Jump to content

Fytinsyra blockerar upptag järn, kalcium, magnesium och zink

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Veronica Brodin skriver följande om fytinsyra (som finns i spannmål):

De djur som är anpassade för att äta en spannmålsrik kost, till exempel gnagare, har ett enzym som heter fytas i tarmen, vilket bryter ner fytinsyran – men det har inte människor och följden blir att fytinsyran istället blockerar människokroppens upptag av viktiga mineraler som järn men även  kalcium, magnesium och zink. 

Läs hela på: Hos barnmorskan och tagit prover

Mmm...det där borde jag lärt mig på 70-talet. En släkting berättade då för mig att om hennes barn åt fullkornsbröd fick hon lågt Hb-värde, så hon gav henne vitt bröd istället, vilket gav bättre värden. Det stämde ju inte alls med min världsbild, så jag stoppade undan informationen någonstans i hjärnan och fortsatte med nyttigt fullkorn :) i ytterligare några decennier. Att man skulle ha kunnat hoppa över brödet helt var nog ännu mer otänkbart för mig då..

• Like 2

Veronica Brodin skriver följande om fytinsyra (som finns i spannmål):

De djur som är anpassade för att äta en spannmålsrik kost, till exempel gnagare, har ett enzym som heter fytas i tarmen, vilket bryter ner fytinsyran – men det har inte människor och följden blir att fytinsyran istället blockerar människokroppens upptag av viktiga mineraler som järn men även  kalcium, magnesium och zink. 

Läs hela på: Hos barnmorskan och tagit prover

Fytinsyran bryts ned om man surdegsbakar, blötlägger eller groddar.

Jag har också läst att människor som äter spannmål regelbundet kan bryta ner fytinsyran i tarmen. Om det är sant vet jag inte men det krävs nog en välfungerande kropp i alla fall. Det skulle vara intressant att få klarhet i denna fråga men det kanske inte är rätt forum eftersom nästan ingen här äter spannmål.

Fytas finns i alla fall i spannmålet och det aktiveras av ovan nämnda behandling så det borde ju finnas med när man sväljer det också men frågan är om det kan aktiveras.

Havregryn är värmebehandlade för att inte härskna eftersom dom innehåller mer fett än annat spannmål och därför är fytaset förstört.