milo Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Ätit LCHF i ett år och gåt ner mer än 20 kg väger i dag 60,5 kg till mina 160 cm (hade tänkt gå ner till 58) men är nöjd och har tänkt det får bli som det blir kroppen stabiliserar sig när den anser att jag väger vad jag ska,Men måste nog sluta gå ner mer då omgivningen förfäras ,är oroliga för mig har fått många kommentarer sista tiden om att nu räcker det jag är orolig för dig osv, Känner ofta att jag måste äta xtra mycket på jobb etc för att visa att jag inte går på svältkost hela tiden försvara mitt val så hur gör man ? är det bara att +a på kolhydraterna eller kommer det att plana ut snart ?? går inte ner så mycket längre bara kanske ett kilo i månaden / Mår utmärkt känner mig yngre och piggare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Jag tycker inte du ska bry dig om vad omgivningen tycker, kan det vara lite avundsjuka? Man brukar säga att LCHF är viktstabiliserande, viktnedgången för dig stannar nog av när du väger din vikt du är avsedd att väga, förutsatt att du äter ditt energibehov, och inte svälter dig. Om du mår bra i din kropp, så ska du inte äta för att göra andra nöjda tycker jag. Och ser man på din längd och vikt så finns det absolut inget att oroa sig för tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Ja, det här är jag också nyfiken på! Jag har själv nått en vikt som är lagom för mig (80-82kg till 192cm - samma som när jag var runt 20, dvs 30+ år sedan ) och precis som för dig så börjar några tycka jag är för smal... Tycker jag nog inte, men jag vill inte bli alltför mycket smalare. Jag fortsätter dock äta som tidigare för att se om kroppen själv styr detta på mig, som den ju tydligen skall, och jag har märkt att jag börjat äta mer. Innan kunde en skål rysk yoghurt räcka till frukost, nu lägger jag på makrill i tomatsås också och ibland även en finncrisp med brie innan jag känner mig nöjd. Samma på lunchen, innan kunde jag nöja mig med bara typ en finncrisp/brie där också - nu känner jag oftast för mer "riktig" mat och brassar på ägg och stekfläsk. Låter ju som att min kropp styr det själv, vi får väl se på vågen framöver. Eller kanske mer intressant - midjemåttet. Finns fortfarande en liiiten bula där (midjemått 96-97cm)... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 60 kg på 160 är väl knappast anorexivarning. Huvudsaken är att du mår bra. Avundsjukan tar sig många former .... Jag hade inte direkt nån målvikt när jag började men nu vill jag inte gå ner mer. Jag väger mig varje morgon på en withings våg som automatiskt laddar upp vikten till nätet. På så vis är det enkelt att hålla koll. Om jag har gått ner så kompenserar jag genom att äta extra nötter och proteinpulver, det gör jag framför allt dom dagarna jag tränar. Om jag gått upp till en nivå där jag vill ligga äter jag som vanligt igen och det brukar medföra att jag snart går ner igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitz Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Ätit LCHF i ett år och gåt ner mer än 20 kg väger i dag 60,5 kg till mina 160 cm (hade tänkt gå ner till 58) men är nöjd och har tänkt det får bli som det blir kroppen stabiliserar sig när den anser att jag väger vad jag ska,Men måste nog sluta gå ner mer då omgivningen förfäras ,är oroliga för mig har fått många kommentarer sista tiden om att nu räcker det jag är orolig för dig osv, Känner ofta att jag måste äta xtra mycket på jobb etc för att visa att jag inte går på svältkost hela tiden försvara mitt val så hur gör man ? är det bara att +a på kolhydraterna eller kommer det att plana ut snart ?? går inte ner så mycket längre bara kanske ett kilo i månaden / Mår utmärkt känner mig yngre och piggare Grattis till att du nått så långt! Försök att inte ta åt dig av vad omgivningen säger, ät ordentligt - så att du är mätt och pigg och lyssna på din kropp. Så länge du äter lär du inte försvinna, . Om du klarar av att äta kolisar kan du ju försöka äta lite rotfrukter, selleri, rödbetor, palsternacka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Jag som har fått hålla ordentlig koll för att inte gå upp i vikt sen i våras, har nu pang bom gått ner 3 kg utan minsta försök. Jag vill INTE gå ner mer. Jag äter ju ändå en hel del kolhydrater numer (det jag äter nu är nog mer kolhydratsreducerad kost än LCHF)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Kom också ihåg att vikten faktiskt kan variera upp och ner flera kilo från dag till dag, så ingen risk för panik innan man vägt sig flera gånger och konstaterar att det verkligen är mindre (eller mer...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Får jag ställa en fråga som ni kanske upplever den för OT i tråden? När jag började med LCHF januari i år 81 kg, mål ner 10kg. Har nu gått ner 9 kg och allt är bara fint men så kommer den för mig stora gåtan. Jag har krympt i omfång så jag har den klädstorlek som jag tidigare har haft vid 68 kg . Är 174 cm och drar nu 38-40 i klädstorlek vilket är lagom för längden. Självklart är jag lycklig och trivs bra men faktiskt väldigt konfunderad. Det skiljer ca 4 kg och samma storlek! Någon med liknande erfarenhet? Bygger kosten så mycket muskler? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 @ Trådskaparen... Vill du inte gå ner mer i vikt bör du tillföra mer fett, inte mer kolhydrater (nödvändigtvis). Många tror att det enda som hjälper om man vill stoppa viktminskningen är att tillföra kolhydrater igen, men så är det inte. Förmodligen var man på ett eller annat sätt kolhydratintolerant när man gick upp sina kilon. Denna intolerans är det inte alls säkert att man blivit av med ännu, bara för att man nått sin målvikt. Man kan testa sig fram för att se på vilken nivå ens kropp tål kohydrater utan att ställa till det igen, men är man som jag beroende av sötsaker kan det lätt leda till att man hamnar i en negativ spiral igen. Då är det bättre att istället tillföra mer fett. Tillräckligt med kcal in kommer göra att kroppen slutar använda fett från de egna lagren, vilket leder till att viktminskningen stannar av. Så... har man nått sin målvikt och vill äta mer kolhydrater får man såklart göra det, men det är inte säkert att det kommer fungera så bra i långa loppet. Istället kan det vara en bra idé att tillföra mer fett, så att ens energibehov täcks av maten. Då stannar viktminskningen av och man kan lugnt hålla sig viktstabil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Får jag ställa en fråga som ni kanske upplever den för OT i tråden? När jag började med LCHF januari i år 81 kg, mål ner 10kg. Har nu gått ner 9 kg och allt är bara fint men så kommer den för mig stora gåtan. Jag har krympt i omfång så jag har den klädstorlek som jag tidigare har haft vid 68 kg . Är 174 cm och drar nu 38-40 i klädstorlek vilket är lagom för längden. Självklart är jag lycklig och trivs bra men faktiskt väldigt konfunderad. Det skiljer ca 4 kg och samma storlek! Någon med liknande erfarenhet? Bygger kosten så mycket muskler? Någon som vet? När jag gick ner i vikt var det det viscerala fettet som försvann först, och eftersom det mest sitter i närheten av midjan så gick midjemåttet ner fort i början. Sedan när jag inte hade nåt mer att ta av började underhudsfettet minska. Underhudsfettet hade jag inte så mycket från början så det gjorde antagligen in så stor skillnad i klädstorlek. Ett litet räkneexempel. Om jag har 1 cm tjockt fettlager över hela kroppen så väger det 20 kg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Jag har märkt att jag har två effektiva sätt att stoppa min viktnedgången . Den ena är proteiner... Som ostmänniska kan jag stoppa i mig mycket av det goda som hämmar viktnedgången. Det andra är grönsaker. Ju mer av dem jag äter, desto hungrigare blir jag och behöver äta mer. Äter jag mer, går inte längre vikten ner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts