, men det kändes jätterätt med råvara... Varken vaniljpulver eller vaniljstång är ju direkt jämförbart med vaniljSOCKER som ju är sötning också, men jag tycker mej märka att vi inte behöver så mycket sött längre. Använder sukrin enbart när jag ska ha gäster på nåt firande numera. (Första gången gjorde jag en härlig espressopanacotta nästan helt utan sötningsmedel. Det var bara maken och jag som åt den :-P. De andra tyckte den var väldigt besk, så nu gör jag mat med "rätt" smak de gånger vi har gäster) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Vaniljsocker är inget annat än vanlig florsocker med vanilin (konstgjord vaniljarom) - eller möjligtvis äkta vanilj i. Så näringsvärdet är som vanligt socker. 100 g kolhydrater/100 g socker. Sen får du ju fundera på hur mycket socker den färdiga produkten innehåller som du ska ha sockret till. Och om du tycker det är ok eller inte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Tack för era svar, inte lätt nu i början när man ska lära om och titta på rätt saker. Vill bli av med så mycket socker som möjligt och jag har stevia, ska försöka ta det i stället. Är sukrin godare än stevia? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Jag tycker inte om bismaken på stevia... Dessutom brukar jag ta mindre Sukrin än vad det står i recepten. Om man tar c:a 60% brukar även "vanligt folk" tycka att det går att äta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Tack för era svar, inte lätt nu i början när man ska lära om och titta på rätt saker. Vill bli av med så mycket socker som möjligt och jag har stevia, ska försöka ta det i stället. Är sukrin godare än stevia? Sukrin är gjort på sockeralkoholen erytritol (fermenterad glukos) och är min favorit bland sötningsmedlen, även om jag tycker man ska söta sparsamt och sällan. ICA har en produkt som heter "sötströ" som är till största delen erytritol men aningen stevia också, den är också helt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Köp Borboun vaniljpulver på burk.. och ICAs sötströ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts