Jump to content

Illamående

Oldman

Recommended Posts

I oktober kickstartade jag min viktnedgång med att gå med i Xtravaganza och deras soppor. Lyckades gå ner 30kg på bara 7 veckor och gick sedan över till att äta LCHF mat och har nu gjort det i ca 3 veckor. Lyckats gå ner ca ytterligare 2kg sen dess.

Nu har jag dock börjat må illa. Senaste 2-3 dagarna går jag omkring med ett illamående som är rätt besvärande. Slutat äta ägg för att se om det kan vara det som påverkar mig negativt men är trots det fortsatt illamående. Kan detta vara pga att jag numera äter LCHF kost eller vad kan det bero på?

Illamåndet kan ju i princip beror på vad som helst. Ett sätt att utesluta, kan ju vara att ändra din dagliga diet till andra LCHF-matvaror för att kunna utesluta det du äter för närvarande. Illamående kan också tänkas bero på brist på någonting, t.ex mineraler eller vitaminer ?

Det är dock lite faschinerande att kunna  gå ner 30 kg med soppor på 7 veckor. Måste varit rena svältkuren om inte mycket feta soppor ? Hur var dina hungerskänslor  under den kuren ?

Första 2 veckorna hade jag lite jobbigt med hungern men det gav med sig. Alla är rätt förvånade att jag lyckats gå ner så pass fort, till och med instruktören på Xtravaganza. Men jag åt mina 3 påsar om dagen (under 500 cal) och har promenerat varje dag minst en timme varje dag.

Äter faktiskt inga vitamintillskott, kanske vore en idé att börja ned det.

Jag har stött på det en gång tidigare, personen ifråga fick små perioder av illamående. Äter du någon multi vitamin? Man kan må illa av för mycket zink. På henne var det i alla fall övergående bara hon höll ut.

Grattis till viktminskningen!

Tackar! Äter inga vitaminer alls. Borde och ska göra det. Multivitaminer får det nog bli.

Kommer ihåg att jag också var illamående ett tag när jag ställde om min kost till LCHF. Jag hade också en konstig huvudvärk. Men efter ett tag så planade det ut och nu mår jag väldigt bra. Är kanske kroppens sätt att signalera att förändring pågår i systemet? 

Kan ju vara så, huvudvärk har jag sällan dock kan jag kunna mig yr väldigt ofta.

Illamående kan jag inte säga att jag upplevde, däremot rätt obehaglig yrsel som påminde om den balansrubbning jag brukar kunna uppleva i samband med illamående. Om det är den sortens illamående du menar, så gick den över för mig i alla fall.

Ett svar till: Jag mådde också illa i början och tog för givet att det var min stackars galla som hade varit sovande så länge, som inte hann med att producera galla till allt fett. Så jag tänkte att det tar väl ett tag innan den kommer igång. Nu mår jag aldrig illa av mycket fett, vilket jag även gjorde före LCHF-tiden.