Jump to content

Kan LCHF under graviditet ge allergi mot spannmål?

linneaeleonora
 Share

Recommended Posts

Har länge haft kontakt med barnkliniken där vi bor och utrett huruvida min dotter på åtta månader är allergisk mot olika saker. Det började med en mjölkallergi som aldrig blev bekräftad men som förmodligen växte bort på ett par månader. Under sommaren fanns det inte tid för att göra ett lapptest.

Lo som min dotter heter har vid fyra tillfällen haft en allergisk reaktion på mat hon fått. Under alla dessa gånger har förloppen varit väldigt lika. Det börjar med att hon kräks efter ca en halvtimma efter det hon ätit och kräks ordentligt i ca 1-1,5 timma tills hela magen är tömd. Efter det är hon helt slut och somnar och när hon vaknar kan hon amma igen utan att få upp maten igen.

Vid två tillfällen åt hon ett par skedar med havregröt. Ett tillfälle åt hon hemmagjord pannkaka med fiberhusk och mandelmjöl i och senast puré gjort på sötpotatis och morot.

Hon har konstaterad allergi mot vete, havre och råg och nu ska lapptest göras mot morot, sötpotatis och fiberhusk. Idag fick vi för första gången tala med en läkare som var väldigt exalterad över hennes historia och har inte hört så mycket om allergi mor sötpotatis och psyillumfrön (fiberhusk). Tydligen har den enda allergin mot psyillumfrön som han kunde hitta ha varit i samband med folk som hanterat det i yrket. 

Det märkliga med reaktionen med sötpotatisen och moroten är att dottern ätit det tidigare utan att reagera. Enda skillnaden var att hon då fick det i bitar och inte i puréform. 

Ingen i familjen och släkten har tidigare varit allergiska mot någon mat och jag undrar om hon skulle kunna ha blivit det på grund av att jag åt LCHF under graviditeten? Kan inte släppa tanken på det.

Förmodligen har hon allergier som växer bort och jag är inte speciellt orolig för vad hon ska äta. Hon ammar och får bröstmjölksersättning nu i kombo med lite plockmat när vi andra äter. Alla puréer dissar hon likaså gröter. För min egen del gör det ingenting men BVC är lite oroliga över längdkurvan. Vi ska dit snart igen och se hur det går för henne. Jag äter LCHF nu vilket var roligt att förklara för allergisyrran som trodde det skulle vara jobbigt för mig att undvika spannmål eftersom jag ammar henne. Jag sa inte att jag äter LCHF men att jag inte hade några problem med mat utan spannmål och att jag inte behövde någon broschyr. Jag fick en ändå.

Vad tror ni om saken? Kan det vi äter (och inte äter) påverka huruvida våra barn föds med allergier eller ej? Kanske är det bara min skalle som snurrar. 

Det känns helt orimligt att Los allergier skulle kunna orsakats av att du ätit LCHF under graviditeten. Skillnaden mellan vanlig snabbköpskost och LCHF är ju dels att man plockar bort spannmål, socker, baljväxter mm + att man lägger till fett. Det man tar bort kan ju inte rimligen orsaka allergi (eftersom du inte ätit det!) och fördelningen av makronutrienter kan väl inte rimligen ge allergi genom moderkakan. Vad jag förstår reglerar moderkakan i viss mån fördelningen av ämnen som kommer till fostret, så att det anpassas efter dess behov. Det minskar ju också eventuell påverkan av LCHF.

Jag tycker du ska försöka släppa tanken att du på något sätt är skyldig till dotters allergier! Tänk i stället på vilken start hon får i livet, som får äta så bra mat från början. Det är rätt unikt!

• Like 2