Keighlee Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Hej! Jag heter Maria och är 22 år och mitt mål är att gå ner i vikt och bli mer vältränad. Har hållit på med LCHF i snart 4 år och har läst mycket om 5:2 dieten och har nu gett den en chans. Har hållit på en vecka cirkus och hittills har det gått bra, men jag har en fråga, har snubblat in på lite kommentarer om folk som följer 5:2 dieten men även har en "fuskdag" någon gång i månaden. Alltså, att man skriver en lista på saker man är sugen på under veckorna och sen tar men en dag och äter det man är sugen på, då äter man ca var 3:e timme. Då ska man ju självklart inte trycka i sig man tills man spyr men om man vill ha en portion pasta och något chips eller något som snacks så ska detta vara OK. Så min fråga är om någon har erfarenheter/kunskap om detta? Kan man göra såhär eller är det bara en dålig idé? Uppskattar all hjälp och alla tankar! Mvh Maria Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Läs lchfingenjörens blogg. Hon har planerad vrålätardag nångång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Att frossa i det "förbjudna" medför konsekvenser. Förbränningen bromsas upp, och sötsuget kan finnas kvar längre än önskat efteråt. Det beror helt enkelt på hur målmedveten man är med sin kosthållning, och hur bråttom man har att komma till målvikten. Om det är relativt glest mellan frossardagarna , så skadar det ju inte nämnvärt. Är man dock en sockerkänslig själ, så kanske man ska fundera på om det är värt besväret. Den fina belöningen efter att ha stått på sig och undvikit det onyttiga, brukar ju komma av det välbefinnande som erhålls när målet är nått. Så man får fråga sig vad som känns bäst... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Eh.. 5:2 är ingen diet.. det innebär 5 frossardagar i värsta fall och 2 svältdagar.. ät riktig mat i lagoma portioner i stället! Finns lixom inga fördelar om man inte under de fem dagarna lever på den sk snabbköpsdieten! Sen så.. vadå frossa.. är väl mer frågan om ett beteende och handlar mindre om näringslära och biokemi.. mer psykiskt så att säga! Om man sen kompenserar detta "frossande" med svältdagar.. då är det väl en ätstörning? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 Eh.. 5:2 är ingen diet.. det innebär 5 frossardagar i värsta fall och 2 svältdagar.. ät riktig mat i lagoma portioner i stället! Finns lixom inga fördelar om man inte under de fem dagarna lever på den sk snabbköpsdieten! Sen så.. vadå frossa.. är väl mer frågan om ett beteende och handlar mindre om näringslära och biokemi.. mer psykiskt så att säga! Om man sen kompenserar detta "frossande" med svältdagar.. då är det väl en ätstörning? Nej kanske inte, men det kallas diet när man googlar, så därför skrev jag det här Men hur menar du frossardagar? Jag har ju inte berättat vad jag äter under en vecka? Och hur vet du att jag svälter mig? Med frossa menar jag att jag vill äta saker som kanske inte är optimalt att stoppa i sig 7 dagar i veckan, månad ut och månad in. vi kan kalla det "unna" sig istället! Vad och hur anser du att jag ska äta, du skrev "riktig" mat? / Maria Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 en "fuskdag" någon gång i månaden. Alltså, att man skriver en lista på saker man är sugen på under veckorna och sen tar men en dag och äter det man är sugen på, då äter man ca var 3:e timme. Begriper inte riktigt varför man ska blanda in "äta var 3:e timme" om man tar en fuskdag. Heller inte varför man ska "spara" till en speciell dag. Då lär ju suget redan vara borta igen? Själv tänker jag så här... jag förbjuder mig ingenting. Det brukar bara innebära att jag börjar fantisera om det förbjudna och slutar med att jag frossar ännu värre på det förbjudna när jag väl "faller". Istället fokuserar jag på att äta nyttig och riktig mat den allra mesta tiden. (Grönsaker, bär, ägg, kött/fisk, smör, kokosfett...) Blir jag någon enstaka gång superduper-sugen på något så äter jag det direkt. Jag sparar inte till någon dag framöver. Det innebär att jag oftast bara behöver en liten portion av det onyttiga sedan är jag nöjd. (Och jag behöver definitivt inte en hel dag för att frossa). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 ...som strategi för viktnedgång kan ju 5:2 kanske vara vettig...men nog låter det intuitivt lite konstigt om det skulle vara en del av en permanent livsstil...kombinerat med en frossardag en dag i månaden Själv så använde jag 6:1 när jag gick ner i vikt med LCHF...men har slutat med det, eftersom jag nått mitt viktmål. (En dag i veckan med 0 kalorier, det var väldigt effektivt...) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 För mig låter det typiskt som en ätstörning! Varför inte äta riktig mat hela tiden.. två gånger om dagen och inget däremellan? Det där med unnande/frossande/undantag från den "riktiga" maten som är näringsrikt balanserad kommer hur som helst i våra liv.. utan att man behöver planera in det.. likaså fastedagar då man inte hinner äta lika mycket som man brukar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 Begriper inte riktigt varför man ska blanda in "äta var 3:e timme" om man tar en fuskdag. Heller inte varför man ska "spara" till en speciell dag. Då lär ju suget redan vara borta igen? Själv tänker jag så här... jag förbjuder mig ingenting. Det brukar bara innebära att jag börjar fantisera om det förbjudna och slutar med att jag frossar ännu värre på det förbjudna när jag väl "faller". Istället fokuserar jag på att äta nyttig och riktig mat den allra mesta tiden. (Grönsaker, bär, ägg, kött/fisk, smör, kokosfett...) Blir jag någon enstaka gång superduper-sugen på något så äter jag det direkt. Jag sparar inte till någon dag framöver. Det innebär att jag oftast bara behöver en liten potion av det onyttiga sedan är jag nöjd. (Och jag behöver definitivt inte en hel dag för att frossa). Jag läste att man "ska" äta var 3:e timme så det var därför jag skrev med det. Okej, tack för dina tankar! Men jag kan inte äta vad jag vill, när jag blir sugen, det är därför jag är överviktig idag haha. Jag behöver liksom struktur, jag är en sådan människa som behöver det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted August 31, 2013 Author Share Posted August 31, 2013 ...som strategi för viktnedgång kan ju 5:2 kanske vara vettig...men nog låter det intuitivt lite konstigt om det skulle vara en del av en permanent livsstil...kombinerat med en frossardag en dag i månaden Själv så använde jag 6:1 när jag gick ner i vikt med LCHF...men har slutat med det, eftersom jag nått mitt viktmål. (En dag i veckan med 0 kalorier, det var väldigt effektivt...) Ja det var lite så jag tänkte vill gå ner ca 14 kg och sen efter jag nått min målvikt så får man ju planera om lite, så man håller sig på den vikten! Men om du "unnar" dig något, vad brukar det bli då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Vi behöver alla struktur.. för en del faller det sig naturligt.. andra får kämpa för att hålla sig på banan. Men först o främst krävs någon form av tanke bakom! Dvs.. att äta/leva tanklöst kräver inte så mycket ansträngning.. som det sen kräver för att krångla sig ur de uppkomna situationerna man hamnat i.. på grund av tanklösheten! Som regel så får många sig en tankeställare när de får barn.. då krävs det en hel del tänkande.. för man vill ju sina barn det bästa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Jag har 3 stora synder 1. Cola-Zero (typ 2-5 ggr/vecka) 2. Vispad grädde med frusna blåbär och sukrin (typ 2 gånger i månaden) 3. Snickers (typ 1 gång i månaden) ...sen så blir det ju vin på helgerna också Kan verkligen rekommendera att köra 6:1 (enligt ovan) ... om man vill gå ner snabbt och om det gäller de "sista" kilona...man blir lite skakig efter 24 timmar utan kalorier...men det blir en kraftig viktnedång...de andra dagarna är ju bara normal LCHF.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Om 6:1 blir för svår, så kan du prova att dricka MBC eller MBT under veckan på din 5:2, med ett mål lagad mat per dag. MBC och MBT? Kaffe eller te med kokosolja och smör. Boostar förbränningen för många, och kanske även för dig. Jag dricker MBC på morgonen, och sedan MBT (på Roiboos) under dagen/kvällen med mycket bra resultat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 5:2 dieten.. man frossar i fem år och kalorireducerar i två.. kallas oxå för jojobantning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Jag har hållit på med det här några år. Brukade ha en frossardag ibland men det har jag slutat med. Ju mer sällan jag hade det ju sämre mådde jag varje gång. Nu har jag absolut inget sug efter något "dåligt" och tror inte (observera tror) inte jag någonsin kommer ta en frossardag. Är det en uppoffring? Absolut inte. Allt sött smakar inte gott längre, allt jag lagar själv smakar tokbra. Undviker till och med att äta ute, gör godare mat själv. Iallafall enligt min egen smak. Hursomhelst har jag inget behov längre av frossardagar på kolhydratmat. Ge mig en fin köttbit och smarriga grönsaker så ska ni få se en som kan frossa... Eller surströmming! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Jag förstår inte det med frossar dag vill man gå ned i vikt och hålla vikten bör man inte gå tillbaka till det som gjort oss feta och ev sjuka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Karlsson Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Hej Maria, Min personliga uppfattning är att det är antal kalorier över tid som räknas vad gäller viktminskning och jag tror inte att du ska vara orolig för enskilda "plumpar i protokollet". Jag har kört 5:2 i ett års tid snart och tänkte, förutsatt att alla resultat på nästa blodprov är bra, gå till 6:1 efter det och kolla hur kroppen reagerar. Jag har för länge sedan nått mitt viktmål och jag räknar inte direkt kalorier under de dagar jag kan äta mer. Istället åt jag "normalt" men inte i alltför stora mängder och min kroppsvikt låg i stort sett still. Under semestern valde jag helt att avstå från dieten.Jag tränade som vanligt. När semestern var slut så fortsatte jag med dieten som innan. Jag tror personligen att det är bättre att unna sig något litet hela tiden under sina vanliga "feed days", än att ha en stor frossardag. Orsaken till det är att jag upplevde en viss fixering vid mat i början som jag inte tyckte kändes helt bra - men jag kom snabbt över det. Om man vet att man redan nästa dag kan unna sig något extra men inte kommer låta det gå till överdrift, så blir det här med att hålla igen på maten två dagar i veckan mer avdramatiserat. Att hålla igen under en lång tid för att sedan frossa gör att det finns en risk, tror jag i alla fall, för att allt börjar handla om mat som man vill äta (eller som man inte kan äta just den dagen). Och det tyckte jag kändes lite "beigt"... det finns så mycket annat här i världen än mat! Lycka till! Hej! Jag heter Maria och är 22 år och mitt mål är att gå ner i vikt och bli mer vältränad. Har hållit på med LCHF i snart 4 år och har läst mycket om 5:2 dieten och har nu gett den en chans. Har hållit på en vecka cirkus och hittills har det gått bra, men jag har en fråga, har snubblat in på lite kommentarer om folk som följer 5:2 dieten men även har en "fuskdag" någon gång i månaden. Alltså, att man skriver en lista på saker man är sugen på under veckorna och sen tar men en dag och äter det man är sugen på, då äter man ca var 3:e timme. Då ska man ju självklart inte trycka i sig man tills man spyr men om man vill ha en portion pasta och något chips eller något som snacks så ska detta vara OK. Så min fråga är om någon har erfarenheter/kunskap om detta? Kan man göra såhär eller är det bara en dålig idé? Uppskattar all hjälp och alla tankar! Mvh Maria Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Hej! Jag heter Maria och är 22 år och mitt mål är att gå ner i vikt och bli mer vältränad. Har hållit på med LCHF i snart 4 år och har läst mycket om 5:2 dieten och har nu gett den en chans. Har hållit på en vecka cirkus och hittills har det gått bra, men jag har en fråga, har snubblat in på lite kommentarer om folk som följer 5:2 dieten men även har en "fuskdag" någon gång i månaden. Alltså, att man skriver en lista på saker man är sugen på under veckorna och sen tar men en dag och äter det man är sugen på, då äter man ca var 3:e timme. Då ska man ju självklart inte trycka i sig man tills man spyr men om man vill ha en portion pasta och något chips eller något som snacks så ska detta vara OK. Så min fråga är om någon har erfarenheter/kunskap om detta? Kan man göra såhär eller är det bara en dålig idé? Uppskattar all hjälp och alla tankar! Mvh Maria Vad är det du längtar efter Maria, som du känner att du inte kan/vill äta i din vanliga kosthållning? Du skriver också att du hållit på med LCHF i 4 år, antar att du menar att du ätit LCHF i 4 år? Vad är det som inte stabiliserats för dig under denna rätt så långa tid med kosten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Jag kör en annorlunda variat av 5/2. 5 Öl och 2 påsar chips på fredagar. Skämt åsido så finns det ju en del "dieter" som lägger in svullardagar. Om man kör med kalorirestriktion för länge så ställer kroppen ner metabolismen och tanken med svullardagen är att man då återställer förbränningen. Givetvis handlar det inte om hejdlös svullning utan om att man äter sig rejält mätt, helst på riktig mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Jag kör en annorlunda variat av 5/2. 5 Öl och 2 påsar chips på fredagar. Skämt åsido så finns det ju en del "dieter" som lägger in svullardagar. Om man kör med kalorirestriktion för länge så ställer kroppen ner metabolismen och tanken med svullardagen är att man då återställer förbränningen. Givetvis handlar det inte om hejdlös svullning utan om att man äter sig rejält mätt, helst på riktig mat. Att äta riktig mat kan väl aldrig definieras som att "svulla"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Att äta riktig mat kan väl aldrig definieras som att "svulla"? Det finns väl två huvudfaktorer i "svulla". Kvalitet och mängd. Personligen tycker jag mängden är den viktigaste. Om man äter för mycket så tycker jag att det kan kallas att svulla. http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Svulla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Det finns väl två huvudfaktorer i "svulla". Kvalitet och mängd. Personligen tycker jag mängden är den viktigaste. Om man äter för mycket så tycker jag att det kan kallas att svulla. http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Svulla Ok köper resonemanget men eftersom LCHF handlar om att äta riktigt mat (alltid) och äta tills man är mätt blir det för mig underförstått att det handlar om att äta det som ligger utan för den vanliga definitionen av LCHF, även liberal LCHF. Min tolkning blir då att man vill välja att äta eller dricka t ex socker-(produkter), mjölmat eller snacks, dvs mer kolhydrat för att fastan ger ett utrymme till detta enligt t ex programmet på SVT. Jag menar varför skulle man köra 5:2 och sedan öka mängderna av den sedvanliga maten inom ramen för sin LCHF, det verkar väl ändå lite märkligt och ologiskt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Jag är helt säkert mer inställd på LCHF + 16:8. Att trycka i sig onyttigheter 5 dagar i veckan och sedan sitta varje vecka med sötsug och hungertrötthet i början på varje 2 dagar fasteperiod är dumheter. 5-2 handlar enbart om att gå ner i vikt och sänka IGF-1 en del, men hur mår övrig del av kroppen på alla som tror de plötsligt blivit nyttiga genom att fortfarande chocka kroppen med rejäla glukos och insulinpåslag, tillsatser och omega-6 fetter 5 dagar i veckan. Det finns inga som helst långtidsstudier vad gäller effekterna av att syssla med denna sorts ätstörningsdiet som 5-2 i själva verket är. Säger sig självt när 5-2 utan LCHF skulle försätta en diabetiker eller en med metabolt syndrom i skiten garanterat att det är vansinne. Är säker på att 5-2 garanterat kommer orsaka riktigt fina OBALANSERADE kolestrolvärden med höga ox-ldl och triglycerider samt låga HDL. Inte fasens kommer folk komma undan vad som orsakar det genom att bara fasta 2 dagar och sedan sitta och gluffsa i sig vad som helst i 5 dagar med tron att de har frikort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 För att återgå till Marias frågeställning och 5:2 och om det ger extra utrymme för mer kolhydrat. Skulle man kunna se det så här: Det går fint för den som har en frisk metabolism och som faktiskt tål en högre andel kolhydrat i kosten att välja när man vill äta en tallrik pasta eller vad man nu längtar efter. Maria nämner 1 ggr/månad och det verkar väl inte allt för dramatiskt. Är man då känslig för kolhydrat blir den individuella frågan om det är värt priset att komma ur ketosen för att sedan ta sig in i den igen men alla kommer inte ur ketos för lite mer kolhydrat. Föreligger inga ätstörningar och frisk metabolism tycker jag det bara är att prova och se vad som händer men då har jag svårt att se nyttan med 5:2 när man ändå äter LCHF. Många nämner att 5:2 har äntligen satt fart på deras viktnedgång och att de fastar i kombination sin sedvanliga (LCHF-) kost och det får man visa respekt för tycker jag. Slutligen, den som däremot har ätstörningar bör hålla sig ifrån experimenterande och äta sin mat med syfte på att "hitta hem". Äta när man hungrig, sluta när man är mätt, få en trygg kropp och ett tryggt psyke igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Ok köper resonemanget men eftersom LCHF handlar om att äta riktigt mat (alltid) och äta tills man är mätt blir det för mig underförstått att det handlar om att äta det som ligger utan för den vanliga definitionen av LCHF, även liberal LCHF. Min tolkning blir då att man vill välja att äta eller dricka t ex socker-(produkter), mjölmat eller snacks, dvs mer kolhydrat för att fastan ger ett utrymme till detta enligt t ex programmet på SVT. Jag menar varför skulle man köra 5:2 och sedan öka mängderna av den sedvanliga maten inom ramen för sin LCHF, det verkar väl ändå lite märkligt och ologiskt? Som jag var inne på förut. Om du äter LCHF kan det lätt bli att du äter kalorirestriktat, även om du inte upplever att du svälter dig själv. Kroppen reglerar ner metabolismen och viktnedgången avtar. Forumet är fullt med trådar om att man inte fortsätter att gå ner i vikt. Om man då medvetet ökar mängden en dag i veckan återställer man metabolismen. Om man dessutom fastar så har man inte ökat mängden totala kalorier över perioden. Jag använder inte 5:2 själv men jag tycker inte det är någon ätstörningsdiet. På jägar/samlar tiden lär det ju varit vanligt med intermittent fasta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Som jag var inne på förut. Om du äter LCHF kan det lätt bli att du äter kalorirestriktat, även om du inte upplever att du svälter dig själv. Kroppen reglerar ner metabolismen och viktnedgången avtar. Forumet är fullt med trådar om att man inte fortsätter att gå ner i vikt. Om man då medvetet ökar mängden en dag i veckan återställer man metabolismen. Om man dessutom fastar så har man inte ökat mängden totala kalorier över perioden. Jag använder inte 5:2 själv men jag tycker inte det är någon ätstörningsdiet. På jägar/samlar tiden lär det ju varit vanligt med intermittent fasta. Nu blir jag nyfiken. Hur kan man äta med kalorirestriktion när man ställt om kroppen till fettförbränning (ketos)? Det du då inte stoppar i munnen tar kroppen inifrån. Under förutsättning att du äter lågkolhydrat förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Jag kan inte ha frossar dagar av någon sort. Det går inte! Kroppen ställer till med ett j-vla liv. Jag blir yr, illamående, skakig och mår SKIT de dagar jag har valt att äta större mängd kolhydrater. Jag får en känsla av att allt snurrar, som om jag vore hög? Sen håller sötsuget i sig i flera veckor!! Vilken kamp jag för då!! Jag har istället förlikat mig med tanken att söta kolhydrater är något jag får avstå. Ibörjan var det med stor sorg jag gjorde det. Idag känns det riktigt bra att ha valt bort skräpet ur mitt liv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Nu blir jag nyfiken. Hur kan man äta med kalorirestriktion när man ställt om kroppen till fettförbränning (ketos)? Det du då inte stoppar i munnen tar kroppen inifrån. Under förutsättning att du äter lågkolhydrat förstås. Kalorirestriktion innebär att du äter mindre kalorier än du bränner. Det är grunden för all kortsiktig viktminskning. Ur viktsynpunkt spelar det ingen roll om det är pga att du räknar kalorier eller om det pga av LCHF inte blir lika mycket hungerskänslor och därför äter mindre. Ketos har ju inte så mycket med fettförbräning att köra. Ketos är när kroppen behöver producera ketoner istället för glukos. Visserligen bränns det lite fett i den processen men det är ganska lite och inte det som gör att man går ner i vikt. Fettförbränning och fettinlagring är två processer som pågår hela tiden i kroppen. Om förbränningen är större än inlagringen går man ner i fettvikt. Om man bränner mer än man lagrar in under längre tid kommer kroppen att ställa ner metabolismen. Genom att då och då äta mer kan man motverka detta. Man kan även motverka det genom att styrketräna. Om man ska ha bort dom sista fettprocenten så blir detta ganska viktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Frågan är om en modern människa klarar av och äta 5.2 resten av sitt liv ? Det är ju inget problem med LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Gratis recept för 5:2 faste dagar! http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/mina-basta-52-recept Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Kalorirestriktion innebär att du äter mindre kalorier än du bränner. Det är grunden för all kortsiktig viktminskning. Ur viktsynpunkt spelar det ingen roll om det är pga att du räknar kalorier eller om det pga av LCHF inte blir lika mycket hungerskänslor och därför äter mindre. Ketos har ju inte så mycket med fettförbräning att köra. Ketos är när kroppen behöver producera ketoner istället för glukos. Visserligen bränns det lite fett i den processen men det är ganska lite och inte det som gör att man går ner i vikt. Fettförbränning och fettinlagring är två processer som pågår hela tiden i kroppen. Om förbränningen är större än inlagringen går man ner i fettvikt. Om man bränner mer än man lagrar in under längre tid kommer kroppen att ställa ner metabolismen. Genom att då och då äta mer kan man motverka detta. Man kan även motverka det genom att styrketräna. Om man ska ha bort dom sista fettprocenten så blir detta ganska viktigt. Jag tror det föreligger ett missförstånd ang ketoner och ketos här. Ketos har allt med att göra med fettförbränning, det är en huvudnyckel i lågkolhydratkost. Hjärnan kan tillgodogöra sig två bränslen, det ena är glukos som kommer av kolhydrat, snabbt, lättillgängligt och blockerar fettdriften. Det andra är ketoner som bildas när vi ställer om kroppen till fettdrift eftersom hjärnan inte kan använda rent fett. Vid viktreduktion när vi håller tillräckligt låg kolhydratnivå tar kroppen bränsle från fettet som tillförs genom kosten och den tar av det egna kroppsfettet. Den här processen kan inte starta förrän vi ställer om kroppen till fettdrift/ketos vilket sker med LCHF med ett tillräckligt (individuellt) lågt intag av kolhydrater. Ketos blir på det sättet en mycket potent fettförbränning. Du svälter aldrig dig själv utan har hela tiden tillgång till bränsle, visst är det kanon ! Därför blir min bästa gissning (har inte helt lyckats hitta svaret på detta) att med 5:2 eller annan periodisk fasta då mat inte tillförs utifrån gör att kroppen tar än mer av de egna inre resurserna och kan därför snurra igång viktreduktionen om den har avstannat. Vill du kontrollera andra källor än mig titta på den här intervjun med Phinney & Volek http://www.youtube.com/watch?v=OFD2q5iqevY, de ger en ypperlig förklaring till lågkolhydrat och ketos och så vi Ann Fernholm som också är bra på att förklara vad som händer om än på ett ytligare sätt http://ettsotareblod.se/blodsockret-spindeln-i-halsonatet/ Så för att gå till baka till ursprungsfrågan, frossardag på 5:2 när du ändå äter LCHF? Motfrågan blir tycker jag , vilket är ditt mål? Är du kolhydratkänslig är det värt priset att gå ur ketosen? Om du tål mer kolhydrat är det bara att äta sin mat som innehåller mer kolhydrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaiJen Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Hej Maria (og alle andre læsere), Hvis du kan læse dansk er der lige udkommet en god bog omkring IF hvorunder 5:2 diæten falder. Den hedder 1-dags Kuren, og er skrevet af Martin Borch Jensen, Anders Nedergaard og Michael Jeppesen. Martin er aldringsforsker og p.hd., Anders er muskelforsker og p.hd.. Michael er journalist og har lavet et fantastisk program om IF. Forfatterne faster alle men ikke på samme måde. Modsat andre bøger om faste er denne ikke dogmatisk, men fremlægger den videnskabelige viden der er på området - og afliver flere myter undervejs. Flere former for faste gennemgås, og der lægges op til at hver enkelt må finde den metode der passer individuelt. Jeg spiser LCHF og kører 1:1 hvilket vil sige at jeg faster hver anden dag. For mig er det den letteste metode, og den der er størst sandsynlighed for at forbedre og forlænge livet - udfra den viden der pt er tilgængelig. I sidste uge var jeg hos min læge for at få svar på nogle blodprøver. Alt er blevet så fint at hun måtte hører mere om hvad jeg har gjort. I 6 mdr har jeg levet som jeg gør og på den tid er mit blodtryk blevet normalt efter 20 år at have været for højt. Kolesterol er steget men fordeling mellem LDL og HDL er virkelig god. Jeg har aldrig tidligere i mit liv trivedes så godt som nu, jeg nyder maden på mine spisedage og nyder roen i kroppen på fastedagene. Faktisk føler jeg sjældent sult, og den forsvinder efter 5-10 minutter. Held og lykke med din faste, hvordan du end vælger at udføre den. Hilsen Bailey Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Jag tror det föreligger ett missförstånd ang ketoner och ketos här. Ketos har allt med att göra med fettförbränning, det är en huvudnyckel i lågkolhydratkost. Hjärnan kan tillgodogöra sig två bränslen, det ena är glukos som kommer av kolhydrat, snabbt, lättillgängligt och blockerar fettdriften. Det andra är ketoner som bildas när vi ställer om kroppen till fettdrift eftersom hjärnan inte kan använda rent fett. Vid viktreduktion när vi håller tillräckligt låg kolhydratnivå tar kroppen bränsle från fettet som tillförs genom kosten och den tar av det egna kroppsfettet. Den här processen kan inte starta förrän vi ställer om kroppen till fettdrift/ketos vilket sker med LCHF med ett tillräckligt (individuellt) lågt intag av kolhydrater. Ketos blir på det sättet en mycket potent fettförbränning. Du svälter aldrig dig själv utan har hela tiden tillgång till bränsle, visst är det kanon ! Därför blir min bästa gissning (har inte helt lyckats hitta svaret på detta) att med 5:2 eller annan periodisk fasta då mat inte tillförs utifrån gör att kroppen tar än mer av de egna inre resurserna och kan därför snurra igång viktreduktionen om den har avstannat. Vill du kontrollera andra källor än mig titta på den här intervjun med Phinney & Volek http://www.youtube.com/watch?v=OFD2q5iqevY, de ger en ypperlig förklaring till lågkolhydrat och ketos och så vi Ann Fernholm som också är bra på att förklara vad som händer om än på ett ytligare sätt http://ettsotareblod.se/blodsockret-spindeln-i-halsonatet/ Så för att gå till baka till ursprungsfrågan, frossardag på 5:2 när du ändå äter LCHF? Motfrågan blir tycker jag , vilket är ditt mål? Är du kolhydratkänslig är det värt priset att gå ur ketosen? Om du tål mer kolhydrat är det bara att äta sin mat som innehåller mer kolhydrat. Nog har vi ett missförstånd, men jag tror inte det är från min sida. Det behövs inget ketogent tillstånd för att man ska bränna fett, och det finns ingen garanti på att man går ner i vikt bara för att man befinner sig i ketogent tillstånd. Mig veteligen finns det inga bevis på att det finns metabola fördelar. Viktnedgång med LCHF handlar om hungerskänslor, inte att man kan stoppa i sig hur mycket mat som helst bara det inte är kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted September 4, 2013 Author Share Posted September 4, 2013 Hej igen, tack för alla svar! Jag känner att människor verkar ha väldigt olika åsikter angående min fråga, men jag ville bara klargöra en sak. De dagar jag inte fastar skyfflar jag inte in mat! Jag äter lunch och middag, ibland ett mellanmål och på fastedagarna äter jag under 500 kcal.. Tanken med min fråga var ifall någon hade erfarenhet av att någon gång i månaden äta lite potatis, pasta och/eller lite choklad. Vissa påpekar att om jag vill gå ner i vikt måste jag helt och hållet tänka om och att jag "aldrig" mer kan äta sådant igen, men jag vill äta detta någon gång ibland.Jag är inte gravt överviktig och har inga hälsoproblem pga av vikten, jag vill bara gå ner några "trivselkilon".Jag undrade i princip om någon annan hade gjort detsamma som jag och känner att man ändå "kan ta sig tillbaka" efter en dag med lite extra kolhydrater. Det kanske är så att jag inte riktigt har kommit till den punkten att jag vill sluta helt och hållet med kolhydrater utan jag vill kunna "unna" mig litegrann någon gång ibland eftersom jag tycker det är så himla gott, haha. Någon ansåg också att jag hade en ätstörning för att jag ville gå ner i vikt men samtidigt äta lite "extra" någon gång ibland, vilket jag tyckte kändes sådär. Jag ville bara ha tankar och ideér, inte att det ska bli så allvarligt.. /Maria Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Jag har "svullardagar" lite då och då, mest i samband med fest eller bortamiddag. Jag har inte lidit nåt av det. Oftast ser jag till att träna och/eller fasta innan så att kroppen är mer mottaglig. Såvida det inte är för ofta eller om du återväcker ett sockerberoende ser jag inga större problem. Själv har jag aldrig varit sockerberoende så jag vet inte hur det skulle kännas att "svulla" om man har varit det men du verkar ju inte heller ha några större problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaiJen Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Hej Maria, Kun meget sjældent spiser jeg potatis, pasta eller brød, fx om jeg er til middag hos familie eller venner. Det har ikke haft indflydelse på mit vægttab eller andet. Måske du bare skulle prøve dig forsigtigt frem og se om det virker for dig. Om ikke andet er du tilbage på rette kurs i løbet af få dage igen, og skaden er minimal. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts