Jump to content

Sockerbelastning - donationsutredning

Septima

Recommended Posts

Jag har en väninna som behöver en njure - kanske för att över huvud taget överleva men i vilket fall slippa dialys. Jag är frisk (så vitt jag vet) och har levt så pass länge (60 år) att riskerna för konsekvenser resten av livet inte känns speciellt avgörande jämfört med att kanske rädda en annan människas liv. Jag funderar alltså på att donera min ena njure.

När jag läst om hur utredningen går till ser jag att sockerbelastning ingår för att kolla ev risk för diabetes. Eftersom jag ätit LCHF (sällan mer än 30 g kolhydrater om dagen, oftast mindre) i snart två år antar jag att jag inte kommer att tåla denna belastning. Efter operationen ges också dropp i något dygn. Gissar att även detta är anpassat efter en "normal" diet med mer socker än vad min kropp brukar hantera. Om jag ska genomgå denna utredning och operation borde jag kanske övergå till "normalkost" en tid i förväg ? Frågan är hur lång tid det behövs innan kroppen ställt om sig?  Eller kan man göra på något annat sätt?

• Like 1

För det första.. du måste tala om för läkarna att du äter en ketogen diet.. det skall de veta vad det är.. inte så säkert de vet vad LCHF är för något!

Sen så.. för att klara en glukosbelastning på ett rimligt sätt bör man öka kolhydraterna till minst 100 gram under tre dagar.. innan belastningen.. gärna någon dag extra!

• Like 2

Nå jag är ju inte där än! Det handlar fortfarande om att ÖVERVÄGA - jag kanske inte vågar när det kommer till kritan... Och det är en massa som måste utredas innan det kan bli aktuellt... (Det är inte någon särskilt nära väninna - vi tillhör samma nätverk men är inte "kompisar", men hela idén att en människa som är behövd och har massor kvar att uträtta i livet kanske måste dö bara för att hon inte får en ny njure är oacceptabel. Nog kan jag vara sjukskriven i en månad om det skulle kunna rädda hennes liv... Även om hon inte är en "väninna" i vanlig mening.)

Nå jag är ju inte där än! Det handlar fortfarande om att ÖVERVÄGA - jag kanske inte vågar när det kommer till kritan... Och det är en massa som måste utredas innan det kan bli aktuellt... (Det är inte någon särskilt nära väninna - vi tillhör samma nätverk men är inte "kompisar", men hela idén att en människa som är behövd och har massor kvar att uträtta i livet kanske måste dö bara för att hon inte får en ny njure är oacceptabel. Nog kan jag vara sjukskriven i en månad om det skulle kunna rädda hennes liv... Även om hon inte är en "väninna" i vanlig mening.)

Joo, jag vet att det är ruskigt mycket och många utredningar, och det är mycket som ska stämma innan man platsar som donator, men den osjälviska tanken och viljan att göra detta för en medmänniska är imponerande tycker jag :)