Jump to content

hjälp med upplägg.


folkesson
 Share

Recommended Posts

Hejsan. Jag är relativt ny när det gäller lchf. Jag tränar intensivt med längdskidåkning och liknande konditionsporter. Jag har aldrig haft några problem med vikten innan pga all träning och har ätit enligt den mossiga tallriksmodellen.

 

Problemet är att jag har börjat på högskola där t o m tallriksmodellen skulle kunna anses bra. Bara snabba kolhydrater och kakor till kaffet varje dag fem gånger om dagen. Jag är extremt sockerberoende och hoppar jag över en kaka blir det tre nästa gång... vikten har sakta börjat klättra uppåt trots en träningsmängd på ca 10-14h i veckan.

 

Hur ska jag kunna brya ett sånt sockerberoende och äta enligt lchf? Bara ta kött å grönsaker till maten och hota mig själv till livet om jag tar en kaka?

 

Emil

Link to comment
Share on other sites

 

Läs Sockerbomben av Bitten Johansson.

 

Det är mättnaden som mättat fett ger som gör att ditt sug försvinner.

 

Ex 250g fläskburgare + 50 gram smör + det som färsen stektes i + stekta tomatskivor, gott, billigt och fett  :) OM du inte är van och har svårt med en hög fettmängd så kan du vänja dig långsamt, det är viktigt att du tycker att det är gott, och att mängden kolhydrater fungerar för dig, läs boken LCHF och träning, i den står det bra vad du behöver även på din nivå!

 

När du blir sockersugen ät kokt ägg med majonäs.

 

Det är en process att bli av med sockerberoende det går inte över en natt, låt det få ta tid. Sök på sockerberoende i detta forum det finns många tips.

 

Kan påpeka att jag har problem med sockerberoende och jag kan inte äta pasta eller potatis utan att svulla det. Det är lite olika för alla du måste prova dig fram.

Link to comment
Share on other sites

Ja altså, det e ju socker och kakorna du skall plocka bort i första hand!

 

Och knepet är så enkelt att det handlar om att äta riktig mat så man inte ens blir sugen på kakor och socker.

 

Ta bort bröd och mjöl oxå när du ändå håller på.. iomed att du tränar en hel del kan du fortsätta med rotfrukter, grönsaker och ibland vitt ris!

 

Det är fett som är hemligheten, du skall äta fettet, och det är det som gör att du står dig mellan måltiderna.

 

Här har du upplägget.. inget konstigt alls!

 

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog råda dig att äta en sju-h-sickes frukost med ägg, bacon och fett, så att du står dig fram till lunch, ät då grönsaker, protein och fett, så att du står dig till dess du kommer hem från skolan.

Knepet är att äta så pass energitätt till frukost, lunch och middag, att dessa kakor och bullar faktiskt framstår som ganska äckliga :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du måste jobba med ditt beroende...och låta bli att ta trots att du är sugen...som de andra skriver se till att du har något annat att äta typ ölkorvar, oliver, etc ....och se till att du är rejält mätt...så det verkligen är sockerberoendet du kämpar emot...och inte hungern.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...