Jump to content

en till ny som behöver hjälp :)

Coachen
 Share

Recommended Posts

Hej allihop.

Jag började lite smått igår med lchf.

det finns lite frågor som jag ville ställa.

Jag har ett stilla sittande arbete då jag e chuaförr.

Jag tränar 3 ggr i veckan. Och jag har nog 25 kg övervikt och är 33 år Man.

1. Kan man äta korv ?

2. Hur mycket fett bör det finnas i maten ?

3. LCHF och träning är det bra ? Får man dubbel effekt?

4. Kan man använda sig utav olivolja istället för smör när man steker.

5. Hur många ggr per dag bör man äta ?

Ber om ursäkt om jag skrev lite konstigt. Vi kan skylla på mobilen.

Hej

Hej allihop.

1. Kan man äta korv ?

Ja man kan äta korv men då ska den vara av hög kvalitet med högt köttinnehåll, det beror såklart på vilken nivå du vill ligga på, ska du nolla går det inte.

Fråga 2.Ju mindre kolisar desstå mer fett,

här får man testa lite men generellt ca 80 energi % från fett.Du behöver inte vara rädd för att du får för mycket fett så länge du köper bra fett(bra fett kostar mer men gör oss inte sjuka.)Fråga 3 .Ta det mycket lungt med träningen första månaden på lchf p.g.a att din kropp kommer att ställa om från sockerdrift till fettdrift och det tar tid.promenader går bra men lyssna på din kropp

Efter någon månad borde du kunna börja öka belastningen.Själv har jag tränat stenhårt på strikt lchf utan problem.Det finns gott om bra böcker i ämnet.

Fråga 4.Ja om man gillar smaken .Lägre värme är att rekommendera.Fråga 5.Detta är så induviduellt men generellt 3ggr .Någon myntade uttrycket ät när du är hungrig och tills du är ohungrig .det låter ju vettigt.

själv kör jag ofta bulletkaffe, lunch, middag.det funkar för mig.

Vad gäller fråga 4 så är olivolja inte lika värmetålig som andra alternativ. Då du steker så använd hellre Rapsolja som tål värme betydligt bättre om du nu inte använder smör Olivoljan är annars inget fel på utan den kan du ringla över sallad eller liknande.

Den mest värmetåliga oljan är kokosolja ( i glasburk och absolut inte i silverpaket ) men kan ge en viss smak av kokos. Kokosoljan finns i de flesta butiker men är helt klart billigast i Thai/Asian butiker.

Hej allihop.

1. Kan man äta korv ?

Även korvar med hög köttmängd innehåller ofta tillsatser, så enklast är att välja bort de.

Bifogar länk för nybörjare på LCHF: http://www.kostdoktorn.se/lchf

Där hittar du det viktigaste som du kan ha med dig på vägen mot önskvärd målvikt...

Även korvar med hög köttmängd innehåller ofta tillsatser, så enklast är att välja bort de.

Bifogar länk för nybörjare på LCHF: http://www.kostdoktorn.se/lchf

Där hittar du det viktigaste som du kan ha med dig på vägen mot önskvärd målvikt...

Nästan all "industrimat" innehåller tillsatser så även korven. Vi har dock hittat falukorv utan socker och jag har på Lidl av alla ställen hittat en wienerkorv som är ok. För vår del handlar det det om att äta korv kanske 2ggr/månad men för mig är möjlighet till en viss variation nödvändig och Korv Stroganoff är gott.

Som vanligt är hemligheten att testa sig fram till vad den egna kroppen tål och att man kan behöva att inte gå allt för långt från sin invanda mat, speciellt i början av kosthållningen.

Det enda Lchf stipulerar är att du ska skifta kolhydrater mot fett

Sen är det upp till dig att bestämma graden av "hälsosamhet" beroende på vilken målsättning du har med kosten

För en del kan det tyckas överkurs med många av de "pekpinnar/rättesnören" som ges på våra bloggar så det är upp till dig själv att ta in hur du vill tillämpa kosten

Dom flesta glider nog efter hand in i tankar på fettkvaliteer tillsatser vitaminer etc så småningom och då kan man förstås "tweaka" kosten så den blir absolut optimal mot hälsan

Mitt råd till nybörjaren är att hålla det enkelt och bygga på efterhand som intresset för optimal hälsa vaknar

Speciellt om målet till en början mest är att tappa några kilon ^_^

• Like 7