Ti Ti

Du vet att du äter LCHF när: Avföring

Recommended Posts

Jag har mer än halverat min toapappersförbrukning, efter övergången till LCHF i april -07.

Hmmm...undrar hur mycket pengar jag sparat in <_<

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisstja, glömde ju nämna att det blir hälften så mycket/ofta mot tidigare - ju mindre skit in, ju mindre skit ut.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det härligt!

Jag äter väldigt strikt LCHF och behöver numer bara gå på toa var tredje dag, det luktar inget och finns knappt behov av att torka sig =)

Dessutom går det snabbt! Behovet uppstår, sätter mig ner och, klart!

Har jag däremot ätit mer grönsaker än vanligt, eller lite mjölkprodukter blir jag direkt påmind om mitt tidigare livs toalettbesök... Vidrig lukt...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Era kommentarer om lukten har medvetandegjort mig i det avseendet. Inte tänkt på det tidigare, men det stämmer nog. Det leder mig till en annan tanke... Jag har alltid längtat efter att skaffa ett utedass i trädgården, så att man slappa springa inomhus med jordiga skor. Men lukten har tveksammat mig. Men OM det är så att lchf-diet gör avföring luktfri... då kommer ju hela dassfrågan i ett nytt läge.

Några erfarenheter?

(Fast då fick man ju reservera dasset uteslutande åt folk med samma diet.)

(Börjar redan formulera skylten.)

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom folk med avföringsproblem troligen läser denna tråd vill jag tipsa om en av ändrinagr i toabesök jag nyligen gjorde.

Det skrivs (och forskas?) i att toastolarna är onaturliga och att huksittande rätar ut ändtarmen så att bajset lättare kommer ut. Jag var på resa för några veckor sedan och då brukar jag ofta få problem med förstoppning. Nu tog jag toalettens sophink och placerade den under fötterna då jag skulle bajsa. Resultat: jag bajsade dagligen under resan!

Hemma har jag numera en pall under fötterna när jag skall bajsa trots att jag inte har några som helst problem i hemmiljö.

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom folk med avföringsproblem troligen läser denna tråd vill jag tipsa om en av ändrinagr i toabesök jag nyligen gjorde.

Det skrivs (och forskas?) i att toastolarna är onaturliga och att huksittande rätar ut ändtarmen så att bajset lättare kommer ut. Jag var på resa för några veckor sedan och då brukar jag ofta få problem med förstoppning. Nu tog jag toalettens sophink och placerade den under fötterna då jag skulle bajsa. Resultat: jag bajsade dagligen under resan!

Hemma har jag numera en pall under fötterna när jag skall bajsa trots att jag inte har några som helst problem i hemmiljö.

Helt rätt, jag har en pall bredvid toan som jag sätter upp fötterna på, fungerar utmärkt :). Om jag inte minns fel så var det en engelsk urmakare som kom på den moderna toaletten och som man kan se så tänkte han inte särskilt mycket på hur tarmen fungerar. Här är en länk till squatty potty, är en specialformad pall man kan ha på toaletten http://www.squattypotty.com/

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av de första förändringarna jag märkte när jag gick över till LCHF för drygt 3 år sedan var avföringen - jag är inte så'n som skyggar för att inspektera resultatet i toastolen, bl a för att jag alltid varit trög i magen (och är det ibland fortfarande även på LCHF).

Mycket intressant tråd. Jag har själv funderat på detta med avföring, även långt innan jag försökt mig på LCHF. T.ex. Hur gjorde man förr innan toalettpapprets tid? Hur gjör man i torra fattiga områden där det varken finns papper eller vatten? Människor har ju levt och överlevt under sådana förhållanden i årtusenden...

Vad jag kommit fram till är att avföringen måste ha varit annorlunda, mindre kletig, mindre mängd samt att mindre kroppsomfång även måste göra det lättare att bli av med avföringen utan att behöva torka sig. 

Även jag har märkt en stor föränring i min avföring sedan jag börjat med LCHF. Men för mig ser förändringen litet annorlunda ut.

I hela mitt liv har jag haft en ganska lös avföring, en gång i månaden brukar den bli extremt lös, ja jag är kvinna. ;)

Hela mitt liv har jag varit en stordrickare av te, 2-3liter om dagen är normalt för mig. Nu brukar man säga att te ger en hård mage men det har jag aldrig tidigare märkt. När alla sädesslag är bortplockade ur kosten har min mage dock blivit extremt hård. Trots att jag äter extra kokosfett, smör, grädde...

Jag misstänker nu att jag alltid haft svårt att tåla säd med resultat att min mage blivit lös men då jag även druckit mycket te så har dessa två onda balanserat ut varandra vilket lett till att jag inte direkt lidit utav hård mage förränn nu. Just det, jag dricker ännnu mycket, mycket te och inser nu att jag måste göra ett försök att i några veckor låta bli teet för att se om magen kommer i balans. 

Teet är min heliga ko så detta är ett tufft steg för mig men jag inser att det blir mer och mer ofrånkommligt då jag även har ganska mycket mjölk i teet så denna förändring även skuille minska kolhydratsmängden jag får i mig dagligen rejält.

Wish me luck!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant tråd. Jag har själv funderat på detta med avföring, även långt innan jag försökt mig på LCHF. T.ex. Hur gjorde man förr innan toalettpapprets tid? Hur gjör man i torra fattiga områden där det varken finns papper eller vatten? Människor har ju levt och överlevt under sådana förhållanden i årtusenden...

Konsistensen på avföringen ger en mycket värdefull bild för hur insidan av kroppen mår. Normal avföring är välformad, lätt ljusbrun, glida ut utan att behöva trycka på och bör flyta. Så då blir det inget kladd och inget behov för att torka sig.

Här är några punkter som kan ge en liten insikt i hur man kan tolka sin avföring..

- Är avföringen ljusgrå är det en indikation på att kroppen inte bryter ner fettet man ätit utan skickar ut det.

- Hård avföring kan indikera att man dricker för lite vatten

- Diarré, mörk eller svart avföring som sjunker som en sten kan indikera matkänslighet, brist på enzym.

- Om det finns osmälta matrester kvar i avföringen betyder det att man inte kan bryta ner födan, dock finns det vissa råvaror som är svåra för kroppen att bryta ner, t.ex nötter & frön men man bör inte se en bit osmält broccoli i avföringen.

- Varierande lös/hård avföring kan vara ett tecken på en parasitinfektion 

Btw, lycka till Mitz! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske inte ska jämföra oss med kossor, men jag kan inte låta bli att dra paralellen hur kobajs ser ut idag, då de matas med kraftfoder, det är rinnande :o jämfört med några årtionden tillbaka, då det faktiskt hade någon form av konsistens.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som om mina gamla sockeravlagringar kommer ut. Nästan svart och ca 1 gång i veckan. Är detta normalt. Inne på 5:e veckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som om mina gamla sockeravlagringar kommer ut. Nästan svart och ca 1 gång i veckan. Är detta normalt. Inne på 5:e veckan

Om man säger som så.. en gång i veckan känns som lite för sällan!

Och det är nog oxå förklaringen till färgen!

Färgen är förbrukad bilirubin.. dvs röd.. uppblandat med diverse gråa substanser tex döda tarmbakterier och tarmepitel så blir det brunt!

Koncentreras det ytterligare blir det mörkare.

Förstoppning och/eller försenad stoltömning är nog ett av de vanligast nybörjarproblemen.

Det är lite som med hungern, det är inte lika tydliga signaler.. främst iomed mindre bulk i colon.

Nybörjartips är loppfrön och/eller magnesium!

Tills du lärt dig att reagera på de nya mer subtila signalerna.

Två-tre gånger i veckan är mer normalt på LCHF.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis tvärtemot. Supelös i magen. Klistrar fast i toastolen och nästan helsvart.

Går på kolhydrater 0 med ca. 100 g smör om dagen. Verkar vara fettdiare.

Vet inte hur jag ska komma ur det om jag inte ska avbryta. Hållt på i 4 veckor nu.

1 timma från jag ätit tills jag sitter på toa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Karpat!

Har du testat med att öka på någon annan sorts fett lite mer fast ex. fläsksvål  och minska på smöret litegrann? 

Vet inte om det har betydelse men inte farligt att prova.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gallsaltsmalabsorption? Testa att trappa upp gradvis mot LCHF istället. En nära släkting har haft gallsaltsmalabsorption och går nu på LCHF sedan ett år utan problem, men hen kör mer normal LCHF, inte extrem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre volym när man äter mindre fiber och mindre resistent stärkelse, ja. Men man behöver inte dra ner på fiber och resistent stärkelse på LCHF. Magen mår bra på resistent stärkelse, fiber är lite mer oklart. 

Kostdoktorn har menyförslag. 

När du lämnar veganvägen händer saker med din magsyra, produktionen ökar, det påverkar. Det finns säkert ett visst mått av städning som sker när man byter diet.

Prova utan ägg några dar om du misstänker problem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2013-09-03 at 10:48, HälsaSomLivsstil sade:

- Är avföringen ljusgrå är det en indikation på att kroppen inte bryter ner fettet man ätit utan skickar ut det.

- Hård avföring kan indikera att man dricker för lite vatten

- Diarré, mörk eller svart avföring som sjunker som en sten kan indikera matkänslighet, brist på enzym.

Intressant tråd om bajs. - Inget man så ofta talar om - men faktiskt viktigt att ha koll på - Vissa avvikelser kan tyda på sjukdom.

Ljusgrå, kittfärgad - problem med gallan, leverproblem - Man bör vara observant - om det inte går över ganska snart, sök sjukvård.

