annakarin Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Jag får kramp främst i vader och fötterna ibland i ryggmusklerna när jag sträcker på mig lite för mycket inga jättekramper som gör att det blir ömt efteråt men ändå kramp o det gör ont när de väl sätter igång. Jag äter tillskott C-vitamin, B.vitamin och magnesium vintertid även D.vitamin, jag rör mig i vardagen. Har läst om salt kan det verkligen orsaka dessa kramper eller snarare bristen på salt? Jag är inte särskilt förtjust i salt och saltar nog maten liten dåligt. saltar aldrig ägg, bacon upplever jag som supersalt men jag äter det ändå för jag gillar bacon Om det beror på det förstår jag inte riktigt vad jag ska göra - jag ogillar verkligen salt mat får mig att rysa tyvärr . Dricker inte ens vichyvatten eller ramlösan för jag upplever att det är salt och stickigt att dricka. Hopplöst fall eller kan jag bli av med kramperna på annat sätt? Jag är likadan åt andra hållet när det gäller sött har aldrig gillat riktigt söta saker heller är en riktig lagom människa .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Öka magnesiumintaget och stretcha vaderna medans du borstar tänderna på kvällen. Kan hjälpa (hjälpte mig iaf). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Jag hade samma problem. Dels tror jag att jag drack för lite och dels var det nog mineralbrist. Jag tryckte i mig magnesium men det gjorde ingen större skillnad. Läst då att kalium är viktigt och när jag började med det så blev det bättre ganska snabbt. Bytte även ut vanliga saltet mot seltin som innehåller kalium och magnesium förutom natrium. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted August 29, 2013 Author Share Posted August 29, 2013 ok jag ska testa med kalium så får vi se behåller nog saltet vi behöver ju joderat salt har jag hört, fast kanske inte spelar nån roll förresten jag lyfter sällan i saltkaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Seltin har jod också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted August 29, 2013 Author Share Posted August 29, 2013 Tack då ska jag prova . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Jag hade samma problem. Dels tror jag att jag drack för lite och dels var det nog mineralbrist. Jag tryckte i mig magnesium men det gjorde ingen större skillnad. Läst då att kalium är viktigt och när jag började med det så blev det bättre ganska snabbt. Bytte även ut vanliga saltet mot seltin som innehåller kalium och magnesium förutom natrium. Passa dig för mineralsalt. Jag gjorde precis som du gör nu för 1-2 månader sedan och ihop med blodtryckssänkande som ACE-hämmare och ketos blev jag riktigt vimsig. Anledningen var nog med all säkerhet natriumkloridbrist. Därtill hittade jag en artikel i Läkartidningen där en läkare just påtalade att många på ACE-hämmare, äldre och bantare kommit in med NaCl-brist och att nästan alla berättade att de bytt salt till mineralsalt. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=5583 Kalium är väldigt lätt att ta upp också. Det finns dessutom i många grönsaker med mera i tillräcklig omfattning. Efter att ha börjat med NaCl med Jod har min dimmighet i ögonen, vimsighet försvunnit. Blodtrycket har inte gått upp speciellt mycket. Och då är sista medicinen avplockad för mig sedan drygt två veckor sedan nu. Verkar ligga mellan 130-140 / 85-100 numera utan blodtrycksmedicin. För ett år sedan låg jag på bort mot 160-170. En annan sak som hände med att jag tog in mineralsalt med mycket kalium var att min mage körde ihop sig. Åkte på magkatarr/dyspepsi så det dundrade om det. Så pass att jag åkte in på akuten med brännande smärta över magen och ut i ryggen. Efter 12 timmar och CT-scan och blodprov konstaterade de att de inte hittade något, förutom en tarmficka i tjocktarmen (vilket är normalt). Allt annat var okej. Inga gallstenar eller njurstenar heller. De provade en cocktail jag fick dricka som inte hjälpte efter 30 min - 1 timme. Men vem vet, den kanske gjorde det efter 2 timmar eller så för på morgonen släppte det hela. Kan varit någon sorts nervsmärta och kramp som orsak av magkatarren och att det påverkade att man spände magen, och när de musklerna krampade ihop fick ryggmusklerna ta över bördan hårt. Kan säga att det var varm helg precis innan detta hände och drack därför vatten med 2-3 kryddmått med mineralsalt per liter hela tiden. Men som sagt, kan direkt säga att blodtrycket har inte gått upp av vanligt salt med jod alls. Vore så fallet skulle mitt blodtryck definitivt vara högre. Har testat dra ner på vanligt salt innan och tyckte mer det verkade som blodtrycket hade tendens att öka något istället av att snåla med salt under 5g om dagen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Jag får det om jag slarvar med mina mörkgröna grönsaker. Hade ett par veckors semester på bortaplan och då blev det andra människors sallad: isberg, tomat och gurka. Näringsfattigt men knaprigt. När jag kom hem hade jag ett par intressanta nätter med sendrag och muskelkramper men det håller på att försvinna helt med ett för mig normalt mumsande av vitkål, spenat, broccoli (mmmm smörslungad lättkokt broccoli ) o.s.v. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Mer vatten och mer salt brukar doc rekommendera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Håller med Leo... att salt o vatten (även om det är äckligt) låter som bästa alternativet...du äter ju redan en del vitamin/mineraltillskott...och att addera ytterligare till listan är nog tveksamt..om du inte testat dina nivåer förstås...och vet att du har brister. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Jag äter alltid mat med mycket mineralsalt på, mår bra av det. Äter väldigt strikt LCHF, under 5g varje dag, och aldrig halvfabrikat. Det gör att jag får i mig ytterst lite salt i maten. Nu var jag till stugan i 5 dagar och glömde mineralsaltet hemma. Saltade istället med vanligt salt, ungefär samma mängd. Fick efter ett par dagar sendrag i benen hela nätterna och lite obehagliga, kraftiga muskelryckningar i lårmusklerna. Väl hemma igen, saltat med mineralsalt i ett par dagar så är allt obehag borta =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Håller med Leo... att salt o vatten (även om det är äckligt) låter som bästa alternativet...du äter ju redan en del vitamin/mineraltillskott...och att addera ytterligare till listan är nog tveksamt..om du inte testat dina nivåer förstås...och vet att du har brister. Vatten med salt i fixar jag inte, blir kräkreflex. Att däremot ta en nypa havssalt och stoppa i munnen är riktigt gott! Vattnet dricker jag för sig. Har också haft lite problem med kramper i vaderna, så jag följer tråden med intresse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Föresten, vad exakt menar ni med mineralsalt? Jag brukar välja havssalt, dels så har det väl en bra mineralsammansättning, sen smakar det gudomligt jämfört "vanligt salt" / seltin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Tobias, jag tror att ordet mineralsalt blir lite missvisande, Natrium, Kalium och Magnesium är alla mineraler. Salt finns från två källor, berg eller havssalt. Bergssaltet innehåller mer än natrium medans havssalt är uteslutande natirum. Hittade en norsk sida om seltin (Översatt) http://translate.google.com/translate?sl=no&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Ftidsskriftet.no%2Farticle%2F1841772&act=url Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Apropå salt: Gissa vad detta är? Det är vitt, raffinerat, blekt och innehåller kemikalierester av aluminium och ofta oxå spår av dextros. Ja, just det! Salt! Livets salt brukar man ibland säga, men då borde man verkligen inte syfta på det kemiska industrisaltet som vi till vardags kallar vanligt bordssalt. Förutom att bordssaltet har renats från alla mineraler tillsätter man ofta tiocyanater, klorogensyra och metallsalter, det tillsätts också olika klumpförebyggande medel, vilka tillverkarna inte behöver redovisa i innehållsförteckningen. Det vita rena saltet måste neutraliseras av andra mineraler och spårämnen i kroppen för att kroppens PH ska förbli neutralt och då kan kroppen urlakas på sitt förråd av bl.a kalium, kalcium och magnesium vilket på sikt kan leda till mineralbrister. Havssalt är nästan som ett ”tvärt-om-salt” för det reglerar blodtrycket, hjälper tarmen att öka näringsupptaget, reglerar vätskenivån i kroppen och underlättar för kroppen att reglera syra/bas balansen och det innehåller naturliga mineraler och spårämnen (bl.a kalcium, magnesium, kalium, fosfor, koppar, bor, krom, zink, selen, jod, mangan, guld och järn) i samma koncentration som vårt blod och det är då det blir så perfekt och bra för vår kropp – saltet kan verka på cellnivå! Havssalt är inte mycket dyrare än vanligt bordssalt, och man gör en bra investering i att byta till ett naturligare salt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Havssalt är inte mycket dyrare än vanligt bordssalt, och man gör en bra investering i att byta till ett naturligare salt... Herbamare örtsalt är ett måste i mitt kök. Tillverkning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Jag hade också en del kramp i underbenen för ett tag sen, hade då hållt på med lchf några veckor. Följde rådet att dricka ett glas vatten med salt i, det har jag gjort vid kanske två tillfällen. Problemet försvann inte direkt, men nu har jag iallafall inte haft kramp på några veckor. Skönt! Kan inte komma på att jag skulle ha gjort några andra förändringar, möjligtvis att jag är mer generös med att salta på maten nu än tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Apropå salt: Gissa vad detta är? Det är vitt, raffinerat, blekt och innehåller kemikalierester av aluminium och ofta oxå spår av dextros. Ja, just det! Salt! Livets salt brukar man ibland säga, men då borde man verkligen inte syfta på det kemiska industrisaltet som vi till vardags kallar vanligt bordssalt. Förutom att bordssaltet har renats från alla mineraler tillsätter man ofta tiocyanater, klorogensyra och metallsalter, det tillsätts också olika klumpförebyggande medel, vilka tillverkarna inte behöver redovisa i innehållsförteckningen. Det vita rena saltet måste neutraliseras av andra mineraler och spårämnen i kroppen för att kroppens PH ska förbli neutralt och då kan kroppen urlakas på sitt förråd av bl.a kalium, kalcium och magnesium vilket på sikt kan leda till mineralbrister. Havssalt är nästan som ett ”tvärt-om-salt” för det reglerar blodtrycket, hjälper tarmen att öka näringsupptaget, reglerar vätskenivån i kroppen och underlättar för kroppen att reglera syra/bas balansen och det innehåller naturliga mineraler och spårämnen (bl.a kalcium, magnesium, kalium, fosfor, koppar, bor, krom, zink, selen, jod, mangan, guld och järn) i samma koncentration som vårt blod och det är då det blir så perfekt och bra för vår kropp – saltet kan verka på cellnivå! Havssalt är inte mycket dyrare än vanligt bordssalt, och man gör en bra investering i att byta till ett naturligare salt... Vilka källor har du för din saltinformation? Enligt vad jag har sett så innehåller "rent" havssalt ca 77% nacl, men när det säljs i butiker har det "renats" så att det är typiskt 98" nacl. Undrar om havssalt är så mycket bättre än bergssalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts