Popular Post Tuva Posted September 2, 2013 Popular Post Share Posted September 2, 2013 Jag vet att jag inte är ensam om upplevelsen att "aldrig" ha känt mig riktigt mätt på den kolhydratrika maten vi "ska" äta. Att oavsett vad jag skyfflade i mig och oavsett hur ofta jag öppnade pajhålet så var jag aldrig riktigt mätt. Mätt var synonymt med full mage. Jag ser ofta det argumentet från de som inte vill tro att LCHF kan vara bra. Kom igen, liksom. Hur kan ni vara hungriga på havregröt? Det mättar ju jättebra utan en massa kalorier. Och visst har de rätt i det. Gröt kokt på 1 dl havregryn blir en schysst klump i magen. Magen blir full. Det knepiga är ju att om jag åt havremüsli (ok, jag tycker att havregrynsgröt smakar gammal kokt yllestrumpa och måste häva i en jävla massa socker för att kunna få ner det så jag byter ut den mot osötad müsli i mitt exempel) så blev jag full-i-magen-mätt. För att två timmar senare sitta med knuten näve för att inte ge efter för godissug. Och vara skithungrig vid lunch. Idag dricker jag en kopp kaffe till frukost, med en skvätt grädde i. Inte sjutton är magen full av det och inte är jag "mätt" men jag ÄR nöjd. Jag skulle dessutom i nödfall kunna ersätta lunchen med en kopp kaffe till med en klick kokosfett och så skulle jag kunna köra på till middagen men jag har för trevliga arbetskamrater för att göra det. Mätt har numera inte ett dugg med mängden mat i magsäcken att göra. Mätt är nämligen välnärd. På cellnivå. Något jag inser att jag inte varit på många herrans år innan jag bytte kosthållnig. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Bra uttryckt! Jag har funderat i samma banor men inte hunnit så långt som du i erfarenheterna. Bara varit på detta i en månad. Men visst är det som du säger! Det är två olika sorters mättnad, full mage och fulla energibanor. På engelska säger man ju t o m "full" när man menar "mätt" och då blir det ju tydligt att det är magvolymen det handlar om. Detta leder mig till en ny fundering: kan det vara så att magsäckens omfång rent konkret minskar, när man börjar med lchf? Och att det kunde vara anledningen att midjemåttet är det som krymper snabbast? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Om man ska få i sig 1000 kcal till frukost så får man äta gröt gjort på 10 deciliter havregryn. Då lär du bli mätt, men inte så nöjd . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts