StinasKompis Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Hej, jag började med lchf/lågkalorikost i somras. Mitt syfte är bara att må gott och att hålla vikten. Är smal och tränar löpning och yoga sen något år. Mår finfint av lchf-kosten men har en sak som oroar mig. Det är att mina fingertoppar har domnat några gånger. Det har alltid startat med att jag blir lite kall, två gånger har det varit efter att jag badat ute, och igår kom det efter att jag suttit ute på en fest och blivit lite kall. Jag känner inte igen detta från mitt liv före lchf. Jag skulle inte bekymra mig så mycket om det bara var just när jag var kall, men det skumma är att det håller i sig så länge efteråt. Efter baden har det hållt i sig flera timmar, och idag har jag fortfarande lite domningskänsla kvar fast det var igår kväll jag blev kall, alltså drygt femton timmar sen. Min skräckfantasi är ju att detta skulle vara ett tecken på att de små blodkärlen redan har börjat klägga ihop Har googlat på domnande fingertoppar och får mest träff på karpaltunnelsyndrom, men det tycker jag inte stämmer. Har ingen smärta och upplever inga domningar till vardags, utan det utlöses alltid efter att jag blivit kall, och som sagt, jag har inte haft det innan jag började med lchf i somras. Någon som känner igen detta och har tankar om hur jag kan förstå detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Hej, jag började med lchf/lågkalorikost i somras. Mitt syfte är bara att må gott och att hålla vikten. Är smal och tränar löpning och yoga sen något år. Mår finfint av lchf-kosten men har en sak som oroar mig. Det är att mina fingertoppar har domnat några gånger. Det har alltid startat med att jag blir lite kall, två gånger har det varit efter att jag badat ute, och igår kom det efter att jag suttit ute på en fest och blivit lite kall. Jag känner inte igen detta från mitt liv före lchf. Jag skulle inte bekymra mig så mycket om det bara var just när jag var kall, men det skumma är att det håller i sig så länge efteråt. Efter baden har det hållt i sig flera timmar, och idag har jag fortfarande lite domningskänsla kvar fast det var igår kväll jag blev kall, alltså drygt femton timmar sen. Min skräckfantasi är ju att detta skulle vara ett tecken på att de små blodkärlen redan har börjat klägga ihop Har googlat på domnande fingertoppar och får mest träff på karpaltunnelsyndrom, men det tycker jag inte stämmer. Har ingen smärta och upplever inga domningar till vardags, utan det utlöses alltid efter att jag blivit kall, och som sagt, jag har inte haft det innan jag började med lchf i somras. Någon som känner igen detta och har tankar om hur jag kan förstå detta? Har samma problem som du så jag undrar också om det kan ha med kosten att göra. Mina fingrar och tår blir helt vita och bortdomnade så fort jag blir kall och det sitter i i timmar efteråt. Rider så i vintras fick jag ha värmekuddar i vantar och skor om det var kallare än +5 otroligt jobbigt. Hade inte heller detta förut och har läst att broccoli bl.a som jag är storkonsument av kan ge problem med sköldkörteln och det i sin tur kan ge vita fingrar. Är rädd för att det är något allvarligt som Raynauds fenomen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Har ni kanske lågt blodtryck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted September 1, 2013 Author Share Posted September 1, 2013 Jag tror jag har normalt blodtryck. Har i vart fall inte högt. Är 50+ och blodgivare och där kollar de ibland blodtrycket och då har jag fått höra att det är bra. Menar du att domningarna kan bero på blodtrycket? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Det är ju inte p.g.av LCHF som kost, däremot så är LCHF generellt renare och innehåller ex mindre salt som livsmedelsproducenterna gärna stoppar i maten. Kolla upp att ni får i er av alla vitaminer etc. DIna små blodkärl kan inte klägga ihop av LCHF!!!!! Det enda stället på internet jag skulle rekommendera någon att söka symtom och orsak: 1177.se. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Har ni kanske lågt blodtryck? Har normalt blodtryck 70/130 sist tror jag och det var bra sa de, hade lägre förr och aldrig haft dessa problemen då. Är också 50+ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 De problem som Stinas kompis och Flisan beskriver liknar i mångt och mycket Raynads Syndrom. Men då brukar fingrar eller tår, näsa och till och med öron kan bli vita. Man brukar även kalla fenomenet vita fingrar. Den vanligaste orsaken till det brukar vara just köld. Man brukar skilja på en primär variant och en sekundär. Den primära varianten säger man är inte farlig på något sätt, om än obehagligt. Den sekundära varianten beror på bakomliggande orsaker/sjukdomar. Orsaken till att fingrarna vitnar är att de små, små kapillärerna drar ihop sig vid köld, men jag har faktiskt aldrig hört någon som domnar i fingertopparna vid denna åkomma. Stinas kompis, du har inga problem i nacken eller ryggen som kan förklara domningarna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted September 1, 2013 Author Share Posted September 1, 2013 De problem som Stinas kompis och Flisan beskriver liknar i mångt och mycket Raynads Syndrom. Men då brukar fingrar eller tår, näsa och till och med öron kan bli vita. Man brukar även kalla fenomenet vita fingrar. Den vanligaste orsaken till det brukar vara just köld. Man brukar skilja på en primär variant och en sekundär. Den primära varianten säger man är inte farlig på något sätt, om än obehagligt. Den sekundära varianten beror på bakomliggande orsaker/sjukdomar. Orsaken till att fingrarna vitnar är att de små, små kapillärerna drar ihop sig vid köld, men jag har faktiskt aldrig hört någon som domnar i fingertopparna vid denna åkomma. Stinas kompis, du har inga problem i nacken eller ryggen som kan förklara domningarna? Jag mår toppenbra för övrigt, har inga problem eller ont nånstans. Mina fingrar blir inte heller vita, det syns inget på dem, det bara känns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Finns hur många sjukdommar och defekter som helst som kan leda till sådana symptom.. några kan handla om helt naturliga individuella variationer hos oss mäniskor och reaktioner på stimuli typ kyla och annat! I min branch handlar det som oftast om vibrationskador.. sen så finns sjögrens syndrom och liknande.. men som sagt vad.. individuell variation är rätt vanligt och handlar om att kärl drar ihop sig.. det skall de göra i vissa situationer.. men några gör det mer frekvent! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Har haft lätt för att bli väldigt kall tidigare i livet då jag hade lågt blodtryck 95/60. På senare år har trycket legat på 120/80 och då hade jag inte lika lätt att bli kall. Nu när jag har hållit på med LCHF ett tag har trycket gått ner till 95/60 igen och jag upplever att jag har lättare att bli kall igen men inte lika lätt som tidigare livet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Jag hade exakt samma symtom som med tiden blev värre. Domningarna spred sig. Det visade sig vara hypotyreos och försvann när jag började medicinera. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Jag hade exakt samma symtom som med tiden blev värre. Domningarna spred sig. Det visade sig vara hypotyreos och försvann när jag började medicinera. Trodde också det kunde bero på det så jag var och kollade mina skölskörtelvärden för jag har andra symptom som stämmer in på detta men läkaren idiotförklarade mej när jag sa att mina fingrar vitnade och domnade och att jag läst att det kunde vara ett symptom. Kunde absolut inte hänga samman. Nu var värdena inom mitt landstings referensvärden så någon medicin fick jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrym1978 Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 Jag tar mig friheten att väcka en gamma tråd i hopp om att någon hittat en lösning eller att fler har mer att bidra med nu. Jag äter (liberal) LCHF sedan 22 månader. Jag hade inga problem med vita, kalla fingrar i mitt kolhydratliv. Förra vintern och nu kan det däremot räcka med nollgradigt trots handskar för att fingrarna ska vitna och domna. I övrigt samma trevlig effekt på kroppen som ni andra beskriver. Pollenallergin är ett minne blott. Vikten är numera samma som vid mönstringen för trettio år sedan och stabil. Humöret och orken bättre. Men fingrarna... Och tårna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 B12? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrym1978 Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Senaste hälsokollen sa S-Kobalamin, B12: 694 pmol/l. Det är snarare högre än i kolhydratlivet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted January 24, 2015 Share Posted January 24, 2015 Magnesiumbrist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2015 Share Posted January 24, 2015 Vita fingrar? http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_fingrar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrym1978 Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 @ekofilosophie: hmm, kanske, hur vet man? @zepp: näe, så illa är det inte, någon fingertopp vitnar/domnar, men visst är det för litet blodflöde (NO2 verkar inte/skapas inte?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts