Jump to content

Hjärnsläpp på fett hahaha

Anic75

Recommended Posts

Hej alla lchfare där ute nu har jag fler frågor :P

Har fått total hjärnsläpp, den ända feta fetmat jag kan komma på är bacon och fläsk.

Det måste ju finnas fler allternativ till bra fet i maten.

Tycker jag tar för mycket fet från mejeriprodukter och då jag läste tråden här om just mejeriprodukter så vill jag utvidga mitt fet intag till fler saker men har gått nu i två dagar och grunnat på det, men har fått total hjärnsläpp hahaha :P.

Snälla hjälp mig med ideer till fet mat.

Fläskkarré, hel i bit eller skivat - fett kött.

Fläskfärs - hög fettprocent.

Håll dig undan från filé av alla typer då det är rätt magert :)

Vill du ha nötkött så finns det ju mycket insprängt fett i entrecote. Högrev väl också rätt fett kött.

Kom på en annan sak: Soppa kan ju låta som att det inte är särskilt fett, men tar du ett par rejäla matskedar med smör som får smälta ner i buljongen så blir det mycket mättande, även om det bara skulle vara en "simpel" kycklingsoppa.

• Like 2

Ägg.. 66E% fett!

Lax, sill, makrill, sardiner.. cirka 60E% fett!

Genomsnitt nötkött.. cirka 60E% fett!

Lamkött.. cirka 50-70E% fett.

Osv, steker du dessutom i smör/cocsfett och har en slatt grädde i såsen så!

• Like 2

Syster- jag är inte heller så förtjust i rent kött, har svårt att äta bara kött sedan jag gick i skollan.

Där emot älskar jag kokt potatis eller ris med mycket sås- vilket jag nu inte äter, duktiga mig hihi

JA- fisk så klart.

Jag gillar att göra olika sorters såser och röror då kan jag blanda i lite kött eller fet fisk i det, mmmm låter super gott och jag längtar till jag ska äta hihihi

Soppor har jag inte varit mycket för men ska försöka göra det någon gång.

Tack igen för era kreativa svar, ni är mina räddare när jag nu fick hjärnsläpp.

• Like 2

Bacon äter jag mycket sällan (hör och häpna) då det har så mycket tillsatt socker och e-ämnen.

Ja det är svårt att komma på feta saker ibörjan, men när man hållit på det länge går det av bara farten. Tog lång tid att uppskatta skinnet på kycklingen, men nu är det mums (och mycket fett).

• Like 1

Ett bra sätt att få i sig fett upptäckte jag för ett par dagar sedan när jag stekte Zucciniplättar. Smet på lite grädde, 3 tsk fiberhusk, ägg, riven ost och riven avrunnen zuccini.

Jag tror varje plätta drog åt sig 50g smör. Goda som sjutton blev de, en riktig fettbomb :)

• Like 2

Ett bra sätt att få i sig fett upptäckte jag för ett par dagar sedan när jag stekte Zucciniplättar. Smet på lite grädde, 3 tsk fiberhusk, ägg, riven ost och riven avrunnen zuccini.

Jag tror varje plätta drog åt sig 50g smör. Goda som sjutton blev de, en riktig fettbomb :)

Tror du de går att göra utan ost? Jag tyvärr svårt för smaken på smält ost  :(

I LCHF magasinet så stod det om att detta ämnet inte var så dumt, att det vidgade blodkärlen tex!

Intressant med tanke på vad mycket skriverier om hur dåligt det har varit på sistone. Finns LCHF-magasinet på nätet eller är det en papperstidning?

Ja den tråden är intressant.

Beroende på vad man vill uppnå, äta så rent som möjligt, då kan man ju strunta i bacon.

Men om man är rädd för cancer så kan man ju betänka vad cancer lever av = kolhydrater, så då kan någon som äter LCHF äta bacon  :)

Kul att du bor i Västernorrland, det gör jag med  :)

Snälla hjälp mig med ideer till fet mat.

Äggsallad:

Hacka kokt ägg och blanda med majonnäs, hackad purjolök, salt och peppar eller någon annan favoritkrydda.

Man kan även lägga i bitar av exempelvis räkor, lax, makrill eller skinka om man vill.  B)

Fylld omelett:

Rör ihop ägg med en skvätt vatten eller grädde, stek i smör eller kokosfett och lägg till dina favoritgrönsaker och kanske lite kött eller någon annan fyllning. (Svamp, ost, färska örter...).

Man kan göra tvärtom också. Fräs upp grönsakerna först och häll sedan äggröran över grönsakerna.

• Like 1

Tror du de går att göra utan ost? Jag tyvärr svårt för smaken på smält ost  :(

Jag tycker nog att de bör kunna göras utan ost, man kan testa, fast kanske med lite mera fiberhusk, smeten får inte vara allt för lös, och glöm inte, mycket smör vid stekning :)