Mörk, svart avföring kan tyda på blödningar någonstans i tarmen, den mörkfärgas av hemoglobinet/järn. Sök sjukvård, kan tyda på allvarlig sjukdom. 

Rött, färskt blod - blödning från ändtarmen - håller det på och är oftare än någon enstaka gång - sök sjukvård.

Vissa maträtter som tex rödbetor ger rött kiss o bajs. ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Mia_66 sade:

Tack för en bra och intressant tråd...tur jag sökte först, tänkte skriva en "bajs" tråd annars...Har lite funderingar då jag är ganska ny här och nyligen började gå från vegan till keto. (gjort en långsam övergång)

Märker tydlig skillnad på just avföringen, från att varit vegan och haft massa avföring, minst en gång om dagen, luktfri...(ofta 2-3 gånger) och ändå fasta men långa, lååånga korvar, ganska ljusa till bruna men ibland hårda har-pluttar - ofta hemorrojder som vegan - levde på xyloproct i 3 år - tål inte psylliumfrön, får utslag och eksem runt ögonen av det men fick ändå in en bra "bajs rutin" sitter på huk med pall på toa - funkar bäst...till att nu ha mycket mindre men mörkare (luktar) allt från mörkt brunt till nästan svart - diarré, hårt, slem - ser fett ut, tycker jag också ibland...en gång om dagen endast och svårt att få ut det dock, trots sittande på huk.

Så nu undrar jag om det dels är "gammalt" som måste ut, minns första tiden som 100% raw vegan, hur mycket "äckligt" som kom ut!  Tänkte om det var samma nu? Även om jag kanske får för mycket fett i mig?

Sen undrade jag om det fanns någon som visste av någon bra lista med vad/hur man kan äta dagligen? Kanske någon som bloggar med bilder eller har en veckomeny ute eller liknande?

Och om det kan vara så att man kan reagera på nått kanske - funderar över ägg, då jag minns att jag som barn alltid vart dålig i magen av ägg...?

Har ni några tips/råd - så tas dom emot tacksamt!

Jag avråder från att blanda bajsråd - och matråd på denna tråd. Maten får vi ta separat.?

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, kickilotta sade:

Intressant tråd om bajs. - Inget man så ofta talar om - men faktiskt viktigt att ha koll på - Vissa avvikelser kan tyda på sjukdom.

Ljusgrå, kittfärgad - problem med gallan, leverproblem - Man bör vara observant - om det inte går över ganska snart, sök sjukvård.

Mörk, svart avföring kan tyda på blödningar någonstans i tarmen, den mörkfärgas av hemoglobinet/järn. Sök sjukvård, kan tyda på allvarlig sjukdom. 

Rött, färskt blod - blödning från ändtarmen - håller det på och är oftare än någon enstaka gång - sök sjukvård.

Vissa maträtter som tex rödbetor ger rött kiss o bajs. ?

---  Läs vad jag skrivit ovan -- om avvikelser som kan tyda på sjukdom -- Håll koll! ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2013-09-03 at 06:36, willas sade:

Det måste vara den här modellen ni tänker på?!

toalett.jpg.0869085d908900a27b347da94d9d7fda.jpg1849366068_toalett2.thumb.jpg.a4a210a478078660420fd11571159738.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har väl haft bajstrådar förr. Med bilder vad som är normalt, och jag vet inte allt.

Har för mig att Margareta Lundström (se Kostdoktorns länksida) har skrivit om bajs nyligen.

Och om det nu är nån som inte hittat Kostdoktorns länksida (på Kostdoktorns blog; sök under Nyheter:Bloggnytt) så rekommenderar jag er att titta där. Där finns andra intressanta blogger. Gott om bade recept och information.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Mia_66 sade:

Finns en 30 dagars utmaning ? 
https://jonas.cafe.se/darfor-ska-du-sitta-i-squat/

För att träna på att sitta på huk igen...

För ett par somrar sedan gjorde jag Leilas 30-dagars huk-utmaning (https://www.vardagspuls.se/motion--traning/hang-med-i-pt-leilas-huk-utmaning/) med ett litet annat upplägg. Kan verkligen rekommendera det för ökad rörlighet. Jättejobbigt de första gångerna, men ganska snabbt blev det enklare. Hade god nytta av träningen sedan när jag skulle plocka blåbär.

Stå-toa provade jag första gången på flygplatsen för inrikes i Sankt Petersburg (på utrikes var det vanliga toastolar). Jag var helt lyrisk. Bekvämt, och skönt att slippa sitta på en kanske ostädad sittring. Skulle också gärna ha en sådan hemma!

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag visste väl det - det måste finnas en ideal vinkel hur benen förhåller sig mot kroppen när man gör #2!  35 (graders) vinkel. Hmmm... ?  Det måste väl finnas något slags verktyg så att jag hittar den rätta vinkeln?  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg