Jump to content

Bästa LCHF-resmålet?

Jeanette H-H

Recommended Posts

Jag tycker att det fungerar fint i Grekland. En grekisk sallad ÄR ju LCHF! Dessutom lätt att på restaurang beställa den typ av protein du vill ha och önska sallad istället för de eviga stripsen. Olivoljan står alltid på bordet, brödet kan man be servitören att ta bort. Nu har Apollo dessutom resor till Kreta hela hösten. Skulle SÅ gärna åka! Höstlovet kanske...

• Like 2

Aha. Riga. Det är ju nära och inte så jättedyrt. Någon lång dyr resa kommer knappast på fråga då jag studerar nu.

Jo eget kök njuter jag av varje dag. :) men jag drömmer om god färsk fisk, gräsbeteskött, bra ost, gott smör, härliga grönsaker. Typ Madeira? Turkiet? Dessutom åker jag först när studierna är klara om två år...

Men kanske jag redan nu i höst kunde vara ett par nätter i Tallin. Jag tror maten kan vara LCHF-vänlig där också. Jag hade inte alls tänkt på Baltikum.

• Like 2

Aha. Riga. Det är ju nära och inte så jättedyrt. Någon lång dyr resa kommer knappast på fråga då jag studerar nu.

Jo eget kök njuter jag av varje dag. :) men jag drömmer om god färsk fisk, gräsbeteskött, bra ost, gott smör, härliga grönsaker. Typ Madeira? Turkiet? Dessutom åker jag först när studierna är klara om två år...

Men kanske jag redan nu i höst kunde vara ett par nätter i Tallin. Jag tror maten kan vara LCHF-vänlig där också. Jag hade inte alls tänkt på Baltikum.

Har tyvärr inte varit i Tallin och vet otroligt lite om de Baltiska länderna men det var en trevlig, vacker och positiv upplevelse  :)

• Like 1

^Jag har också varit väldigt lite i Baltikum. Jag bor nära Helsingfors och härifrån åker man till och med på "spendera dagen i Tallin och åk hem till kvällen"-kryssningar. Många åker flera gånger i året. Men jag har helt enkelt inte fått det till vana. Jag minns dock ännu lyriskt ett enormt grisben med tysk senap som jag åt på en restaurang där för något år sedan. Inte dyrt heller.

Fundera på om du vill göra ett husbyte en vecka med någon i södra England, visserligen får ni laga maten själva men många små städer har Farmers Market med lokala uppfödare och odlare, Kerrygold från Irland finns i nästan varje affär och landskapet inte helt fel. :) Kanske för nästa sommar (här går de skolan till mitten av juli och börjar nästa vecka).

• Like 3

Prova läs om Tallins restauranger via denna länk. Använd google translate från finska: http://tallinnakutsuu.blogspot.com/2012/01/blog-post_6692.html?m=1

Det var här jag åt det där grisbenet. Och det kallas LCHF-arens drömställe. Här finsk text: KULDSE NOTSU KÖRTS, Dunkri 8, www.notsu.ee Ruokaa virolaisia perinteitä

kunnioittaen. Isot tuhdit annokset

joissa ei rasvaa eikä suolaa säästellä!

Karppaajan unelmapaikka. (Karppaaja=LCHF:are)

Fundera på om du vill göra ett husbyte en vecka med någon i södra England, visserligen får ni laga maten själva men många små städer har Farmers Market med lokala uppfödare och odlare, Kerrygold från Irland finns i nästan varje affär och landskapet inte helt fel. :) Kanske för nästa sommar (här går de skolan till mitten av juli och börjar nästa vecka).

Gillar idén! Och eventuellt husbyte till Frankrike. Eller hyra hus.

• Like 1

^Jag har också varit väldigt lite i Baltikum. Jag bor nära Helsingfors och härifrån åker man till och med på "spendera dagen i Tallin och åk hem till kvällen"-kryssningar. Många åker flera gånger i året. Men jag har helt enkelt inte fått det till vana. Jag minns dock ännu lyriskt ett enormt grisben med tysk senap som jag åt på en restaurang där för något år sedan. Inte dyrt heller.

Enormt grisben kan ha varit Haxe...eller ja, deras variant av den anrättningen...

Har varit både i Turkiet och i Budapest och ätit fantastskt gott inom rätt sida av kosten. Det är dessutom billiga ställen. Azorerna har jag ätit mycket gott gräsbetat kött, men det var väldigt svårt att hitta vettig lunch ute... Vi levde på ost på utflykterna