Jump to content

D-vitamintillskott (till reumatiker) rubbar vitaminbalans?

Ohayou

Recommended Posts

Hejsansa,

Jag tar Pure Pharma-kapslar dagligen, 2500-5000 IE beroende på humör och solvistelse, tycker det funkar bra.

För något år sedan så köpte jag en bruk Holistic-kapslar (2000 IE) till min mamma som jag bad henne att prova. Hon är idag 65 år, reumatiker sedan ca 25 år, blev vegetarian strax efter den diagnosen (äter dock fisk igen nu sedan ca 2006) och har även behandlats för malignt melanom.

På 90-talet åkte hon på solresor till Kanarieöarna för att lindra reumatismen, och hon kände sig alltid bättre efter dem (även om de kanske bidrog till cancern, vet ej). Så jag tyckte att hon borde prova dessa D-vitaminkapslar, istället för de på ca 400 IE, med aspartam och annat tjafs i, som hon köper receptbelagt.

Trots mitt tjat så har hon slutat ta Holistic-kapslarna, och nyss fick jag reda på att det var för att hennes läkare sagt att 2000 IE var för mycket, att det skulle rubba vitamin B6-balansen. Detta har jag inte lyckats läsa mig till någonstans, vet någon vad han menar med det och om det kan stämma? 

Min mamma som också är reumatiker med 100 tals biverkningar av alla mediciner hon proppar i sig och som läkarna glatt skriver ut, och som sitter inne i sin lägenhet utan någon vistelse i solen vägrar ens prova D-vitamin för att hennes läkare inte har sagt att hon ska äta det  :angry: Hon vill inte ens be om provtagning för att se om hon har brist. Borde inte alla läkare ha läst på om D-vitaminets fördelar vid detta laget och speciellt till äldre som inte är utomhus så mycket.?

• Like 3