Smarrikåka Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Hej, Efter att läst om alla som provat på LCHF och de positiva resultat det gett, samt alla positiva och negativa reaktioner som det skapar känns det självklart att det är den nyttigaste kosten. Men det verkar också vara en kost som är svår att acceptera för diverse människor. I synnerhet livsmedelsverket, samt sådana som försöker hålla strikt vegetarisk kost. Motståndarna försöker bemöta LCHF på en nivå där de försöker underbygga att det är ohälsosamt. Detta kommer de totalt att misslyckas med i längden. Men frågan är om det verkligen är ur hälsosynpunkt som de egentligen ogillar kosten? För mig känns det som det borde ligga andra anledningar bakom som de döljer både för andra och kanske sig själva. Den anledningen är att det är svårt att föreställa sig en värld där jordens befolkning ska livnära sig främst på animalisk föda utan att jorden tar allvarlig skada. Tycker därför det är viktigt att de som förespråkar LCHF försöker skapa en hållbar framtidsvision. En klar och enkel bild som är lätt att presentera. Om det skulle vara möjligt, tror jag motståndarna skulle bli färre. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Menar du att animalisk föda skadar jorden? Hur i så fall? Varför är ekologisk, närodlad och kravmärkt mat inte hållbart? Jag förstår inte vad du menar, du är positiv till LCHF men tror att det är dåligt ur ett hållbarhetsperspektiv, eller? Eller menar du att vi som äter LCHF ska framhålla en bild om hållbarheten i begreppet bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smarrikåka Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 "Eller menar du att vi som äter LCHF ska framhålla en bild om hållbarheten i begreppet bättre?" Ja, det är det jag menar. "Varför är ekologisk, närodlad och kravmärkt mat inte hållbart?" Det är hållbart i liten skala. Och det går säkert att fixa i Norden. Men kan den matproduktionen föda hela världen? Är ganska säker på att ekologisk boskapsskötsel tar upp större yta/tid per kilo mat än vad odlingar gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Hmm jag är inte så insatt, men tänker att odlingar inte ger så bra energi som kött, dessutom så ska ju det som odlingarna ger ersättas med fett inte mer protein. så då har du kokosfett tex. och Belgian Blue nä fy bubblan, skämt åsido, det vore intressant att läsa in sig lite på ämnet. Det är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Slacktivisten Posted August 30, 2013 Popular Post Share Posted August 30, 2013 Det är hållbart i stor skala. Boskap kan hållas på mark man inte kan odla på. Man kan till och med förvandla öken till betesmark med boskap skött på rätt sätt. Det blir dessutom enorma arealer lediga för betesmark om man slutar ge boskapen spannmål. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smarrikåka Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Nu börjar det likna något. Ett bra exempel är ju att jämföra USAs veteproduktion med vad dessa veteöknar skulle kunna ge om de istället förvandlades till betesmarker? Någon som är kapabel att räkna på det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Man räknar med att c:a 70% av spannmålsarealen används för djurfoder idag, åtminstone i västvärlden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smarrikåka Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Man räknar med att c:a 70% av spannmålsarealen används för djurfoder idag, åtminstone i västvärlden. Okej, och vad är effektiviteten av spannmål till djur kontra betesmark till djur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Människan är biologiskt anpassad till en omnivorisk kost där både animalier och vegetabilier spelar en omistlig roll. Huruvida denna kost kan frambringas i lämplig mängd på jorden är en annan sak, tycker jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Det är hållbart i stor skala. Boskap kan hållas på mark man inte kan odla på. Man kan till och med förvandla öken till betesmark med boskap skött på rätt sätt. Det blir dessutom enorma arealer lediga för betesmark om man slutar ge boskapen spannmål. Det är så sant det du säger. Öken blir betesmark och här kommer förklaringen varför. http://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change.html Ta dig tid och lyssna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smarrikåka Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Det är så sant det du säger. Öken blir betesmark och här kommer förklaringen varför. http://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change.html Ta dig tid och lyssna. Helt underbart. Precis vad jag eftersökte. framtiden känns väldigt hoppfull nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Helt underbart. Precis vad jag eftersökte. framtiden känns väldigt hoppfull nu Hm. Glöm inte att världen är full av politiker också - i symbios med spannmålsstinna lobbyister. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Har läst och forskat lite om oxå att spannmålsodling kom ja för 10 000 år sen först , men att på dom flesta ställen blev det inte vanligt förrens 4000 bc enligt arkeologer ! Alltså bara 6000 år sedan människan i stort vande sig vid spannmål och odling ! Inte lång tid alls i evolutionsperspektiv.... en spottloska i en sjö ! Vår jord förstörs av all odling , öknar breder ut sig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smarrikåka Posted August 30, 2013 Author Share Posted August 30, 2013 Hm. Glöm inte att världen är full av politiker också - i symbios med spannmålsstinna lobbyister. Jo visst. Men det finns en lösning, och den ligger i områden som politiker och lobbyister inte bryr sig så mycket om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Jag kan inte se att LCHF skulle tära på jorden mer än "vanlig kost". Jag äter inte mer kött, fågel, fisk än förut men mer grönsaker. Igår åt jag på restaurang, en häststek med grönsaker och bad dem att skippa potatisen. Om jag tar bort potatis från en måltid och inte äter bröd och andra spannmål, på vilket sätt är jag ett miljösvin då? Det är ju som att de som har en vanlig västerländsk livsstil äter precis det jag äter PLUS bröd, socker, läsk, pommes, potatis, snask, frukt som transporteras runt klotet. Ät det bättre än min livsstil? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smarrikåka Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 Jag kan inte se att LCHF skulle tära på jorden mer än "vanlig kost". Jag äter inte mer kött, fågel, fisk än förut men mer grönsaker. Igår åt jag på restaurang, en häststek med grönsaker och bad dem att skippa potatisen. Om jag tar bort potatis från en måltid och inte äter bröd och andra spannmål, på vilket sätt är jag ett miljösvin då? Det är ju som att de som har en vanlig västerländsk livsstil äter precis det jag äter PLUS bröd, socker, läsk, pommes, potatis, snask, frukt som transporteras runt klotet. Ät det bättre än min livsstil? Jag tror de flesta LCHF äter betydligt mer smör/ägg än medelkonsumenten. Om alla skulle använda kosten skulle det antagligen krävas mer mejeri och äggfarmar. Skulle nog även krävas mer kött, fågel, fisk, men inte ohållbart mycket mer. Angående västerlänsk "vanlig kost", så är det väl få (ingen?) som anser den hållbar i längden. Jämförelsen var mer att ställa mot vad vegetarianer och livsmedelsverket förespråkar (typ: bara eller främst odlade grejer). Men de har troligtvis lika fel där, som med hälsoeffekterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts