Jump to content

SaraB

Recommended Posts

Mina erfarenheter av lchf, så komprimerat det nånsin går. :)

Lchf funkar verkligen.

Jag som tidigare tyckte det var jobbigt att gå och handla för att jag visste att jag skulle få med mig saker i korgen som inte var optimala för min hälsa och vikt, kan nu utan problem välja bara bra saker i mataffären. Jag blir mätt, glad och har aldrig mått så bra som jag gör nu. Att det kunde vara så enkelt. Nu när jag vet vad (stärkelse och annat socker) som sätter igång tvingande sug kan jag undvika det utan problem.

Försöker här lista de positiva förändringar jag hittills upplevt, fysiskt och mentalt. Så här bra är lchf för mig.

-Är aldrig panikhungrig och är väldigt elastisk när det gäller mattider. Nu vet jag hur verklig hunger känns och blir alltid mätt och nöjd på riktigt när jag äter eftersom jag äter mer fett än tidigare och undviker socker/stärkelse.

-Har fått otroligt jämnt humör, har för det mesta tålamod i överflöd. Tidigare var jag mycket känsligare humörmässigt för vad som hände under dagen och hur människor omkring mig mådde.

-Upplever bättre sömnkvalitet, vaknar inte till lika ofta under natten och snarkar mindre. Jag behöver inte heller gå på toa flera gånger per natt.

-Min kropp känns helt annorlunda i rörelse. Mina muskler och leder är följsamma och det är som att jag skulle kunna gå hur långt som helst. När jag ätit fel kan jag känna det som att mina muskler börjar "gnissla" och hur jag blir tung i kroppen precis som innan jag började äta bättre.

-Har blivit förvånansvärt klar i huvudet, kan lättare hålla saker i minnet och kan processa flera saker samtidigt på ett annat sätt än tidigare. Tankeslöhet upplever jag som det första symptomet på att jag fått i mig något jag inte tål.

-Kroppsfrid. Jag har fått en lugn kropp som känns trygg och harmonisk. Troligen på grund av kombinationen av rätt typ av näring, jämnare blodsocker, bättre sömn och ett allmänt mycket bra mående.

-Har haft problem med ryggen som plötsligt blev mycket bättre. Antagligen pga mindre inflammatoriska ämnen i maten.

-Kunskapen om lchf har också medfört kunskap om näringsämnen som omega3, d-vitamin och magnesium. Magnesiumet t.ex. hjälper musklerna i kroppen att slappna av och det har hjälpt mig bl.a. med min bruxism, (jag tuggar och spänner käken under natten). Behöver fortfarande min bettskena men har inte ont på samma sätt när jag vaknar.

-Min initiativförmåga har ökat och jag känner inte så stort motstånd mot större projekt. Har t.ex. fått saker gjort hemma som jag tänkt göra i flera år och det kändes mest roligt och lätt.

-Har inte varit sjuk en dag sedan jag började.

-Min acne har i stort sett försvunnit, hade tidigare ofta stora, djupa finnar kring hakan och munnen. Nu håller den sig undan förutom en och annan mindre comeback ibland när jag ätit sånt den tycker om.

-Har i princip helt slutat rapa och fisa.

-Har gått ner en hel del i vikt. (Jätteroligt att köpa kläder igen och ta fram sånt jag inte kunnat ha på länge.)

-Något som är det bästa av allt; min hjärna är inte konstant upptagen med när och vad jag ska äta nästa gång. Kan dra tydliga paralleller där till min tid som rökare när jag var tvungen att planera in nästa cigarett och passa på att ta ett bloss när jag hade några minuter över ifall jag inte skulle få chansen senare, bara för säkerhets skull. Nu upplever jag en sinnesfrid jag inte känt förut och rent praktiskt har jag fått en hel del tid över som jag kan använda till andra mer konstruktiva saker utan att hela tiden bli distraherad av hjärnans tjat om potatis och bakning.

-Nåt annat som också är det bästa av allt - det faktum att min hälsa nu är något jag har kunskapen att påverka. Var i riskzonen för att få diabetes och med min ökande övervikt var jag allvarligt oroad för framtiden. Men så bra som jag mår nu kan jag inte komma ihåg att jag någonsin gjort förut och jag tror att kosten ger min kropp grundförutsättningarna för god hälsa och känner nu tillförsikt och äventyrslusta.

Något som förvånade mig var att många positiva förändringar kom så snabbt. De flesta effekterna fick jag njuta av redan inom några dagar till ett par veckor. Men jag vet också att det snabbt skulle kunna vara det motsatta om jag började äta som förut igen. Märker ganska snabbt när jag ätit något jag inte tål, som frukt t.ex..

Det är inte bara kropp och knopp som har fått nytta av lchf. Rent intellektuellt är annan vinst av kostförändringen att jag inte behöver känna mig korkad längre för att jag inte klarar att gå ner i vikt genom att försöka följa råd från läkare och dietister. Jag har som sidoeffekt av lchf blivit mer kritisk inställd till etablerad kunskap och godtar inte floskler från så kallade auktoriteter per automatik längre. Har förstått att jag varit allt för omedveten och blåögd för mitt eget bästa på många plan och att jag kan förändra mitt liv genom att ifrågasätta "sanningar", söka och värdera information och utbilda mig själv i viktiga frågor och då inte bara när det gäller kost och hälsa.

Vad är negativt med lchf?

Det jag upplevt är den vanliga omställningsperioden med trötthet och huvudvärk, något som återkommer med varierande kraft när jag ätit sånt jag inte tål. Då kan jag få för mig att jag är på väg att bli sjuk tills jag kommer ihåg vinet jag drack häromdagen eller kakbiten jag åt av artighet. Det tar ungefär tre dagar till en vecka för sånt att gå över beroende på hur stor utsvävningen varit. Jag är ganska känslig och tål inte så mycket.

Något annat som varit lite krångligt har varit att det blivit omständigare att bli bjuden på mat. Speciellt i början när det var nytt för mina nära och kära och när jag ännu inte visste vilka ramar jag behövde/ville hålla mig inom. Nu är det betydligt enklare när både jag och de har mer kunskap och jag också kan vara lite mer flexibel i och med att jag hunnit prova mig fram när det gäller ungefär vad som funkar och inte.

Jag har också haft en period när jag tappat lite mer hår än vanligt och jag har under vintern märkt att mina naglar varit lite skörare. Har försökt hitta svaret på om det kan vara någon brist av något slag och det verkar som om kroppen helt enkelt kan svara så på stora omställningar i kroppen och att håret återhämtar sig med tiden. Det växer ju ut igen. Andra har i gengäld upplevt att det fått starkare hår och naglar. En vän till mig hade tappat mycket hår hela livet men när hon började med lchf slutade det.

Kanske är det någon som kan tillföra något till diskussionen om hår?

• Like 4

Otroligt bra formulerat SaraB, jag kan nog skriva under på allt du skriver, har i stort sett liknande erfarenheter. Sen att matlagningen är ett gemensamt nöje här hemma numera är också bra för sammanhållningen i familjen. Lycka till på din fortsatta resa!  

Tack!

Härligt att du känner igen.