Helge

Kost för Avgiftning

Recommended Posts

Finns det verkligen en kost som är "avgiftande" eller är det mer ett placebotrick? :rolleyes:

Om det finns, vad skulle det vara för kost? Och vad gör den i så fall rent konkret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns kosttillskott som alfa liponsyra som du kan köpa av de som säljer kosttillskott till kroppsbyggare. En riktigt potent antioxidant som drar ur tungmetaller och annat farligt ur kroppen. Bra också vid för mycket radioaktiv strålning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kost som innehåller den näring du behöver!

För övrigt så "avgiftar" sig kroppen hela tiden!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå Zepp så är det bara man inte hela tiden fyller på med nytt skräp så tar det undan eftersom.

Det finns starka receptfria doningar om man behöver rensa hjärnan och levern från tungmetaller. De slamrar i WC då man pinkar på morgonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag väljer ekologisk LCHF, som för mig blir en kost som är "avgiftande"...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolloidalt silver, ingen kost visserligen, men det ska ju driva ur. 

Jag skulle nog bara använda  Kollodialt silver vid sjukdom.

Alfa Liponsyra (eng Alpha Lipoic Acid) missbrukas konsekvent av kroppsbyggare för återhämta sig snabbare så de kan träna ännu hårdare. Deras doseringar är så pass stora att de i början får huvudvärk.

Ett exempel som inte är så dyrt är http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/ala-400g-120-kaps

Är man som jag uppe i åren så har levern och hjärnan med stor säkerhet en hel del tungmetaller så en kur kan man kanske ha nytta av för att rensa ut skiten. Däremot finns ingen anledning att ta det därefter i likhet med andra tillskott.

Barnen i Tjernobyl fick detta tillskott och markörerna för oxidativ stress blev betydligt bättre så det är inga leksaker precis. 

Tillskottet verkar också reparera nervskador hos Diabetiker förutom att det ökar insulinkänsligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag personligen är skeptisk till alla kemikalier som "kan" göra olika saker. Jag resonerar som sådan att antingen gör de nytta eller inte. "Sockerpiller" kan också göra mycket nytta, och därför avstår jag allt som bara kan. Satsar hellre på nyttig mat som jag vet gör skillnad och syns på spegeln.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick för mig att rota i PubMed angående alfaliponsyra (alpha-lipoic acid) och hittade lite grann av intresse.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23085069 om ALA i samband med fruktos, övervikt och T2.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22464149 "In this study, we analyzed the potential protective effect of lipoic acid supplementation against the development of nonalcoholic steatosis associated with a long-term high-fat diet feeding and the potential mechanism of this effect."

Tyvärr är fulltexterna inte gratis men abstrakterna verkar intressanta. Jag fortsätter att gräva men sök gärna själva i PubMed med orden "alpha lipoic acid insulin sensitivity".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick för mig att rota i PubMed angående alfaliponsyra (alpha-lipoic acid) och hittade lite grann av intresse.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23085069 om ALA i samband med fruktos, övervikt och T2.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22464149 "In this study, we analyzed the potential protective effect of lipoic acid supplementation against the development of nonalcoholic steatosis associated with a long-term high-fat diet feeding and the potential mechanism of this effect."

Tyvärr är fulltexterna inte gratis men abstrakterna verkar intressanta. Jag fortsätter att gräva men sök gärna själva i PubMed med orden "alpha lipoic acid insulin sensitivity".

Jag  har rotat runt själv en del och håller definitivt med Limp om försiktighet med den här typen av tillskott. Det finns inga kända biverkningar utom huvudvärk vid höga doser men det drabbar mest kroppsbyggare som ju är missbrukare.

Dr Ron Rosedale, känd för boken The Rosedale Diet" 2004 rekommenderar ALA i doseringar 300 - 600 mg under ca 3 månader. Det handlar alltså om en tidsbegränsad kur.

Rimligen är det nog mest Diabetiker med nervskador som kan ha nytta av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg spiser selv spirulina og chlorella tilskud- det er mikroalger og siges at transportere giftstoffer og andre ubehageligheder ud af kroppen. Når man starter får man som regel pænere hud dvs ikke bumser og mindre appelsinhud og bedre fordøjelse osv.. kender mange der har fået denne såkaldte detox effekt af netop disse alger :0) Om man tror på det eller ej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska finnas en hemsida som drivs av Bill Bodri med information om strålningsavgiftning. Han har också författat en gratis e-bok om avgiftning från strålning som ska innehålla bra information om avgiftning i allmänhet. E-boken är skriven med stöd från erfarenheter från Chernobyl och Hiroshima.

http://archive.org/details/RadiationDetox

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tillägga att Terry Wahls har ett kapitel i sin bok "Minding my mitochondria" om avgiftning från tungmetaller. Tungmetaller anses ju vara en bidragande orsak/förvärrande orsak till flera neurodegenerativa sjukdomar. Hon skriver bla om lerbad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska finnas en hemsida som drivs av Bill Bodri med information om strålningsavgiftning. Han har också författat en gratis e-bok om avgiftning från strålning som ska innehålla bra information om avgiftning i allmänhet. E-boken är skriven med stöd från erfarenheter från Chernobyl och Hiroshima.

http://archive.org/details/RadiationDetox

Jag skummade igenom och såg avsnittet om Hiroshima och användningen av sjögräs som var verkligt effektivt men konstigt nog stod det inget om ALA. I The Rosedale Diet 2004 står det just om ALA till barnen i Tjernobyl, mycket konstigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt så "avgiftar" sig kroppen hela tiden!

Exakt! Det är därför vi har lever, njurar, lymfa och hela immunförsvaret. Dialys är en bra reningsmetod som används på sjukhusen, men njurarna brukar oftast göra ett bättre jobb (de filtrerar 180 liter liter primärurin per dygn, året runt).

Finns det verkligen en kost som är "avgiftande" eller är det mer ett placebotrick? :rolleyes:

Tveksam om kosten.  Jag tror mer att det handlar om placeboeffekten och att många av "mirakelkurerna" dessvärre gör mer skada än nytta. Men bara för det ska vi inte förakta placeboeffekten, den kan mycket väl leda till bra effekter i slutändan!

Om jag skulle marknadsföra någon typ av reningskur skulle jag skapa en rejäl placeboeffekt, det säljer bra!. Jag skulle se till att det innehöll någon substans som orsakade lätt illamående, magsjuka och starkt färgad urin (kanske rödbetspulver plus något mer). Effekten av att springa på toa, vara illamående och illaluktande missfärgad urin några dagar är ju ett starkt bevis på att kroppen gör sig av med gifterna! Efter "reningskuren" kommer man ha ökad aptit och känna sig betydligt piggare, vilket uppfattas som ett klart bevis på att reningskuren fungerade!

/Olle

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lilla problemet är att tungmetaller anrikas i levern och det är inte helt enkelt att bli av med dem. Det är därför som vi inte äter lever från äldre djur, varken tama eller vilda.

Till det kommer att man i jordbruket använt kvicksilverbetat utsäde under årtionden för att det inte ska mögla. Man kan undra vart detta kvicksilver tagit vägen. Har de som nu är äldre redan ätit upp det eller fortsätter det att i sakta mak utsöndras genom nyare skördar, eventuellt ligger det kvar i marken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag sökt på nätet en hel del och till slut funnit en intressant artikel från tandvårdsskadeförbundet om just avgiftning av kvicksilver.

Förutom Alfa Liponsyra så är svavelrika livsmedel som vitlök och broccoli etc viktiga. Svavlet anses binda hårt till kadmium, bly och kvicksilver.

http://www.tf.nu/nyhet/avgiftning-och-kroniska-sjukdomar/

Givetvis ska man prioritera de naturliga svavelkällorna. 

( Update: För de som hellre vill knapra piller för svavlets skull så finns det ett tillskott som kallas MSM http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/mega-msm-100-caps )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skummade igenom och såg avsnittet om Hiroshima och användningen av sjögräs som var verkligt effektivt men konstigt nog stod det inget om ALA. I The Rosedale Diet 2004 står det just om ALA till barnen i Tjernobyl, mycket konstigt.

Jag tror Dr Wahls nämner ALA, ska kolla igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte en träningsmänniska, ändå har jag ätit alfa-liponsyra en tid. ALA gör att jag mår bättre och jag blir inte lika hungrig under dagen. Blodsockernivån ligger still, känns det som.

Om man mår bra så borde det vara bra. De flesta har inga problem att överdosera D-vitamin med 1000 gånger. Antagligen för att Herr Doktor rekommenderar D-vitamin. Om Herr Doktor rekommenderar ALA skulle ni börja med det direkt.

Innan man utesluter någonting tycker jag att man ska prova det först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte avgiftning det levern är till för? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns kosttillskott som alfa liponsyra som du kan köpa av de som säljer kosttillskott till kroppsbyggare. En riktigt potent antioxidant som drar ur tungmetaller och annat farligt ur kroppen. Bra också vid för mycket radioaktiv strålning.

Jag provade alfa liponsyra för ett antal år sedan men jag märkte ingenting alls. Jag äter dock mycket gröna grönsaker så det blir kanske ingen större skillnad för mig. Dyrt var det i alla fall. 275 kr för 60 kapslar. Det står bäst före 2010 på burken. Undrar om dom funkar fortfarande? Jag visste inte att dom kunde dra tungmetaller ur kroppen. Jag gjorde en hårmineralanalys en gång och den visade att jag hade för mycket kvicksilver i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg