Jump to content

Vet inte hur jag ska äta längre


karsuk
 Share

Recommended Posts

Jag har några funderingar och hoppas jag kan få lite tips och råd. Jag har ätit enligt lchf sedan 2008 och tycker mig vara väl insatt i vad man bör och inte bör äta, har läst många böcker och läser flera bloggar och forum. När jag började med lchf så vägde jag närmare 100 kg till 158 cm, på ett år gick jag ner cirka 26 kg. Jag är kraftigt sockerberoende och har sedan dess fått långa återfall tre gånger, vilket har resulterat i viktuppgång på cirka 10 kg varje gång som jag sedan har gått ner med lchf. Nu väger jag cirka 76 kg så jag ligger på ungefär samma vikt som första viktnedgången med lchf. Jag är 28 år. 

 

Jag märker att min kropp inte alls vill släppa ifrån sig kilon lika lätt som tidigare och detta är frustrerande eftersom jag fortfarande har ganska många kilon för mycket i förhållande till min längd. Det senaste året har jag provat både periodisk fasta (främst 16:8), fettfasta, uteslutande av mejeri, träning och ej träning, kalorirestriktion (fortfarande lchf). När jag har ätit enligt 16:8 så blir det två måltider per dag och jag har sällan kommit över 1500 kcal, jag har inte gått omkring och varit hungrig men kan det ändå vara för lite mat? 

 

Jag har inte gått ner i vikt på ett år ungefär, kan det bero på att jag har "förstört" min kropp med mina sockerperioder och olika fastor hit och dit? Jag både väger och mäter mig och det är ingen skillnad på något område. Jag sover bra och sällan under 8 timmar. Är distansstudent och jobbar extra och känner mig inte stressad. 

 

Jag vet inte längre hur jag ska äta för att gå ner i vikt. Jag är noga med att inte äta nötter, choklad, sötningsmedel och andra livsmedel som kan bromsa. Jag bakar aldrig lchf-bröd längre och jag äter sällan mejeriprodukter förutom smör. När jag reggar min mat i shapeup så får jag ofta en fördelning omkring 75 % fett, 20 % protein och 5 % kolhydrater, så jag tror inte jag får i mig för lite fett. 

 

Är tacksam för alla råd och tips jag få. Jag kommer alltid fortsätta äta lchf även om jag inte går ner i vikt, mår ju väldigt bra av det och det hjälper mig otroligt mycket att hålla nere sötsuget.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att kombinationen LCHF, 16:8 och tung styrketräning gör att vikten rasar, men du kanske är undantaget som bekräftar regeln :-)

 

Tyvärr är det ju så att varje viktpendling gör att metabolismen blir sämre, så om man har har jojobantat ett antal gånger så har man mycket svårare att hålla vikten än en person som hållit samma vikt hela tiden.

Nåt som bevisligen ökar metabolismen är tung styrketräning så om du är villig att träna är det mitt tips. Dessutom gör det att man inte tappar lika mycket muskler när man går ner i vikt genom kalorirestriktion.

Promenader och annan lågintensiv träning är inte effektivt, hungern ökar motsvarande så energibalansen blir ungefär samma i alla fall. Notera dock att det måste vara tung träning, att gå till gymmet och skyffla lite lätta vikter är lågintensiv träning. Om du ska träna ligger du lite lågt på proteiner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att kombinationen LCHF, 16:8 och tung styrketräning gör att vikten rasar, men du kanske är undantaget som bekräftar regeln :-)

 

Precis detta har fungerat för mig för att uppnå ytterligare viktminskning, eller snarare minskad fettprocent eftersom vikten har varit rätt stabil men midjemåttet minskat och musklerna vuxit.

 

Och som nämns ovan funkar det bäst för mig att träna hårt och tungt och sällan (dvs återhämtning är viktigt)

Link to comment
Share on other sites

Från november förra året till mars i år så tränade jag tung styrketräning 4 gånger i veckan, träffade en PT då och då och fick träningsupplägg. Jag blev starkare men tyvärr så gick jag inte ner i vikt, jag mätte även centimetrar och det hände just inget där heller. Har helt tappat motivationen att träna nu.

Link to comment
Share on other sites

Från november förra året till mars i år så tränade jag tung styrketräning 4 gånger i veckan, träffade en PT då och då och fick träningsupplägg. Jag blev starkare men tyvärr så gick jag inte ner i vikt, jag mätte även centimetrar och det hände just inget där heller. Har helt tappat motivationen att träna nu.

Körde du 16:8 samtidigt också? Eftersom du verkar har legat på ett kaloriunderskott så tror jag det är viktigt. Om man ligger på underskott i mer än ca 36 timmar så börjar kroppen ställa ner metabolismen. Om man sprider ut måltiderna så ligger man på konstant underskott och får detta problem. Om man samlar samma mängd mat under 8 timmar kan du ligga på överskott en period per dygn och slipper detta problem (om du inte äter alldeles för lite).

Link to comment
Share on other sites

Man skall lyfta ganska få reps och tungt. Ett bra nybörjarprogram jag har kört i 2 1/2 år är http://stronglifts.com/

Då kör man 5set och 5reps och lägger på lite varje gång så det till slut blir omöjligt, och sedan jobbar man med att komma förbi platåerna.

 

Det är ett bra program där man börjar helt lätt och fokuserar på tekniken så man inte gör fel och skadar sig. Man gör också bara tre basövningar varje gång så hela träningen är gjord på en timma.

 

Även träning måste vara långsiktigt hållbart.

Link to comment
Share on other sites

 

Du verkar prövat många olika saker få att gå ned i vikt, med olika fastor etc. det kan ju stressa kroppen och du verkar tycka att det är jobbigt att det inte händer ngt med vikten, psyket är väldigt starkt. Kanske är du stressad, stress kan vara väldigt smygande det kan vara svårt att veta om man är det eller inte, uteslut det inte, pröva meditation, promenader etc. under en längre tid.

 

Försök att hålla dig till en typ av sätt att äta p.g.av. din mat historik, stör ditt  system så lite som möjligt.

 

Köp Moniques  Forslunds LCHF på riktigt, hon har lite mer fett i sin fördelning!

 

Lycka till  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jag kan komma att tänka på är ditt proteinintag, hur mycket gram proteiner du får i dig per dag. Kanske, om du får i dig mer än 1g proteiner/kg kroppsvikt ska testa att dra ner på det och fylla på med lite mer fett istället. Bara en tanke, då jag inte vet hur mycket protein du får i dig :)

Link to comment
Share on other sites

Det jag kan komma att tänka på är ditt proteinintag, hur mycket gram proteiner du får i dig per dag. Kanske, om du får i dig mer än 1g proteiner/kg kroppsvikt ska testa att dra ner på det och fylla på med lite mer fett istället. Bara en tanke, då jag inte vet hur mycket protein du får i dig :)

Måste tyvärr säga att jag är ganska skeptisk till rådet att minska på protein, trots att det är ett av Andreas tips. Det är visserligen så att man går ner mer i vikt om man äter mindre protein, MEN, man tappar även mer muskler. Om man inte har bråttom att gå ner mer i vikt är det bättre att hålla kvar vid ganska hög proteinhalt (>1.6 gram/kg) och på så sätt tappa procentuellt mer i fett. Långsiktigt är det ju mycket dåligt att tappa muskler, för då minskar ju metabolismen (ju mer muskler desto mer förbränning).

Långsiktigt kanske det t.om. kan vara så att man tappar mer i början med lite protein, men när kroppen tappat mer muskler så tappar man mindre och mindre och till slut har man en sämre kroppskomposition.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23739654

Link to comment
Share on other sites

Måste tyvärr säga att jag är ganska skeptisk till rådet att minska på protein, trots att det är ett av Andreas tips. Det är visserligen så att man går ner mer i vikt om man äter mindre protein, MEN, man tappar även mer muskler. Om man inte har bråttom att gå ner mer i vikt är det bättre att hålla kvar vid ganska hög proteinhalt (>1.6 gram/kg) och på så sätt tappa procentuellt mer i fett. Långsiktigt är det ju mycket dåligt att tappa muskler, för då minskar ju metabolismen (ju mer muskler desto mer förbränning).

Långsiktigt kanske det t.om. kan vara så att man tappar mer i början med lite protein, men när kroppen tappat mer muskler så tappar man mindre och mindre och till slut har man en sämre kroppskomposition.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23739654

".. we determined that consuming dietary protein at levels exceeding the RDA may protect fat-free mass during short-term weight loss" missade du detta Mats M? Baserar du ditt påstående på denna artikel alena?

 

Jag tror att det är bra att följa:

 

"Protein av hög kvalitet. Det bästa, med avpassad mängd av essentiella aminosyror, finns i animaliskt protein.

En särskild varning här för sojaprotein. Sojan innehåller "antinutrienter" som inte är nyttiga för oss, samt östrogen som vi inte heller ska ha mera av än vi själva producerar. Sojan är ofta GMO-odlad, med massor av bekämpningsmedel.

Proteinbehovet brukar anges till 0,5 - 2,5 g per kg (normal)vikt. Mängd beroende på graden av fysisk aktivetet.

(Kött innehåller ca 20% protein, så om en 60 kg kvinna vill äta allt sitt protein i form av kött så blir det minst 150 g kött per dag)." Från Annika Dahlqvist - Vad behöver vi få i oss? läs vidare http://annikadahlqvist.com/2013/07/04/vad-behover-vi-fa-i-oss/ 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

".. we determined that consuming dietary protein at levels exceeding the RDA may protect fat-free mass during short-term weight loss" missade du detta Mats M? Baserar du ditt påstående på denna artikel alena?

 

Missade vad? -förstår inte vilken poäng du försöker göra? Om det är "short-term" som du syftar på så har ju det med studiens längd att göra. Andra delen av mitt påstående är extrapolerat från vad som borde hände men det ingick inte i studien. Jag baserar det inte bara på denna artikel. Inom träningsvärlden har det varit gängse standard i många år, men det är ju av mer anekdotiskt och observerad karaktär.

 

I studien så tappade dom som åt protein enligt RDA i snitt två kilo muskler. Två kilo muskler tar ca ett år att bygga upp om man tränar regelbunden styrketräning så det känns ju ganska onödigt att tappa dom för att man vill ha mindre siffror på vågen.

 

Å andra sidan..--Om man inte tränar kan ju proteinintaget vara skillnaden till om man går ner eller inte. Då har vi ett annat läge. Men då får man räkna med att man tappar muskler också. (Och då kanske det blir svårt att hålla sin nya vikt).

 

Håller med att kvaliten är viktig, det hjälper ju knappast att äta mycket av gluten och gelatin.

Link to comment
Share on other sites

 

De kom fram till att ett högre protein intag KAN skydda fettfri massa under KORTSIKTIG viktminskning. Därför så är den missvisande eftersom LCHF inte är en kortsiktig kost och deras resultat är att det möjligen kan vara så men det betyder inte att det måste eller hur?

 

Eftersom Annika Dahlqvist kan anses vara insatt så går jag på hennes linje. Det är upp till alla hur de gör, men att påstå att alla ska äta 1.6g protein per kg kroppsvikt tycker jag är lite onödigt.

 

Jag äter inte så mycket protein som du anser att man bör, och det är ju så jag fungerar men alla mina muskler är större än innan LCHF och nej det beror inte på att fettet försvinner! Och jag är mycket starkare, så ditt påstående stämmer inte på mig  :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

De kom fram till att ett högre protein intag KAN skydda fettfri massa under KORTSIKTIG viktminskning. Därför så är den missvisande eftersom LCHF inte är en kortsiktig kost och deras resultat är att det möjligen kan vara så men det betyder inte att det måste eller hur?

 

Eftersom Annika Dahlqvist kan anses vara insatt så går jag på hennes linje. Det är upp till alla hur de gör, men att påstå att alla ska äta 1.6g protein per kg kroppsvikt tycker jag är lite onödigt.

 

Jag äter inte så mycket protein som du anser att man bör, och det är ju så jag fungerar men alla mina muskler är större än innan LCHF och nej det beror inte på att fettet försvinner! Och jag är mycket starkare, så ditt påstående stämmer inte på mig  :)

 

Tänk vad stark du skulle varit med ännu mer protein  :D .

Skämt åsido så kan jag hålla med dig att om man inte tränar kanske den nivån är onödig, men om man tränar så ser jag ingen större nackdel med att äta lite extra protein.

Själv har jag aldrig räknat gram på varken fett eller protein men jag är ganska säker på att jag får i mig en hel del protein.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Körde du 16:8 samtidigt också? Eftersom du verkar har legat på ett kaloriunderskott så tror jag det är viktigt. Om man ligger på underskott i mer än ca 36 timmar så börjar kroppen ställa ner metabolismen. Om man sprider ut måltiderna så ligger man på konstant underskott och får detta problem. Om man samlar samma mängd mat under 8 timmar kan du ligga på överskott en period per dygn och slipper detta problem (om du inte äter alldeles för lite).

 

 

En fråga till, hur tungt är tungt för dig? jag menar inte kg, utan hur många reps orkar du när du kör på en tung vikt?

Vissa dagar tränade jag innan jag åt frukost och då blev det 16:8, men långt  ifrån alla dagar i veckan. Jag har kört lite olika träningsprogram, från PTn fick jag övningar där jag gjorde typ 12-10-8-6 reps på lättare vikter, men jag ändrade sedan och tränade efter starting strenght och körde 5 reps på det tyngsta jag klarade, mest basövningar som knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Du verkar prövat många olika saker få att gå ned i vikt, med olika fastor etc. det kan ju stressa kroppen och du verkar tycka att det är jobbigt att det inte händer ngt med vikten, psyket är väldigt starkt. Kanske är du stressad, stress kan vara väldigt smygande det kan vara svårt att veta om man är det eller inte, uteslut det inte, pröva meditation, promenader etc. under en längre tid.

 

Försök att hålla dig till en typ av sätt att äta p.g.av. din mat historik, stör ditt  system så lite som möjligt.

 

Köp Moniques  Forslunds LCHF på riktigt, hon har lite mer fett i sin fördelning!

 

Lycka till  :)

 

Ja det kan vara så att eftersom jag är så besatt av mat och vikt så blir det en stress för kroppen. Ibland känner jag att jag inte lever till fullo för att jag alltid tänker på kropp och viktnedgång. Jag kan inte låta bli att väga mig varje morgon, och jag tänker konstant på mat, inte att jag går och längtar efter mat utan på vad och vad jag inte ska äta för att gå ner i vikt. Jag ska sluta med periodisk fasta och att räkna kalorier, jag ska försöka lyssna på kroppen och äta när jag är hungrig och helt sluta med "metoder" förutom lchf då. Ska tänka på det där med proteinet, vissa dagar ligger jag på 70g och andra 120g. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...