Anic75 Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Hej igen alla Hoppas ni orkar med fler frågor från en nybörjare som känner att jag börjat lite fel men försöker nu hitta rätt väg Jag försöker byta ut min culiness mot smör och mitt lätta mot Bregott. Undrar nu om jag kan bre lite Bregott på mina ostskivor i stället för smör? Tycker inte lika mycket om smaken i smör som Bregott. Vilken av dom två är bäst eller är dom lika bra? Jag köper gärna dom utan salt men jag undrar om dom med extra salt är dåligare? Jag brukar ta choklad mjölk på morgonen tycker det är snabbt och enkelt, om jag nu gör den på vatten, i stället för mjölk, så kommer den bli bättre. Jag undrar om det är smör jag ska klicka i eller om jag kan försöka börja med lite Bregott? Jag har svårt med för stora mängder rent fett, fett på kött eller fett i form av smör, får mig att kräkas så jag försöker med lite i början och lägger på efter hand som jag lär mig äta denna sorts mat igen. Tacksam för alla svar ni ger mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Bregott i de varianter som har minst 75% fett är helt okej. Jag använder själv den gula ekologiska asken men är det slut blir det den gröna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 Jag tog den gröna nu först. Mandelsmör? Hur bra är det i förhållande till smör och Bregott? Kan jag göra eget mandelsmör av mandelmjöl och smör? När ni gör kryddsmör vad använder ni för smör? Jag skulle personligen vilja ta Bregott till kryddsmör och mandelsmör är det fel eller kan jag göra så nu i början tills jag lär mig äta mer smör? Har lite svårt att ta in att man ska bre mandelsmör på mackan hahaha Tja det är mycket jag ska vänja mig vid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Mandelsmör och cocossmör är pålägg, men kan såklart användas direkt. Man kör mandlar eller cocosbitar i mixer tills det är slätt. Samma med jordnötter. Om man säger som så.. vanligt smör har man ju i kylskåpet och då är det stelt, men man kan använda osthyvel om man är hard core! Bregott är ju bredbart, de har tillsatt rapsolja. Bregott ser jag ingen direkt användning för såvida man inte bakar fröbröd eller Oopsies. Kryddsmör gör jag av vanligt smör som jag sen tar i en kopp, kör ner vitlök eller kryddor och vevar runt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 Tack Zepp dina svar hjälper mig mycket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Jag använder smör, tycker det är godast. Jag har alltid en liten burk stående i rumstemperatur, Då blir det bredbart och dessutom mycket godare än när det är kylskåpskallt. Det håller sig flera dagar, även i sommarvärmen. När jag gör kryddsmör, gör jag en rejäl omgång, rullar till en korv, skär skivor och fryser in i en burk med smörpapper mellan lagren. Lätt och smidigt att ta ut när man vill ha. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Homemade Coconut Butter in 90 Seconds http://www.youtube.com/watch?v=-OFQ567ETUs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Här har du instruktioner för att göra kokossmör och mandelsmör på svenska http://www.ceciliafolkesson.se/2013/07/22/kokossmor-med-cacao-nibs/ http://www.ceciliafolkesson.se/2012/08/03/hemmagjort-mandelsmor/ http://www.ceciliafolkesson.se/2013/07/04/mandelsmor-med-salt-och-cacao-nibs/ Om du bara letar efter enkla och vanliga lösningar så tycker jag bregott låter bra. Mandelsmör har man ofta i smoothies för att få en tjockare och fetare konsistens. Det är det nötsmör med minst kolhydrater men smör har självklart mycket mindre, så jag tycker bara man ska använda mandelsmör som pålägg om man verkligen gillar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Jag har också en liten smörask stående framme. Bregott köper jag främst när vi ska ha gäster, men visst ÄR det gott. Jag tycker Valios smör är mycket godare än Arlas, hur nu det kan vara skillnad på smaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Jag har också en liten smörask stående framme. Bregott köper jag främst när vi ska ha gäster, men visst ÄR det gott. Jag tycker Valios smör är mycket godare än Arlas, hur nu det kan vara skillnad på smaken? Ålands smör är för mig godare än nämnda varianter. Mindre vatten i smöret, och mycket mer smörsmak. Inget skvätt eller fräs när man steker i det. Så som smör smakade när mormor var ung... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Finns Åländskt smör att köpa i Sverige nånstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 När det gäller speciellt smör.. så fråga i någon ostbutik, de har som regel speciellt smör oxå, gräsbetat från Jämtland eller franskt/åländskt/Isländskt.. eller något annat lika bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Angående din choklad prova äggmjölk! Det låter äckligt, jag har alltid tyckt det, men så provade jag och smörsmaken känns inte! 3dl kokande vatten 2 ägg 50g smör 2msk kakao (ca 2msk sötströ) tillsätt den sötning som du tycker är god min favorit kryddning, (men det går bra med kardemumma, kanel eller vad du gillar, jag tycker det är gott med endast sötning i då smakar det lite som mjölk) blanda allt med en stavmixer och häll på vispgrädde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Vanligt bregott (det gröna) är helt enkelt 80% smör blandat med 20% rapsolja. Eftersom rapsoljan är smaklöst förstår jag personligen inte hur det kan smaka annat än smör, men smaken är ju olika. Men godast att äta med ost och sånt tycker jag bregott havssalt är. Den är bara för god! - den har samma salthalt som extrasaltat, men känslan av att saltet krasar lite är kul... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Finns Åländskt smör att köpa i Sverige nånstans? Vet ej om den finns i Uppsala, men i Stockholm hittar man Ålands smör på bl a Hemköp och Kajsa Varg. Om du inte hittar den, så kolla med din handlare om de kan ta hem den.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Finns Åländskt smör att köpa i Sverige nånstans? Netto (av alla ställen!) har sålt det från och till. Då bunkrar jag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Finns Åländskt smör att köpa i Sverige nånstans? Ica Maxi i Nacka (gillar också Ålänskt smör, Arlas har för mycket vatten, stänker när man steker). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts