Jump to content

Magnesium


Anic75
 Share

Recommended Posts

Hej alla LCHFare

 

Om jag redan har börjat få ont i skenbenen, är det försent att ta magnesium då?

 

Jag är ute och går varje dag, håller en hastig het på ca 9:30- 10:30 min per km.

Utom när jag går gång, då kommer jag ner till ca 8 min/ km.

När jag går i normal takt känner jag inte av något utan det är när jag anstränger mig som jag får ont.

Vet inte om det beror på LCHF omställningen eller gången då jag nästan precis börjat med snabb gång.

I går försvann dock smärtan efter ca 2 km och jag kände inte av något resten av strekan som är 7,4 km.

Tacksam för alla svar

Link to comment
Share on other sites

Det låter mer som det är benhinnorna som spökar hos dig och det har inget med magnesium att göra. Magnesiumbrist kan ge kramper - i vaden eller baksidan av låren. Och av någon anledning kommer kramperna gärna på natten. Men det gör inte ont framme på skenbenen. Benhinneinflammation/besvär kan man få av fel skor, fel löp (gång) -teknik, felställningar av foten mm. Googla på benhinnor och du hittar massvis med läsning....

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för era svar, ska googla och se vad jag hittar :).

 

Till att börja med ser du till att träna så du att du inte får besvär. Så småningom kommer det att bli bättre om du nu inte plågat dina benhinnor för mycket. Riktigt bra skor hjälper också men framförallt dra ner tempot till att börja med.

 

Magnesium tillsammans med vitamin D3 är bra av andra orsaker och kan rekommenderas men troligen inte för benhinnorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar mycket och har funderat på "Powerwalk" kontra lätt, lätt jogg alternativt normal gång. Människan har vad jag vet 2 gångarter: löpning och gång. Powerwalk är nåt mystiskt påfund som självklart måste belasta kroppen på ett sätt man inte är gjord för. Är det powerwalk du ägnar dig åt kanske du har svaret där. 8 min/km låter väldigt snabbt för att vara gång.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Ja Glen 8 min är fort, iallafall för mig.

Jag går inte powerwalk, utan vanlig gång heter det.

Finns som tävlings gren i os, ser jätte roligt ut när killar går gång då man vickar på på rumpan väldigt mycket hihi :).

Vet inte om det är det samma som powerwalk men tror inte det.

Link to comment
Share on other sites

Mina prehabinstruktörer säger att det inte är särskild bra att vackla överdrivet mycket med rumpan, kan leda till bland annat höftproblem. Det kanske är bättre att jogga då? Alternativt ta med stavar så tränar du hela kroppen istället men kan dra ner på tempot.

 

Sedan kan det vara en idé att börja med kortare rundor eller köra varannan dag istället. Så att dina muskler, senor och leder hinner bygga upp sig!

 

Det finns även olika stretch för benhinnorna, även här: fråga dr. google.

 

(Döp gärna om tråden, den har ju inte så mycket med magnesium att göra... >redigera>använd fullständig editor)

Link to comment
Share on other sites

Jogging kommer alltid slita onödigt mycket på kroppen, oavsett hur lugnt man joggar. Det bör man inte göra flera gånger i veckan. Vill man röra på sig kan man hellre cykla eller simma. Det sliter inte lika mycket. Eller varför inte styrketräna?

 

Magnesium bör man ta på ett sådant sätt att man har uppehåll lite då och då. T ex att man tar magnesiumtillskott en månad, sedan har man ett uppehåll en månad och sedan kör man en månad igen. Anledningen till detta är att zink och magnesium konkurrerar om samma process i kroppen och konkurrerar därför ut varandra. För att minimera risken att drabbas av brist på det ena eller det andra bör man alltså växla på det sätt jag skrev tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar och ideer, jag går inte fort varje dag.

En gång i veckan pressar jag mig till max och då går jag inte så fort under 7-8 km utan det är intervaller under dom km.

Annars är jag mest ute och går och håller då en hastighet mellan 9-11 min ungefär.

Jag får svåra smärtor i lungorna när jag joggar, tror det beror på att jag har astma, så jag tänkte bygga upp lungorna med intervaller i gång.

Tror jag ska variera mer med både gå, gång och joggning, kanske fixa min cykel så jag kan cykla lite också, det är en bra idee :).

Jag vet inte hur man ändrar över rubriken, kan någon hjälpa mig med det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...