Peter B

Evolutionära argument för LCHF...

Recommended Posts

Ja de är verkligen ute och cyklar i artikeln http://sverigesradio...&artikel=440636

Då skulle ju som Ganymedes påpekar endast en viss del av mänskligheten (eftersom vi var spridda runt planeten för 30.000 år sedan) reagerat på detta selektionstryck, alternativt alla populationer inte bara reagerat likadant utan dessutom råkat få samma slumpvisa mutationer för längre livslängd... Finns inte på sannolikhetens karta.

Däremot så vet man genom paleoarkeologiska analyser att livslängden på minst 80-90 år var etablerad under äldre stenålder, alltså för uppåt 2,5 miljoner år sedan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medellivslängden stämmer ungefär med det jag kom ihåg. Däremot är jag skeptisk till en del av de alltför långtgående slutsatser som drogs från CM Univ. Man hittar helt enkelt mer ben och föremål ifrån närtid. För att vi ska kunna hitta flera miljoner år gamla ben så måste de antingen finnas i en grotta eller marken ha varit utsatt för tex. vulkanisk aktivitet och landhöjning som i Östra Afrikas "Rift Valley".

Det är ju bra gjort att gå igenom så mycket ben. Men det gäller bara de som de har tillgängligt. Kina har ju tex. en mängd Homo Erectus där jag sett andra uppfattningar om ålder.

Den kulturella explosionen för 30000 år sedan likadant. Tror jag inte ett ögonblick på, förrän någon kommer fram med en rimlig och trovärdig orsak till detta. Det är återigen tiden och bevarandefaktorn som gäller.

--

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser