Magnus.S

SuperStarch och BioSteel

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av SuperStarch här på forumet? Har precis beställt en laddning efter att ha läst boken "the art and science of low carb performance" i vintras och följt Peter Attias blogg etc ett tag. Tränar 7-8 tim/v kondition just nu och äter för det mesta under 50 gr kolisar/dag. Provar även ett par andra produkter som Attia e e u använder (BioSteel "sportdryck" + proteinpulver, båda utan kolisar). Någon med erfarenhet av dem? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon mer är intresserad av detta mer än mig men nu har jag provat produkterna ovan ett tag. Sportdrycken biosteel ovan är inget annat än sockerfri sådan med påstått bra ingredienser. Bra att ha en sockerfri sportdryck och jag gillar den men har inget omvälvande att säga i övrigt. 

Mina erfarenheter är att super starchen (UCAN) verkligen hjälper till att lyfta energin ett snäpp. Speciellt vid långa intervaller. Men jag tycker mig också känt en allmän skillnad vid medeltempopass på t ex rullskidorna i 1 1/2 timme. Det här är dock väldigt subjektiva erfarenheter naturligtvis men om det stämmer att superstarchen inte påverkar blodsocker och ketosen så räcker det för mig. 

Är nog dags att beställa nya stickor till ketonmätaren och testa lite mer utförligt. 

det finns ingen försäljning av UCANs produkter i Sverige men i Norge. Har varit förste svenska beställare där tror jag och det bidrog nog till att de ordnade till sin leverans och dessutom hamnade på en mer rimlig leveranskostnad. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är intressant...dela gärna med dig av fler intryck av dessa drycker. Vart köper du dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intrycket av "superstarchen" är fortsatt mycket positiv. Min upplevelse är att det motverkar känslan av att det där lilla extra saknas när man ligger på hög intensitet och äter lchf. Har även kört pass då jag ätit väldigt lite under dagen innan passet men en påse har gett all energi jag behöver till ett pass på strax under 2 timmar. 

Nu är ju detta naturligtvis helt subjektivt och jag har inte testat t ex lika mycket mat innan till samma pass med och utan UCAN så allt ska tas med en nypa salt antar jag. Fast jag kan säga så här; jag kommer att fortsätta använda drycken till alla mina träningspass på medel och hög intensitet. Den enda som just nu kan få mig att ändra på det är om jag märker att det hindrar ketosen för mycket. Ska testa det med min mätare när jag har kommit mig för att köpa mer teststickor. 

Det intressanta är att superstarchen ger en energi under så lång tid, läs t ex om 4 timmar halvironman på 450 kalorier superstarch: http://generationucan.com/blog/1002013-half-ironman-on-less-than-450-calories/

jag köper från Norge http://www.generationucan.no

pröva själv, skulle vara intressant att höra fleras synpunkter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska prova. Cyklar lopp som cykelvasan och liknande där man ligger på rätt hög puls under 2-4 timmar och skulle ibland behövt en liten extra "kick". Vanlig sportdryck, gels, bars, bananer eller liknande gör bara att jag "väggar" en stund...känns som mjölksyra rinner till och jag tappar all ork för en stund så detta kan vara nåt. Hur tar du det....innan (hur långt innan isf)? under (hur lång tid in i träningen/loppet isf)? efter? Tar du det i samband med en måltid? Tack för svaren!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En påse ska räcka i 2 timmar och tas en halvtimme innan. Sedan fyller man på 1 1/2 timme in i aktiviteten o s v. Fördelen om du äter lågkolhydratkost är att det inte påverkar blodsockret. Jag känner ingen skillnad på energinivån, stadigt riktigt bra hela tiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Magnus.S,

jag har ingen egen erfarenhet av Ucan, men min make kör med det på sina längre lopp/träningspass (över 1,5 timmar). Under 1,5 timmar tycker han att det är meningslöst.

Han sysslar med triathlon, nu senast laddade han med Coltingpannkakor och Ucan inför en halv Ironman och var väldigt nöjd med resultatet/orken.

Maken har beställt från Spanien och England, han tyckte det verkade lite dyrare att beställa från Norge.

mvh Honung

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Honung!

De sänkte leveranskostnaden till en bra nivå i Norge efter min första beställning. Vet inte om det var för att jag påtalade att det nog skulle ha en pos påverkan på mängden beställningar från Sverige. Försökte först beställa från UCAN USA men de hänvisade till våra vänner i väst. 

Jag tycker att UCAN funkar utmärkt på kortare träningar också. Inte för att jag har problem att få energi för när kroppen är inställd på fettdrift så kan man ju köra hur långt som helst utan tillförsel. Men jag känner att jag kommer upp ett snäpp extra med UCAN i kroppen när intensiteten blir högre. Framförallt på en kort träning som innehåller långa intervaller på flera minuter känner jag stor skillnad när det kommer till de där sista10-20%, blir lite vimmelkantig annars. Upplever faktiskt en tydlig skillnad mellan korta intervaller på typ 30 sek uppför en backe och om det blir längre än så. De korta kan jag köra utan tillförsel och märker ingenting. 

Sedan tror jag det funkar så att den egna konditionsnivån påverkar möjligheten att hantera hög intensitet på fettdrift. Kan tänka mig att din man har betydligt bättre kondis än jag som är nyvaknad konditionsfreak och då ska man kunna klara höga intensiteter bättre (vet inte just nu källan till det här men jag tror att jag snappat upp det av Peter Attia). 

Nåväl, bra grejer är det. Så bra att det borde leda till en revolution bland gels och bars - i alla fall om det även funkar lika bra för dem som äter enl den gamla sockerskolan ; )

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har bara testet citron och den är ok tycker jag, läste någonstans ett tips om chokladsmak blandad med osötad mandelmjölk och mynta : )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, det låter intressant, men blir tveksam när jag läser innehållsförteckningen:

Modifisert maisstivelse (superstivelse),

Modifierad stärkelse kopplar jag ihop med fuskprodukter (lightprodukter och annat "skräp")

Saxat från Äkta Vara:

" Ta till exempel modifierad majsstärkelse, som finns i tusentals innehållsförteckningar. Så här gör man den, enligt den vanligaste tillverkningsmetoden:

Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid – som är en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor och lut eller saltsyra – tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie, som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekylerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade stärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som ljus fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra.

Det färdiga resultatet av dessa processer är en flytande substans som renas från sina kemikalier och sprejas in i gigantiska tankar för att där snabbtorkas till det pulver som levereras till livsmedelsindustrin"

http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=62928

Huuruvida den modifierade stärkelsen i sportdrycken är ofarlig eller inte vet jag inte, men jag vill inte prova den utan att veta mer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är framforskad ursprungligen för en ovanlig genetisk sjukdom som heter "glycogen storage disease" och drabbar barn. Forskningsartiklar:

# Bhattacharya K, Orton RC, Qi X, Mundy H, Morley DW, Champion MP, Eaton S, Tester RF, Lee PJ: A novel starch for the treatment of glycogen storage diseases. J Inherit Metab Dis 2007, 30(3):350-357

# Correia CE, Bhattacharya K, Lee PJ, Shuster JJ, Theriaque DW, Shankar MN, Smit GP, Weinstein DA: Use of modified cornstarch therapy to extend fasting in glycogen storage disease types Ia and Ib. Am J Clin Nutr 2008, 88(5):1272-1276

# Qi X, Band M, Tester R, Piggott J, Hurel SJ: Use of slow release starch (SRS) to treat hypoglycaemia in type 1 diabetics. Nutrition & Food Science 2010, 40(2):228-234

Roberts MD, Lockwood C, Dalbo VJ, Volek J, Kerksick CM: Ingestion of a high-molecular-weight hydrothermally modified waxy maize starch alters metabolic responses to prolonged exercise in trained cyclists. Nutrition 2010, 27:659-665

# Roberts MD, Lockwood C, Dalbo VJ, Volek J, Kerksick CM: Ingestion of a high-molecular-weight hydrothermally modified waxy maize starch alters metabolic responses to prolonged exercise in trained cyclists. Nutrition 2010, 27:659-665

Här kan du läsa lite mer från UCAN själva; http://www.generationucan.com/ourscience.html

Peter Attia använder själv och har förklarat produktens sätt att fungera utförligt; http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/introduction-to-superstarch-part-i

Jag tror inte att det handlar om den majsstärkelse du hänvisar till. Men det är bra att vara kritisk och att undersöka saken själv. Personligen känner jag mig inte orolig för att produkten är farlig. Men det kommer ju av just det.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer som testat Superstarch och har erfarenheter att dela med sig av?

Jag ser att det nu finns att beställa i Sverige och rekommenderas av Jonas Bergqvist (som dock har ekonomiskt intresse i produkten).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte använt Superstarch tidigare men har nu beställt och ska testa under träningen inför Lidingöloppet.

Återkommer med rapport så fort jag har några slutsatser att dra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är försiktigt positiv, prövat vid några enstaka tillfällen. Choklad tycker jag var god men jag föredrar ändock naturell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Superstarch är en bra produkt. Håller absolut vad den lovar. Men man undrar när man kan få beställa en hink med portionsmått... Jag gillar inte påsarna. Körde Vasaloppet på superstarch och olivolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg