Jump to content

Fläsk istället för bacon?

Anic75

Recommended Posts

Hej alla LCHFare.

Hoppas ni inte tröttnat på mig haha.

Jag tycker bacon är saltare i smaken än fläsk, så jag undrar om jag kan byta ut baconet mot fläsk i min mat.

Gillar även att äta kall fläsk, tex på kvällen framför tv eller som mellan mål.

Jag äter bacon tycker bara det salta tar över för mycket och jag tröttnar jätte fort på det.

Hej alla LCHFare.

Hoppas ni inte tröttnat på mig haha.

Jag tycker bacon är saltare i smaken än fläsk, så jag undrar om jag kan byta ut baconet mot fläsk i min mat.

Gillar även att äta kall fläsk, tex på kvällen framför tv eller som mellan mål.

Jag äter bacon tycker bara det salta tar över för mycket och jag tröttnar jätte fort på det.

Det går alldeles utmärkt att byta bacon mot fläsk. Och om jag inte missminner mig, så är det nog lättare att hitta fläsk utan en massa tillsatser jämfört med att hitta bacon utan onödiga kemiska ämnen :)

• Like 1

två andra småtips :)

Bränn in fläsket/baconet för hårt. Skadar de fina fettet och bildar farliga ämnen. Om du har tid, testa att köra de på lågtemp, länge i ungen. Kör man de redigt länge på lågtemp får man fina knapriga "chips"

Spara eventuellt överblivet (smält men obränt) fett till en annan, regnig dag...

• Like 2

två andra småtips :)

Bränn in fläsket/baconet för hårt. Skadar de fina fettet och bildar farliga ämnen. Om du har tid, testa att köra de på lågtemp, länge i ungen. Kör man de redigt länge på lågtemp får man fina knapriga "chips"

Spara eventuellt överblivet (smält men obränt) fett till en annan, regnig dag...

Tack för tipset att steka fläsk/bacon i ugnen på låg temperatur, det blev suveränt. Själv äter jag inte gärna varken det ena eller det andra, men mina LCHF-ätande ungdomar, blev stormförtjusta över knaprigheten :)

• Like 1

Tack för tipset att steka fläsk/bacon i ugnen på låg temperatur, det blev suveränt. Själv äter jag inte gärna varken det ena eller det andra, men mina LCHF-ätande ungdomar, blev stormförtjusta över knaprigheten :)

En annan kul grej på samma tema (om man vill impa) är att göra sånna "baconchips" Mortla/smula dom till ett grovt pulver och strö som krydda på en fin ugnsbakad fiskbit. Gott gott! Du går miste om nått! :)

• Like 1