Jump to content

Hungrig och sötsug :(

MalinK74

Recommended Posts

Har ett stort problem :(

har ätit LCHF sedan 15 januari i år. Kört rätt strikt med att de flesta dagar ligga under 20 kh. Viktnergången har gått i lagom takt. Många platåer men sen fortsatte det igen efter ett par, tre veckor. så det har ju inte runnit av mig precis som det verkar göra på vissa. 13kg från januari till juni sen stoppade den :( Har tänkt att det kanske är semestern med lite extra vin som stoppade nedgången. Har inte funderat så mycket mer på det utan tänkt att det löser sig efter semestern igen.

Men nu är Jag helt plötsligt hungrig jämt, redan tre, fyra timmar efter att jag ätit och jag känner av ett sötsug.....!!!!!! Konstigt så här efter ett halvår liksom... När jag är hungrig äter jag precis som jag ska.

Någon som har upplevt liknande?

Under viktnedgång så ger fettcellerna ifrån sig fett som omvandlas till energi. Man blir då inte särskilt hungrig eftersom kroppen får energi som den behöver. Däremot på en viktplatå så har jag upplevt att fettet inte utsöndras lika enkelt och man blir hungrig fortare.

Hade en verkligt envis viktplatå under en hel månad men jag tog bara nåt lite då jag kände mig hungrig. Misstänker att viktplatåerna berodde på insulinresistens vilket höll uppe insulinnivåerna och därmed hindrade fettutsöndringen.

Efter att jag passerat  platåerna så känner jag inte av någon hunger mellan måltiderna men så får jag ju också energi från depåerna,

• Like 3

Tack för era svar.

Menar ni att jag ska fortsätta som jag gör med maten men äta ännu mer fett och då helst kokosfett...när hungern och suget sätter in.

Jajamen. Du får prova dig fram men för min del krävdes inte så mycket då jag blev hungrig. Macadamianötter, kokosfett etc

• Like 1