StinasKompis Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Stöter då och då på kommentarer där man vill göra åtskillnad mellan kosthållning och diet. I min värld är orden dock synonomer, och jag tycks inte vara ensam, artikeln om diet i wikipedia börjar så här: "Diet eller kosthållning är en persons samlade kostintag och matvanor. Ofta används begreppet diet som en beteckning på innebär att någon anpassar kosten eller utesluter saker ur den av exempelvis etiska skäl, religiösa skäl eller av hälsoskäl. Dieter kan till exempel vara fria från socker, animaliska produkter, mjölk, gluten mm. Många dieter är en del av bantning, medan andra är tänkta att utesluta allergiska reaktioner, vara diabetesvänliga eller kompensera för ett sjukdomstillstånd." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Joo.. diet och kosthållning är synonymer.. men med ökad betydelse för att diet är något tillfälligt! Såå.. man får passa tungan ibland.. tror det e därför jag ser att fler som förespråkar LCHF säger livsstil allt mer.. betonar därmed att det handlar om en kost/diet som man kan leva med och må bra på resten av livet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted September 1, 2013 Author Share Posted September 1, 2013 Ja, språket lever och förändras hela tiden, ord får laddningar de inte hade innan, så är det ju. "Livsstil" verkar ju i stort sett också vara en synomym, fast kanske mer vagt, eftersom man inte är tydlig med att det handlar om vad man äter. Man skaffar sig ett sätt att äta/leva som innebär att man äter/gör vissa saker och avstår ifrån annat. Så här beskriver för övrigt en etymologisk ordbok ursprunget till ordet diet, och där dyker ju "livsstil" (way of life) upp: diet (n.1) "regular food," early 13c., from Old French diete (13c.) "diet, pittance, fare," from Medieval Latin dieta "parliamentary assembly," also "a day's work, diet, daily food allowance," from Latin diaeta "prescribed way of life," from Greek diaita, originally "way of life, regimen, dwelling," related to diaitasthai "lead one's life," and from diaitan, originally "separate, select" (food and drink), frequentative of *diainysthai "take apart," from dia- "apart" + ainysthai "take," from PIE root *ai- "to give, allot." Often with a sense of restriction since 14c.; hence put (someone) on a diet (mid-15c.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
milo Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 LCHF är en livsstil för mig,kan inte få in i skallen att det skulle va en diet (ordet låter negativt laddat i mina öron) Kost ja men inte diet. Har aldrig hört en glutenintollerant säga att han/hon går på glutenfri diet utan äter gluten fri kost.För att må bra äter jag lite kolhydrater ,kolhydratfri kost :)Dessutom ser jag det som att en diet är ngt man äter en tid , LCHF kommer jag att äta livet ut (tror jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 LCHF är en livsstil för mig,kan inte få in i skallen att det skulle va en diet (ordet låter negativt laddat i mina öron) Kost ja men inte diet. Har aldrig hört en glutenintollerant säga att han/hon går på glutenfri diet utan äter gluten fri kost.För att må bra äter jag lite kolhydrater ,kolhydratfri kost :)Dessutom ser jag det som att en diet är ngt man äter en tid , LCHF kommer jag att äta livet ut (tror jag) Samma här, diet har en negativ laddning (ngt man gör tillfälligt, "går på diet") emedan kosthållning för mig är något mer långsiktigt. Även om de kanske betyder samma sak i grunden så har de olika laddning för mig och många mer. Jag säger att LCHF är min kosthållning. Livsstil blir något ännu större för mig som jag känner mig tveksam inför... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts