Anklisch Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Jag har varit såååååå godissugen idag. Jag är bara inne på min tredje dag med LCHF så suget har inte försvunnit ännu. Jag vispade lite grädde och hällde på ca 10 blåbär. Kan man göra så när suget blir för stort eller har jag gjort bort mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Blir att sova med tagelskjorta på i natt!! Nämenaltså.. bäst hade det ju varit om du tagit en ostskiva med smör på.. men gjort är gjort.. och blåbär lär vara nyttiga! Sen så, det lär knappast vara sista gången du faller för sötsuget.. så småningom ger det med sig.. oftast är det en mental grej. Hur som helst så är det bra om du kan vara så ren som möjligt under omställningen.. och 10 blåbär är det väl inte såå mycket kolisar i? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anklisch Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Ingen aning hur mycket kolhydrater det är i blåbär. Vispgrädde då? Det kan man la äta om man är sugen? Jag förstår hur du menar med att vara så ren som möjligt under omställningen. Jag ska skita i blåbären nästa gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Det där Zepp skrev om ostskiva med smör på ska inte undervärderas. Fortfarande efter mer än 1,5 år på LCHF när jag får ett obestämt "sug" så tar jag ost med smör. Funkar perfekt och hög fettkvot. Ett annat tips: om du undrar hur många kolhydrater (eller andra sk makronutrienter) det är i en viss mängd livsmedel, skriv in det i http://kostbevakningen.se/?foodinput=25+g+bl%C3%A5b%C3%A4r så får du veta att (om varje blåbär väger 2,5g) så är där 2 g kolhydrater, dvs 8 kcal --- inget att direkt oroa sig för. Lägg till lite grädde, så blir det så här http://kostbevakningen.se/?foodinput=25%20g%20bl%C3%A5b%C3%A4r%0A1%20dl%20gr%C3%A4dde%0A. Fettkvoten åkte raskt upp i taket, samtidigt som grädden bara tillförde 1 g kolhydrater i form av laktos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Blåbär är helt okej, särskilt i den lilla mängden. Alldeles utmärkt sätt att stilla hungern skulle jag säga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohannaG Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Det händer oss alla att vi blir godissugna. Skillnaden (iaf för min del) efter ett tag utan socker är att du blir sugen på konstiga saker, typ blåbär eller kokosfett eller mandelsmör. Men det är helt okej! Och det måste få lov att vara helt okej! Jag tror det är helt fel att säga vad man får och inte får äta, ur en psykologisk aspekt, inte en fysiologisk. Många av oss har livsmedel som är kopplat till vårt belöningssystem (typ rödvin på fredagskvällen, godis efter en tung dag på jobb) och om du tar bort alla dessa, och dessutom ifrågasätter om du får äta blåbär, så gör du det rätt tufft för ditt belöningssystem. Det är ofta inte så att man vaknar en morgon och är expert på att motstå frestelser, utan mer som två steg fram - ett steg tillbaka. Och om ditt "tillbaka-steg" är blåbär med grädde så är det troligtvis väldigt mycket bättre än vad alternativet hade varit innan du började på LCHF. Jag såg ett väldigt klok men enkelt citat; Om du faller för alla frestelser så kommer du inte se några resultat, men om du är för sträng mot dig själv så är risken att du ger upp. Spana gärna in bloggen lchf-ingenjören, hon har väldigt många bra tankar och verktyg för sötsug/förhållandet till mat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted August 28, 2013 Popular Post Share Posted August 28, 2013 Kan inte någon Modde banna TS?...det måste finnas gränser för vansinnet...TIO blåbär...det är bara för mycket...FEM är en absolut gräns! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 I så fall bör jag kölhalas Jag åt ett äpple från trädgården i förrgår ... Du gör ingen nytta med att skuldbelägga dig själv. Det finns betydligt värre saker att stoppa i sig 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Jag åt TVÅ äpplen i april, sen dess har jag varje natt vridit mig i djup sömnlös ångest 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Jojo....jag förstår det 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karla Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Jag har varit såååååå godissugen idag. Jag är bara inne på min tredje dag med LCHF så suget har inte försvunnit ännu. Jag vispade lite grädde och hällde på ca 10 blåbär. Kan man göra så när suget blir för stort eller har jag gjort bort mig? Förre några dagar sedan åt jag mer än 150 g tjocka söta blåbär med gregisk joghurt. Syftet var att komma ur ketos som jag hade varit i ett tag och som körde slut på mig. Vad ska jag säga. Det hände knappt någonting. Jag var fortfarande i ketos under hela dagen och inget sötsug (vill säga frosande) triggades. Fick faktiskt laga LCHF pannkakor och äta 2 stycken med agavsirup för att komma ur ketos. Så... medan du bör vara försiktigt med söt och carbs under de första 2-3 veckorna kommer det nog inte händer något när du äter lite blå bär då och då. Å andra sidan är det nog mycket individuellt också. Vissa är ju såpass känsliga att de triggas bara av söt smak. Du får helt enkelt känner efter hur din kropp reagerar på det. Det är du som vet bäst. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted August 28, 2013 Share Posted August 28, 2013 Efter min första vecka på lchf, i somras, åt jag ett tjugotal små skogshallon. Jag fick ett helt obeskrivligt, lätt lyckorus. Men sen var det inte mer med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 bär med grädde är ett utmärkt snacks när man blir sugen jättegott med lite vaniljpulver i grädden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 När jag blir sugen så dricker jag grädde med stevia i. Ofta har jag i vaniljpulver också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anklisch Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Vaniljpulver är inte samma som vaniljsocker eller?? Vilket sötningsmedel är mest "hälsosamt"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 vaniljpulver är ren vanilj, men man slipper den jobbiga stången Vet inte vad som är mest hälsosamt, jag brukar använda sukrin om jag måste söta nåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts