Anic75 Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Hej alla LCHFare. Hoppas ni inte tröttnat på mig haha. Jag tycker bacon är saltare i smaken än fläsk, så jag undrar om jag kan byta ut baconet mot fläsk i min mat. Gillar även att äta kall fläsk, tex på kvällen framför tv eller som mellan mål. Jag äter bacon tycker bara det salta tar över för mycket och jag tröttnar jätte fort på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Hej alla LCHFare. Hoppas ni inte tröttnat på mig haha. Jag tycker bacon är saltare i smaken än fläsk, så jag undrar om jag kan byta ut baconet mot fläsk i min mat. Gillar även att äta kall fläsk, tex på kvällen framför tv eller som mellan mål. Jag äter bacon tycker bara det salta tar över för mycket och jag tröttnar jätte fort på det. Det går alldeles utmärkt att byta bacon mot fläsk. Och om jag inte missminner mig, så är det nog lättare att hitta fläsk utan en massa tillsatser jämfört med att hitta bacon utan onödiga kemiska ämnen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Jag brukar använda vanligt sidfläsk, innehåller inga tillsatser. Bara att krydda efter smak och steka, funkar utmärkt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 29, 2013 Author Share Posted August 29, 2013 Tack för era svar då fortsätter jag med det, en sak mindre att tänka på hihihi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Samma här, kör stekfläsk eller sidfläsk istället för bacon. Visserligen lite dyrare, men å andra sidan så krymper det inte ihop till hälften när man steker det som de flesta bacon-sorter gör, så blir nog billigare ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 Osaltat sidfläsk är godast.. testa att steka i cocosfett med smak.. blir riktigt gott! Annars så har ICA eget bacon, extra prima alspånsrökt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 29, 2013 Share Posted August 29, 2013 två andra småtips Bränn in fläsket/baconet för hårt. Skadar de fina fettet och bildar farliga ämnen. Om du har tid, testa att köra de på lågtemp, länge i ungen. Kör man de redigt länge på lågtemp får man fina knapriga "chips" Spara eventuellt överblivet (smält men obränt) fett till en annan, regnig dag... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 två andra småtips Bränn in fläsket/baconet för hårt. Skadar de fina fettet och bildar farliga ämnen. Om du har tid, testa att köra de på lågtemp, länge i ungen. Kör man de redigt länge på lågtemp får man fina knapriga "chips" Spara eventuellt överblivet (smält men obränt) fett till en annan, regnig dag... Tack för tipset att steka fläsk/bacon i ugnen på låg temperatur, det blev suveränt. Själv äter jag inte gärna varken det ena eller det andra, men mina LCHF-ätande ungdomar, blev stormförtjusta över knaprigheten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Tack för tipset att steka fläsk/bacon i ugnen på låg temperatur, det blev suveränt. Själv äter jag inte gärna varken det ena eller det andra, men mina LCHF-ätande ungdomar, blev stormförtjusta över knaprigheten En annan kul grej på samma tema (om man vill impa) är att göra sånna "baconchips" Mortla/smula dom till ett grovt pulver och strö som krydda på en fin ugnsbakad fiskbit. Gott gott! Du går miste om nått! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts