Jump to content

Choklad 70% eller kakao?

Anic75

Recommended Posts

Hej igen alla LCHFare.

Tja blir många olika frågor och funderingar nu i början.

Jag trodde först att all mörk choklad va bra men det har jag nu upptäck att så inte är fallet.

Vad är det jag går efter?

Självklart vill jag ha så lite socker och kolhydrater det bara går att få.

Kan ni tala om vilken sorts märke/ choklad ni använder?

Sen undrar jag om kakao är bättre än mörk choklad?

Bör jag hellre använda kakao än choklad? 

Jag har kakao från Pride, kolhydrater- 8,8g, var av socker- 0,5g, är denna bra eller dålig?

Jag har mörk choklad från Marabou Premium 70%, kolhydrater- 32,0g, var av socker- 28,0g, denna tycker jag nu är väldigt mycket dåligare än min kakao.

Undrar om jag någonsin kommer lära mig allt :P.

Ska kanske också berätta att jag använder just nu choklad, kakao till min varmchoklad bomb på morgonen.

Ca 3dl vanlig mjölk, 1,5 tsk kakao eller en ruta choklad, 3-4 stora matskedar vispat grädde med vaniljsocker i, (vaniljsockret ska jag ändra till stevia eller sukrin).

Jag dricker inte kaffe, så där av att jag väljer choklad mjölk :).

Om man inte frågar så får man ingenting veta, så fråga på  :D

Istället för mjölk som innehåller många kolhydrater, gör äggmjölk, ja jag vet det låter äckligt, men till slut så provade jag, det är supergott och mättande, LCHF välling för både barn och vuxna :D  :P .

Kakao är bäst, dessutom så blir allt du gör 100% kakao, eller hur.

Åh härligt med en till som inte gillar kaffe, roligt.

Jag kör med sötströ från ICA för mig så fungerar den, det beror vad man ska ha den till. Kolla in Bakery+ den är dyrare men kan tyckas vara lite godare, sedan så finns det flytande stevia. Var försiktig och läs innehållsförteckningen, ex, så har jag sett att Dansukker gör stevia, men de har typ 50% vanligt socker i!

Lindt 90% tycker jag man kan ta en ruta av emellanåt.. de andra är för söta smakar bara socker!

Lindt har även 99% men den är mest för att smälta eller riva spån av.

Sen så finns det en massa med sötningsmedel.. de smakar skit redan i munnen!

Om man måste hålla på med massor med sötningsmedel och mörk choklad ganska så ofta titt som tätt så tycker jag man har missförstått LCHF konceptet.

Tråkigt att du tycker det, ännu tråkigare att du skriver som du gör d.v.s. ingen konstruktivt i din kritik, och har verkligen inget att göra med TS fråga.

Alla är olika och tycker om olika maträtter och smaker, en del vill äta lite som de brukade, med lite sött. Är det din sak att påpeka det, dessutom utan förklaring till TS som tydligt frågar för att lära sig mer!

Du får äta som du vill.

Poängen med LCHF är att vara medveten, att låta bli spannmål och stärkelse i den utsträckning man själv vill.

• Like 7

Tråkigt att du tycker det, ännu tråkigare att du skriver som du gör d.v.s. ingen konstruktivt i din kritik, och har verkligen inget att göra med TS fråga.

Alla är olika och tycker om olika maträtter och smaker, en del vill äta lite som de brukade, med lite sött. Är det din sak att påpeka det, dessutom utan förklaring till TS som tydligt frågar för att lära sig mer!

Du får äta som du vill.

Poängen med LCHF är att vara medveten, att låta bli spannmål och stärkelse i den utsträckning man själv vill.

Min åsikt blev kanske lite övertydlig? men det är så jag tycker. Jag tror även att det är många som håller med mig om att de är emot sötningsmedel och den substans av onaturlighet som ändå fortfarande finns inom LCHF begreppet såsom t.ex. Low Carb Pasta (som fortfarande finns i vissa affärer) och sötningsmedel såsom Stevia.

Sötningsmedel ser inte jag som något naturligt jag tror tvärtom att vi ska försöka komma bort från den söta smaken. Det finns risk för att bakverk sötade med Stevia Strö kan trigga sötsug, och man kan gå vidare med sockerintag. Det finns så mycket god LCHF-mat som inte är söt, att det räcker fullt upp för att hålla oss mätta och nöjda med gott näringsintag.

Precis, poängen med LCHF är att komma tillbaks till en kosthållning där man fokuserar på naturlig mat som är oprocessad och som är näringsrik. Mörk choklad innehåller det centralstimulerande ämnet Teobromin som är rätt så triggande och lockande för många att fortsätta äta mer av när de väl har ätit det.

Hur kan du tycka att det är tråkigt att jag bland annat är emot sötningsmedel ? :o.

Teobromin som t.ex. finns i mörk choklad kan ge ganska starka stimulanskickar för de som är känsliga - bland annat jag själv. Jag har mina skäl att vara starkt kritisk för jag vill inte att andra ska trilla dit som jag.

Enkelt uttryckt. Fokus bör vara på riktig mat och man bör inte göra sötningsmedel och andra mer onaturliga ämnen till en vana då det kan bli problematiskt om man nu är känslig för socker. Det riskerar helt enkelt att trigga.

• Like 1

Tack alla för era svar :)

Jag kommer i fortsätningen endast använda ren kakao, inget mer choklad för min del.  

Är ingen choklad människa ville bara ha bästa allternativet till min choklad dricka då jag inte dricker kaffe.

Vanilj sockret där emot stört älskar jag men som tur är burken slut hihi :P, och jag ska än inte köpa något nytt.

Jag förstår dig så väl Antonius, jag vill inte ersätta dåligt socker med annat dåligt socker även om det sist nämnda är något bättre än det första.

Jag föredrar dock ditt andra inlägg där du faktiskt talade om varför, jag som är helt ny på lchf behöver denna infon väldigt mycket.

Jag har stevia hemma, kommer dock försöka dricka och äta utan, vill bli av med allt mitt socker behov.

Jag kan ta en eller två potatisar exempel vis men jag vill inte ha socker i min kropp.

Är lite orolig för hur det kommer gå med mitt socker behov och i värsta fall får jag ta en gnutta stevia i.

Jag är hemsk glad för att ni svarar på oss som inte är så kunniga och många gånger kanske kommer med riktigt dumma frågor.

• Like 2

Ska kanske också berätta att jag använder just nu choklad, kakao till min varmchoklad bomb på morgonen.

Ca 3dl vanlig mjölk, 1,5 tsk kakao eller en ruta choklad, 3-4 stora matskedar vispat grädde med vaniljsocker i, (vaniljsockret ska jag ändra till stevia eller sukrin).

Jag dricker inte kaffe, så där av att jag väljer choklad mjölk :).

Pröva att göra en chocobullet på kakao (ren), smör och kokosolja (och hett vatten), eventuellt lite vaniljpulver. Brukar göra den kalla kvällar för att undvika kaffe på kvällen (min morgondryck är kaffe med smör och kokosolja). Ibland lyxar jag till den med lite kakaosmör.

• Like 1

Min åsikt blev kanske lite övertydlig? men det är så jag tycker. Jag tror även att det är många som håller med mig om att de är emot sötningsmedel och den substans av onaturlighet som ändå fortfarande finns inom LCHF begreppet såsom t.ex. Low Carb Pasta (som fortfarande finns i vissa affärer) och sötningsmedel såsom Stevia.

Sötningsmedel ser inte jag som något naturligt jag tror tvärtom att vi ska försöka komma bort från den söta smaken. Det finns risk för att bakverk sötade med Stevia Strö kan trigga sötsug, och man kan gå vidare med sockerintag. Det finns så mycket god LCHF-mat som inte är söt, att det räcker fullt upp för att hålla oss mätta och nöjda med gott näringsintag.

Precis, poängen med LCHF är att komma tillbaks till en kosthållning där man fokuserar på naturlig mat som är oprocessad och som är näringsrik. Mörk choklad innehåller det centralstimulerande ämnet Teobromin som är rätt så triggande och lockande för många att fortsätta äta mer av när de väl har ätit det.

Hur kan du tycka att det är tråkigt att jag bland annat är emot sötningsmedel ? :o.

Teobromin som t.ex. finns i mörk choklad kan ge ganska starka stimulanskickar för de som är känsliga - bland annat jag själv. Jag har mina skäl att vara starkt kritisk för jag vill inte att andra ska trilla dit som jag.

Enkelt uttryckt. Fokus bör vara på riktig mat och man bör inte göra sötningsmedel och andra mer onaturliga ämnen till en vana då det kan bli problematiskt om man nu är känslig för socker. Det riskerar helt enkelt att trigga.

Tänk på hur du uttrycker dig, det var mest det jag menade, du får vara emot precis det som du vill, men det blir finare och trevligare för alla om du uttrycker dig som du gör nu! OK, that's all  :)

• Like 2

Själv kör jag med Cacao Nibs som enbart består av krossade kakabönor. Ingenting annat ingår!

Brukar plocka i mig motsvarande ett par teskedar då och då. Tillfredställer garanterat chokladsuget!

Det finns olika märken men jag kör på denna (ekologiska) än så länge:

raw%20cacao%20nibs%20skugga.jpg?osCsid=4

Per 100 gram:

Protein 10 g

Kolhydrater 20 g

Fett 50 g (varav mättat fett 30 g)

Bli inte avskräckt av kolhydratmängden. Hela burken väger 100 g och mina två tsk väger typ ingenting så det kommer ta veckor innan jag avverkat de 20 grammen kolhydrater. ;-)

• Like 3

Själv kör jag med Cacao Nibs som enbart består av krossade kakabönor. Ingenting annat ingår!

Brukar plocka i mig motsvarande ett par teskedar då och då. Tillfredställer garanterat chokladsuget!

Det finns olika märken men jag kör på denna (ekologiska) än så länge:

raw%20cacao%20nibs%20skugga.jpg?osCsid=4

Per 100 gram:

Protein 10 g

Kolhydrater 20 g

Fett 50 g

Bli inte avskräckt av kolhydratmängden. Hela burken väger 100 g och mina två tsk väger typ ingenting så det kommer ta veckor innan jag avverkat de 20 grammen kolhydrater. ;-)

Dessa kanske är goda, de jag köpte på LCHF butiken (har jag för mig) var så otroligt beska att jag inte kunde äta dem. Äter du dessa som de är?

Jag kommer i fortsätningen endast använda ren kakao, inget mer choklad för min del.  

Är ingen choklad människa ville bara ha bästa allternativet till min choklad dricka då jag inte dricker kaffe.

Vanilj sockret där emot stört älskar jag men som tur är burken slut hihi :P, och jag ska än inte köpa något nytt.

Kakao, om du köper KRAV-godkänd kakao är den starkare i smaken , dock ljusare i färgen, och mängden kakao kan således minskas. Köp vaniljpulver, endast en knivudd behövs och då får du vaniljsmaken utan sockret! Burken är liten och dyr, men räcker hur länge som helst.

• Like 2

Dessa kanske är goda, de jag köpte på LCHF butiken (har jag för mig) var så otroligt beska att jag inte kunde äta dem. Äter du dessa som de är?

Var tvungen att skotta i mig en tesked rätt i munnen för att testa eftersom jag inte uppfattat dem som beska. Men njae... liiite beska kanske men då bör man vara bra känslig. Chokladkakor med hög kakaohalt (Ex. Lindts 85% och uppåt) är bra mycket mer beska i smaken enligt mig.

• Like 1

Antonius, vad är din definition av naturligt? Är Örter, kaffe och alger mer naturligt än stevia?

• Like 1

Tänk på hur du uttrycker dig, det var mest det jag menade, du får vara emot precis det som du vill, men det blir finare och trevligare för alla om du uttrycker dig som du gör nu! OK, that's all  :)

Tro mig det gör jag, men ibland så säger man saker mer eller mindre explicit.

Det jag sa var bara lite mer rakt på sak svar från min synvinkel.

Antonius, vad är din definition av naturligt? Är Örter, kaffe och alger mer naturligt än stevia?

Vad jag vet så triggar inte kaffe sötsuget men o andra sidan så är inte kaffe 200 gånger sötare än socker vilket Stevia däremot är. För mig känns det inte så ''LCHF-aktigt'', LCHF går ju ut på att utesluta den värsta sötman och få bort sötsuget hur går det då ihop logiskt att äta något som är 200-300 gånger sötare än socker och som dessutom är transporterat från andra sidan jordklotet och har genomgått massor med kemiska processer?

Kaffet triggar inte sötsuget för det första och har heller ingen märkbar effekt på vikten vad jag vet. Om det är naturligt kan man diskutera men jag tycker inte att det strider lika mycket emot LCHF konceptet. Om man går ner av kaffe och det inte ger sötsug så låter det positivt för mig inom LCHF synpunkt.

Ja några kryddor kan allt vara värt att unna sig - livet handlar ju som sagt om kvalitet också.

Smör, Grädde, Ost och viltkött, ägg är ju LCHF och det är en stark dragning åt det håll och den maten jag finner som naturlig. Sen är det förstås omöjligt att äta allting till 100 % naturligt det säger jag inte. Den moderna maten skapar för många ett sug, ett sötsug. Varför ska man då hålla på med sötningsmedel? LCHF går ju ut mycket på att bli av med sötsuget till stor del då ska man väl inte äta något som riskerar att trigga det så att man fastnar i samma banor igen?

Jag läste nyss en artikel om Stevia: Stevia odlas traditionellt i Sydamerika, Paraguay och Brasilien, De steviatillsatser som finns på den svenska marknaden har mycket lite med den ursprungliga växten att göra. De har gått igenom så många kemiska processer att de knappast kan kallas naturliga längre, säger Evelyn Jansson Elfberg på Livsmedelsverkets regelutvecklingsavdelning till tidskriften Fokus. Intressant artikel: http://sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=1561&tem=0&und=0, men det är bara att googla lite på nätet om Stevia så hittar man allt möjligt.

En person som har trappat upp sin beroendestimulans kan falla dit för minsta lilla och det redogör ju även Bitten Jonsson - Sveriges största sockerexpert ganska tydligt på. Just därför är jag emot sötningsmedel och andra alltför onaturliga ämnen.

• Like 1

Var tvungen att skotta i mig en tesked rätt i munnen för att testa eftersom jag inte uppfattat dem som beska. Men njae... liiite beska kanske men då bör man vara bra känslig. Chokladkakor med hög kakaohalt (Ex. Lindts 85% och uppåt) är bra mycket mer beska i smaken enligt mig.

Prova Vivanis, den är inte så besk och triggar inte (tycker jag). Det är mest fett och kakao.

• Like 1

Hej Antonius!

Håller med dig i viss mån. Under alla år som jag var vegetarier tyckte jag alltid att det var dumt att köra med låtsas kött som sojakorv eller vad det nu all finns som ersättning. Bestämmer man sig för att inte äta kött varför i hel**** ska man då lägga massa pengar på nåt som substituerar samt försöker uppnå smaken men på konstgjort sätt? Blir litte samma resonemanget här med LCHF.

Men... det finns fem olika smaker, söt, salt, sur, besk och stark. Med LCHF befinner man sig mestadels inom salt och starkt. Sedan hittar jag också litte besk (endive sallad tex) och kanske lite surt (surkål). Söt förekommer knappast. Visst eftersom det inte äts socker och godis och annat som är super söt blir man mer känsligt för sötman. Efter enbart 6 veckor med LCHF kan jag redan konstatera att en hel vanlig gregisk joghurt naturell smakar söt för mig. Det behövs inget i. Ändå... saknar man frukt (särksild tropiska frukter) eller en god bit choklad finns inget man kan äta som matchar denna smaksättningen. Och då snackar jag en mogen flygmango från Thailand som smälter i munnen eller en god bit mörk choklad. Glass finns inte heller, så man får väl skaffa glassmaskin och köra med (bara en idé jag har) självgjort kokosmjölk, äkta bourbonvanilj och en eggula.

Det jag vill få fram är att det kan kännas ganska enformat att äta de typiska varmrättssmakerna om o om o om. Att vara utråkad på det man äter samt vara mät på samma smaksättningen gör ju bara risken större att man trillar ditt för någon skit. Särkild som kvinna (vet ej om andra tycker detsamma såklart) kan jag känna att dessa 2-4 dagar innan mens jagar jag söt. Då kör jag hellre med en hemmagjort kompromis än att köpa någon skit med socker o färgämen o inte vet jag. Då har jag i alla fall lite kontroll.

• Like 2

Hej igen alla LCHFare.

Tja blir många olika frågor och funderingar nu i början.

Jag trodde först att all mörk choklad va bra men det har jag nu upptäck att så inte är fallet.

Vad är det jag går efter?

Självklart vill jag ha så lite socker och kolhydrater det bara går att få.

Sen undrar jag om kakao är bättre än mörk choklad?

Bör jag hellre använda kakao än choklad? 

Jag har kakao från Pride, kolhydrater- 8,8g, var av socker- 0,5g, är denna bra eller dålig?

Jag har mörk choklad från Marabou Premium 70%, kolhydrater- 32,0g, var av socker- 28,0g, denna tycker jag nu är väldigt mycket dåligare än min kakao.

Undrar om jag någonsin kommer lära mig allt :P.

Hej Anic75!

Är själv ny till det här men har nog förstått att socker är en big no go. All choklad som kan köpas innehåller socker. Tack och lov har jag hittat en "choklad" där jag bor som enbart består av kakaobönor och kakaosmör. Givetvis är den ganska strikt i smaken. Men bakar men egna low carb muffins med mandelmjöl osv. och lägger till chokladen i små bitar får man en fin bakelse. Givetvis är det inget man ska äta i större mängder eller varje dag. Det blir mer som en belöning en gång i veckan eller den här tiden i månaden där man (eller snarare sagt fru) är extra benägen för söt. ;)

Just det, bakelsen görs med lite sötningsmedel, dock tar jag inte stevia för det smakar bara vidrigt för min del. Fick slänga den jag köpte.

Gällande din vaniljsocker... släng den med en gång. Det är socker med aroma och kanske lite bourbon vanilj så det ser äkta ut. Köp hellre äkta bourbon vanilj som ser mörkbrun ut. Den luktar och smakar underbart samt passar fint med kaffee eller varm choklad. Vet ej var du bor. Vill tippsa om att det finns en ekologisk butik i Göteborg som är liknande som de i Tyskland. Inte som hälsobutiken alltså som mestadels säljer piller och ingen mat. Butiken heter ekostore och har sådana råvaror.

Lycka till med LCHF!

Prova Vivanis, den är inte så besk och triggar inte (tycker jag). Det är mest fett och kakao.

Instämmer! Vivanis 92%-iga choklad smakar av någon anledning mycket, mycket bättre än annan choklad med ungefär samma kakaohalt. Det är den enda chokladen vi använder i det här hushållet nu för tiden. :)

• Like 2

Smör, Grädde, Ost ... är ju LCHF och det är en stark dragning åt det håll och den maten jag finner som naturlig. Sen är det förstås omöjligt att äta allting till 100 % naturligt det säger jag inte. Den moderna maten skapar för många ett sug, ett sötsug. Varför ska man då hålla på med sötningsmedel? LCHF går ju ut mycket på att bli av med sötsuget till stor del då ska man väl inte äta något som riskerar att trigga det så att man fastnar i samma banor igen?

. Just därför är jag emot sötningsmedel och andra alltför onaturliga ämnen.

Om man ska hårddra "naturligt" på Paleovis är ju knappast Smör Grädde och Ost naturligt, även om jag håller med dig om att det är utmärkt LCHF mat.

Vad skulle göra en nanofiltrerad bladört (stevia) mindre naturligt än pastöriserad, separerad och på annat sätt behandlad komjölk?

Håller också med Karla, om man har lättare att hålla fast vid LCHF med hjälp av sötningsprodukter så varför inte. Särskilt inte när det inte finns några bevis på att det skulle vara onyttigt.

Jag äter LCHF-glass, bakverk, ostkaka och annat sötat med sukrin. Jag har inte upplevt att det ger mig nåt sockersug över huvud taget och så länge det inte finns några studier som pekar på att det skulle förkorta livet så tänker jag fortsätta med det.

Så roligt och intressant med alla olika svar, ideer och egna uppleverser ni har.

Det ger mig som ny otroligt mycket intressant läsning och information.

Tja kan bara hålla med flera av er att stevia inte va något bra köp, tycker inte heller om smaken.

Ja det där med mens är inget roligt, jag mår alltid dåligt och har en tendens att äta lite för mycket pga ont i magen.

Där hjälper det ibland med att äta något sött.

Ska försöka baka bröd och andra saker som är mer lchf.

KARLA- vad heter det chokladet du köper? Jag bor nere i Skåne.

Ska googla på vivanis så får jag se vad jag hittar.

Så roligt och intressant med alla olika svar, ideer och egna uppleverser ni har.Det ger mig som ny otroligt mycket intressant läsning och information.Tja kan bara hålla med flera av er att stevia inte va något bra köp, tycker inte heller om smaken.Ja det där med mens är inget roligt, jag mår alltid dåligt och har en tendens att äta lite för mycket pga ont i magen.Där hjälper det ibland med att äta något sött.Ska försöka baka bröd och andra saker som är mer lchf.KARLA- vad heter det chokladet du köper? Jag bor nere i Skåne.Ska googla på vivanis så får jag se vad jag hittar.

Det var länge sen jag hade lingonvecka så jag vet inte hur jag skulle reagera med LCHF, men lite nyttigare "godis" är ju vispad grädde (gärna smaksatt med äkta vanilj) och en halv dl blåbär eller hallon. Då är du ju fortfarande inom kosyen men unnar dej lite lyx.

Hej Antonius!

Håller med dig i viss mån. Under alla år som jag var vegetarier tyckte jag alltid att det var dumt att köra med låtsas kött som sojakorv eller vad det nu all finns som ersättning. Bestämmer man sig för att inte äta kött varför i hel**** ska man då lägga massa pengar på nåt som substituerar samt försöker uppnå smaken men på konstgjort sätt? Blir litte samma resonemanget här med LCHF.

Men... det finns fem olika smaker, söt, salt, sur, besk och stark. Med LCHF befinner man sig mestadels inom salt och starkt. Sedan hittar jag också litte besk (endive sallad tex) och kanske lite surt (surkål). Söt förekommer knappast. Visst eftersom det inte äts socker och godis och annat som är super söt blir man mer känsligt för sötman. Efter enbart 6 veckor med LCHF kan jag redan konstatera att en hel vanlig gregisk joghurt naturell smakar söt för mig. Det behövs inget i. Ändå... saknar man frukt (särksild tropiska frukter) eller en god bit choklad finns inget man kan äta som matchar denna smaksättningen. Och då snackar jag en mogen flygmango från Thailand som smälter i munnen eller en god bit mörk choklad. Glass finns inte heller, så man får väl skaffa glassmaskin och köra med (bara en idé jag har) självgjort kokosmjölk, äkta bourbonvanilj och en eggula.

Det jag vill få fram är att det kan kännas ganska enformat att äta de typiska varmrättssmakerna om o om o om. Att vara utråkad på det man äter samt vara mät på samma smaksättningen gör ju bara risken större att man trillar ditt för någon skit. Särkild som kvinna (vet ej om andra tycker detsamma såklart) kan jag känna att dessa 2-4 dagar innan mens jagar jag söt. Då kör jag hellre med en hemmagjort kompromis än att köpa någon skit med socker o färgämen o inte vet jag. Då har jag i alla fall lite kontroll.

Det är ingen som säger att man bara ska äta ''varmrätterna'', mycket är ju tillåtet inom LCHF: Frukt i viss mån, bär, nötter, turkisk yoghurt etc.. det kan man äta. men att lägga in sötningsmedel som är 200-300 gånger sötare än socker i LCHF tycker jag inte riktigt passar in. Men alla gör ju som de själva vill. Men jag förstår ditt resonemang! kör man för strikt riskerar man ju att tröttna.

Om man ska hårddra "naturligt" på Paleovis är ju knappast Smör Grädde och Ost naturligt, även om jag håller med dig om att det är utmärkt LCHF mat.

Vad skulle göra en nanofiltrerad bladört (stevia) mindre naturligt än pastöriserad, separerad och på annat sätt behandlad komjölk?

Håller också med Karla, om man har lättare att hålla fast vid LCHF med hjälp av sötningsprodukter så varför inte. Särskilt inte när det inte finns några bevis på att det skulle vara onyttigt.

Jag äter LCHF-glass, bakverk, ostkaka och annat sötat med sukrin. Jag har inte upplevt att det ger mig nåt sockersug över huvud taget och så länge det inte finns några studier som pekar på att det skulle förkorta livet så tänker jag fortsätta med det.

Jag håller med dig om att pastöriseringen utav mejeriprodukter är ett problem. Jag tycker inte man kan jämföra Stevia (som är 200-300 gånger sötare än socker) med grädde, smör eller ost. Det finns en ganska så tydlig diskrepans där. Smör tillverkas av grädde och de allra flesta tål smör. Jag är övertygad om att många kanske tål sötningsmedel men det kan säkert trigga sötsug för vissa och det känns verkligen inte som det passar in. Jag tycker det bortgår från vad LCHF står för faktiskt.

Dessutom så är ost, grädde, smör animalisk mat - den mat som är vi skapta för att äta och som många tillfrisknar på. Därför tror jag mer på det än olika sötningsmedel såsom Stevia.

Jag skrev också tidigare att man måste även ha kvalitet på livet. Så på så sätt är det ju inte hållbart att ta bort allt som inte är ''naturligt''. Om Stevia inte ger dig något sockersug eller någon kick överhuvudtaget varför fortsätter du äta det då? Jag tycker det är lite oroande om man måste hålla på med sötningsmedel för att hålla fast vid LCHF. Just my opinion.

Jag är ganska säker på att det råder konsensus om att sötningsmedel såsom Stevia är mer ifrågasatt än ost, grädde och smör inom LCHF. Så jag tycker inte man kan göra den jämförelsen. Du äter precis som du vill! ;)

Hej til alle.

Det er ret interessant hvor forskellige holdninger der er til den søde oplevelse i LCHF.

Selv bruger jeg stevia når jeg en sjælden gang imellem ønsker noget sødet.

Mht chokolade så køber jeg Stainer 100% kakao. Den er helt uden sukker og andre tilsætninger.

Mvh

Bailey

Jag håller med dig om att pastöriseringen utav mejeriprodukter är ett problem. Jag tycker inte man kan jämföra Stevia (som är 200-300 gånger sötare än socker) med grädde, smör eller ost. Det finns en ganska så tydlig diskrepans där. Smör tillverkas av grädde och de allra flesta tål smör. Jag är övertygad om att många kanske tål sötningsmedel men det kan säkert trigga sötsug för vissa och det känns verkligen inte som det passar in. Jag tycker det bortgår från vad LCHF står för faktiskt.

Dessutom så är ost, grädde, smör animalisk mat - den mat som är vi skapta för att äta och som många tillfrisknar på. Därför tror jag mer på det än olika sötningsmedel såsom Stevia.

Jag skrev också tidigare att man måste även ha kvalitet på livet. Så på så sätt är det ju inte hållbart att ta bort allt som inte är ''naturligt''. Om Stevia inte ger dig något sockersug eller någon kick överhuvudtaget varför fortsätter du äta det då? Jag tycker det är lite oroande om man måste hålla på med sötningsmedel för att hålla fast vid LCHF. Just my opinion.

Jag är ganska säker på att det råder konsensus om att sötningsmedel såsom Stevia är mer ifrågasatt än ost, grädde och smör inom LCHF. Så jag tycker inte man kan göra den jämförelsen. Du äter precis som du vill! ;)

Antonius, som du kanske såg så skrev jag att jag tycker Ost grädde och smör är utmärkta LCHF alternativ. Frågan var vad som är naturligt.

Det är väl ganska naturligt att vilja äta nåt sött  :D .

Potatis är en rot så det är ju jättenaturligt, frukter är naturligt...

Att jag äter stevia är ett antagande från din sida, det gör jag inte. Jag äter däremot andra sötningsmedel och skulle kunna tänka mig att testa stevia.

Jag har i och för sig inte provat men jag tror inte glass ostkaka och andra bakverk skulle vara speciellt gott helt utan sötning. Anledning att jag äter det är för att det är gott, samma anledning som grädde och smör.

Jag använder det kanske en eller två gånger i veckan och lider inte av det på nåt sätt.

Om man söker på LCHF recept så dyker det upp massvis med recept som har sötningsmedel så det är knappast speciellt ifrågasatt av den stora massan. Sedan finns det såklart dom som är mer strikta och kanske mer åt paleo hållet. 

Det finns ju dom som tycker att kasein och andra mjölkdelar är väldigt illa också. Det finns knappast nån forskning som säger att det är bättre att äta mjölkproduker än sötningsmedel, Jag äter bägge så länge jag mår bra och det inte finns bra forskning på några tydliga nackdelar.

Det finns ju många icke-LCHFare som undviker sötningmedel för att dom tror det är farligt och så äter dom socker istället. Då blir det HELT fel.

• Like 1

Om Stevia inte ger dig något sockersug eller någon kick överhuvudtaget varför fortsätter du äta det då? Jag tycker det är lite oroande om man måste hålla på med sötningsmedel för att hålla fast vid LCHF. 

Lite trött blir man av allt detta fördömande av vad vi väljer och inte väljer att äta.

Många gånger skrivs det att man skall äta allt det som är gott. Sure, själv är jag en inbiten sockerråtta sedan barnsben. Fett har aldrig varit något jag gillat så när jag första gången skulle köra LCHF mådde jag fysiskt illa av allt salt, fett och ägg och gav upp.

Nu har jag haltat mig fram på en liberal LCHF för att anpassa mig själv och mina smaklökar och i dag klarar jag av Lidels 81% choklad utan att storkna tidigare klarade jag bara den 60%.  Ibland blir jag sugen på en Ostkaka och då gör jag en med stevia eller sukrin. Visst det smakar inte lika "gott" som Frödinges men det tillfredsställer ändå mitt psykologiska sug, utan en kick och därigenom minskar suget och det blir mindre sött och mindre kakor alltefter man håller på.

Så om tröskeln för att komma igång med LCHF är alltför hög utan sötningsmedel och LCHF bakelser så varför inte använda lite? Men ha som mål att minska konsumtionen av sött. På sikt vänjer sig smaklökarna och hjärnan av med sötman och osötad mat upplevs som godare.

Stevia kan man för övrigt odla själv som krukväxt och då kan man ta ett blad i teet utan några kemiska processer inblandade...

• Like 3

Haha :), fast allt som står på livsmedelsverket kan ju inte vara ren bullshit eller hur? något måste de ju ha rätt i..

Jag läste inte artikeln, utan menade att skoja lite. Jag vet inte vad de har rätt i faktiskt. Jag tar reda på saker efter hand, som att flour är dåligt tex. då läser igenom det jag hittar i ämnet och bestämmer vad min åsikt är i frågan.

Ev. kan livsmedelsverket räkna ut innehåll i livsmedel, och min mamma som jobbar som besiktningsassistent för livsmedelsverket, kan sitt jobb då hon skär bort sjuka djurdelar på scan! Men annars kommer jag inte på något!  :P

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hej

Jag har rå kakao i mina smoothies som är riktigt gott och riktigt nyttigt. Tror inte att chocklad på 70 procent som du köper i butiken har någon positiv effekt på din hälsa.

Köp kakao som är i rå form gärna naturliga som du skalar själv.

Ha det bra

William

Jag skulle behöva lite recept på goda LCHF-smoothies. Har just köpte en "mix & go" som jag gör mitt bulletproof-morgonkaffe i men skulle behöva lite inspi till annat good-stuff Pls !? :-)