Gladan Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Efter att ha läst en hel massa inlägg och bloggar så förstår jag att det inte är någon vits att försöka mäta ketoner i urinen utan att man bör ta blodvärden (om man nu tvunget vill hålla på med sånt, jo). Men jag har inte funnit någon förklaring för varför urinketonvärden inte är trovärdiga. Margareta Lundström skrev t ex att hon under många års användning av urinketoner trodde sig vara i "rätt" zon och det visade sig att hon inte alls var. (Och inte gick ner i vikt) Hon hade någon tanke om att det blir fel när man äter för mycket proteiner (och för lite fett?). Finns det någon förklaring till detta? Stickorna påvisar ju ändå ketoner - men..? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 ....vad jag har hört så visar urinstickorna fel åt andra hållet...att man kan vara i "ketos" men att de inte ger utslag.. ...men att urinstickorna ger utslag och man ändå inte är "ketos"... visste jag inte. (Ketos innebär ju inte automatiskt viktnedgång) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Jonas Bergqvist skriver att det är överskottet av ketoner som visas på urinstickan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Ok, ska leta på hans blogg... men om det finns ett överskott måste väl kroppen befinna sig i ketos...*förstår ännu mindre än förut..* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Nu har jag hittat lite hos Jonas. Bl a detta: "Du kan mäta nivån av ketoner i blodet med en ketonmätare. Du kan också mäta ketonnivån i urinen, men tillämpningsområdet för denna mätmetod är egentligen för att se inträdet i ketos under de första veckorna av lågkolhydratkost. Efterhand lär sig kroppen hushålla med ketonerna och släpper inte ut dem i urinen även om ketosen är lika ”djup”. Urinens ketonmängd är således överskottet på ketoner som kroppen gör sig av med och säger inte så mycket om graden av ketos. " http://www.jonasbergqvist.se/sidor/fettforbranning-och-ketos/" Men suck. Vaddå "överskott"? Äter man för mycket då - eller...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Nej, det är väl mer att det som kroppen inte behöver försvinner ut, antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Men då var det väl som jag skrev ovan?! ...om Jonas har rätt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 När du börjar med en ketogen diet.. så får vi förutsätta att din kropp varit van vid och inställd på att få stora delar av sin energi från glukos, (kolhydrater)! Och rätt vad det är så får du för dig att ketogen diet är det som gäller för hälsa och vikt.. då får du glukosbrist.. och hjärna känner att den blir robbad på 99% av sin energi och tar till en massa nödåtgärder, för ren överlevnad! Först tar den till sina reserver av glukos, men de är rätt små.. och då är nästa steg att sänka insulin så att mer fett frigörs från fettväven, som i sin tur dels kan användas av muskler direkt och även omvandlas till ketonkroppar som i sin tur ersätter en stor del glukos för viis typ av vävnad.. speciellt sådan med ensymer för ketolys. Men.. iomed att du har försett din kropp med rikligt av glukos.. så har kroppen inte haft så mycket ensymer för ketolys.. så då drabbas du av omställningsbesvären. Och de är flerfaldiga, dels grundläggande glukosbrist, sen på det olika stresshormoner som förtvivlat försöker hålla glukoshalten uppe, dels brist på Karnintin för bränna längre fettsyror och brist på ketolysiska ensymer för att förbränna ketonkroppar! Men iomed att insulinnivån sjunker i proportion till glukoshaletn så frigörs allt mer FFA från fettväv.. och det som inte förbränns direkt har en tendens att omvandlas till ketonkroppar. Så småningom uppregleras de ketolysiska ensymerna och karnitinsystemet, dels leder det till att muskler kan förbränna mer fett direkt, det avlastar glukosproduktionen, dels så upptegleras de ketolysiska ensymerna så att mer ketonkroppar kan ersätta glukos. Under tiden detta sker mår du skitdåligt.. om du körde hard core.. och om inte ketonkroppar används inom 20 minuter så kissar du ut dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 När du börjar med en ketogen diet.. så får vi förutsätta att din kropp varit van vid och inställd på att få stora delar av sin energi från glukos, (kolhydrater)! Och rätt vad det är så får du för dig att ketogen diet är det som gäller för hälsa och vikt.. då får du glukosbrist.. och hjärna känner att den blir robbad på 99% av sin energi och tar till en massa nödåtgärder, för ren överlevnad! Först tar den till sina reserver av glukos, men de är rätt små.. och då är nästa steg att sänka insulin så att mer fett frigörs från fettväven, som i sin tur dels kan användas av muskler direkt och även omvandlas till ketonkroppar som i sin tur ersätter en stor del glukos för viis typ av vävnad.. speciellt sådan med ensymer för ketolys. Men.. iomed att du har försett din kropp med rikligt av glukos.. så har kroppen inte haft så mycket ensymer för ketolys.. så då drabbas du av omställningsbesvären. Och de är flerfaldiga, dels grundläggande glukosbrist, sen på det olika stresshormoner som förtvivlat försöker hålla glukoshalten uppe, dels brist på Karnintin för bränna längre fettsyror och brist på ketolysiska ensymer för att förbränna ketonkroppar! Men iomed att insulinnivån sjunker i proportion till glukoshaletn så frigörs allt mer FFA från fettväv.. och det som inte förbränns direkt har en tendens att omvandlas till ketonkroppar. Så småningom uppregleras de ketolysiska ensymerna och karnitinsystemet, dels leder det till att muskler kan förbränna mer fett direkt, det avlastar glukosproduktionen, dels så upptegleras de ketolysiska ensymerna så att mer ketonkroppar kan ersätta glukos. Under tiden detta sker mår du skitdåligt.. om du körde hard core.. och om inte ketonkroppar används inom 20 minuter så kissar du ut dom. Ahaaa! Nu förstår jag lite bättre! Tack! Hm, jag har ätit LCHF i 7 månader nu och gått ner 4 kg. Har hållit mig vid ca 20 g KH per dag, men har legat på 80-100 g protein, ca 120-180 g fett. Ok, viktnergången kanske är helt ok för kvinna 45+ som viktväktat i tio år. Kände bara det vore kul att kolla lite mer nogrann och se om det händer saker. Går jag ner 5-6 kg till skulle jag vara jätteglad... Jag tyckte mest att efter så lång tid borde jag hålla mig hyfsat i ketos, att systemet borde vara inkört nu. Men ok, jag inser att jag inte vet förrän jag mäter och ska det mätas så får det vara blodvärden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Du är garanterat i Ketos.. däremot så varierar ketonhalten i blod och urin helt naturligt över dygnet! Prexis som ditt blodsocker går upp och ner.. av helt naturliga orsaker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Du är garanterat i Ketos.. däremot så varierar ketonhalten i blod och urin helt naturligt över dygnet! Prexis som ditt blodsocker går upp och ner.. av helt naturliga orsaker! När under dygnet är den ultimata tiden att mäta ketonkroppar? Eller spelar det ingen roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Prexis innan du har vaknat! Altså det är som att väga sig på en våg.. vilket man bör göra en gång i timmen.. eller låta bli! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Prexis innan du har vaknat! Altså det är som att väga sig på en våg.. vilket man bör göra en gång i timmen.. eller låta bli! Ok, det blir till att be gubben sticka en då innan väckaren har ringt och han har vaknat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 Ok, det blir till att be gubben sticka en då innan väckaren har ringt och han har vaknat Hehe. Ok, jag förstår vinken. Men om jag förstår en annan sak rätt - borde det inte vara så att om överskottet av ketoner kissas ut så är detta överskottet högst på morgonen, eftersom man inte gjort av med ketoner i större omfattning när man sover. Sen under dagen förbrukas (i bästa fall) ketonerna efterhand de bildas och då blir det inget överskott (eller bara lite) under dagen när man rör på sig. Det som då kanske är intressant är om man faller ur ketosen efter t ex en måltid med för mycket KH (eller för mycket protein?) och då se hur lång tid det tar för att komma in igen? Med andra ord kommer man alltid ha höga värden på morgonen, men sen förändras de under dagen beroende på vad som går åt och vad man fyller på med. Och kastas man ut varje gång man äter är det nåt fel på maten man äter...typ. Och kommer man aldrig in i det som kallas för optimal eller det tar lång tid så bör man också fundera, kanske. Vilket innebär att en mätning aldrig kan räcka utan man får hålla på som en diabetiker som ska kolla blodsocker hela tiden... Hm, det kan ju vara kul nån gång, men på sikt blir det en dyr hobby.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Mnjae.. grejen är som du är inne på att ketonhalt och även glukoshalt varierar under dagen.. av helt naturliga skäl. Under natten så tillför man ju ingen mat som regel.. och då lever du på lagren.. och kör du någon form av lågkolhydratkost så är tillgängligt glukos inte så stort. Sen så kommer du in på måltider och protein.. måltiderna brukar innehålla lite kolhydrater och en hel del protein, kolhydraterna kan minska behovet av ketonkroppar.. en kort stund.. men dessa och protein gör att insulin stiger.. vilket har en hämmande effekt på lipolysen.. såvida du inte bara äter/dricker fett! Det är helt naturligt.. inget man skall göra något åt.. och insulin i normala nivåer är livsnödvändigt för att se till att glukos och aminosyror hamnar där de skall.. även om det innebär att ketos minskar en kort stund! Överhuvudtaget skall man inte göra sitt ätande till en hobby.. det blir lätt en fix ide.. kan leda till ätstörningar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts