Ti Ti

Du vet att du äter LCHF när: Avföring

Recommended Posts

Jag har investerat i hopfällbara pallar (jag har två toaletter i huset) från Biltema/Jula till en kostnad av ca 50 kr styck. Fungerar utmärkt :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, SGK sade:

Jag har investerat i hopfällbara pallar (jag har två toaletter i huset) från Biltema/Jula till en kostnad av ca 50 kr styck. Fungerar utmärkt :)

Har du någon länk/bild? ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade den här pallen.

Jag tycker att det är praktiskt att den är hopfällbar, så står den inte ivägen. Dessutom tycker jag att den har lagom höjd.

Och behöver man nå något som står högt är den också användbar :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, SGK sade:

Hittade den här pallen.

Jag tycker att det är praktiskt att den är hopfällbar, så står den inte ivägen. Dessutom tycker jag att den har lagom höjd.

Och behöver man nå något som står högt är den också användbar :)

Smart liten sak - att man kan fälla ihop den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, är det nån som vet varför man får torra små klumpar i toan? Jag har provat med LCHF i ungefär ett halvår och har bara fått ”pluttar” varje dag som är svårt att få ut...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Fjompan sade:

Hej, är det nån som vet varför man får torra små klumpar i toan? Jag har provat med LCHF i ungefär ett halvår och har bara fått ”pluttar” varje dag som är svårt att få ut...

Då har du väldigt bra näringsupptag. Gå på toa varannan dag eller var tredje dag om du så vill. 

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre bulk ger mindre avföring, precis som jala är inne på. Äter du stora mängder grönsaker får du mer avföring. Jag såg det tydligt när jag bytte foder på hunden från ett med mindre bulk till ett mer mer (som hon äter bättre och som ändå är ok). Med det förra fodret bajsade hon en gång om dagen och bara lite, med det nuvarande flera korvar om dagen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en väl fungerande tarm så är det som kommer ut befriat från näring till dig. Placeras det i jorden så blir det till näring åt mikroorganismerna som i sin tur göder andra varelser. Kallas även för kretsgång.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade denna bild hos Anna Hallén:

1216733450_Bajsfrgermini.jpeg.956339091f3fd4dfdb305cb8547b213d.jpeg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wikipedia: Bristol Stool Scale  https://sv.wikipedia.org/wiki/Bristol_Stool_Scale

"De sju olika typerna av avföring är:

• Typ 1: Separata hårda klumpar, som nötter (svåra att klämma ut)
  • Typ 2: Korv-formade, med klumpar
  • Typ 3: Som en korv med sprickor på dess yta
  • Typ 4: Som en korv eller orm, jämn och mjuk
  • Typ 5: Mjuka klumpar med tydliga kanter (lätta att klämma ut)
  • Typ 6: Fluffiga bitar med trasade kanter, en mosig konsistens
  • Typ 7: Vattnig utan bitar. Helt flytande.

Typ 1 och 2 indikerar förstoppning, 3 och 4 är ”ideal avföring” och typ 5-7 kan grupperas inom diarré."

BristolStoolChart.png

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-23 at 10:04, Fjompan sade:

Japp.. jag vet.. eller rättare sagt det är den vanligaste biverkan utav att gå från normalkost till LCHF.. tillomed vanligare biverkan än viktnedgång!

Pluttarna är det som du inte tar upp, samt döda tarmbakterier, döda tarmepitelceller!

Att de blir stenhårda och svåra att klämma ut har med olika mekanismer att göra, dels så leder mindre ickedigesterbara ämnen till att tjocktarmen får en lägre fyllnadsgrad, dvs vilket ger en lägre signal att uppsöka toa.. dvs det uppstår mer sällan någon panik.. risken är att man struntar i den otydligare signalen.. iallafall i början med LCHF!

Hur som helst, tjocktarmen släpper en klutt cirka tre gånger per dag till ändtarmen, för att påminna om att tömma tarmen dagligen, när då klutten är mindre så ger det inte lika stark signal.

Därmed kommer vi osökt in på fibrer.. lever man på Normalkost så är den som regel berikad med fibrer/tröskavfall, sådant som är värdelöst ur näringssynpunkt, men ger stor volym.. lite extra pengar till företaget.

Oså kommer vi in på LCHF och fibrer, grejen är då att när man drar ner på en massa snabba kolhydrater (med extra fibrer/tröskavfall) så kan man/bör man tillföra mer grönsaker, de innehåller som regel helt naturliga fibrer, sådana vi är anpassade för, dvs vårt tarmsystem.

De tillför lixom inte särskildt mycket men hur som helst en del vattenlösliga vitaminer som inte förekommer lika frekvent i strikt animalisk föda, samt en del fibrer som vårt tarmsystem är konstruerat för att ta hand om.

Inte nog med detta, finns knep inom LCHF för att undvika förstoppning, Psyliumfrön/loppfrön, vissa sötningsmedel som har laxerande verkan, magnesiumoxid, hela linfrön.

Oandrasidan, det är sådant som passerar rakt igenom tarmsystemet, binder en hel del vatten.. själv föredrar jag sk naturliga fibrer med lite samma verkan, typ kål eller i värstigaste fallet jordärtskockor/lök/vitlök!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje gång jag testat MCT-olja har det blivit en väldig fart på magen... En matsked. Om det är genomfart man är ute efter.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg